November 2012 - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

November 2012

• Vänligen logga in för att svara
4 svar på denna tråd

#1 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 03 mars 2015 - 22:04

Istället för att väcka upp den gamla tråden C-dur och bastoner skapar jag en ny med en lite udda rubrik som inte direkt går att härleda till ämnet. Men rubriken kanske lockar till nyfikenhet och då fyller den sitt syfte :).

Den gamla tråden frågar MdaG varför low E inte låter bra tillsammans med C-Dur ackordet med C på A strängen. När jag läser inläggen i tråden så ser jag att MdaG inte fått något korrekt svar på sin fråga så jag tänkte att han kan få det nu nu så här 3 år och 4 månader senare :).

Som redan konstaterats i den gamla tråden så ingår ju E i C-Dur ackordet men vad är det som spökar med öppen E sträng tillsammans med C-dur ackordet. För det första ett intervall är avståndet mellan två toner där den lägsta tonen alltid kommer först. Avståndet mellan C och E kallas Major 3rd som innehåller 4 halva tonsteg. Om man spelar ett öppet E så blir detta den lägsta tonen i ett intervall med tonerna E och C. I C dur är detta ett inverterat intervall med avståndet 8 halva tonsteg så detta är Minor 6th som inte finns med i C-dur vars skalgrader är 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 eller Root, Major 2nd, Major 3rd, Perfect 4th, Perfect 5th, Major 6th och Major 7th.

Notsymbolerna i C dur är som bekant C-D-E-F-G-A-B men intervallet som man hör då man spelar Öppet E och tonen C i band 3 på A strängen låter lika som då man spelar tonerna C, Ab (C i band 3 på A strängen och Ab på G strängen i band 1).

Ab ingår inte i C Dur, därför låter det falskt när man spelar öppen E ton tillsammans med C Dur ackordet.

Prova gärna hur öppet E och C låter i förhållade till C, Ab (C i band 3 på A strängen och Ab på G strängen i band 1).

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#2 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 04 mars 2015 - 20:03

Mycket trevligt att få ett svar på frågan.

Tack! :)

Sen behöver jag nog låta min hjärna marinera i informationen för jag är inte säker på om jag förstår. :-/

#3 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 04 mars 2015 - 20:50

Sen behöver jag nog låta min hjärna marinera i informationen för jag är inte säker på om jag förstår. :-/

Intervallteorin är ett kapitel i musikteorin som kan vara lite knepig att greppa. Man måste bland annat koppla denna teori till den kromatiska skalan. Med lite övning så är det dock inte så knepigt att få knas på detta.

Viktigast av allt är att förstå att intervall i detta sammanhang är avståndet mellan två toner som mäts i halva tonsteg där den första tonen i intervallet alltid är den lägsta tonen av de två som ingår i intervallet.

Du kan förkorta marineringstiden genom att ta fram gitarren och spela tonerna E, C och C, Ab enligt nedan samt lyssna hur det låter. Hör du inte att dessa intervall låter lika så måste du kolla att du stämt gitarren ordentligt. Är den stämd och du fortfarande inte hör att det låter lika så behöver du sannolikt lite hjälp med din fortsatta musikaliska resa ;).

E -----------------

B -----------------

G -----------------

D ----------------

A ------3---------

E ---0------------

E -----------------

B -----------------

G -----------1----

D -----------------

A ------3----------

E -----------------

#4 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 00:52

så varför blir det inte bara ett inverterat ackord då? Eller är inverterade ackords lägsta toner valda så att intervallerna mellan grundtonen och den nya lägsta tonen är detsamma efter inversionen, om du förstår vad jag menar?

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#5 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 05 mars 2015 - 01:55

Fråga: Så varför blir det inte bara ett inverterat ackord då?

Svar: Det bara är bara två toner så du hör ett inverterat Major 3rd intervall som är Augmented 5th/Minor 6th (#5/b6). Minor 6th ingår inte i Major Scale som har skalgraderna 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

Capish? Om inte så säg till. Då hjälper jag dig.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar