Tips på licks, solo till låt - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Tips på licks, solo till låt

• Vänligen logga in för att svara
11 svar på denna tråd

#1 swempa

swempa

Medlem

• Members
  • 126 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, skriva texter, löpning, smalltown371, punk, folk singer-songwriter, vänner och familj

Postad 25 november 2014 - 07:45

Jag har skrivit en låt som spelas med ackorden A, D, Bm
Nu vill jag försöka lägga in licks eller ett litet solo i låten.
Det är en akustisk låt.
Vad bör jag tänka på, och hur gör jag?
Någon som kan ge mig tips?
PuNKRoCk E-ZinE:
www.pitstop.nu

#2 yadis

yadis

Medlem

• Members
  • 55 Inlägg:

Postad 25 november 2014 - 11:25

Nu är jag nybörjare. Men ta reda på i vilken tonart låten går(Om första ackordet är A så går den nog i tonarten A?) o lär dig sen pentatoniska skalan för A(om den nu var tonarten), finns massor med lektioner på t.ex youtube. Då har du de toner som passar att lira solo på till din låt o kan leka med dom tills du hittar nåt som låter bra.

exempel från youtube:

Gurusarna får rätta mig om jag har fel:)

#3 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 25 november 2014 - 12:54

Yadis, det går inte att entydigt bestämma tonart med utgångspunkt från tre ackord. Man måste oftast ha ackordföljden och rytmiken för hela sången för att kunna fastställa tonarten. De tre ackorden ingår tillsammans bland annat I A Major Scale, D Major Scale och B Natural Minor Scale (Aeolian Scale).

Mitt förslag är att TS räknar upp ackordens ordningsföljd i hela sången som ett första steg.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#4 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 25 november 2014 - 13:03

Yadis, det går inte att entydigt bestämma tonart med utgångspunkt från tre ackord. Man måste oftast ha ackordföljden och rytmiken för hela sången för att kunna fastställa tonarten. De tre ackorden ingår tillsammans bland annat I A Major Scale, D Major Scale och B Natural Minor Scale (Aeolian Scale).

Mitt förslag är att TS räknar upp ackordens ordningsföljd i hela sången som ett första steg.

Varför det. Det är ju bara för honom att använda den skalan han känner för och som låter som han vill så är det bra så.

Sitta och räkna upp dom tre ackorden för hela låten är bara slöseri med tid.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#5 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 25 november 2014 - 13:36

Ja det har du visserligen rätt i men det är antagligen inte lika lätt för TS som det är för dig, annars skulle han ju inte behövt fråga om detta.

#6 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 25 november 2014 - 13:43

Nja nu frågade han om tips och vad man bör tänka på. Finns ingen anledning att göra det mer komplicerat än vad det är för honom. Det han bör tänka på är att använda öronen och det tips han kan ha nytta av är att spela precis de noterna han vill och sådan låta öronen bestämma vad han ska använda eller inte. Som sagt det är hans egna låt. Då handlar det inte om att få det "rätt" utan bara att få det som han vill det ska låta.  Enklare för honom än så blir det inte.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#7 yadis

yadis

Medlem

• Members
  • 55 Inlägg:

Postad 25 november 2014 - 13:44

Aminor - jag frågade honom vilket första ackordet var i låten. Är inte det ofta tonarten som låten går i?

#8 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 25 november 2014 - 17:07

Yadis, nej det är inte alltid som en sång börjar med första ackordet i tonarten.

Prova att spela följande: | A | D | Bm | D |, denna ackordserie har en stark dragning till D Major på grund av övergången från A - D. A är femte ackordet i D Major där D är grundackordet. Övergången från A till D bildar en så kallad Authentic Cadence som innebär att den som lyssnar får an känsla av att ackordsekvensen kommit till sin slutstation.

Det kan vara lite svårt att bli familjär med hur detta låter men om du spelar C Durskalan C-D-E-F-G-A-B så kommer du höra att något fattas spela samma toner igen och lägg till C en oktav högre så kommer du få känslan av att du kommit i mål.

#9 swempa

swempa

Medlem

• Members
  • 126 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, skriva texter, löpning, smalltown371, punk, folk singer-songwriter, vänner och familj

Postad 26 november 2014 - 07:42

A, D, Bmin
Och så går det genom hela låten
PuNKRoCk E-ZinE:
www.pitstop.nu

#10 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 26 november 2014 - 12:16

Är låten i fyra fjärdedelstakt? I så fall, om du spelar och sjunger låten i takt med en metronom. Hur många gånger kan du räkna "One, Two, Three, Four" om du räknar en siffra vid varje klick och börjar om på One när du räknat 4 klick?

#11 octavio

octavio

Nykomling

• Members
  • 28 Inlägg:
  • Interests:musik

https://soundcloud.com/mike-v08

Postad 28 november 2014 - 13:32

A, D, Bmin
Och så går det genom hela låten

då är grunden att du spelar solot i a-dur. det finns många möjligheter tex spela solot i d-dur eller d-lydisk tex man bör improvisera och testa vilket som låter bäst.men man bör kunna sina skalor för annars blir det svårt rekomenderar dig att lära dig a-dur skalan om du inte kan den.

#12 swempa

swempa

Medlem

• Members
  • 126 Inlägg:

Postad 29 november 2014 - 15:51

Ok tack så mycket, ska nöta A-dur skalan då
PuNKRoCk E-ZinE:
www.pitstop.nu

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar