Tapping for noobs - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Tapping for noobs

• Vänligen logga in för att svara
17 svar på denna tråd

#1 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 29 april 2015 - 20:20

Kom i veckan på mig själv att tappa litegranna på en låt som vi gjorde med orkestern. Jag har aldrig varit intresserad av sådant hårdrockshittepå. Men... Tips? Viktig teknik? Upp eller ner? Låtar att lystrar till?

#2 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 29 april 2015 - 22:10

Okej :D

Jag kör plektrum, skrapar till strängen med det en gång för att komma åt den nedtryckta fingertonen, lägger till en eller två fingrar uppåt och avslutar med ett plektrumskrap. Capich? :) Det är "fel" och aja baja. Allt ska nog vara tvärt om, fingret man slår an med först, (inte plektrum) Osv osv. Om du tänker van Halen så är det mer så iaf.

Jag började med crazy train och flying high. Ozzylåtar med Randy Rhoads på luta.

Magnus, Gitarrdåren använder ledigt vilken tapping som helst av vad jag sett på hans Youtube. Kalastappare!

Guthrie Govan är en fena på det där, googla, han är väldigt pedagogisk.
But he was a muffin...

#3 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 29 april 2015 - 22:17

Plektrum... asså hallå! Tack Zappa.

#4 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 29 april 2015 - 22:18

Funkar det?
But he was a muffin...

#5 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 29 april 2015 - 23:06

Det är inte bara inom hårdrock man kan använda tapping, här är några exempel.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#6 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 29 april 2015 - 23:10

Nej mr Zappa, det funkar ej. Jag vill tappa som Van Halen... eller vad ni ungdomar tappar som nu för tiden. Vilket finger? Är ju en vettig fråga kanske? Långobert verkar ju vettigt. Plektrum... Jösses. :)

#7 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 29 april 2015 - 23:14

Aminor. Tack! Schysst lir.

#8 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 29 april 2015 - 23:35

När det väl vankas tapping så använder jag ett finger som inte håller i plektrumet. Tror inte det är så mycket annat som jag tänker på. Slå an sträng, flärpa av. :)

#9 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 08:13

Flärpa uppåt eller neråt? Kan i min lolnabighet känna att uppåt är mer kontrollerat men nedåt är snabbare. En smaksak antar jag. Men vill inte dra på mig mer av fel teknik. :)

#10 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 08:14

Kul ämne, har lagt en del tid på det där med tapping en gång i tiden (nu för tiden spelar jag inte en ton tapping längre).

Generella tips.

Välj att spela med ett finger som gör så att du får stöd för styrningen av handen.

Alltså hur armen ligger mot kroppen, eller om ett finger (vanligen tummen) kan ligga an mot ovankant på halsen.

Utan stöd blir det för yxigt och svårkontrollerat.

Optimalt är om det kan bli så att du inte behöver släppa/trollabort ditt plektrum.

Så själv kör jag med lång och ringfinger och håller kvar i plektrumet på samma sätt som när jag spelar med plektrum.

Det som är svårt med tapping är att dämpa allt det som inte skall låta, ovan beskrivna med stöd hjälper enormt med det.

Tänk hela tiden "mjukt" så att det inte blir en överdriven "pull-off" från tapping tonen. Då blir tonen lite hög i pitch precis innan fingret släpper och det låter ojämnt och allmänt illa. I princip skall du bara behöva lyfta fingret, ingen pull-off att tala om alls.

Även så att du inte slår an hårdare än du gör med vänsterhandens hammer-on och pull-offs, av samma anledning, att det blir jämnt och rent.

I övrigt, det finns så många olika och fungerande tappingtekniker, att det bara är att tappa iväg och prova sig fram.

Sloppy och slarvigt framfört här men jag tror att det går fram ändå, lär dig denna, när den sitter har du mer tappingteknik än du någonsin behöver.

https://youtu.be/eOMwYz-7h_M

/Magnus

Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#11 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 09:05

Tackar Magnus! Precis så handfasta tips som jag önskade.
Sloppy och slarvigt... Om en vanlig dödlig vore äns i närheten så skulle en vara glad.
Det verkar vara något med dessa skjortor alltså. Jag måste nog styra upp det.

Bugar och tackar!

#12 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 09:34

Kan tolka det lite spydigt det du svarade, hur kommer det sig? Just plektrumtappingen i sig eller vad? Ja ja, jag kanske läser fel?
But he was a muffin...

#13 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 10:01

Menade inget illa Zappa. Uttryckte mig kanske onödigt spydigt. Ber om ursäkt om du tog illa upp.
Men ja, det var plektrum jag syftade på.

#14 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 10:50

Näääej, jag hann inte ta illa upp, jag har fått lära mig att vänta lite med det :)

Plektrumtapping är kanske inte rumsrent, ha ha. Många som associerar det till Kirk Hammet i Metallica, en syndabock när det gäller teknik :) Det är lätt att få en ton med plektrum, men det låter vasst.
But he was a muffin...

#15 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 11:16

Men tappar (ha!) man inte pulloffen då? Eller flärpar man med plektrumet?

#16 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 15:16

HA! :D den Var faktiskt kul...

Nä då, man har exakt samma mål som med riktig tapping ju. En liten skjuts/flärp Kan man ge om man måste. Som Magnus beskrev så är det ju viktigt att inte dra i strängen mer än nödvändigt för att hålla någorlunda pitch. Det låter gällt och fult, typ.

Men rena hammerons med frethanden är nog egentligen nyckeln till en snygg övergång till tappet, även om det oftare är skjutsen av tappfingret som gör det möjligt för strängen att ringa. Fixar man att hamra alla toner med frethanden (till och med den lägsta) behöver man ju bara nudda tappen. Klart jag inte envisas med plektrum jämt, men så började de, och fortsatte.

Får man va fräck och undra ungefär vad du spelar för typ av melodi med tapping?
But he was a muffin...

#17 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 30 april 2015 - 17:49

Blir mest teknikövande deluxe för tillfället. Ska tappa till allt nu. :)

#18 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 02 maj 2015 - 09:27

Blir mest teknikövande deluxe för tillfället. Ska tappa till allt nu. :)

Det låter som det bästa sättet att bli bra på en teknik. Kör på!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar