Fråga: Vilket ackord skulle skrivas bVI-7 i F dur? - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Fråga: Vilket ackord skulle skrivas bVI-7 i F dur?

• Vänligen logga in för att svara
7 svar på denna tråd

#1 Modesto

Modesto

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 02 december 2014 - 21:02

Hej!

Denna fråga finns i min lärobok. Jag har vridit och vänt på det men jag får inte ihop svaret till Dbm7, som är svaret enligt facit.

Jag får det till Db7. Var kommer mol ifrån?

Tack för svar.

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 03 december 2014 - 01:33

Hej Modesto,

Jazzgossarna brukar för det mesta använda ett minustecken (-) istället för litet m när de skall förkorta ordet moll eller minor som det heter på engelska. Motsvarande tecken för Maj är en triangel som man exeplelvis sätter framför sjuan om det är ett Major 7th chord.

För ackordanalys används ofta också bara stora romerska siffror i jazzvärlden, man refererar till en viss metod men jag kommer inte håg att skilja på namnen nu så därför skrivare kag inget om detta.

När man mara använder stora romerksa siffror i ackordanalysen så måste man komplettera med ett tecken som anger om det skall vara Major eller Minor. Det är därför som det smyger i ett minustecken efter den romerska sexan, VI-. oavsett om man använder envänder enbart stora romerska siffror i analysen eller man anger "minor tonality" med små romerska siffror så måste man också visa att det handlar om seventh eller extended chords. Detta gör man bland annat genom att sätta in en 7:a efter de romerska siffrorna. Vill man dessutom berätta att ackordet är sänkt ett halvt tonsteg så sätter man in ett flat-tecken framför de romerska siffrorna.

Som du säkert redan vet är sjätte skaldraden i F Major Scale ett D. Dessutom är det minor tonality i sjätte skalgraden i Major Scale, det är därför det finns ett minustecken med i de romarska siffrorna i frågan på sidan 57. Eftersom det står bVI-7 så blir således svaret Db-7 eller Dbm7 (D flat minor seventh). Om man inte hör hemma bland jazzgossarna så kan man istället skriva bvi7 där små romerska siffrorna betyder minor tonality.

Med andra ord Major Scale skrivs I-ii-iii-IV-V-vi-viio i ackordanalysen i fall man inte normalt hör hemma bland jazzgossarna. Givetvis är det viktigt att känna till bägge analysmetoderna men författaren till Grundteori för Gitarr har inte bemödat sig med att skriva om detta.

Ett annat oerhört viktigt avsnitt som författaren har utelämnat är Intervallteorin, den tillhör den absoluta grundteorin som öppnar upp för en djupare insikt i den musikteoretiska världen oavsett om det hadlar om gitarr eller något annat instrument.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 Modesto

Modesto

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 03 december 2014 - 08:07

Tack för ditt fina svar, Aminor! I kväll ska jag läsa igenom ditt svar noggrant.

Har du någon bok eller sida att rekommendera för en djupare genomgång än vad min nuvarande bok ger?

#4 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 03 december 2014 - 14:29

Det finns många böcker som handlar om musik och musikteori samt ännu fler gratissiter på nätet med skiftande kvalitet. Svårigheten är att välja ut den information som ger mest. Jag försökte göra en sådan resa för ett antal år sedan men så småningom bestämde jag att det kan vara bra att ha någon som kan hjälpa en att välja ut det viktiga delarna ur all den enorma informationsmängd som flödar. Får man hjälp med att sortera så att kunskapen byggs på i rätt ordning blir allt mycket lättare samtidigt som man kan ta till sig kunskapen bättre.

#5 Modesto

Modesto

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 03 december 2014 - 15:48

Vad är då ditt, eller någon annan villigs, tips? :) Någon specifik sida eller bok?

#6 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 03 december 2014 - 17:25

Här är min favorit http://www.guitar-music-theory.com/ , förutsätter att engelska inte är nått problem förståss.. Jag har Fretboard Theory böckerna men inte Dummy varianten. Han har en podcast som är rätt bra också (fast jag föredrar böckerna), även om hans röst är lite sövande.. :D

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#7 Modesto

Modesto

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 04 december 2014 - 18:32

Tack för tipset! Jag har nu beställt "Guitar Theory for Dummies". Den verkar bra!

#8 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 04 december 2014 - 23:57

Modesto.

Om "Guitar Theory for Dummies" lär ut Major Scale, Melodic Minor Scale och Harmonic Minor Scale i fem positioner på gitarrhalsen så skall du hoppa över dessa kapitel. Du skall istället lära dig att spela dessa skalor i "Three Notes Per String" med start från respektive skalgrad i alla 12 tonarter.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar