Underhållande gitarrlektioner - Sida 2 - Gitarrlektioner - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Underhållande gitarrlektioner

• Vänligen logga in för att svara
42 svar på denna tråd

#21 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 26 augusti 2014 - 22:02

:)

Jag besökte en gymnasieskola för tre år sedan och träffade elever vid det estetiska programmets musikinriktning. Det fanns flera elever som inte hade spelat gitarr tidigare och så gott som alla av dessa hade väldigt underutvecklat gehör. Tre år efter första besöket satt jag med i publiken vid dessa elevers examenskoncert och spicade ett mycket professionelt uppträdande ur musikalisk synvinkel.

Min nuvarande gitarrlärare har samma erfarenheter efter 30 års undervisning så jag har väldigt gott samvete när jag skriver att det inte finns något som heter naturbegåvning. Det är bara en myt som sprids när folk ser duktiga musiker eller idrottsmän. Visst finns det de som har en enkel resa i musikens värld men detta är bara ett resultat av tidig miljöpåverkan.

Du får dock tro vad du vill Zappa-san. I don't care.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#22 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 26 augusti 2014 - 22:42

Det är inte vad JAG tror som är problemet Aminor, utan vad DU tror dig "veta" och hur du levererar. Det blir en väldigt enväga kommunikation. Det hoppas jag att du kan förstå en dag. Läs mitt inlägg om och om igen så kanske du hittar hem. Du HAR läst det va? Måste kolla...

Att du inte bryr dig tror jag inte på över huvud taget. Ditt ständiga namedroppande och citerande är en tydlig indikation på att du inte är stark nog själv att stå. Har jag fel? Du ställer dig på någon annans axlar hela tiden och citerar det de sagt och gjort. Att någon på forumet har egna erfarenheter är en omöjlighet.

Att alla kan bli lika bra med träning blir absurt om man flyttar fokus till nästan valfritt annat fält. Dans? Fotboll? Bågskytte? Call of duty? Etc etc? Vart är skillnaden mellan dessa och gitarr? Det är ju bara förljuget löjl och en krampaktig ståndpunkt du kommer få ångra om du envist ska klanta dig fast vid den till varje pris. Vissa har fallenhet och begåvning redan från start och det är svårt att motbevisa. Miljö? Pah! Fanns det obestridliga och upprepningsbara belägg för det, skulle vi inte sitta här och stångas. Men nu är det så att den frågan, arv eller miljö inte är bevisad någonstans över huvud taget. Därför ska du acceptera arvteorin som en annan ståndpunkt som har samma värde i och med att den är minst lika "sann" enligt ditt eget sätt att resonera.

Att det finns fler vägar än vad det finns människor är också något du borde ta och läsa om i någon forskningsrapport. Vänta ett ögonblick så kan jag gräva fram något imponerande forskarnamn som du kan acceptera att läsa?

Draenor? Jag är gärna den sämre mannen om jag kan. Vad är du?
But he was a muffin...

#23 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 26 augusti 2014 - 23:01

Det är verkligen inte min mening att göra dig upprörd Zappa-san men du och jag verkar ha olika referensramar när det gäller detta. Jag har min övertygelse och du din.

Jag tror inte att du och jag kan närma oss samma åsikt om detta ämne Zappa-san så därför tycker jag inte att det finns något mer att säga utöver att jag kan kommentera att det inte finns något medfött inom dans heller. Det vet jag av egen erfarenhet, både jag och min sambo har sysslat med olika formar av dans ända sedan 15 års ålder. Vi har dansat allt från modern tiodans till bugg och rock-n-roll inkluderat både folkdans och squaredans där emellan.

#24 Fisk

Fisk

Veteran

• Members
  • 869 Inlägg:
  • Interests:Musik!

Postad 26 augusti 2014 - 23:34

För att sprida lite ljus i ämnet:
http://www.livescien...s-practice.html
http://www.psmag.com...y-innate-84686/

Två studier, utförda på snarlika sätt, med samma resultat. Ögnade bara igenom artiklarna, så rätta mig om jag har fel.
Hade velat hålla med Aminor då han hållit en vuxnare nivå på det hela, men jag får hålla mig till vad vetenskapen talar för.

Spammar mest.

#25 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 00:39

Du får läsa hela artikeln i första länken så finner du denna slutsats:

"Forskarna drog slutsatsen att genetik - eller kanske andra faktorer, exempelvis miljöpåverkan - spelar en större roll än brukligt i vissa aspekter av musikalisk talang, såsom att känna igen tonhöjd och rytmer."

Med andra ord, forskarna är osäkra på om de verkligen lyckats visa att musikalisk förmåga är genetiskt betingad eller inte. Musikalisk förmåga har intresserat forskare i alla tider så det sista ordet är säkerligen inte sagt inom detta ämnesområde.

#26 Fisk

Fisk

Veteran

• Members
  • 869 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 00:53

Se där! Ägnade som sagt bara igenom artiklarna och missade detta.
Spammar mest.

#27 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 27 augusti 2014 - 05:02

Spela gitarr är dock något fysiskt så det är klart att man föds med vissa för eller nackdelar när det kommer till spelandet precis som med dans och annat.

Hade själv den stora turen  att kunna sära mina fingrar till stor längd och ambidextri och det det är några medfödda egenskaper som gav mig ordentlig skjuts i musicerandet och fallenhet att spela piano och även gitarr.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#28 Ante_77

Ante_77

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 06:19

Du får läsa hela artikeln i första länken så finner du denna slutsats:

"Forskarna drog slutsatsen att genetik - eller kanske andra faktorer, exempelvis miljöpåverkan - spelar en större roll än brukligt i vissa aspekter av musikalisk talang, såsom att känna igen tonhöjd och rytmer."

Med andra ord, forskarna är osäkra på om de verkligen lyckats visa att musikalisk förmåga är genetiskt betingad eller inte. Musikalisk förmåga har intresserat forskare i alla tider så det sista ordet är säkerligen inte sagt inom detta ämnesområde.

Men enligt din teori så är alla helt värdelösa och ingen kan spela gitarr utan att ha en lärare.

Självklart spelar miljöpåverkan en del i spelet.

Har man aldrig hört musik i sitt liv så lär man nog inte bli en mästare på gitarr oavsett om man köper pedaler eller förstärkare.

Hur förklarar man barn som redan innan dom börjar gå klarar av att gunga i takt till musik (dansa pe det enda sätt som är möjligt). Barn som vid 4års ålder träffar toner väldigt bra utan att dom har tagit lektioner?

Själv hade vi ett piano hemma.

Givetvis var man klåfingrig och plinkade på detta i tidig ålder.

Det tog inte lång stund innan man insåg hur det fungerade.

Ju längre till höger, desto "ljusare" ton. Åt vänster så var det tvärt om.

Eftersom det fanns kommunal musikskola så skulle jag givetvis ta lektioner.

Med boken som man fick följde det med en tunn vinylskiva.

Noterna sket jag i och lyssnade på skivan och spelade på gehör. Jag lade ner projektet för att det var så ofantligt tråkigt att sitta och lyssna på läraren.

Jag kan hitta C på noterna och äved D och E. Men är det korsförtecken så har jag ingen aning.

Nu spelade jag aldrig piano aktivt. Det blev någon trudelutt om jag var uttråkad och inte hade någonting annat att göra.

Gitarr tog jag upp när jag var ca 15år.

En gitarr hade vi ståendes i ett hörn eftersom min syster hade försökt lära sig att spela på detta hemska instrument.

Gitarren var rätt bra, tyckte jag. Den kan man ju ta med sig på rummet och klinka på utan att någon hör.

Eftersom man var en pöjk som lyssnade mycket på Anthrax, Metallica och annat smått och gott, så skickade man farsgubben till närmsta affär för att köpa en elgitarr.

Någon gitarrlärare har jag dock inte varit i närheten av. Men givetvis har jag fuskat med TABs för att ta genvägar.

Jag har dock aldrig haft något tålamod med att sitta och spela efter tabs'en, utan mest kollat lite slarvigt hur dom spelar på ett ungefär, om örat har kört sig fast.

Jag var väl någon slags medelfigur. Det fanns dom som tränade dygnet runt och aldrig kom i kapp mig och det fanns dom som var helt enormt duktiga trots att dom knappt försökte spela. De senast nämnda var dock väldigt få.

Nu har jag bara spelat gitarr när jag har känt för det, utan att ha något mål i sikte. Ett tidsfördriv som enligt mig är enklare att hålla på med än ett piano som inte är direkt mobilt.

Efter några år så blev det för jobbigt att plugga i förstärkare, pedaler och packa ihop gitarren efter varje plinkstund.

Så elgitarr såldes, men den akustiska fick stanna.

Nu råkade jag faktiskt köpa en elgitarr förra sommaren när jag hade tråkigt. Åter igen som en trevlig avslappningshobby.

Jag var givetvis sämre än jag var tidigare, men så fasligt rutten var jag inte. Koordinationen, snabbheten och precisionen var kanske inte den bästa, men jag kan fortfarande tycka att det är ganska kul.

Pluggar allt genom datorn för att slippa så många saker i hemmet.

Nu har jag endast möjlighet att spela på helger eftersom jag jobbar 160mil ifrån mitt hem. Gitarr orkar jag inte släpa med eftersom jag veckopendlar.

Så någon timme och oftast endast lördagar spelas det gitarr.

Miljöpåverkan på min syster och mig ska väl inte ha varit så stor.

Det faktum att hon verkar vara den enda "omusikaliska" i släkten tycker jag bevisar att gener styr ganska hårt. Men självklart kan genetiken fela som i min systers fall (tror faktiskt hon är adopterad).

Hon hade väldigt intresse för alla instrument och lärde sig inte ett smack. Jag gick och plockade "resterna" av hennes instrument och egentligen mest kollade hur dom fungerade, totalt utan ambition.

#29 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 08:49

Men enligt din teori så är alla helt värdelösa och ingen kan spela gitarr utan att ha en lärare.

Självklart spelar miljöpåverkan en del i spelet.

Har man aldrig hört musik i sitt liv så lär man nog inte bli en mästare på gitarr oavsett om man köper pedaler eller förstärkare.

> "Men enligt din teori så är alla helt värdelösa och ingen kan spela gitarr utan att ha en lärare."

Jag tror att du missuppfattat mig, mina grundvärderingar är att igen människa är värdelös oavsett vilken bakgrund eller kunskap man har, alla har lika värde.

> "Hur förklarar man barn som redan innan dom börjar gå klarar av att gunga i takt till musik (dansa pe det enda sätt som är möjligt). Barn som vid 4års ålder träffar toner väldigt bra utan att dom har tagit lektioner?"

Alla barn under 7 år är väldigt reseptiva för toner och rytm. Denna tidiga miljöpåverkan har stor betydelse för hur de utveklar sin musikalitet resten av livet.

>"Självklart spelar miljöpåverkan en del i spelet. Har man aldrig hört musik i sitt liv så lär man nog inte bli en mästare på gitarr oavsett om man köper pedaler eller förstärkare."

Jag tycker det är ofint att nedvärdera andra människor på det vis du gör i denna mening så det vill jag inte ge någon ytterligare kommentar till. Övrig text i ditt inlägg tolkar jag som att det mest handlar om dig personligen så det kommenterar jag inte heller. Min förhoppning är att du inte blir ledsen för detta och att du tillåter mig att ha min syn på hur manniskor utvecklar sin musikalitet genom miljöpåverkan såsom att lyssna på toner och rytm i tidig ålder eller genom aktiv gehörträning senare i livet.

Nog om detta änme, nu tar vi nya tag inom andra ämnesområden Ante och låter forskarna fördjupa sig i gener och miljöpåverkan så får vi se vilka nya rön som kommer i ljuset rörande människors musikalitet. Är det ett bra förslag?

#30 fenderman

fenderman

Nykomling

• Members
  • 43 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, what else?

Postad 27 augusti 2014 - 09:03

Jag håller med dig fendarman, för min egen del har jag inte alls några mål som handlar om speed picking i nivå med Yngwie eller andra gitarrvirtuoser. Jag gillar över huvud taget inte Yngwies musikstil.

Ingen har dock naturlig fallenhet för att spela gitarr, det är helt och hållet en miljöpåverkad egenskap. Alla kan nås samma mål men det kräver tid och målmedveten övning för den som trånar efter att kunna spela sextondelstripplets i Bpm med valörer i den över halvan av tresiffriga tal. Den det är dock inte bara Malmsteen som är hejare på att spela fort, det finns fler och de flesta tycks ha musikteori, målmedvetenhet och många övningstimmar som gemensam nämnare.

Det beror på vad en syftar på med fallenhet. Om du tror att jag menar att vissa människor föds med en speciell musik/gitarr-gen så är det inte det jag alls vad jag menade med begreppet. 

Det jag menar är att vissa har en bättre lämpad finmotorik och koordination som passar bättre för att spela gitarr. Det är ju också vad gitarrteknik i stora drag handlar om.

Det är egentligen inget konstigt, vi föds inte med samma fysiska förutsättningar. Vi är inte som en klump lera som kan formas till vad som helst. Exempelvis inom idrott passar vissa atleters fysik bra för sprint, andra för uthållighet. (Finns lite kort om det här bland annat http://www.alltomvet...-langa-muskler)

Om du har en bra motorik då kan du öva upp att spela fort som tusan.

Men det kommer ändå att saknas något.

Har du bra koordination och motorik plus musikalitet när du börjar spela gitarr då ökar chansen att det händer något stort. Och när det gäller musikalitet här har säkert miljö en viss påverkan (växa upp i ett musikaliskt hem och så vidare och så vidare). För grejen med Malmsteen, Van Halen med flera är att inte bara att de spelar fort. Det handlar även om leverans av fraser, tonalitet och så vidare.

Så att säga att ALLA kan bli briljanta, eller till och med bra, gitarrister. Det tror jag inte går att påstå helt enkelt. 

Bara mina fem cent i frågan.

Fingrar på: Fender Stratocaster 68 Reissue Olympic White CIJ 1997, Fender Stratocaster Candy Apple Red MIJ 1988 med T-bearmickar, Ibanez Destroyer II 1981-82 Cherry flame, Ibanez Roadstar II RG440 Röd 1987, Ibanez RG470 MIJ med Dimarzio Tonezone. Väsnas genom Peavey med TS9, MRX Carbon Copy, ett gäng Joyo-pedaler, MXR Micro Chorus och en gammal DOD Fx25. Ibland, om det kniper, funkar det med en POD 2.0.

Drömmer om: 1972 Fender Stratocaster Olympic White med lönnhals, 1976 Tobacco Sunburst Gibson Les Paul Standard, 1982 Ibanez Rocket Roll Cherry sunburst, 1974 Ibanez Les Paul Custom med set neck. 1977 Fender Stratocaster Rosewood svart. Charvel SoCal. En grym tele vore också trevligt. Och en Jem. Och en...

#31 Ante_77

Ante_77

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 09:13

> "Men enligt din teori så är alla helt värdelösa och ingen kan spela gitarr utan att ha en lärare."

Jag tror att du missuppfattat mig, mina grundvärderingar är att igen människa är värdelös oavsett vilken bakgrund eller kunskap man har, alla har lika värde.

> "Hur förklarar man barn som redan innan dom börjar gå klarar av att gunga i takt till musik (dansa pe det enda sätt som är möjligt). Barn som vid 4års ålder träffar toner väldigt bra utan att dom har tagit lektioner?"

Alla barn under 7 år är väldigt reseptiva för toner och rytm. Denna tidiga miljöpåverkan har stor betydelse för hur de utveklar sin musikalitet resten av livet.

>"Självklart spelar miljöpåverkan en del i spelet. Har man aldrig hört musik i sitt liv så lär man nog inte bli en mästare på gitarr oavsett om man köper pedaler eller förstärkare."

Jag tycker det är ofint att nedvärdera andra människor på det vis du gör i denna mening så det vill jag inte ge någon ytterligare kommentar till. Övrig text i ditt inlägg tolkar jag som att det mest handlar om dig personligen så det kommenterar jag inte heller. Min förhoppning är att du inte blir ledsen för detta och att du tillåter mig att ha min syn på hur manniskor utvecklar sin musikalitet genom miljöpåverkan såsom att lyssna på toner och rytm i tidig ålder eller genom aktiv gehörträning senare i livet.

Nog om detta änme, nu tar vi nya tag inom andra ämnesområden Ante och låter forskarna fördjupa sig i gener och miljöpåverkan så får vi se vilka nya rön som kommer i ljuset rörande människors musikalitet. Är det ett bra förslag?

Vet inte om jag nedvärderat någon männsika i den meningen du ansåg att jag nedvärderade människor.

Själv har jag bara accepterat att alla har vi olika musikaliska förmågor, likt övriga förmågor som vi har.

Alla otränade 8åringar springer inte lika fort eller sakta. Alla lär sig inte att gå lika tidigt och man ska absolut inte glömma att folk lär sig att tala i olika stadier av livet.

Sedan kan man ta upp språkbegåvning. Vissa har det och vissa inte. Matematiska begåvningar, vissa har det och vissa inte.

Jag kan personligen inte rita en streckgubbe utan att den blir ful som stryk. Vissa barn är helt fantastiska på att rita utan att dom gått diverse kurser.

De flesta kan säkert lära sig att spela gitarr. Frågan är då om dom har tid att lära sig andra saker.

Kan man rita, spela gitarr, hoppa höjdhopp, tala sju språk och allt detta utan att knappt göra en ansträngning så har man garanterat tid att lära sig att sticka.

Har man svårt för att rita, spela gitarr, hoppa höjdhopp, tala sju språk så tror jag att man får nöja sig med att lära sig en av dessa saker.

Där har vi en stor skillnad på begåvning.

Jag kanske skulle kunna lära mig att teckna, men jag tvivlar på det. Jag har inga som helst anlag för sådant. Och tro mig, kladdat på papper har jag gjort väldigt mycket i min ungdom.

Nu är det ingenting som säger att man måste vara begåvad för att bli någon slags gitarrgud, men mest troligt är det så, eller det underlättar väldigt mycket i alla fall.

I mitt fall så kan jag lugnt påstå att min begåvning har begränsat mig eftersom jag aldrig har behövt kämpa eller studera.

Min begåvning har sina begränsningar och när jag nått dessa så har jag inte motivation eller lust att studera varken tekniker eller teori.

Så då återstår det bara inspiration som man kan utvecklas igenom.

#32 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 10:08

Nu vet jag inte om du reflekterar över det själv men det är hyffsat uppenbart att du kör fulknep. Du försöker höja dig själv på en pedistal och på så sätt automatiskt få rätt genom att man inte kan bli ifrågasatt. Man ser det ofta i svensk politik när man inte har något sakligt att komma med som Gustav Fridolin t:ex upprepar "men tänk på barnen" och "värderingar". Det är ett ganska vidrig beteende.

Sen för att gå lite extra ot för nöjes skull så har människor inte alls samma värde. Inte i närheten. Människovärdet baseras på sitt eget beteende gentemot andra. Alla föds med samma höga värde Men Moder Theresa hade högt för sina gärningar och Stalin hade lågt som fan för sina. En värdelös och en inte. 

Men ett litet tips kan du få som förvisso är ot det med men det kanske är något du bör fundera på.

Anledningen till att du alltid får så mycket mothugg har inte med faktan i inläggen att göra utan att du framställer det som sanning utan någon som helst ödmjukhet. Du begår alltså en av de sociala dödsynderna det vill säga går in på en nivå för att själv verka bättre. Vissa kallar det för besserwisser som vi sett men man syftar på samma sak.

Många ignorerar sådant beteende men några stör sig till den gräns att man måste ifrågasätta.

Ett litet tips du kan tänka över. då det är uppenbart att många gånger ifrågasätts inte det du skriver utan din sociala kompetens.

Var ju tusan att jag var den som fick påpeka det uppenbara och framstå som ett rövhål men det kan jag leva med.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#33 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 10:42

Mogana,

jag tror att mitt sätta skriva inlägg brukar kallas vuxenkommunikation i beteendevetarkretsar. Jag erkänner att jag är urusel på det som beteendevetarna brukar kalla för kommunikation på barnstadiet. Om man inte gillar det jag skriver är det enklast att bara låta bli att läsa. Det finns ju också möjlighet att filtrera bort mina inlägg genom en inställning i den personliga kontrollpanelen.

;) Cheers Buddy

#34 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 10:46

Mogana,

jag tror att mitt sätta skriva inlägg brukar kallas vuxenkommunikation i beteendevetarkretsar. Jag erkänner att jag är urusel på det som beteendevetarna brukar kalla för kommunikation på barnstadiet. Om man inte gillar det jag skriver är det enklast att bara låta bli att läsa. Det finns ju också möjlighet att filtrera bort mina inlägg genom en inställning i den personliga kontrollpanelen.

;) Cheers Buddy

Haha tack för du just bevisade min tes :D

#35 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 27 augusti 2014 - 10:57

Gud va skönt att läsa alla fantastiska inlägg från Mogana, Ante_77 och fenderman! Inte bara jag som ruttnat på din attityd Aminor och din oförmåga att resonera, ändå ska du göra inlägg i trådar. Ack! Ja ja. Vi får väl fortsätta försöka få lite stil på dig?

Aminor, du måste ju förstå att Mogana fullständigt sätter dig på plats och dessutom mitt på huvudet. Jag önskar inget hellre än att du lyckas förstå det vi säger och att du i fortsättningen tänker på vad det var vi EGENTLIGEN sa? Vi önskar förstås inte dig härifrån, det är inte personligt på det viset, men du skapar en väldans massa problem med din nuvarande stil hörrö!

Du begår socialt självmord, raljerar och kör fulknep, vägrar lyssna. Framförallt gör du bort dig gruvligt, gång på gång dessutom. Du motbevisar till och med dig själv, till min glädje. Ändå finns inga spår av sjävinsikt, när forskningen inte bevisar det ena eller det andra. Du har fortfarande rätt känns det som att du tror. Att dans inte kan vara medfött tror du verkligen inte heller på: Eftersom att du och din sambo dansat längre än vad jag är gammal.
Vad får vi ut av det då? Jo att du förmodligen är en lika kass dansare som debattör.

Kan inte trösta dig mer än att du själv tror att det i så fall skulle vara MILJÖPÅVERKAN som spökar på dansgolvet. Jag tror det här är rent genetiskt...
But he was a muffin...

#36 Ante_77

Ante_77

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 11:20

Mogana,

;) Cheers Buddy

Att beteendevetarna säkert skulle kalla ditt beteende för avsaknad av självinsikt, självkännedom och faktiskt lite självdistans. Det har du glömt i din text.

Tidigare har du nästan förkastat gehörsträning, men nu verkar det vara viktigt?

Vad har fått dig på andra tankar?

Kanske någon annan forumist som har påverkat?

På något sätt så verkar ju du ta in den information du får av andra på forumet, även om du till en början verkar se det som ett personligt påhopp och förkastning av din ideologi.

Nu kan jag bara svara för mig själv personligen.

Men för min del så har jag ingen aning om hur jag spelar DET som jag spelar. Jag spelar, that's it.

Jag ser inget behov av att spela in mig själv och detaljstudera vad jag gör och hur jag gör.

Ett exempel är arpeggios eller pick harmonics. Dessa har för mig uppkommit genom "otur" när jag spelat och inte tänkt. Bara flummat runt bland strängarna.

Att jag sedan fattade att jag kunde göra dessa harmonics med tummen gjorde att jag per automatik förstod att jag egentligen kan göra dessa även med pekfingret, eller för den sak med vad som ligger bäst till hands.

Om min "sweepingteknik" är korrekt skiter jag fullständigt i, eller om jag håller plektrumet fel.

Jag spelar som jag gör och du spelar som du gör.

Man kan gärna säga åt mig vad jag ska spela eller göra, men säger man hur jag ska göra så kan avsändaren lika gärna göra det själv.

Hitta din egen teknik och din egna stil så blir allt mycket trevligare.

Lite hjälp på vägen skadar inte om man kör fast. Men att disciplinerat stå i givakt och göra si och så blir bara tråkigt.

Man KAN göra på ett sätt, men man kan även få samma resultat på tusen andra sätt.

Vad som passar vem, är upp till var och en att känna.

Finns det verkligen facit på hu man SKA spela och framför allt hur man SKA lära sig?

#37 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 11:26

Arthur ger sin syn på det hela.  En av dom främsta som levt inom sitt område.    Är det någon som har tid så borde ni se hela filmen som klippet är taget i från. Jävla härlig gubbe med en otrolig syn på livet.

Klipp

Film

#38 Fisk

Fisk

Veteran

• Members
  • 869 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 11:41

Shit vilken sur stämning det var från vissa här. Är det så svårt att hålla sig ifrån personangrepp? Detta ämne intresserar mig, men att läsa igenom en sida med femtio procent gnäll gör det plötsligt mindre kul. Att exponering för musik under sin vardag, speciellt i unga år, påverkar ens musikalitet är i mina ögon troligt, precis som att exponering för t.ex andra språk gör att man utvecklar "språköra". Visst kan man genetiskt få attribut som underlättar spelande av instrument, långa fingrar som exempel. Men för oss utan specialkroppar går det att träna upp fingrarnas hastighet och smidighet. Det som är viktigast skulle jag tro är intresse. Självklar måste man ju också öva på rätt sätt, precis som med allt annat. Som Mogana skrev, gitarrspelande är en fysisk aktivitet. På samma sätt som man är noga med hur man lyfter vikter på gymmet, eller arbetar med rätt hållning krävs det att man övar på gitarr på rätt sätt. Vilket är rätt sätt då? Enligt mig, det sätt som låter dig uppfylla de mål du har. Gener, eller "talang" tror jag har liten påverkan. Men som den vän av vetenskap jag är, så är jag beredd att ändra min ståndpunkt om det visar sig att jag har fel.

Borde kanske tillägga att detta bara är min åsikt, eftersom vissa tydligen har svårt att förstå det. Ett litet tips: Utan källor är allt bara åsikter.

Mogana: Rubinstein må vara en av de främsta inom sitt område, men hans område har inget att göra med huruvuda musikalitet ligger i generna eller inte.

Spammar mest.

#39 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 11:47

Mogana: Rubinstein må vara en av de främsta inom sitt område, men hans område har inget att göra med huruvuda musikalitet ligger i generna eller inte.

Efter 70 år i branschen och en massa elever så känner jag iallafall att man måste vara öppen för det han säger. Man ska aldrig ta det för absolut sanningen men man måste dock ta in det som människor med mer erfarenhet säger.  Annat vore arrogant.

#40 draenor

draenor

Medlem

• Members
  • 248 Inlägg:

Postad 27 augusti 2014 - 18:10

duty_calls.png

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar