Stämapparater från helvetet - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Stämapparater från helvetet

• Vänligen logga in för att svara
10 svar på denna tråd

#1 Ronström

Ronström

Medlem

• Members
  • 104 Inlägg:

Postad 26 maj 2015 - 18:02

Hej på er, 

Nu kommer jag låta nybörjare men det skiter jag i. :P  
Det är nått som stör mig så förbannat var ända gång jag stämmer gitarren med apparat.
Har stämmare i förstärkaren, i pandoran och i telefonen(gStrings). Stämmer jag med vilken som av dom så blir det lika fan inte bra. Framförallt G eller B strängen. 
Slår jag ett ackord så låter det skit. Så får alltid stämma ner en sträng lite för att det ska låta bra.  :angry: 

Vad beror detta på??
Har ni samma problem?? 

Gitarren är intonerad. 

..vi har många.. döda.. som.. försöker fly..  - Stefan löfven
:o

#2 eBow

eBow

Not worthy

• Moderators
  • 902 Inlägg:

Postad 26 maj 2015 - 18:24

Kanske dags att byta strängar?

#3 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 26 maj 2015 - 18:25

Det första som slår mig är att du trycker ned strängarna för hårt då du spelar ackord så att du får problem med intoneringen. Du har ju spelat många år så det kan det ju knappast vara anledningen i detta fall.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#4 Ronström

Ronström

Medlem

• Members
  • 104 Inlägg:

Postad 26 maj 2015 - 18:36

Jag intonerar om gitarren nu ifall det inte blev bra. Känns som det borde vara det ju.. 
:mellow: 

Strängarna är relativt nya, dock provade jag nått nytt märke jag inte hört förut, haha

#5 Ronström

Ronström

Medlem

• Members
  • 104 Inlägg:

Postad 26 maj 2015 - 18:49

Nä.. nu har jag intonerat den, stämt gitarren så det är rätt på decimalen, slår på lite dist och det låter ostämt ändå....

#6 eBow

eBow

Not worthy

• Moderators
  • 902 Inlägg:

Postad 26 maj 2015 - 18:53

När du intonerar bör du ha färska strängar på. Jag skulle prova att byta strängar och intonera igen.

#7 1337storm

1337storm

Gitarrgud

• Members
  • 1 825 Inlägg:

Postad 26 maj 2015 - 18:54

Helt perfekt går det inte att få det, man kan bara få det mer eller mindre dåligt, så är det bara, det ligger i gitarrens konstruktion.
Antingen får man kompromissa ut intoneringen eller bestämma sig för om man vill att den ska intonera bra på dom låga eller höga banden.
Som jag intonerar mina gitarrer så brukar jag få stämma ner G, H och ibland höga E för att ackord ska klinga bra.
Man kan komma en bit på vägen med sadelkompensering, typ Earvana eller Buzz Fieten, men det enda som egentligen funkar är TT halsar.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#8 Ronström

Ronström

Medlem

• Members
  • 104 Inlägg:

Postad 26 maj 2015 - 19:03

Jo men sån skillnad kan det ju inte bli eftersom jag precis intonerat den, kollat så den är stämd enl stämmare, och slår ett vanligt D, och det låter inte bra. 
Jag har en Earvana sadel. 
Jag får prova byta strängar nån dag, annars lämnar jag nog iväg den. Någon som vet någon duktig i Östergötland? 

#9 bluesboy

bluesboy

Medlem

• Members
  • 256 Inlägg:

Postad 26 maj 2015 - 20:58

En vanlig skillnad mot att spela enskilda strängar mot att dra ett ackord är att man ofta spelar för lätt när man stämmer.

Om man tar i lite mer och "stiger upp" till korrekt ton utan att gå förbi brukar det fungera bäst för mig.

Peterson strobo-stämmare har annars "sweetened tunings" som är en kompromiss för att ackorden skall låta bättre.

#10 Ronström

Ronström

Medlem

• Members
  • 104 Inlägg:

Postad 27 maj 2015 - 05:02

En vanlig skillnad mot att spela enskilda strängar mot att dra ett ackord är att man ofta spelar för lätt när man stämmer.

Om man tar i lite mer och "stiger upp" till korrekt ton utan att gå förbi brukar det fungera bäst för mig.

Peterson strobo-stämmare har annars "sweetened tunings" som är en kompromiss för att ackorden skall låta bättre.

OK! Ska pröva med nya strängar när jag slutat jobba idag så får vi se :)

#11 Ronström

Ronström

Medlem

• Members
  • 104 Inlägg:

Postad 27 maj 2015 - 18:26

Problem löst. 
Nu har jag justerat dragstången (halsen var negativt böjd), bytt strängar och intonerat om den. 
:) 

Jag som trodde jag hade koll på min gitarr  :lol: 

Tack för era svar!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar