Namngivning av verk - Klassiskt - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Namngivning av verk

• Vänligen logga in för att svara
7 svar på denna tråd

#1 Mello

Mello

Medlem

• Members
  • 81 Inlägg:

Postad 20 december 2014 - 15:46

Hej,

jag sitter och lyssnar på Beethoven och då märkte jag att när han namnger

sina verk så är de flesta i stil med Symphony N.2 in D tillexempel.

Men de kan också heta:

Symphony N.2 in D Major

Symphony N.2 in D Minor

Kan en låt gå i enbart D?

Jag känner mig så dum som ställer frågan men jag är nyfiken på om det är så eller om det är ett skrivfel.

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 20 december 2014 - 17:15

Ja en låt kan gå enbart i tonarten D Major eller tonarten D Minor, men det innebär inte att man bara använder ett ackord.

I tonarten D Major ingår följande ackord: D, Em, F#m, G, A, Bm och C#o (C sharp diminished)

I tonarten D Minor ingår följande ackord: Dm, Eo, F, Gm, Am, Bb, C

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 20 december 2014 - 17:44

Tror mer han syftar på om låten bara kan gå i D för den är skriven i D.

Låten kan gå i det mesta det är upp till dirigenten att klura ut i sådana fall.

Sedan är det skillnad mellan vad som verket har för titel på till exempel spotify och vad som är orginalnoterna.

Ser man symphony nr 02 in D till exempel som titel så är det den tonarten den framförs i av orkestern och behöver inte nödvändigtvis vara skriven i det.

Medan kompositören kanske skrev den i B och den är katalogiserad så.

Kompositörerna katalogiserade oftast inte sina verk heller utan det gjordes oftare senare när folk ville ha lite bättre översikt. Som Till exempel Bach som går under BWV (Bach verk katalog)

Fick du lite extra info med men det bjuder jag på i dag. Dragit på mig en hjärnblödning så jag får inte göra annat än att sitta still och se dum ut så mycket tid över finns :D

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#4 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 20 december 2014 - 17:53

Hej Mogana!

Det låter inget vidare med hjärnblödning, hoppas att du kryar på dig fort.

Håller med om att Mellos fråga är lite otydlig så det är lätt att tro både det ena och det andra :).

Mitt svar utgår från den generella frågan om en låt, vilken som helst, kan gå enabart i D Major eller D Minor. Du har svarat mera specifikt avseende Symphony N.2 och givetvis kan man spela denna låt i vilken tonart som helst.

#5 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 20 december 2014 - 18:12

Ja men det ska nog gå undan så länge jag slipper dra på mig någon stroke eller propp pga av det.

Men nu har han ju fått två olika svar så det borde ju täcka det mesta :D

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#6 Mello

Mello

Medlem

• Members
  • 81 Inlägg:

Postad 20 december 2014 - 20:05

Tack för svar! Usch, krya på dig Mogana!:(

Jag ser nu att min fråga är helt otydlig. Haha, hade suttit och pluggat intensivt skyller jag på.

För att förtydliga så är Mogana på rätt spår. Jag undrade om det fanns ett tredje stadium utöver dur/moll som man kunde spela i, dvs, Moll, Dur och (mittemellan?) :)

Håller på att öva. Går den i A eller D i början av stycket?

#7 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 234 Inlägg:

Postad 21 december 2014 - 00:33

I den västerländska musiken har vi antingen Major tonality eller Minor tonality (jag vet inte vad man skall översätta detta till, möjligen "två huvudtonarter dur eller moll"). Skillnaden mellan dessa är att Major tonality innehåller en Major 3rd medan Minor tonality inehåller en Minor 3rd.

Kyrkotonarterna Ionian Scale (Major Scale), Lydian Scale och Mixolydian Scale har Major tonality eftersom det ingår en Major 3rd i dessa. Kyrkotonarterna Dorian Scale, Phrygian Scale, Aeolian Scale (Natural Minor Scale) och Locrian Scale har Minor tonality.

Du frågar om sången du övar på med utgångspunkt i videon går i A eller D i början. Mitt förslag är att du skriver ned vilka toner som ingår i ett notblad och därefter jämför du tonerna i de två tonarterna A och D. Dår dår du fram ett svar på om det är A, D eller någon annan tonart. Om du inte kan noter så kan du skriva ned notsymbolerna istället och göra samma jämförelse med notsymbolerna i A Dur, D Dur. Gör du detta själv så har du lärt dig lite musikteori på köpet.

#8 Mello

Mello

Medlem

• Members
  • 81 Inlägg:

Postad 21 december 2014 - 19:30

I den västerländska musiken har vi antingen Major tonality eller Minor tonality (jag vet inte vad man skall översätta detta till, möjligen "två huvudtonarter dur eller moll"). Skillnaden mellan dessa är att Major tonality innehåller en Major 3rd medan Minor tonality inehåller en Minor 3rd.

Kyrkotonarterna Ionian Scale (Major Scale), Lydian Scale och Mixolydian Scale har Major tonality eftersom det ingår en Major 3rd i dessa. Kyrkotonarterna Dorian Scale, Phrygian Scale, Aeolian Scale (Natural Minor Scale) och Locrian Scale har Minor tonality.

Du frågar om sången du övar på med utgångspunkt i videon går i A eller D i början. Mitt förslag är att du skriver ned vilka toner som ingår i ett notblad och därefter jämför du tonerna i de två tonarterna A och D. Dår dår du fram ett svar på om det är A, D eller någon annan tonart. Om du inte kan noter så kan du skriva ned notsymbolerna istället och göra samma jämförelse med notsymbolerna i A Dur, D Dur. Gör du detta själv så har du lärt dig lite musikteori på köpet.

Utförligt som vanligt! Stort tack Aminor:)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar