Gratis avancerat inspelningsprogram Studio0ne free - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Gratis avancerat inspelningsprogram Studio0ne free

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 28 maj 2015 - 16:57

Hej

Nu finns Presonus Studio one "Free" som gratis inspelningsprogram.

Betydligt mer avancerat än Audacity , men därmed lite krångligare för nybörjare.

Här kan man ladda ner:

http://download.cnet...4-75754345.html

Och här är en tutorial:

/Kalle

#2 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 30 maj 2015 - 18:10

Minns att vi pratat om inspelning i flera trådar här genom åren Kalle, och du har alltid framstått som påläst och säker på programmen. Jag är inbiten Audacityfantast, utan anledning även om jag kör reaper nu. Det här är en varm rekommendering från dig det här alltså?

Blev precis föräldraledig och har lite mer tid till sånt härnt plötsligt, rekommenderar du så kör jag på det :)
But he was a muffin...

#3 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 31 maj 2015 - 08:08

Hej

Ingen varm rekommendation utan mer ett tips om bra gratisprogram.

Jag kör själv mest Reaper (en betald licens) o Audacity.

Men jag upptäckte nu ett problem med Windows 7, Audacity o ett externt USB ljudkort (E-MU Tracker Pre USB2).

Windows 7 tycks tro att USB ljudkort är lika med med en mikrofon och öser på med intern förstärkning.

Detta medför att Audacity kommer att överstyra inspelning även när ljudkortet inte ens indikerar att det har en insignal (o in-nivå ratt på lägsta). Detta tycks vara ett känt problem med Windows 7..

När jag använder samma ljudkort i Reaper med ASIO så har jag inte detta problem.

/Kalle

#4 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 31 maj 2015 - 08:45

Kör Windows 8.1 på min flaptop :) Det blir ingen förstärkning, inte heller på gamla stationära med Vista. Kan ju vara som du är inne på, nånting med Windows 7. Det kanske beror på externa ljudkortet och dess drivrutiner.

Spelar du in allt som Windows hör i reaper, eller anger du själva ljudkortet som källan/input i reaper?

Det kan göra skillnad att prova, dvs om du inte redan gjort det.
But he was a muffin...

#5 Salkin

Salkin

Medlem

• Members
  • 102 Inlägg:

Postad 31 maj 2015 - 09:30

Hej

Ingen varm rekommendation utan mer ett tips om bra gratisprogram.

Jag kör själv mest Reaper (en betald licens) o Audacity.

Men jag upptäckte nu ett problem med Windows 7, Audacity o ett externt USB ljudkort (E-MU Tracker Pre USB2).

Windows 7 tycks tro att USB ljudkort är lika med med en mikrofon och öser på med intern förstärkning.

Detta medför att Audacity kommer att överstyra inspelning även när ljudkortet inte ens indikerar att det har en insignal (o in-nivå ratt på lägsta). Detta tycks vara ett känt problem med Windows 7..

När jag använder samma ljudkort i Reaper med ASIO så har jag inte detta problem.

/Kalle

Kolla så att du inte ställt in så att Windows ska förstärka ljudet på din "mikrofon".

NzFscmR5.jpeg

#6 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 31 maj 2015 - 10:48

Hej

I Windows 7 ljudkontroll så är det "E-MU tracker pre USB " angivet som inspelningsenhet.

I Reaper så är också "E-MU tracker pre USB " angivet som ASIO inspelningsenhet.

Problemet verkar orsakas av att Windows 7 "generic sounddriver" inte stöder "line level" input på USB ljudenheter.

När man använder ASIO så går man förbi Windows 7 "generic sounddriver".

/Kalle

#7 zorro

zorro

Forumsräv

• Members
  • 461 Inlägg:

Postad 01 juni 2015 - 12:32

Tror det finns "pros and cons" med varje inspelningsprogram och att man hamnar i det som funkar med ens hårdvaror eller för att att projekt ska flyttas eller samarbetas på. Har använt Pro Tools,  Logic (litegrann) och nu Cubase (för att det används på jobbet). Tyckte nog egentligen bäst om gamla Pro Tools med charmigt fult gränssnitt och med 8-kanalig gratisversion som medförde flexibilitet. Finns en ny gratisversion av Pro Tools som kanske kan tilltala någon, men sent ute, dom har nog tappat sovrumsgitarristerna. Har Cubase Elements nu som klarar det mesta. Kostar några hundra om man fått en LE-version med någon pryl. Kör OS X Yosemite.

/z

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar