surr på öppen sträng? - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

surr på öppen sträng?

• Vänligen logga in för att svara
12 svar på denna tråd

#1 Smetad_Anarkist

Smetad_Anarkist

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 07:03

Jag lämnade in min gitarr då halsen hade blivit lite krokig och jag fick inte till det själv efter att ha pillat på truss-rod.

Den kom tillbaka med rak hals, intonerad, dom hade ordnat stränghöjden och till och med gjort rent den. Helt otroligt jobb, jag blev toknöjd.

Men efter en stunds riffande, knappt en timme så märker jag att d-strängen när den spelas öppen låter BRRRRRR. Den verkar helt klart ta i någonstans och jag misstänker att det är första band den tar i.

Men det är å andra sidan bara en sträng, borde jag kunna fixa det själv genom att höja just den strängen? Är detta något jag kanske borde gå tillbaka till butiken och påpeka att jobbet kanske inte blev så bra som jag först trodde?

Och hur sjutton kan bara en sträng surra? Borde inte flera strängar surra egentligen?

#2 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 30 mars 2015 - 08:14

Det är fullt möjligt att ha bara en surrande sträng och det kan såklart ha flera olika anledningar. Det som ligger närmast till hands, eftersom den surrar öppen, är att skåran i halssadeln är för djup. Tryck ned den mellan 2a och 3e bandet och se om den klarar sig över 1a band. Om det är svårt att se så kan du trycka ned mellan 1a och andra band, klickar det är det höjd, klickar det inte så är det ingen höjd och då är sadeln för djupt filad. Men, eftersom det låter som att du lämnat in den för att få den ordentligt fixad så kan du ju lika så gott lämna tillbaks den och påpeka att den surrar, så får dom leta fel...

#3 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 30 mars 2015 - 11:22

Instämmer. Det märker man ju direkt om man gjort en setup. Är de seriösa tar de in den och tittar över det gratis :)

En miss kan alla göra, det är vad man gör åt det som ger helheten.
But he was a muffin...

#4 spelarmicke

spelarmicke

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 14 augusti 2016 - 18:35

Jag lämnade in min gitarr då halsen hade blivit lite krokig och jag fick inte till det själv efter att ha pillat på truss-rod.

Den kom tillbaka med rak hals, intonerad, dom hade ordnat stränghöjden och till och med gjort rent den. Helt otroligt jobb, jag blev toknöjd.

Men efter en stunds riffande, knappt en timme så märker jag att d-strängen när den spelas öppen låter BRRRRRR. Den verkar helt klart ta i någonstans och jag misstänker att det är första band den tar i.

Men det är å andra sidan bara en sträng, borde jag kunna fixa det själv genom att höja just den strängen? Är detta något jag kanske borde gå tillbaka till butiken och påpeka att jobbet kanske inte blev så bra som jag först trodde?

Och hur sjutton kan bara en sträng surra? Borde inte flera strängar surra egentligen?

Hur gick det? Lämnade du in tillbaka gitarren till samma ställe? Vad sa dom i så fall var problemet?

#5 Smetad_Anarkist

Smetad_Anarkist

Nykomling

• Members
  • 24 Inlägg:

Postad 15 augusti 2016 - 08:45

Det liksom försvann gradvis av sig själv och jag har inte märkt av det alls på jättelänge.

#6 rogerh

rogerh

Medlem

• Members
  • 76 Inlägg:

Postad 15 augusti 2016 - 20:35

Det liksom försvann gradvis av sig själv och jag har inte märkt av det alls på jättelänge.

Låter som som spåret i översadeln inte var helt ren från ojämnheter. Med ett 600 papper, fin stållull eller liknande kan man ta bort ojämnheter i skåran, det verkar som du nött bort det som stack ut och orsakade skorret

#7 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 21 augusti 2016 - 17:19

Det låter som att du fått tag på en självreparerande gitarr!  :D Den skall du hålla kvar så länge du bara kan!

Mvh/John Ditmeyer

John Ditmeyer

JD music

Några av mina egna instrument:
Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#8 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 21 augusti 2016 - 21:31

Låter som som spåret i översadeln inte var helt ren från ojämnheter. Med ett 600 papper, fin stållull eller liknande kan man ta bort ojämnheter i skåran, det verkar som du nött bort det som stack ut och orsakade skorret

Det här fattar inte jag, hur påverkar ojämnheter i skåran strängbuzz?

#9 rogerh

rogerh

Medlem

• Members
  • 76 Inlägg:

Postad 25 augusti 2016 - 05:46

Det här fattar inte jag, hur påverkar ojämnheter i skåran strängbuzz?

En liten flisa i skåran kan låta. Lätt att testa då bara öppen sträng surrar.

#10 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 322 Inlägg:

Postad 25 augusti 2016 - 16:20

Å fan.

#11 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 25 augusti 2016 - 19:29

Det finns också en möjlighet som Tjuhugo skrev tidigare att orsaken kan vara för djup/sliten skåra i sadeln och att strängen därför surrat mot första bandet när den spelas öppen. Det som kan ha gjort att problemet åtgärdat sig själv är att det kan ta en bra stund för en gitarrhals att anpassa sig efter nya inställningar och nya miljöer. Jag har själv justerat gitarrhalsar som låtit bra, men efter en stund fått surrandet tillbaka igen. Ibland behövs tålamod. Det jag tänker är att om skåran bara var lite, lite för djup, och gitarrhalsen vart för rak när du kommit hem med den, är att det surrat från första bandet vid öppen sträng men allt eftersom gitarren har varit i ditt hem och halsen kanske fått tillbaka en smula böj så försvann surret. En gitarrhals skall nämligen ha en liten böj för att det inte skall surra. Olika gitarrer med olika strängar kan behöva justeras på olika sätt.

Det kan givetvis vara precis så som Rogerh skrev också, ojämnheter, smuts/flisor orsakar också otrevliga missljud som surr.

Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

John Ditmeyer

JD music

Några av mina egna instrument:
Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#12 Joro02

Joro02

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 04 december 2016 - 19:03

Hej!

Vet ej om du löst det än men om inte så kan jag hjälpa dig

För mig var det så att ringen som sitter uppe vid stämskruven som strängen är fäst vid. Där sitter det en liten mutter-ring som man kan skruva på, skruva på den så skall det lösa sig! Gör det på alla strängar!

Mvh

Joro02

#13 rogerh

rogerh

Medlem

• Members
  • 76 Inlägg:

Postad 06 december 2016 - 20:44

Billiga stämskruvar är lätt att dra sönder med den muttern. Det kan vara plast eller tunn metall bakom muttern. Man ska absolut dra åt, men bara så mycket att det sitter fast och utan att ta i. Varje gång man byter strängar känner man efter om någon mutter är lös.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar