Hur fungerar det med Backing Tracks - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hur fungerar det med Backing Tracks

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 swempa

swempa

Medlem

• Members
  • 126 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, skriva texter, löpning, smalltown371, punk, folk singer-songwriter, vänner och familj

Postad 18 juni 2015 - 20:22

Hej!
Låter kanske dumt men hur funkar backingtracks?
Har nämligen hittat några riktigt fina som jag skulle vilja lära mig på youtube, men det finns ju ingen tab så jag vet inte hur man gör.
PuNKRoCk E-ZinE:
www.pitstop.nu

#2 eBow

eBow

Not worthy

• Moderators
  • 902 Inlägg:

Postad 18 juni 2015 - 20:27

Leta reda på en tab på exempelvis ultimate-guitar.com

#3 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 18 juni 2015 - 21:59

Det vanliga är väl att man improviserar själv till backingtracks, det är därför det oftast anges tonart, ackord och ibland vilka skalor som passar.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#4 Ronström

Ronström

Medlem

• Members
  • 104 Inlägg:

Postad 19 juni 2015 - 07:49

Hej!
Har nämligen hittat några riktigt fina som jag skulle vilja lära mig på youtube, men det finns ju ingen tab så jag vet inte hur man gör.

Alltså, vill du t.ex spela joe satriani - cryin, men vill ha all musik utan just solo gitarren, så söker du på låten och backingtrack på typ tuben. En backingtrack är som en vanlig låt minus ett spår. 

Man vill inte lära sig backingtracks, man vill lära sig spela till backingtracks  :lol: eller improvisera som martin säger

..vi har många.. döda.. som.. försöker fly..  - Stefan löfven
:o

#5 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 19 juni 2015 - 10:06

Hej!

Om inte ackorden finns med till backingtracket så kan du själv finna ut ackorden genom att först studera rytmiklära och harmonic dictaition. När du lärt dig detta så kan du plocka fram ackorden och tonarten. Då kan du använda skalor som passar till ackorden och antingen improvisera eller spela den melodi som respektive backingtrack bygger på. Fördelen med att lära sig rytmiklära och harmonic dictation är att du inte behöver leta tab's på nätet. Rätt typ av gehörträning är givetvis också en viktig komponent för att nå framgång.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#6 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 04 juli 2015 - 22:22

Om det finns backing tracks på låtarna så finns det säkert klipp med lirare som lär ut ackorden/riffen/solona också. Sök på "tutorial" eller "how to play"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar