Avgörande musik i ert liv. - Off topic - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Avgörande musik i ert liv.

• Vänligen logga in för att svara
60 svar på denna tråd

#1 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 22 september 2014 - 20:32

Jag insåg idag, att jag, sjutton år efter det att Final fantasy VII släpptes till Sony Playstation, fortfarande går och nynnar låtar varje dag från det spelet! Eller megaman2 till gamla Nintendo, släppt 91 i Sverige. Lirar varenda låt på gitarren rent maniskt som uppvärmning?! Helt fast!

Är väldigt, väldigt förtjust i gamla spel även idag, och hade väldigt dålig närvaro i skolan pga oskyldiga äventyr i Legend of Zeldaspelen, Final fantasyserien och massor av andra istället för plugg. Tider det :D patetiskt att fastna så hårt för vissa låtar från ett spel kanske ni tycker, men upplevelserna ensam sent i pojkrummet med hjärtat i halsgropen ackompanjerade av fantastiskt soundtrack etsade sig fast. Större än vad mina absoluta favorit artister lyckats åstadkomma. Gillar inte elektronisk musik egentligen, tvspelsmusik från den här tiden är i sin natur en blandning av ragtime, neoklassiskt eller klassisk, med synt ;)

Hade inget gitarrspel då, var i dvala, vaknade upp med hjälp av Nobou Uematsu som kompositören till Ff spelen heter. Ville härma, kunna. Tvspelen fick mig att lyssna på klassisk musik, och inte en dag finns heller utan tex den turkiska marschen i huvudet. Sen har jag följt Beatles, Queen, sabbath, steely dan, jethro tull, zappa, ozzy, yngwie etc, med genuint intresse för gitarrspelet mest. Ingen av dem kommer åt mina tidigare influenser av spelen, där jag hittar verklig inspiration. Vilket motsäger sig, eftersom inga gitarrer finns med.

Var bra träning att börja gitarrandet med att spela dessa låtar också. Det var waaay för svårt egentligen, det var som att vara ute på den halaste isen.

Var kommer ni ifrån musikaliskt? Vad drev er, eller vad var avgörande för er uppfattning om musik?
But he was a muffin...

#2 ehillberg

ehillberg

Medlem

• Members
  • 58 Inlägg:

Postad 22 september 2014 - 22:57

Min musiksmak grundar sig i melodisk punkrock och även tänk typ rise against och poppunk ala 90-talet. En stor del av det finns kvar även idag då jag lyssnar mycket på Yellowcard vilket är favoriten nu (älskar stämmor i d-dur omnomnom och fiolen på det) och bowling for soup och avril lavigne och driverse andra namn som folk trodde att dom lycakts fötränga men jag tänker icke lyssnar på sådant tomteri som ofta ligger på topplistan nu för tiden.

Sjävklart finns undantag då även Passenger är en stor idol men jag gillar också band så som Dream Theater, Avenged Sevenfold och har inte heller något emot lite tyngre grejer som Trivium el Bullet for my valentine. Så det går alltså ändå från En skäggig snubbe som sjunger folkmusik till Trivium vilket jag tycker är ganska varierat. Jag gillar det mesta som innefattar riktiga instrument och då även Soundtrack till spel.

Spelar På En Ibanez ARZ-300 med en Peavey Valveking Stack

Kompgitarrist och Sångare i Messier Code

#3 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 23 september 2014 - 00:18

Är väldigt, väldigt förtjust i gamla spel även idag, och hade väldigt dålig närvaro i skolan pga oskyldiga äventyr i Legend of Zeldaspelen, Final fantasyserien och massor av andra istället för plugg.

Aha, nu faller alla pusselbitar på plats Zappa-san, detta föklarar allt :).

Nåväl, ingen musik är avgörande för mitt liv men om du frågar efter vilken musik jag föredrar att lyssna på så handlar det om 70-tals hårdrock, blues, gitarrbaserad jazz och en del country.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#4 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 23 september 2014 - 09:35

Jag växte upp, yngsta syskonet i familjen och blev influerad av mina äldre syskon. Brorsan lyssnade mkt på amerikansk hårdrock och bluesrock, samt en hel del 80-tal. Whitesnake var en tidig bekantskap som jag gillar än idag. Systern lyssnade mer på tidsaktuell musik och jag har favoriter från 90-talet men även modernare pop oxå så stilen är bred. Toto var en grupp som alla mer eller mindre gillade och jag fastnade starkt för dem i slutet av högstadiet, samtidigt som jag började spela elgitarr faktiskt. Sen idag rör jag mer i fler genrer än westcoast och hår-rock. Gillar bland annat Breaking Benjamin som är modern tunggung sprungen ur grungen skulle jag säga.

Gear:
Fender Stratocaster (modified)
Ibanez RGA42 (heavily modified)
Furch Durango
Yamaha BB415
plus 3 more electric guitars built from scratch and counting...

#5 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 23 september 2014 - 10:50

Morsans skivsamling att börja med. Inte så som det låter dock utan hon hade en jäkla bredd på musiken. Hon älskade musik men spelade inget själv. Utöver det så är det är det mycket spel och film musik. FF och silent hill har hängt med i många år nu. Största delen är nog dock den klassiska musiken. Som sagt morsan älskade musik så inte nog med att hon döpte mig och alla mina syskon efter kända musiker så fick man instrument i näven innan man kunde gå. Uppväxt på musikskola mer eller mindre. Mycket klaviatur så Bach har ju haft stort influerande på mig.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#6 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 23 september 2014 - 11:35

Aha, nu faller alla pusselbitar på plats Zappa-san, detta föklarar allt :).

Nåväl, ingen musik är avgörande för mitt liv men om du frågar efter vilken musik jag föredrar att lyssna på så handlar det om 70-tals hårdrock, blues, gitarrbaserad jazz och en del country.

Ha ha! Vad exakt faller på plats enligt dig? Närvaron resulterade inte i någon utbildningsförlust. Är cnctekniker och förskollärare :) Men jag bjuder på den Aminor, förstår att du halvt om halvt skojar.

Gillar du the Eagles?
But he was a muffin...

#7 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 23 september 2014 - 11:50

Jag tänkte inte på något speciellt. Det var mera ett inslag av när tillfälle bjuds, givetvis handlar det om ett humoristiskt inslag :).

Ja Eagels finns med på listan men under 70-tals hårdrock och blues.

#8 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 23 september 2014 - 16:13

Jag bara undrade om du gillade dem. De har en låt som betyder mycket för mig, rent musikaliskt utan att tolka texten och det är Lying eyes. Den far runt i bakhuvudet ofta på grund av de vackra stämmorna.
But he was a muffin...

#9 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 23 september 2014 - 16:32

Ja den låten är vacker, i slutet på sjuttiotalet var den populär bland de svenska dansbanden och spelades flitigt på olika dansställen. Den var med på Eagles andra LP som släpptes 1972, jag tror den heter Desperado om jag inte minns fel. Tror att Hotel California och Take it Easy är med på samma LP.

Eagles var lite för soft för mig när jag var tonåring på 70-talet. Jag lyssnade nästan bara på hårdrock och blues men däremot dansade jag mycket till dessa låtar på olika dansställen från mitten på 70-talet.

#10 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 810 Inlägg:

Postad 23 september 2014 - 18:12

Året var 1977. En låt på poporama, sen var det kört för min del. Minns det som igår....  \m/

Kiss - I stole your love

K.G.S Guitars

http://kgswest.simplesite.com/

Inferno Guitars

http://infernoguitars.com/

#11 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 23 september 2014 - 20:11

I remember the day that we met
I needed someone, you needed someone too, yeah!!!
bra år det där 77! Är dock väldigt osåld på kiss. Det är strutter i så fall, hela vägen. 77 är för mig Songs from the Woods med Jethro, och Aja med Steely.

Visst är det dansband Aminor, håller med totalt. Ha ha ha :) Desperado kom 72, och det är på One of these nights -74 som lyin eyes kom.

Älskar den tidiga heavy scenen dock. Finns så mycket att hitta där, än idag. Det som alltid fashinerat mig är alla olika metoder att överstyra, med trebleboosts och seriekopplingar av toppar, och alla unika sounds de klämde fram före 75. Har du nåt mer udda grupp tips från den här tiden, så är jag all ears Aminor.
But he was a muffin...

#12 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 23 september 2014 - 20:21

Mogana, Linus och ehillberg: Skön input! Glömde skriva det! Långa och detaljerade historier som gjorde mig glad. :) Det är otroligt olika saker vi har i bagaget. Alltid roligt och spännande att höra vad andra människor har som heligt :)
But he was a muffin...

#13 ehillberg

ehillberg

Medlem

• Members
  • 58 Inlägg:

Postad 23 september 2014 - 21:07

Ja Kiss är väl inte så 'modernt" länge men det är ju inte poppunk heller så.

Spelar På En Ibanez ARZ-300 med en Peavey Valveking Stack

Kompgitarrist och Sångare i Messier Code

#14 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 23 september 2014 - 22:50

"Har du nåt mer udda grupp tips från den här tiden, så är jag all ears Aminor."

Oj, det finns massor av goa artister som var aktiva på 70-talet. Många är fortfarande aktia även om de flesta börjar komma upp i ålder. Tyvärr är det också många som inte lever längre på grund av droger.

Om jag skall lista några så är det:

• Thin Lizzy
  • Tommy Bolin
  • Robin Trower
  • Ted Nugent
  • Jan Akkerman
  • Mountain
  • Led Zeppelin
  • Santana
  • Rory Gallagher
  • Bachman-Turner Overdrive
  • Deep Purple
  • Uriah Heep
  • Jimmie Hendrix
  • Emmerson, Lake And Palmer

And many many more

#15 Confirmed SiCk

Confirmed SiCk

Forumsräv

• Members
  • 362 Inlägg:

Postad 24 september 2014 - 06:23

Det måste vara runt 83-84 när min äldre bror gav mig ett kasettband med "Accept - Balls to the wall" på ena sidan och "Kiss - Animalize" på andra. Efter att jag hört introt till "Balls" var jag såld. Rummet tapetserades med bilder på Accept och Kiss klippta från OKEJ. Fick fler kasetter av broren, bland annat "Shout at the devil med Mötely Crue" och "Holy diver med DIO". Bilderna på väggarna blev fler och fler samtidigt som jag utforskade mer av den där "diskmaskinsmusiken" som farsan uttryckte det... Så det blev mycket W.A.S.P, Iron Maiden och Black Sabbath. Än idag blir jag varm innombords när jag lyssnar på musiken från då :)

#16 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 810 Inlägg:

Postad 24 september 2014 - 08:05

Det måste vara runt 83-84 när min äldre bror gav mig ett kasettband med "Accept - Balls to the wall" på ena sidan och "Kiss - Animalize" på andra. Efter att jag hört introt till "Balls" var jag såld. Rummet tapetserades med bilder på Accept och Kiss klippta från OKEJ. Fick fler kasetter av broren, bland annat "Shout at the devil med Mötely Crue" och "Holy diver med DIO". Bilderna på väggarna blev fler och fler samtidigt som jag utforskade mer av den där "diskmaskinsmusiken" som farsan uttryckte det... Så det blev mycket W.A.S.P, Iron Maiden och Black Sabbath. Än idag blir jag varm innombords när jag lyssnar på musiken från då :)

Kunde skrivit det där själv, passar in perfekt...Hela rummet var tapetserat. Farsan var hyfsat tålmodig om man inte drog på alltför hårt på Akai-recievern, men av nån anledning fick han fullständigt frispel av Whitesnake... blev helfnoskig... :D

Måste ju oxå lägga till Lizzy som absolut all time jättefavorit för min del... Dom är i en egen klass... Lynott lämnade oss för tidigt...

K.G.S Guitars

Inferno Guitars

#17 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 24 september 2014 - 11:48

Tycker var och varannan dag med nya saker man hör och upplever är avgörande men det kanske är lite vagt? :)

#18 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 25 september 2014 - 23:01

Tack Aminor för de tipsen :) Var en del jag missat faktiskt!

Kallsund och Confirmed sick, jag får bilder av att ni är jack black rockare, ha ha ha! The pick of Destiny, But True! ;) underbart i alla fall!
But he was a muffin...

#19 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 810 Inlägg:

Postad 26 september 2014 - 05:55

\m/  :) \m/

K.G.S Guitars

Inferno Guitars

#20 Confirmed SiCk

Confirmed SiCk

Forumsräv

• Members
  • 362 Inlägg:

Postad 26 september 2014 - 06:20

Tack Aminor för de tipsen :) Var en del jag missat faktiskt!

Kallsund och Confirmed sick, jag får bilder av att ni är jack black rockare, ha ha ha! The pick of Destiny, But True! ;) underbart i alla fall!

Det var nog så en gång i tiden, sen blev man vuxen och brddade sin musiksmak. Idag snurrar allt mellan John Denver till Slayer i cdspelaren :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar