Förstärkare till elgitarr - Sida 2 - Förstärkare - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Förstärkare till elgitarr

• Vänligen logga in för att svara
34 svar på denna tråd

#21 rockerman

rockerman

Forumsräv

• Members
  • 444 Inlägg:

Postad 04 februari 2015 - 21:04

Har du kollat begagnat?

#22 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 04 februari 2015 - 21:09

Jodå, jag kollar ibland, ingen stress, en glad nybörjare som kör på med min Line 6 Spider III 75w stärkare. ;-)

Tycker ofta folk tar lite väl höga priser begagnat och inte riktigt hänger med i prisutvecklingen men visst dyker det upp fynd, fast då gäller det oftast vara snabb och veta vad man söker.

Upplever det som betydligt enklare att hitta fynd bland gitarrer än förstärkare? Gitarrer skulle man gladeligen kunna köpa, prova och sälja vidare hur mycket som helst om man hade tid, pengar, lust och en förstående fru *skratt*, roliga att samla på är jag rädd för. ;-)

#23 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 05 februari 2015 - 13:11

Verkar som om Peavey Vypyr VIP 1 är en rörsimulerande transistorförstärkare som verkar vara mer populär/vanlig utomlands än i Sverige, kanske är värd att undersöka också, ca 1600kr.

Ett litet dyrare alternativ från Laney, ca 3800 men klart intressant, får jäkligt bra omdömen generellt, ska funka med hörlurar dock kanske mindre bra på rena ljud... men vad kan man förvänta sig om den har Tony Iommis underskrift. ;-)

Laney TI15-112 - Tony Iommi

#24 Johan Ivarsson

Johan Ivarsson

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:

Postad 25 februari 2015 - 18:13

Hej! Är ny i forumet och ny med elgitarr. Har spelat akustiskt i många år men fick en Fender Stratocaster i min hand för ett par veckor sedan. Nu behöver jag en liten smidig förstärkare för hemmabruk och blir inte klok på vad jag ska välja. Har tittat på Ibanez och Marshall 15-20 W transistor, Vox 20+ halvrör och Ibanez 5 W helrör. Allt i nyskick. Kanske ska välja nåt begagnat? Vill gärna ha lite feedback och tips!

Jag kör med en Ibanez TSA15 Helrör. den är riktigt grym, du kan välja mellan 5 och 15watt. Väldigt prisvärd och bra. 

#25 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 28 februari 2015 - 21:20

Ibanez TSA15 ser klart intressant ut och får fina omdömen, drygt 3000kr?

Men har inget hörlursuttag, eller hur ligger det till egentligen? Tycker det är praktiskt för en hemma förstärkare.

Möjligt man kan koppla till en extern "headphone attenuator" men det blir ju en slant extra.

#26 bjelkeman

bjelkeman

Medlem

• Members
  • 50 Inlägg:

Postad 01 mars 2015 - 08:42

För mig blev det en Vox VT40+ för ett par år sedan, som är helt ok. Men suktandet efter riktigt rörhäng blev för stor så nu är en H&K Tubmeister 18 på väg. Powersoak (tyst, 1W, 5W, 18W) och DI, i kombo med ljudet var avgörande. Kanske inte allas kopp te, men definitivt min.

Ibanez basar, Mesa Carbine, TKS, Darkglass (och lite gitarr prylar).

#27 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 01 mars 2015 - 18:01

Tubemeistern verkar grym även om det blir en prisgrupp uppåt... ca 6000kr, stämmer det?

Du skriver "tyst, 1W, 5W, 18W", läge tyst innebär lägre effekt än 1W?

#28 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 01 mars 2015 - 21:51

Tyst är helt tyst, dvs man kör utan högtalare, då krävs det ju att man har nånting att koppla xlr utgången till annars hör man ju inget... :-) 1 W är för övrigt ganska högt det med om man vrider upp i en lägenhet...

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#29 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 02 mars 2015 - 13:20

martin: Jag hänger med nu ;-) tyst läge i kombination med att man använder xlr utgången för inspelning.

#30 bjelkeman

bjelkeman

Medlem

• Members
  • 50 Inlägg:

Postad 02 mars 2015 - 22:59

makatech: sant, den är inte lågbudget direkt. Men jag tror det är värt att köpa det som man behöver om man har råd. Ofta så lönar det sig att vänta tills man har råd, istället för att köpa billigt ofta.
Ibanez basar, Mesa Carbine, TKS, Darkglass (och lite gitarr prylar).

#31 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 24 augusti 2015 - 14:40

Bumpar denna tråd, har nu lagt till en rörförstärkare till vår samling, nämligen en begagnad Laney TI15-112, en liten chansning men kunde inte motstå för 1750kr. Förhoppningsvis ett kul komplement till vår Vox VT30. :-)

Kostar 4700kr på Thomann men musik-verkstan.se och rebelmusic.no säljer underligt nog för ca 2500kr.

#32 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 10 oktober 2015 - 16:06

Måste bara skriva att jag är jäkligt nöjd med ovan nämnda Laney TI15-12 som hemmastärkare, i synnerhet med tanke på vad jag gav för den. Stort lyft mot det vi haft och provat tidigare, visst är det skillnad på helrör, ett lyft. Tycker den är flexibel ljudmässigt trots att det bara är en kanal och med tanke på att den distar så bra samt har inbyggd per-boost så minskar behovet för pedaler. Hörlursingången extremt praktisk på kvällar.

Fortfarande ovanligt skum prissättning på den, upp och ner, ingen aning om varför, läste om någon som nyligen fått en egen deal på 4sound i Stockholm för 2500kr, musik-verkstan.se i Göteborg sålde den en period för 2500kr men nu ligger priset ca 1000kr högre igen. Pris på thomann.de 4722kr. Faktumet att den låg på ca 2500 kr en period var det som gjorde att jag lyckades pruta ner den begagnad till 1750kr.

Kan utan det minsta tvivel rekommendera att man provar den här i sin jakt på hemmastärkare.

#33 johey

johey

Nykomling

• Members
  • 27 Inlägg:

Postad 05 januari 2016 - 12:33

Är du händig med datorer och familjär med Linux så kan du sätta upp en gratisprogramvara som kan åstadkomma samma ljud som de flesta på marknaden förekommande modelling combos och andra mjukvaruuförstärkare kan göra.

Är det guitarix, rakarrack eller något annat som gäller? Jag har provat båda vid något tillfälle men aldrig riktigt haft kunskap nog att avgöra om de är bra som musikverktyg eller bara har coola algoritmer utan praktiska tillämpningsområden.

#34 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 05 januari 2016 - 13:23

Guitarix och Rakarrack fungerar utmärkt men det är bättre att gräva fram ljud med den utrustning man rean har.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#35 johey

johey

Nykomling

• Members
  • 27 Inlägg:

Postad 06 januari 2016 - 20:12

Det har du nog rätt i. :) Har sett den där videon tidigare, men jag lyckas inte låta som honom. :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar