Tips på bästa uppmickning av 2x12 med olika element - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Tips på bästa uppmickning av 2x12 med olika element

• Vänligen logga in för att svara
10 svar på denna tråd

#1 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 21 juni 2015 - 19:10

Skulle gärna vilja ha tips på uppmickning av 2st separata 1x12 lådor som jag använder tillsammans i samma förstärkare, båda är Egnaterlådor men jag har hivat ur originalelementen som var Celestion Elite 80 i båda lådor, jag har satt in en Celestion Gold Alnico i den ena lådan och en Celestion G12H 55Hz i den andra, ljudmässingt lyfter det ganska rejält i min smak. Eftersom de båda högtalarna har olika egenskaper men spelar bra tillsammans vill jag gärna ha tips hur jag kan micka upp detta tillsammans på ett bra sätt för att få inspelat ljudet lika bra som det hörs live. Jag vore tacksam för ett bra tips. Ha en bra sommar och tack på förhand

#2 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 21 juni 2015 - 21:59

Hej Tommy

Vill du att det inspelade ljudet skall låta om publiken upplever ljudet dvs på 10-20 m avstånd och framför högtalarna ?

Eller som du upplever ljudet när du står framför högtalarna som sannolikt står på golvet strax bakom dig ?

/Kalle

#3 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 22 juni 2015 - 09:32

Hej Tommy

Vill du att det inspelade ljudet skall låta om publiken upplever ljudet dvs på 10-20 m avstånd och framför högtalarna ?

Eller som du upplever ljudet när du står framför högtalarna som sannolikt står på golvet strax bakom dig ?

/Kalle

Vill ha tipset om uppmickningen för inspelning i t.e.x studio på ca 30kvm. Jag har gitarren som en skön hobby några timmar dagligen hemma, jag är kass på datorer och dess för mig obegripliga krångel, men däremot är jag nog vad som kan kallas ljudnörd och ratta förstärkare och experimentera med olika högtalarkombinationer gillar jag skarpt, därför söker jag tips från andra som kan det där med uppmickning, vilket inte är min starka sida. Jag skulle bli tacksam för tips, på min föregående fråga, och jag tackar dig för ditt intresse, ha en bra dag.

#4 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 22 juni 2015 - 10:29

Hej Tommy

Det vanligaste sättet att micka upp en gitarrhögtalare är ju att "närmicka" den på knappt en decimeters avstånd till högtalarkonen.

Sedan flyttar man micken i sidled ut från högtalarkonens centrum och eventuellt vinklar den mot centrum.

Vad man tycker låter bäst är ju då en smaksak.

Men närmickning låter sällan på samma sätt som när man står framför högtalaren på flera meters avstånd i ett rum.

Enda sättet att få en uppfattning om hur närmickning låter är att se till så att högtalaren är direkt riktad mot huvudet när man står framför högtalaren.

Ett annat sätt är ju att placera mikrofonen på den position i rummet där ditt huvud befinner sig när du tycker att din högtalare låter som bäst.

/Kalle

#5 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 22 juni 2015 - 15:22

Hej Tommy

Det vanligaste sättet att micka upp en gitarrhögtalare är ju att "närmicka" den på knappt en decimeters avstånd till högtalarkonen.

Sedan flyttar man micken i sidled ut från högtalarkonens centrum och eventuellt vinklar den mot centrum.

Vad man tycker låter bäst är ju då en smaksak.

Men närmickning låter sällan på samma sätt som när man står framför högtalaren på flera meters avstånd i ett rum.

Enda sättet att få en uppfattning om hur närmickning låter är att se till så att högtalaren är direkt riktad mot huvudet när man står framför högtalaren.

Ett annat sätt är ju att placera mikrofonen på den position i rummet där ditt huvud befinner sig när du tycker att din högtalare låter som bäst.

/Kalle

Jag vet hur man mickar upp hötalarlådor av olika slag, men detta blir ju lite annorlunda då jag vill ha ljudbilden av 2 st element med helt olika ljudförutsättningar, den ena är en Celestion Gold Alnico och den andra en Celestion G12H 55Hz dessa funkar fantastiskt bra tillsammans men låter helt olika var för sig, det är därför jag söker tips om hur jag bäst får hela ljudet från riggen, här går det ju inte att micka som vanligt från en av högtalarna i en vanlig 2 x 12a, det är just det som är kruxet

#6 een

een

Medlem

• Members
  • 147 Inlägg:

Postad 22 juni 2015 - 19:21

Jag tror inte det finns något rätt och fel utan det är lite trial and error som gäller.

Men en utgångspunkt kan vara att ha högtalarna bredvid varandra längs en linje och mikrofonen till vadera högtalare riktade i samma riktning mot högtalaren för att undvika fasfel, ibland kan det bli tidfel också om avståndet mellan mikrofon och högtalare är olika.

Så samma avstånd och vinkel på mikrofonerna och justera mikrofonens placering i sidled mot högtalarkonen efter smak, prova att spela in lite och lyssna och justera, blir ljudet tunnt när båda mikrofonerna är på men inte när du lyssnar på en i sänder har du fasfel.

Lycka till

#7 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 27 juni 2015 - 08:22

Jag tror inte det finns något rätt och fel utan det är lite trial and error som gäller.

Men en utgångspunkt kan vara att ha högtalarna bredvid varandra längs en linje och mikrofonen till vadera högtalare riktade i samma riktning mot högtalaren för att undvika fasfel, ibland kan det bli tidfel också om avståndet mellan mikrofon och högtalare är olika.

Så samma avstånd och vinkel på mikrofonerna och justera mikrofonens placering i sidled mot högtalarkonen efter smak, prova att spela in lite och lyssna och justera, blir ljudet tunnt när båda mikrofonerna är på men inte när du lyssnar på en i sänder har du fasfel.

Lycka till

Tack för ditt svar, hur kan det bli fasfel när man mickar upp en 2x12a som har 2 st olika Celestionelement med samma Ohmtal?. Eftersom jag är ute efter hela lådans ljud ska den inte närmickas är min tanke, (jag kanske har fel?) därför undrar jag hur bästa sättet är att få hela lådans ljud, kan det vara så att det ska mickas upp på ett visst avstånd från lådan med annorlunda mick än när man sätter en mick nära? 

#8 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 27 juni 2015 - 10:43

Tack för ditt svar, hur kan det bli fasfel när man mickar upp en 2x12a som har 2 st olika Celestionelement med samma Ohmtal?.

Om du tänker dig att du kör ut en ren sinusvåg från högtalarna och du monterar mickarna så att fördröjningen på den ena micken blir exakt en halv våglängd i förhållande till den andra micken så får du 90o fasförskjutning. Detta innebär rent teoretiskt att summan av signalerna när du mixar ihop dem kommer att bli noll över hela perioden. Nu är ju detta ett teoretiskt resonemang i syfte att ge svar på din fråga. I praktiken kommer givetvis inte signalerna ligga så exakt att de tar ut varandra men fasförskjutningen innebär att medelamplituden minskar. Ju närmare 90 grader fasförskjutning desto mera dämpas ljuden.

Jag är ingen ljudtekniker men rent logiskt borde det vara enklare att använda två mikrofoner som monteras nära respektive högtalare och sedan optimera ljudet i mixningen.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#9 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 27 juni 2015 - 15:46

tack för ditt visade intresse och dina svar. Jag har testat en lösning som var helt ok, jag skärmade 2x12an med skärmen 1,5m från lådan sedan fick jag låna en mick av märket Neuman M149 satte den bakom skärmen framför lådan, och då fick jag med lådans verkliga ljud, och jag var mycket nöjd med kvalitén på uppmickningen och ljudet. Ha en fin dag

#10 een

een

Medlem

• Members
  • 147 Inlägg:

Postad 27 juni 2015 - 20:18

Aha jag missföstod dig.

Trodde du ville ha de olika högtalarna uppmickade var för sig för att blanda eller välja det som passade bäst i mixen när du skulle spela in.

Intressant teknik du hade. kanske man skall prova någon gång, fär man någon bra attack i ljudet så?

#11 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 30 juni 2015 - 06:52

Ok jag var kanske lite otydlig i det jag menade. Ja så som jag provade funkade bra och inget fel i trycket på gitarrljudet, ljudet blir bra och lådan låter så som jag uppfattar den live. Vad som är viktigt är att man har tillgång till en riktig bra mic. 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar