Vad säger de där hemma om ert musicerande? - Off topic - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Vad säger de där hemma om ert musicerande?

• Vänligen logga in för att svara
59 svar på denna tråd

#1 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 19 december 2014 - 14:47

Har ni utrymme, eller blir det mest Gitarrforum.com?

Är småbarnsförälder, har ont om tid. När det finns lucka så tar jag den med hull och hår!

Sambon tillåter det nån gång i veckan.
Sonen avskyr och hatar när jag spelar (blir upptagen och han måste leka själv...) Dottern älskar det och skrattar och sjunger. Sen måste hon ha ny blöja eller nåt annat efter fem minuter.

Hur går det till hos er?
But he was a muffin...

#2 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 19 december 2014 - 14:56

Ensamstående så inget gnäll direkt. Dock får jag ett par "du är ju helt dum i huvudet " med mera av syskon när jag sitter till klockan 00.00 och sedan går upp 04.00 igen för att öva.

Brukar bli kallad minihitler med av vuxna elever då jag har en förmåga att sätta samma krav på dom som jag gör på mig själv så jag blir lite intensiv emellanåt.

Borde bara lära barn tror jag. Dom har jag iallafall tålamod med och kan hålla mig hyffsat pedagogisk :D

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#3 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 15:06

Ha ha ha! Du är musiklärare? I så fall, får du överhuvudtaget något utlopp för eget musicerande, eller blir det liksom helt anti, saboterat?

Liknelse: Jag har jobbat massor av år i förskola, det saboterar föräldraskapet en hel del. Ska sadla om till hösten, ohållbart.

Fan, sådär höll man ju på, spelade på nätterna när man var tonåring. Grymt ju! :D
But he was a muffin...

#4 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 19 december 2014 - 15:10

Ha ha ha! Du är musiklärare? I så fall, får du överhuvudtaget något utlopp för eget musicerande, eller blir det liksom helt anti, saboterat?

Liknelse: Jag har jobbat massor av år i förskola, det saboterar föräldraskapet en hel del. Ska sadla om till hösten, ohållbart.

Fan, sådär höll man ju på, spelade på nätterna när man var tonåring. Grymt ju! :D

Nej inte lärare utan jag tar elever privat. Oftast bekanta eller deras barn som vill lära sig för en blygsam summa.  Oftast räcker det med en kaffe per lektion :D

Blir bättre när du blir äldre sedan. Behöver man oftast mindre sömn så jag klarar mig nu på ca 4-5 timmar per natt. Man hinner med mycket spelande.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#5 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 16:11

Har det ungefär som du Zappa, killen som är 4 klagar på "ont i öronen" när jag spelar medans dottern på 1,5 kan dansa lite men rätt fort vill vara med och dra i strängarna själv... De enda längre (dvs 20 min till nån timme) sessionerna är sent på kvällen när alla sover, med hörlurar... Och det händer kanske 1-2 ggr i veckan..

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#6 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 810 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 17:20

Pappa... sänk!

...är väl det jag oftast får höra.

K.G.S Guitars

http://kgswest.simplesite.com/

Inferno Guitars

http://infernoguitars.com/

#7 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 18:02

Det känns igen alltså? Ja, kanske oundvikligt? Sorgligt, de skulle bara veta vilken klass och vilken nivå deras fäder spelar på egentligen, då skulle det låta annorlunda! ;) Men det är väl för mycket begärt antar jag :D

Ibland slutar jag tidigt, 13, sonen på sk allmän förskola med tid till 14 varannan dag , oavsett om vi är hemma eller inte under den tiden. Ni vet hur det är med sånt, och det är min räddning!

Då, om min kära sambo tar med sig den yngsta dottern för att tex handla, så kan min 12a få möjlighet att sträcka ut sig lite på volym över 0,5 under en halvtimme... Suck. Nån gång i månaden sådär. Annars blir det viskvolym nån kvart här och där.

Kommer däremot min lillebror över och dricker kaffe och fingrar på nån av mina gurkor är det plötsligt KUL med gitarr tycker min lilla odåga till son! Humf!
But he was a muffin...

#8 zorro

zorro

Forumsräv

• Members
  • 461 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 19:53

Intressant ämne, i området "vision möter verklighet"! Har en dotter på 22 månader som ofta tycker det är kul när jag improviserar till auto-komp av något slag, då dansar hon vilt. Att dra i darrspaken eller växla mick är förstås intressant, det får jag räkna med. Ibland blir hon sur när jag vil stjäla några minuter till spel, då har hon förstås tänk sig något annat. Att öva utan stärk bredvid när hon kollar Fåret Shaun eller Pippi går bra. Har inte mkt tid över men spelar ibland i lokal och kan ösa på fritt och ostört. Bandet är ju nerlagt så jag har inga fasta reptider just nu, bara crawl-träning på fredagar :D. Kvällsspel l i lurar här också, funkar rätt bra tycker jag. Min fru är mkt förstående och uppskattande, hon brukar uppmuntra gitarrköp t.o.m.

/z

#9 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 20:09

:)

Härligt Zorro!
Ja, nu när du säger det så kunde det vara värre. Har köpt två gitarrer och en bas sen semestern tog slut. Hon är väl med på tåget. Bra insikt! Det är nog vanligt att man bor ihop med nån som bromsar "du har ju redan x gitarrer, vad ska du med en TILL?!"
But he was a muffin...

#10 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 21:42

Barnen är utflugna o bara hustrun o jag kvar i radhuset.

Så nu har ett sovrum i undervåningen (suteräng) blivit "replokal" (utan trummor) med mina förstärkare och ett annat litet rum har länge varit mitt tränings/inspelningsrum.

I "replokalen" brukar några kompisar jamma ibland, när hustrun pluggar vissa kvällar.

Men hon tycker det är kul att jag har musikkompisar o stänger in sig i övervåningen när vi jammar o hon är hemma.

När barnen var hemma så tränade jag mest med hörlurar i det lilla tränings/inspelningsrummet.

/Kalle

#11 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 22:43

Kalle, det låter som en dröm som blivit sann i mina öron :D

Hemma hos mig är det just nu tvärt om med rummen. Det som tidigare var mitt musikrum är nu barnrum. I sin ordning skall sägas, det är kul med familj också.

Och om sisådär 18-20 år är det väl tomt här hemma också.

Ni är många som spelar med lurar. Jag misstänker att ni också då sitter med dator och mjukvara? Mina förstärkare har helt olidlig högtalarsimulering. Hur gör ni?
But he was a muffin...

#12 zorro

zorro

Forumsräv

• Members
  • 461 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 22:56

Arbetsrum blir barnrum, känner igen. I lurar kör jag med Studio Devil Amp Modeler Pro i datorn. Köpte på rea efter tips från Kapten Gnissel. Riktigt bra och kul att spela genom. Inte heller nöjd med lurar i stärkarna.

/z

#13 Kjelle

Kjelle

Forumsräv

• Members
  • 635 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 23:24

Igenkänningsfaktorn är stor nu :)
Mina barn är 9 och 5 bast, och det blir ofta man får höra att det är för högt.
Man har liksom en timme under bollibompan att lira på.. På lite låg volym då...
Kan vara svårt med en 40w rörstärkare :D
Dottern (9år) har iofs börjat lira trummor för 1 1/2 år sedan, och nu kan vi köra några låtar tillsammans vilket e skitkul.
Då blir det gärna liiiite högre volym :D :D

#14 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 19 december 2014 - 23:24

Jag kör med min Laney IRT, helt ok högtalarsimulering, det går ju att slå av den och köra valfri cab simulator i dator om man är lite mer kräsen, men det har jag inte orkat mer än på test...

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#15 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 20 december 2014 - 10:34

Ska kolla era tips. Längtar och hoppas på att nåt av mina barn sen spelar eller sjunger med mig. Tänk att ha ett sabbathcoverband med familjen...? Nä, nu drömmer jag!

Jag är verkligen inte nån finkulturell rörfascist, eller märkesnörd av nåt slag. Men jag ser verkligen högtalaren och stärkaren som en del av självaste instrumentet elgitarr. Jag har haft stort nöje med simulering tex peavey transformer, och line6 spider. Guitarport och annan PODutrustning. Att det är simuleringsmjukvara snarare än att det är transistorer eller rör är inte problemet. Jag äger inte ens en rörhäck länge. Högtalaren, den saknar jag. Att inte höra det akustiska stränfrasslet i bakgrunden liksom.

Undrar jag, om det finns nåt man kan bygga som man kopplar direkt på flatstiften i cabben istället för det riktiga elementet. Lågohmiga hörlurar som är eq-ade som ett vanligt gitarrelement. Då skulle det bli en annan grej tror jag?
Fånigt, javisst :)
But he was a muffin...

#16 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 20 december 2014 - 12:51

Barnfri. I bland diggar tjejen musiken och i bland tycker hon det låter hemskt. Har som oftast tid och möjlighet att spela måndag till fredag så jag är mer än nöjd.

Har två pontiella barnrum i fall vi skulle synda så musikrummet blir intakt i framtiden med största sannolikhet. Dock så finns det nog risk att speltiden kan minska men såna tankar är onödigt att gå runt och grubbla på.

#17 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 20 december 2014 - 14:19

Undrar jag, om det finns nåt man kan bygga som man kopplar direkt på flatstiften i cabben istället för det riktiga elementet. Lågohmiga hörlurar som är eq-ade som ett vanligt gitarrelement. Då skulle det bli en annan grej tror jag?
Fånigt, javisst :)

Köp några effektmotstånd 20-30W/totalt ca  8 eller 16 ohm och koppla som last till förstärkaren.

Köp en Behringer Ultra-G DI box med högtalaremulering (inte dum alls) och koppla mellan förstärkare o konstlast.

Koppla lågnivåutgången på DI boxen till mick. ingången på en billig mixer (eller liknande) med hörlursutgång.

/Kalle

#18 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 20 december 2014 - 19:13

TACK KALLE!

Det ska provas!
But he was a muffin...

#19 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 20 december 2014 - 21:00

Läs dem här testen av av olika DI boxar med högtalaremulering

http://www.franknits...-sims/intro.php

Kalle

PS Ultra-G DI box har en högtalaremulering som påminner om ljudet från en 4x12" högtalarlåda på lite avstånd kanske ca 10-30 m. Dvs inte som ljudet när man står bredvid lådan o inte det skrikiga ljudet man får när man "tittar" rakt in på högtalaren från några meters avstånd.

#20 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 20 december 2014 - 21:32

Mycket intressant! Det här kan ju bli en hel del mer speltid om det faller ut som jag vill :)

But he was a muffin...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar