Hjälp med plockning - Rebel Soldier - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hjälp med plockning - Rebel Soldier

• Vänligen logga in för att svara
16 svar på denna tråd

#1 serabella

serabella

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 25 januari 2015 - 17:01

Hej!

Jag är ny inom det här med gitarrspelande. Har fastnat för en låt jag mycket gärna vill kunna spela. Är inte bra på det här med gehör så har ingen aning om hur man spelar låten...

Ackorden har jag lyckats klura ut men inte i vilken ordning strängarna ska plockas. Någon vänlig själ där ute som har lite tid över och kan tänka sig hjälpa en nybörjare? :)

Här är låten:

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 25 januari 2015 - 23:28

Hur har du lyckats klura ut ackorden? Något säger mig att om du har lyckats finna ackorden genom att lyssna på sången så har du ett ganska hyfsat gehör. Då är det bara att dela upp låten i små avsnitt och ta ut ton för ton. Det underlättar givetvis om du lär dig lite ackordteori.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 25 januari 2015 - 23:40

Låter lättare att ta ut tonerna än ackorden för mig.. :D Det finns program som låter dig spela låtar långsamt (och loopa sektioner) så det blir lättare att göra det som Aminor föreslår. Ex http://www.riffstation.com/ , har inte kört nått av dem och det finns säkert andra bra om du googlar lite.   

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#4 serabella

serabella

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 26 januari 2015 - 09:47

Jag erkänner... Hittat ackorden på nätet ;) :P 

Men tack för programmet. Ska prova det.

#5 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 26 januari 2015 - 10:43

Hej Serabella,

Du inleder med att berätta att du är på nybörjarnivå och att du inte har något bra gehör och att du därför inte kan spela låten. När du dessutom erkänner att du hittat ackorden på nätet så är min första tanke att du kanske har valt att lägga ribban för högt för att du skall kunna hoppa över den utan att riva ner den.

Jag antar att du tycker att låten är bra och att du därmed skulle vilja lära dig att spela den. Mot bakgrund av den information du ger så tror jag du valt fel låt att börja med. Om du vill lära dig en låt så kanske det är bättre att börja med Blinka lilla stjärna, Gubben Noa eller Köp varm korv. Alternativt bestämmer du dig för att verkligen lära dig att spela musik med gitarr som huvudinstrument. Då bör du satsa på att studera Intervallteori, Skalteori, Ackordteori, Harmonilära, Rymik och Spelteknik kombinerat med Gehörträning.

Nåväl, om du trotts allt vil lära dig att spela den där låten så skulle du kunna börja med att spela en av tonerna i varje ackord vid rätt tidpunkt med låten som bakgrundsmusik. Klarar du inte att spela en ton per ackord på rätt plats i låten för varje ackord så får du en tydlig indikation på att du behöver studera rytmik. Vet du inte vilken ton du skall spela för respektive ackord så behöver du studera ackordteori. Vet du dessutom inte vart tonerna du skall spela för respektive ackord ligger på gitarrhalsen så behöver du lära dig detta.

#6 serabella

serabella

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 26 januari 2015 - 11:47

Antar att det är som du säger...

Ja, får nog studera lite mer grundläggande till en början antar jag.

#7 Haswoc

Haswoc

Nykomling

• Members
  • 30 Inlägg:

Postad 26 januari 2015 - 16:03

Det du kan testa är att hålla ackorden och plinka på dom och se vilka toner som är lika i låten. som exemperl när du fingerspelar D så plinkar du räknat uppifrån på strängarna 3 4 5 6 5 4 sen börjar nästa fingerspel. Vanligtvis brukar det gå uppifrån och ner och sen upp igen sen byte av ackord. Sen är bara kruxet att få in rätt hastighet och hand till hand kordination

#8 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 26 januari 2015 - 16:55

Nä. Ge inte upp. Ta Aminors råd för vad det är. Nämligen kunnigt och påläst, rätt och riktigt samtidigt aningen distanserat då det antagligen länge sen han var nybörjare.

Jag syftar givetvis på längtan att vilja spela någonting och ta upp ett instrument därför. Verkar som att han inte riktigt minns hur naiv och härlig man är som nybörjare :) Ålder har ingen betydelse.

Håller med om att låten är för svår. Men herregud, spela den ändå, varva med imse vimse och var du vill. Kör hårt, ÄNDÅ är mitt lilla input :)

Lycka till
But he was a muffin...

#9 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 26 januari 2015 - 20:39

Zappa-San!

Jag vet precis hur det är att vara nybörjare, jag har till och med varit nybörjare två gånger. Nåväl, det är ju upp till var och en att göra ett vägval. Antingen plinkar man på lite ostrukturerat med stor entusiasm i början och efterhand som man märker att man inte gör några framsteg så åker gitarren närmare och närmare garderoben eller källarförådet. Alternativt bestämmer man sig för att göra en seriös satsning på att vekligen lära sig att spela och på så sätt mångdubbla sin inre glädje och glöd.

#10 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 26 januari 2015 - 22:35

Jaså?

Ja, då äter jag upp mitt antagande. Du verkar så disciplinerad och välskolad ibland.
Men då jag hade fel om dig. Hur länge har du hållit på då?

Jag har kört min stil och approach sen början, helt självlärd, aldrig varit nära att kasta in den i garderoben för det. :)
But he was a muffin...

#11 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 27 januari 2015 - 01:20

Zappa-San!

Välskolad, ja så kanske det är jag läste på högskola i fyra år på 80-talet och har alltid gillat begreppet livslångt lärande. Jag köpte min första gitarr i mitten på 70-talet och lärde mig en massa ackord själv hemma på kammaren med det blev inte så mycket mera än så eftersom jag hade underutvecklat gehör. Skalor och rytmik fanns inte heller på agendan även om jag lärde mig att spela en del låtar. I mitten på 80-talet hamnade gitarren i källaren hos mina föräldrar och elgitarren fick fara till soptippen i slutet på 80-talet.

När jag för ungefär 5 år sedan fick för mig att börja spela gitarr igen så bestämde jag mig för att börja läsa musikteori. Jag började med självstudier men märkte snart att jag inte kunnde hitta någon röd tråd så jag fann en bra mentor som kunde hjälpa mig.

Jag har relativt lätt att tänka lite utanför ramarna så jag utvecklade ett undervisningskoncept som innehåller Intervallteori, Skalteori, Ackordteori, Harmonilära, Rymikträning, Spelteknik och Gehörträning. Den funkar kanonbra och ger på relativt kort tid mycket bra resultat. Att det samtidgt blir väldigt roligt att studera enligt detta koncept gör inte saken sämre. Det är inget hokuspokus så även den som inte har så stor läsvana kan ta till sig kunskapen.

Två saker jag tyckte var otroligt trist och tråkigt i början var att öva skalor och lära mig noterna på greppbrädan så jag utvecklade några verktyg som både gjorde det roligare att lära sig skalor och noterna på greppbrädan. Effektivt lärande är något som jag också prioriterar förutom att det skall vara roligt. Därför försökte jag hitta lösningar så jag kunde öva på många saker samtidigt.

Satsar man på att lära sig Intervallteori, Skalteori, Ackordteori och Harmonilära kompleterat med rymik och gehörträning blir konsten att spela ett instrument mera ett tekniskt problem som innebär att man behöver lära sig att hitta tonerna på instumentet ifråga.

Jag vet inte hur mycket du redan kan förutom att du kanske har ett bra gehör men om du skulle komma på att du vill lära dig 22 skalor och alla ackordtyper samt hur du tillämpar dessa i musiken så är du välkommen att höra av dig med ett PM Zappa-San :).

#12 serabella

serabella

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 27 januari 2015 - 10:48

Oj, här har det hänt en hel del. Tack för alla svar! Ska läsa genom noggrannare när jag kommer hem :)

Känns ändå som det är bäst att lära sig "på riktigt" från början ändå. Man vill ju bli bra och veta vad man faktiskt håller på med istället för att bara kunna en låt när man tänker efter.

#13 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 27 januari 2015 - 12:19

Ha ha :) Härlig läsning Aminor. Då förstår jag.

Jag har ganska gott självförtroende på gitarren. Spelar i stort sett obehindrat. Jag har ett lazy lillfinger som gärna sticker iväg pga att jag spelar med ungefär samma fattning som Hendrix. Det ser hemmagjort ut, vilket i och för sig är sant. Skulle va det då, men speltekniskt sett är det inget handikapp, man kompenserar inte gärna när det funkar. Men jag övar knappt längre, det är mest improviserade stycken i jazzaktig stukning. Bireli Lagrene är en stor inspirationskälla.

La ner tränandet och började skriva musik för några år sen. Det var väl mest därför man började en gång i tiden, för att kunna spela musik?

Mvh :)
But he was a muffin...

#14 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 27 januari 2015 - 14:08

Mycket reverb och delay så är det ingen som märker när man spelar fel. Lätt som en plätt.

"Cool neck joint for people who like looking at neck joints. It´s the internet, there are propably people out there who enjoy looking at neck joints." Guthrie Govan

#15 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 27 januari 2015 - 19:11

Ha ha ha! Eller som Joe Pass, spela samma sak fel tre gånger i rad så ska det plötsligt vara så ;)
But he was a muffin...

#16 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 27 januari 2015 - 19:29

De hör du ju själv att det är en vettig gubbe :)

"Cool neck joint for people who like looking at neck joints. It´s the internet, there are propably people out there who enjoy looking at neck joints." Guthrie Govan

#17 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 27 januari 2015 - 22:10

Jomenvisst serrö! :D
But he was a muffin...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar