Eran årliga inlärningsprocess - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Eran årliga inlärningsprocess

• Vänligen logga in för att svara
13 svar på denna tråd

#1 Maleko

Maleko

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 05 januari 2015 - 02:57

Hej alla gitarrister där ute. Har suttit och spelat gitarr i nästan exakt 2 år nu mer eller mindre konstant. Lärt mig en hel del och får ofta beröm från både kompisar som spelar gitarr och andra på hur snabbt jag lärt mig att spela gitarr. Ibland funderar jag på hur effektivt jag faktiskt lärt mig att spela gitarr jämfört med andra gitarrister där ute så jag tänkte kolla med er hur eran gitarr resa sett ut för lite eget perspektiv! Och även kanske hitta lite nya roliga tips på saker som ni tycker är värt att lära sig för utveckling!

Tänkte mig någon sån här mall som samtliga använder och fyller i med så mycket ni vill! Mycket uppskattat!  :) (Ni kan även lägga till egna rubriker om ni vill):

--------------------------------

När började du och hur gammal är du?:

Vad lärde du dig år 1 och vilken gitarr?: 

-11- ... år 2 och -11- gitarr?: 

-11- ... år 3 och -11- gitarr?: 

-11- ... år 5 och -11- gitarr?: 

-11- ... år 10+ och -11- gitarr?:  

När var du som effektivast med gitarrspelningen?: -

Vad lärde du dig senast för något?: -

Vad är ditt nästa mål?:

---------------------------------

(Jag kan börja)  :D

När började du och hur gammal är jag?: Våren 2013, 21 år fyller 22 i år. 

Vad lärde du dig år 1 och vilken gitarr?: År 1 lärde jag mig alla major och minor ackord inklusive barré med en del vanliga justerade ackord som A7 m.m. Kunde mest bara köra strumming och lärde mig lite grann att köra improvisering mellan ackorden. Kunde läsa av tablaturer och kunde en hel del rockintros m.m. Den längsta tablatur låten år 1 som jag kunde var "stairway to heaven" och nästan hela "sungha jung - fireflies ". Lärde mig hela minor pentan i E å övriga keys och kunde göra några små improvisationslicks  med en låt / gitarr i bakrunden i bakrunden.

År 1 gitarr: Tanglewood Java TWJP

-11- ... år 2 och -11- gitarr?:  Fortsatte mycket med att lära mig / studera sungha jungs låtar t.ex. sweet child o mine, river flows with you, titanic m.m. Satt i säkert 2 månader i sträck och nötade I'm Yours med sungha jung och klara den helt till slut med knappt några misstag. I mitten av året köpte jag mig ett par travis fingerpicking böcker som jag suttit med väldigt mycket och lärt mig de vanligaste fingerstyle reglerna mellan ackord. Efter att jag lärt mig det kom jag till en helt ny nivå på gitarr, kunde skapa egna låtar både improvisation och även orginella låt covers (liknande sungha jung). En "avancerad" teknik som jag suttit med mycket är "slapping" som är riktigt skönt att använda sig utav i sina låt arrangements / egna låtar.

Senaste copy-advanced-tablatur-låt jag lärt mig är "Wham Last Christmas (sungha jung)", ungefär 80% av låten lärde jag mig i julas och kan spela den så gott som felfritt och likt originalet.  :)

När det kommer till teori så har jag lärt mig alla major skalor senaste året. Kan även namnge så gott som alla noter på gitarren väldigt snabbt. Lite svårare under rad 5 though fortfarande. :P

Mitt nästa mål är att fortsätta med mina travis fingerpicking böcker för nya tekniker och lära mig mer skalor för att effektivare få mer känsla allmänt. Även takt och olika tablaturtekniker i allmänt är jag fortfarande lite dålig på.  :D

År 2 gitarr: Martin GPCPA4

När var du som effektivast med gitarrspelningen?: - Jag var datornörd och spela massa dataspel innan jag började spela gitarr. Gitarren liksom ersatte datorspelandet och sen jag började med gitarr så har jag nog lagt mer eller mindre 12-24 timmar per vecka (kan vara mer, sitter extremt mycket framför serier och slölirat).  :P  

Vad lärde du dig senast för något?: -  Senaste copy-advanced-tablatur-låt jag lärt mig är "Wham Last Christmas (sungha jung)", ungefär 80% av låten lärde jag mig i julas och kan spela den så gott som felfritt och likt originalet.  :) Har även gjort en hel arrangement för låten Oasis - Don't Look back in Anger och Oasis - Rockin' Chair senaste hösten som jag är väldigt nöjd med. Skall posta dessa på youtube när jag väl lärt mig mer utav min musikutrustning och mitt redigeringsprogram.

Vad är ditt nästa mål?:  Mitt nästa mål är att fortsätta med mina travis fingerpicking böcker för nya tekniker och lära mig mer skalor för att effektivare skapa arrangements. Vill lära mig mer teori och olika speltekniker i allmänhet. Tänker fortsätta med att göra egna arrangements på original låtar för jag känner att det ger väldigt mycket. Och som jag sade i tidigare rubrik så skall jag posta dessa på youtube och ha en liknande kanal som sungha jung   :rolleyes:

#2 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 06 januari 2015 - 21:37

Blev nyfiken här. Vad är Sungha Jung?
Jag trodde sweet Child of mine var en Guns låt.

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#3 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 06 januari 2015 - 21:41

Vad är Sungha Jung?

En ung duktig gitarrist från Sydkorea.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#4 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 06 januari 2015 - 22:01

En ung duktig gitarrist från Sydkorea.

Ok, en "lär ut låtar" kille?

/Magnus

#5 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 06 januari 2015 - 23:10

/Magnus

Nej, det verkar inte så. Jag blev också lite nyfiken så jag sökte på tuben. Han har kanal men det verkar inte som han lär ut låtar. Kolla här själv så slipper du fråga.

#6 AlarmaHeLo

AlarmaHeLo

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:
  • Interests:Kattklappning

Postad 09 januari 2015 - 07:56

Du låter ambitiös, det bådar gott! Jag önskar att jag hade så mycket tid som du att lägga.

Min karriär ser ut ungefär såhär: jag är på år 1 och har varit det sedan 1999 ungefär. :P Jag är 31 år, min första gitarr är nån sorts Cataluna (akustisk alltså). Min andra gitarr är en Fender CD-60 (= stålsträngad akustisk). Min tredje gitarr är en Epiphone Les Paul plustop pro som jag köpte för nån vecka sen bara. Nu är ju detta olika sorters gitarrer så alla är ju min första av den sorten. Spelar på alla 3 gitarrerna, känns som bra nybörjargitarrer.

Det jag lärt mig hittills är ganska precis vad du lärde dig under år ett. Ackord, mollpenta, diverse Pink Floyd och alla dom gamla vanliga typ Deep Purple-, Kiss-, Iron Maidenriffen. Kanske att jag spelat lite mer tabulatur. När det gäller ackordspelandet spelade jag typ Lars Winnerbäck i all oändlighet när jag gick i gymnasiet. :P Men det har jag kommit över nu...

Problemet är att jag haft så mycket uppehåll (tre barn) i spelandet att jag glömt det mesta av det fingerspelet och de ackord jag inte använder så ofta. Teknikerna sitter ju i huvudet men händerna har slöat till sig. Nu har min nioåring dock börjat ta gitarrlektioner så jag spelar med henne och min yngsta (1½ år nu) har blivit så pass stor att man kan sitta ifred en stund och spela. Så jag har stora förhoppningar om min framtida utveckling. :D

Har du tagit lektioner eller har du lärt dig helt själv? Jag hade en väldigt konstruktiv musiklärare i gymnasiet men det är också all undervisning jag fått. Har tänkt börja med privatlektioner, men det får nog vänta ett år eller så. (Har hört annars att lektioner ska vara rätt bra, min 9-åring lärde sig spela ACKORD på första lektionen! Vilka ackord då, frågade jag efter lektionen. -Finns det fler än ett..? frågade hon och tittade förvånat på mig :D).

Kort sagt låter ditt första år normalt, i alla fall i mina ögon. Men någon med mer erfarenhet kan kanske svara bättre på det.

#7 Maleko

Maleko

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 10 januari 2015 - 00:50

/Magnus

Han är en asiatisk gitarrist som lever på sin youtubekanal genom att lägga ut covers på låtar. Tablaturer finns ju att hitta för de flesta låtar han lagt ut, check it out... han har t.ex. gjort en på Sweet child o mine och November Rain av guns n roses. 

Du låter ambitiös, det bådar gott! Jag önskar att jag hade så mycket tid som du att lägga.

Min karriär ser ut ungefär såhär: jag är på år 1 och har varit det sedan 1999 ungefär. :P Jag är 31 år, min första gitarr är nån sorts Cataluna (akustisk alltså). Min andra gitarr är en Fender CD-60 (= stålsträngad akustisk). Min tredje gitarr är en Epiphone Les Paul plustop pro som jag köpte för nån vecka sen bara. Nu är ju detta olika sorters gitarrer så alla är ju min första av den sorten. Spelar på alla 3 gitarrerna, känns som bra nybörjargitarrer.

Det jag lärt mig hittills är ganska precis vad du lärde dig under år ett. Ackord, mollpenta, diverse Pink Floyd och alla dom gamla vanliga typ Deep Purple-, Kiss-, Iron Maidenriffen. Kanske att jag spelat lite mer tabulatur. När det gäller ackordspelandet spelade jag typ Lars Winnerbäck i all oändlighet när jag gick i gymnasiet. :P Men det har jag kommit över nu...

Problemet är att jag haft så mycket uppehåll (tre barn) i spelandet att jag glömt det mesta av det fingerspelet och de ackord jag inte använder så ofta. Teknikerna sitter ju i huvudet men händerna har slöat till sig. Nu har min nioåring dock börjat ta gitarrlektioner så jag spelar med henne och min yngsta (1½ år nu) har blivit så pass stor att man kan sitta ifred en stund och spela. Så jag har stora förhoppningar om min framtida utveckling. :D

Har du tagit lektioner eller har du lärt dig helt själv? Jag hade en väldigt konstruktiv musiklärare i gymnasiet men det är också all undervisning jag fått. Har tänkt börja med privatlektioner, men det får nog vänta ett år eller så. (Har hört annars att lektioner ska vara rätt bra, min 9-åring lärde sig spela ACKORD på första lektionen! Vilka ackord då, frågade jag efter lektionen. -Finns det fler än ett..? frågade hon och tittade förvånat på mig :D).

Kort sagt låter ditt första år normalt, i alla fall i mina ögon. Men någon med mer erfarenhet kan kanske svara bättre på det.

Haha, jo tack jag är ganska motiverad!  :D Ang.  om jag tagit lektioner var en fråga så är svaret Ja. Tog ett par privatlektioner första året men kände inte riktigt att det gav så mycket, kunde lika gärna sitta hemma och använda mig utav youtube m.m.

Skönt att kunna sätta igång igen med liret för dig förstår jag! Och ja, mitt första år är nog som de flesta tror jag med! Rekommenderar Travis fingerpicking böckerna (3 st), riktiga ögonöppnare som är relativt lätta att läsa / lira igenom (om du är intresserad utav att utveckla din fingerpickingsida). Är på andra boken nu, första boken körde jag igenom på ett par veckor och enda sen dess har gitarr vart förbannat sköj! Men med tanke på du köpt en les paul kan jag tänka mig du är ute efter något annat din närmsta framtid! Keep on rockin  B)

#8 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 10 januari 2015 - 09:06

Jag kollade in killen, väldigt duktig snubbe, några snygga arr också.
Talangfull liten rackare. Kul att höra.

Youtube är ett bra sätt att lära sig saker snabbt i början.
Hoppas bara att de som går den vägen inte missar att få med sig öronen.
För det bästa sättet att lära sig, även om det i början är långt ifrån det snabbaste, är att plocka ut saker själv utan TAB eller videos.

/Magnus

#9 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 10 januari 2015 - 10:30

Tror du har en väldigt viktig poäng i det du skriver Magnus. Att det är bäst enligt mig, är ju på grund av att man är sin egen lärare och kan ha överläggningar med sig själv. Man vart så illa tvungen. Inte upphängd på vad någon annan säger eller tycker. Det blir gärna initiativlösa kloner med hjälp av tex Youtube enbart. De som sitter där och lär ut har stor talang, och har knappast haft Youtube som egen inlärningsprocess. Inte i min bok.

Men men. Det hederliga sättet med att spola tillbaka bandet är helt enkelt förbi, vi har kanske en del att tacka tiden vi föddes på. Klart man hade varit tubslav som 15åring idag :D

Däremot tror jag att tekniken i sig har höjts avsevärt i och med tuben. Tekniken är det inget fel på i stugorna. Det är väl inget jag sticker under stolen med heller. För vad det är värt :)
But he was a muffin...

#10 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 10 januari 2015 - 12:31

Tror du har en väldigt viktig poäng i det du skriver Magnus. Att det är bäst enligt mig, är ju på grund av att man är sin egen lärare och kan ha överläggningar med sig själv. Man vart så illa tvungen. Inte upphängd på vad någon annan säger eller tycker. Det blir gärna initiativlösa kloner med hjälp av tex Youtube enbart. De som sitter där och lär ut har stor talang, och har knappast haft Youtube som egen inlärningsprocess. Inte i min bok.
Men men. Det hederliga sättet med att spola tillbaka bandet är helt enkelt förbi, vi har kanske en del att tacka tiden vi föddes på. Klart man hade varit tubslav som 15åring idag :D
Däremot tror jag att tekniken i sig har höjts avsevärt i och med tuben. Tekniken är det inget fel på i stugorna. Det är väl inget jag sticker under stolen med heller. För vad det är värt :)

Ja, jag tror verkligen att det är viktigt att säga det, så ofta det bara går.
Jag är medveten om att hur folk lärt sig förändrats med hjälp av internet, och på många plan är det positivt, många saker som kanske skulle ta år att karva ut själv finns att lära sig på en kvart. Folk blir ju tekniskt skickliga på bara några månader (ofta mer tekniskt drivna är äldre folk som spelat i 20 år är).

Men när man haft många elever och träffar många av dessa unga (och några såna som inte är så unga längre) på mässor, clinics, lektioner osv så får man sig seriösa funderare. Väldigt många av dem spelar guitar hero på en riktig gitarr, det har lärt sig vartman skall trycka och sen övat in det. Menar, det finns ingen koppling till att vad de spelar är toner som är byggstenarna i musik.
De har aldrig ens reflekterat över hur något låter, ibland hör de ingen skillnad på om man går upp eller ner i tonhöjd.
Kanske hör en stor del av dem skillnaden, men de har aldrig funderat över den eller lärt sig vilket "ljud" som är vilket.

De i förlängning frikopplar gitarr från musik, och det blir... Well... Något annat.
Och som älskare av musik är det inte skoj. Jag menar inte att förringa det, är det vad man vill så är det gott så.
Men jag personligen tror att många gör sig en björntjänst.
Inte för att hur jag gjorde det är rätt eller ens bättre, utan bara ner till att musik är en konst för öronen, inte för fingrarna, och det hur man än ser på det.

/Magnus

#11 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 10 januari 2015 - 13:44

Youtube är ett bra sätt att lära sig saker snabbt i början.
Hoppas bara att de som går den vägen inte missar att få med sig öronen.
För det bästa sättet att lära sig, även om det i början är långt ifrån det snabbaste, är att plocka ut saker själv utan TAB eller videos.

/Magnus

Jag måste natruligtvis argumentera emot dig Magnus ;).

Youtube är inte alltid det snabbaste sättet att lära sig saker snabbt. I alla fall inte för de som har underutvecklat gehör och underutvecklad rytmik. Samma problem är det med att lära sig genom att plocka ut melodier själv. Det förutsätter också bra gehör och bra rytmik.

Den abslolut snabbaste och bästa metoden att lära sig spela är att satsa på gehörträning, rytmträning och grundläggande musikteori i kombination med spelteknik. Detta gäller oavsett vilket instrument man vill lära sig. Har man inte själv kunskap om dessa fyra områden, vilket man ofta inte har i början av kunskapsuppbyggnadsprocessen är det dessutom bra att ta lektioner av någon som tycker att dessa områden är viktiga delar i undervisningen.

Saknas någon av dessa fyra i undervisningen så bör man se sig om efter en annan lärare. Det intressanta är att de flesta lärare som tillhandahåller gratis undervisning på Youtube saknar minst en eller två av dessa viktiga områden eller att det finns stora brister i någon av dessa ifall de har alla ovanstående områden med i gratisundervisningen.

#12 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 10 januari 2015 - 14:11

Den här diskussionen lämnar jag därhän.

Jag glädjs åt trådskaparen och de som är färska ändå. Det var en härlig tid :) lyssna på er själva bara.

Mvh
But he was a muffin...

#13 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 10 januari 2015 - 23:02

Jag måste natruligtvis argumentera emot dig Magnus ;).

Youtube är inte alltid det snabbaste sättet att lära sig saker snabbt. I alla fall inte för de som har underutvecklat gehör och underutvecklad rytmik. Samma problem är det med att lära sig genom att plocka ut melodier själv. Det förutsätter också bra gehör och bra rytmik.

Den abslolut snabbaste och bästa metoden att lära sig spela är att satsa på gehörträning, rytmträning och grundläggande musikteori i kombination med spelteknik. Detta gäller oavsett vilket instrument man vill lära sig. Har man inte själv kunskap om dessa fyra områden, vilket man ofta inte har i början av kunskapsuppbyggnadsprocessen är det dessutom bra att ta lektioner av någon som tycker att dessa områden är viktiga delar i undervisningen.

Saknas någon av dessa fyra i undervisningen så bör man se sig om efter en annan lärare. Det intressanta är att de flesta lärare som tillhandahåller gratis undervisning på Youtube saknar minst en eller två av dessa viktiga områden eller att det finns stora brister i någon av dessa ifall de har alla ovanstående områden med i gratisundervisningen.

Helt okay.
Men jag har inte sagt att youtube alltid är den snabbaste vägen, jag har sagt att det är EN snabb väg om man vill lära sig en låt eller ett licks.

/Magnus

#14 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 149 Inlägg:

Postad 14 januari 2015 - 22:30

:rolleyes:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar