Omkopplare eller dylikt för sololjud - Stärkare och effekter - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Omkopplare eller dylikt för sololjud

• Vänligen logga in för att svara
10 svar på denna tråd

#1 enneby_93

enneby_93

Veteran

• Members
  • 1 036 Inlägg:
  • Interests:Playing guitar

Postad 21 juni 2015 - 12:16

Tjena!

Jag har en multieffekt jag spelar med på scenen. Den har dock bara 3 pedaler. Om jag vill öka volymen på en specifik pedal med hjälp av en foot switch, är det en omkopplare jag ska ha då?

Vill kunna öka volymen när jag drar ett solo smidigt och bra. Eller någon typ utav volympedal/booster?

Mvh

Edit:

Hittade denna: http://www.thomann.d...artec_vpl_1.htm

Den har ju min och max volym. Så på så vis blir den ju som en switch. Nu är frågan, hur kopplar man detta bäst. Jag har en stärkare, multieffekt, en stämmare en gitarr och denna volympedal.

#2 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 21 juni 2015 - 16:57

Vad är det för multieffekt och hur kopplar du ihop allt?

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#3 enneby_93

enneby_93

Veteran

• Members
  • 1 036 Inlägg:

Postad 21 juni 2015 - 19:18

Det är en... Ja va fan är det tro... Den är i replokalen så kommer inte ihåg vad den heter.

Men det går väl att koppla ihop allt ändå? 

Är lite dålig på liveljud som ni kanske märker.

#4 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 21 juni 2015 - 19:19

Hej!

Du skriver att du har en mutieffektenhet med tre pedaler. Det framgår inte om du programmerat olika effekter på respektive pedal men jag antar att det är så. Du skriver också att du vill kunna öka volymen på en specifik pedal och jag antar då att du menar på en av de tre pedalerna i din multieffeiktenhet. Detta går sannolikt inte att lösa om det inte finns en sådan funktion inbyggd i din mutlieffektapparat och definitivt inte med en fristående volympedal eftersom denna kommer att påverka signalamplituden på alla tre pedalerna om dessa är inkopplade samtidigt.

Sätter du volympedalen före multieffektenheten så får du samma effekt som om du ändrar volymkontrollen på gitarren. Sätter du den efter multieffektenheten så påverkar den insignalen till förstärkaren men den påverkar inte enbart en av pedalerna på muliteffektapparaten om du har alla pedalerna påslagna samtidigt.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#5 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 21 juni 2015 - 19:31

By the way, en volympedal kan var trevligt att ha så köp en och testa om du får det resultat du önskar. Löser den inte det specifika problem du har så kan den i alla fall ge dig nya möjligheter. Mark Knopfler använder volympedal i en del av sina låtar, bland annat Broders of Arms. Lyssna gärna på några av hans låtar så får du en uppfattning om vad man kan ha en volympedal till.

Om du tillfälligt vill öka gainet i signalkjedjan så kan du prova med en OD eller en Tubescreamer eller så programerar du en sådan i en av de tre pedalerna i din multieffektapparat.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#6 enneby_93

enneby_93

Veteran

• Members
  • 1 036 Inlägg:

Postad 21 juni 2015 - 19:52

Det är en multieffekt med typ 100 olika effekter i, vilket jag har 3 stycken fotswitchar på för att snabbt kunna ändra sound.

Det som dock saknas på denna multieffekt är en volympedal, som brukar vara på de flesta multieffekterna.

Ljudet är kanon, det jag är ute efter är att kunna höja volymen när jag kommer till ett solo t.ex.

#7 enneby_93

enneby_93

Veteran

• Members
  • 1 036 Inlägg:

Postad 21 juni 2015 - 20:38

Eller, ska man satsa på en ny multieffekt?

Effekten jag har nu kan jag ställa in EQ, delay, reverb och dist. Och lite annat.

Det är det jag behöver ha, som jag sedan kan spara. 2 olika sound ska jag kunna byta enkelt mellan. Och så klart en volymkontroll som går att justera max och min. Inbyggd stämmare är bara ett plus.

Tittat lite på Vox tonelab 2, är det nån som har några erfarenheter av den? Bra eller dålig? Jag ser inte att det går att ställa in allt jag är ute efter. På min har jag separata knappar för delay, reverb etc etc...

Det behöver inte vara några inspelningmöjligheter på den då jag har hemmastudion för det.

#8 sajv4H

sajv4H

Medlem

• Members
  • 126 Inlägg:

Postad 20 juli 2015 - 12:23

Varför inte en MXR Micro amp?
http://www.thomann.d...ro_amp_m133.htm

Ett tryck så får du mycket eller lite volymökning!

#9 eBow

eBow

Not worthy

• Moderators
  • 902 Inlägg:

Postad 20 juli 2015 - 15:40

Jag vet inte om jag förstått exakt vad du menar, men jag gör ett försök.

En volympedal är en pedal som du kan öka/sänka volymen med en expressionspedal (ser ut som en wahwah). Vill du höja volymen så är det en boost du ska ha. Det är bara att koppa in förslagsvis före multieffekten med telekabel.

#10 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 149 Inlägg:

Postad 24 juli 2015 - 05:54

testa en distpedal, booster eller tube screamer i effektloopen, om du nu inte redan använder den, jag hade en turbo ratt i effekt loopen löste mina problem, dvs send till in i pedal, och return till out i pedal.

Volume pedal skall du inte ha för att öka volume vid solo, den fungerar som volumen på din gitarr. 

#11 ehillberg

ehillberg

Medlem

• Members
  • 58 Inlägg:

Postad 24 juli 2015 - 21:50

En sån du ska ha https://www.thomann....rated_boost.htm

Ger lite mer drag utan att påverka ljudet nämnvärt. Rebrandad JOYO så schyssta prylar.

Spelar På En Ibanez ARZ-300 med en Peavey Valveking Stack

Kompgitarrist och Sångare i Messier Code

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar