Köpa beg eller ny gitarr - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Köpa beg eller ny gitarr

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 Grahnen

Grahnen

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 23 november 2014 - 12:26

Hej måste fråga lite om det där med ljud via mickar i akustiska gitarrer.

Vill köpa en stålsträngad "lättspelad" smal hals med inbyggd mick med cut. Hittat en massa nya för ca 3000:- t.ex. Fender CD-140 SCE och Cort MR710F som jag gillade när jag testade. Även hittat en beg äldre Yamaha FG-420E-C troligen från ca 1990. Går att köpa för 1800:- Ser jätte fin ut men någon som vet hur ljudet via mickarna låter. Är nyare gitarrer bättre just för att de är modernare med ny teknik eller kan denna låta likvärdigt ut i en ljudanläggning? (Blev imponerad av Cort:en)

Är det risk att de nya billiga kan få problem med krökt hals och liknande i framtiden jämfört med den äldre Yamahan

Någon som har kommentarer om detta?

#2 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 23 november 2014 - 18:25

Brorsans cort fick knastrande pottar efter ett år. Fishman prefix plus hette grejerna. Vet inte mycket om akkar, har bara budget i 1000 till 3000 klassen. Jag tror att du lär gå upp en bit i pris för att ha en hyfsat hög lägstanivå som de säger :)

Har fenders med mick inuti, och ibanez med piezo under stallet som känner vibrationer. Tycker själv att mick låter bättre, men skillnad i rundgång och missljud finns. Mick skulle jag säga ändå ger mest ljud. Uppfattningarna är nog många på den punkten.

Byggkvalitet tror jag inte du kan få så usel att nåt kröker sig osv. Det behöver du inte oroa dig för. :)
But he was a muffin...

#3 Niclas Finnander

Niclas Finnander

Nykomling

• Members
  • 39 Inlägg:

Postad 04 februari 2017 - 23:55

I dag finns det en uppsjö av gitarrer som har super kvalitet.
Att gamla gitarrer är bättre än nya är en myt .
Gamla gitarrer har ofta gammal elektronik som knastrar o träet spricker
Halsen vrider sig föratt trä torkar. Men det går att byta lösa delar som mickar
sladdar. Men visst har det en viss charm att ägs en gamla pjäs . Särskilt om den
har en historia . Ska du ha en pålitlig gitarr och spela ute mycket
så varför inte en Fender Mexico 7000kr ny, eller en Gibson les paul studio. 6000kr
begagnad . Har du kontanter så kolla begagnat . Ska du avbetala köp nytt i musikaffär . Alltid provspela innan du köper . Inte köpa dyrt instrument på ebay !
Alla gitarrer är induvider alltså olika ! Lycka till all där ute
I gitarr världen !!!...

#4 Fred Skymberg

Fred Skymberg

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 07 februari 2017 - 21:44

Håller med ovanstående!

Den stora skillnaden mellan Les paul och Stratocaster  förutom ljudet är att Les paulen tyvärr troligen inte är korrekt intonerad och att den behöver justeras en hel del för att bli spelbar! Fick hem min Les paul Traditional   nyligen och jag började nästan att gråta då den inte stämde i banden och tappade stämningen hela tiden. Riktigt dåligt av Gibson att släppa i från sig en så dåligt justerad gitarr. Den fick gå till en gitarr meck och sedan dess är alla bekymren borta och jag gillar den skarpt och är väldigt nöjd. Äntligen fått det goa jazz ljudet . Från nästintill ospelbar till en riktigt bra gitarr.

#5 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 08 februari 2017 - 08:05

Alltså, musikbranschen är en stor samling tyckare, ovanstående känns som generaliseringar, men ok. :-)

Prova att gå till ett gäng olika musikaffärer eller snacka med ett gäng olika erfarna musiker och ni kanske får helt olika råd hos var och en.

Sedan är det ju enormt stora skillnader mellan en tex LP, Tele och en Strat om man bortser från hur bra eller dåligt de råkar vara intonerade från fabrik, väldigt olika elgitarrer.

Att det ofta lönar sig att lämna in gitarren för en översyn/setup håller jag dock med om (till viss del beroende på hur mycket man vill försöka "härja" med gitarren själv).

Viktigt dock att det är en erfaren engagerad och vass gitarrtekniker. Budgeterar man med en tusing extra ökar nog chansen att man blir nöjd till slut något enormt. En vass gitartekniker kan även fixa en billig HB så att den blir hur skön som helst att lira på. Måste sadel och bandstavar etc "justeras" kan det dock kosta en slant men förhoppningsvis räcker en tusing...

Vi har en riktigt bra andrahandamarknad i Sverige och jag rekommenderar begagnad gitarr + eventuell setup. Fördelen är att man då oftast kan prova olika gitarrer tills man hittar sin gitarr utan att knappt förlora en krona till slut. Är man nybörjare bör man dock ta hjälp av någon som kan en del samt googla rejält för att lära sig prishistorik (samt fråga runt på forum som detta och tex ljudbojen).

#6 bluespunk

bluespunk

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:
  • Interests:mostly reallyreally ooold stuff, aint got no interest in new stuff exept food...

Postad 27 april 2019 - 16:20

Hellre begagnad kvalite' æn nytt skræp før samma pris... har de hålt ett'ag brukar de hålla ett'ag till & en beg gura faller inte lika mycke i værde heller... 

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar