Avgörande musik i ert liv. - Sida 2 - Off topic - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Avgörande musik i ert liv.

• Vänligen logga in för att svara
60 svar på denna tråd

#21 Heerby

Heerby

Swedish chef

• Moderators
  • 2 506 Inlägg:

Postad 12 oktober 2014 - 14:40

Dire Straits - Brothers in Arms är helt klart ett avgörande album i mitt liv. Mina föräldrar spelade den skivan för mig innan jag var född. Det ni! :)

Think like a proton and stay positive

#22 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 14 oktober 2014 - 09:54

Just ja! Den där gick varm hemma hos oss också. Farsan handdiskade alltid middagen så han fick en stund själv i köket med musik. MTV körde den videon typ fem år i rad... Tajjder det, när en låt höll fem år!
But he was a muffin...

#23 zorro

zorro

Forumsräv

• Members
  • 461 Inlägg:

Postad 14 oktober 2014 - 16:52

Sladdbarn, växte upp med två storasyrror och fick som väldigt liten vara med om rockens framväxt. Några väl lagrade och för mig starka smakprov ur musikhistorien: Tidiga Kinks, oj kan musik vara så rå och uppkäftigt medryckande som "You Really Got Me" ? Gitarrljuden på Rolling Stones "Have You seen Your Mother..." vilket skönt oväsen. The Israelites" med Desmond Dekker..vad är detta för musik? Led Zeppelin II i stereo, Jimmy Page wow, och vilken trummis! Jimi Hendrix, hur gör han? Vilka ljud, vilket flyt, han sitter ihop med gitarren...

/z

#24 Heerby

Heerby

Swedish chef

• Moderators
  • 2 506 Inlägg:

Postad 17 oktober 2014 - 21:10

Totta Näslund har helt klart varit avgörande för min musikaliska utveckling på senare dagar.

#25 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 17 oktober 2014 - 21:58

Hade en fas med tottas bluesband, live från amerikat mest! Farsan körde ofta Bad, bad whiskey vid handdisKen... Blev väldigt inspirerad av ett par av låtarna, och vad jag antar är Bengan Blomgrens solospel. We'll play the blues for you, finns en liveinspelning med ett riktigt sårat solo som jag ofta återvänder till. Faktiskt så pass att jag snubblade in på en del jag annars inte skulle hittat. Klart avgörande helt enkelt!
But he was a muffin...

#26 Heerby

Heerby

Swedish chef

• Moderators
  • 2 506 Inlägg:

Postad 17 oktober 2014 - 22:15

Hade en fas med tottas bluesband, live från amerikat mest! Farsan körde ofta Bad, bad whiskey vid handdisKen... Blev väldigt inspirerad av ett par av låtarna, och vad jag antar är Bengan Blomgrens solospel. We'll play the blues for you, finns en liveinspelning med ett riktigt sårat solo som jag ofta återvänder till. Faktiskt så pass att jag snubblade in på en del jag annars inte skulle hittat. Klart avgörande helt enkelt!

Gott snack! Totta hade som sagt ett fantastiskt team av musiker med sig. En jobbarkompis till mig umgås emellanåt med basisten Nikke Ström.

Här är det skivorna Duetterna och Dylan som går varma.

#27 Mello

Mello

Medlem

• Members
  • 81 Inlägg:

Postad 20 oktober 2014 - 16:02

Jag har alltid gillat musik, men efter att jag såg bruce springsteen live in barcelona 2002 på youtube runt år 2009 så visste min kärlek inga gränser! Jag konverterade direkt till musikreligion.

#28 Putte

Putte

Smelly and loudy twostroker

• Members
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Livet i 30 knyck och tvåtaktsrök ;)

Postad 22 oktober 2014 - 19:37

Jaaaa.... Vet inte var det startade? Född 1983 iaf.

Hur som. Minns att min 5 år äldre bror hade ett gäng vinyler med bl.a Iron Maiden, Europe, Anthrax m.fl så redan där började det, att jag fick lite blodad tand. Vinylerna dom hade givetvis fått ben och försvunnit lite kors och tvärs, men ett par stycken lyckades jag roffa åt mig. Minns så jävla väl att jag hade 3 st vinyler. Deep Purple (med bl.a woman from tokyo), Iron Maiden Fear of the dark-plattan och Europe Prisoners in paradise-plattan. Sen kom det väl ett vekt ögonblick där skivspelaren havererade och jag började lyssna på radiobruset ett antal (5-6) år, givetvis försvann vinylerna också med tiden, hade ju ingen nytta av dom med trasig skivspelare. Visste inte bättre, köpte bara "Absolute music" CD ett tag... Då det var nere på siffra 20-25 nånting. Men sen runt 2000 tog det fart igen med hårdrocken. Hållit i sig sen dess. Har inte koll på årtalen dock.

En kul grej var att katten jag hade fram till för ett par veckor sedan verkligen diggade hårdrock. Så fort jag slog igång musiken kom han springandes jamandes till mig, och lade sig bevid mig och kurrade som besatt. Men plockade jag istället ner min egen gitarr från väggen så sprang han iväg å det kvickaste.

"This thread has been messed up by Putte"

Greco SA-700 '82 Latinoröv MIJ
Peavey ValveKing 112 50W, "Racing-moddad"

#29 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 810 Inlägg:

Postad 22 oktober 2014 - 22:03

Dire Straits - Brothers in Arms är helt klart ett avgörande album i mitt liv. Mina föräldrar spelade den skivan för mig innan jag var född. Det ni! :)

He he, den plattan kör jag mycket i bilen just nu faktiskt... :)

K.G.S Guitars

http://kgswest.simplesite.com/

Inferno Guitars

http://infernoguitars.com/

#30 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 14 januari 2015 - 13:53

Lär nämna dom här två grabbarna i det här ämnet, och hela stilen i sig, men CB är verkligen mitt i prick, enligt mig har det allt och det är den här stilen jag gillar att skriva musik i.

"Cool neck joint for people who like looking at neck joints. It´s the internet, there are propably people out there who enjoy looking at neck joints." Guthrie Govan

#31 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 14 januari 2015 - 21:10

Kan digga det där. För mig tog det sig mot slutet med alla arrangemang som gjorde sig så fint till fantasymotivet. Gött! :)
But he was a muffin...

#32 Kardinalen

Kardinalen

Medlem

• Members
  • 153 Inlägg:

Postad 15 januari 2015 - 09:55

Finnal Fantasy VII, det bästa av det bästa. Lägg ifrån er gitarrerna och insup lite riktig kultur. Kommer ihåg hur jag satt och körde om och om igen för att få allt gjort. Fantastiskt soundtrack även. Jag växte upp med morsans vinyler som mest bestod av svensk progg, nationalteatern och dylikt. Det fanns dock en skiva där i högen som inte var som de andra: Emerson, Lake & Palmer - Tarkus. Jag spelade denna platta hela dagarna och tyckte det var hur mäktikg som helst. Dock var det nog proggen som lämnade mest spår då jag sedan gick in i punken och är kvar där 25år senare. KSMB - Aktion är nog den platta som har satt tydligast spår. Inget episkt musikaliskt mästerverk men fantastiskt bra. Nu är jag bitter medelålders gubbe som tycker all musik redan är gjord för minst 20år sen. Om det inte är 16 horsepower förståss. :)

#33 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 15 januari 2015 - 13:01

Kardinalen, my man! Ha ha! Härligt att höra! :D

Du vet vad det handlar om hör jag. Emerson Lake och Palmer är verkligen inte nån kattskit det heller. Det är ksmb, och fan vad de gick varmt hos mig under mellanstadiet ändå! Ha ha, steget före the kristet utseende togs liksom. Slemmig torsk! Det är humor, ha ha!

Den här tråden ger verkligen inblick och uttryck från så många olika håll att man blir vis som ett troll på kuppen! Det finns sån mångfald av historier. Sånt intresserar mig.
But he was a muffin...

#34 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 149 Inlägg:

Postad 15 januari 2015 - 22:40

det fick mig att spela gitarr var metallica, lyssnar på dem fortfarande, då har jag ändå studerat på musikhögskola klassisk gitarr samt jazzgitarr, kirk är ingen super gitarrist, men solona passar till musiken, från och till lyssnar jag på "justice for all" och tycker det är asbra.) :) samt ride the lightning och master of puppets grymma album.. enligt mig

#35 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 15 januari 2015 - 23:02

Äh, riffmässigt är de kungliga och har levererat enorma mängder sådana! Kirk kan ju sin sak, metodoskt och konsekvent är han i mina öron. Man ska väl inte nästan be om ursäkt för att solospelet är medelmåttigt, när det är musiken som avgör ;)

MuTÄLLCA!

But he was a muffin...

#36 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1 133 Inlägg:

Postad 15 januari 2015 - 23:07

Då jag var barn under 70-talet lyssnade jag på den rockmusiken som var populär då
Min första skiva var en singel med Burken och låten hey baberiba
Brukade spela in mycke på kassetband från kvällstoppen och upp till 13.
Favoritbanden var Status quo, Slade, Sweet, BTO, Black Sabbath och Nazareth.
Men detta är inte musik som satt så stort avtryck även om jag fortfarande tycker den är bra.
Punkvågen var inget för mig men Magnus Ugglas "Varför ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt?"
satte djupt intryck på mig. Den passade en skoltrött 13:åring perfekt.
Detta var ju inte punk men red med på den vågen.
Det är tack vare denna skivan jag fortfarande avskyr nostalgi.
Det ordet betyder misslyckande pga att man hellre gottar sig åt gamla
fröjder i stället för att fortsätta leva och ha kul. Däremot det jag tycker

är kul skiljer sig lite nu mot då.

78-79 hadde Svante Grundberg ett radioprogram som hette Bip bop bom och
där spelade han gamla udda 50-tals rocklåtar.
Det var något i musiken som tilltalade mig direkt och har sedan dess varit min favoritmusik.
Jag blir fortfarande glad när jag hör Bip bop bom.

Sky high släppte sitt debutalbum vid denna tiden och var egentligen inte
sådan musik jag lyssnade på men tyckte det var så djäkla bra.
Hade den släppts 10 år tidigare hade den gått rakt in i skivtoppen.

#37 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 15 januari 2015 - 23:32

Ha ha ha! Jag som älskar nostalgi måste vara ett komplett fuckup då! Gottar mig ju åt er nostalgi för mitt eget höga nöje. I och för sig är det bara att titta på Uggla idag och bli alldeles varm, om inte han är nostalgisk av sig så heter jag Jerry! ;)

Skulle gärna varit med på er tid och varit med om tex punkvågen :) Eftersom jag är sen åttitalist var det liksom grunge och rap som hände... Pfft... För lite instrument för min smak.

Att jag låter som en gamling råder inga tvivel om iaf. Yngström hade fina chops! Så ska en strata låta :)
But he was a muffin...

#38 moparfrasse

moparfrasse

Veteran

• Members
  • 1 133 Inlägg:

Postad 16 januari 2015 - 00:04

Punkvågen var inte mycke att hänga i granen.

Det var en jättepoppis modefluga som varade ett par år

med illa spelad musik och pubertala texter. Sedan försvann dom.

#39 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 16 januari 2015 - 01:27

Ugglas tidiga alster är bra, sedan blev det tyvärr bara trams... Jag gillar punken, musiken må vara enkel men texterna och adrenalinet är inte att ta miste på, favoriten är nog Asta Kask.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#40 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 16 januari 2015 - 06:38

Punken var ju fortfarande en hyfsad stor subkultur i början på nittio, även om den kanske inte fick samma nyhetsvärde i medierna då den hängt med ett tag, fanns mycket annat skit då istället.

"Cool neck joint for people who like looking at neck joints. It´s the internet, there are propably people out there who enjoy looking at neck joints." Guthrie Govan

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar