Underhållande gitarrlektioner - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Underhållande gitarrlektioner

• Vänligen logga in för att svara
42 svar på denna tråd

#1 fenderman

fenderman

Nykomling

• Members
  • 43 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, what else?

Postad 15 augusti 2014 - 11:46

Det här gillar jag. Någon som är grundligt pedagogisk men försöker göra det på ett helt nytt sätt.

Sällan har till exempel Malmsteens briljanta högerhandsteknik förklarats på ett bättre sätt. 

Riktigt kul att kolla på.

Säsong 1

Säsong 2

(som sammafattar avsnittan ovan)

Fingrar på: Fender Stratocaster 68 Reissue Olympic White CIJ 1997, Fender Stratocaster Candy Apple Red MIJ 1988 med T-bearmickar, Ibanez Destroyer II 1981-82 Cherry flame, Ibanez Roadstar II RG440 Röd 1987, Ibanez RG470 MIJ med Dimarzio Tonezone. Väsnas genom Peavey med TS9, MRX Carbon Copy, ett gäng Joyo-pedaler, MXR Micro Chorus och en gammal DOD Fx25. Ibland, om det kniper, funkar det med en POD 2.0.

Drömmer om: 1972 Fender Stratocaster Olympic White med lönnhals, 1976 Tobacco Sunburst Gibson Les Paul Standard, 1982 Ibanez Rocket Roll Cherry sunburst, 1974 Ibanez Les Paul Custom med set neck. 1977 Fender Stratocaster Rosewood svart. Charvel SoCal. En grym tele vore också trevligt. Och en Jem. Och en...

#2 draenor

draenor

Medlem

• Members
  • 248 Inlägg:

Postad 18 augusti 2014 - 20:43

Ok, jag som har dåligt tålamod fastnade t.o.m. framför detta efter gett det en chans. Intressant analys ... meeeeeen man hade kunna sammanfatta alla avsnitt på 2 minuter och ändå få med hela poängen. 

#3 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 19 augusti 2014 - 20:24

Draenor, jag ska inte säga hur du ska tänka meeeeeeen;

Poängen är egentligen inte faktan som presenteras utan den lilla igenkänning man själv gör när man minns sin egen jakt på ungefär samma saker, eller bara hänförs av den då unge mannens okuvliga vilja och beslutsamhet att med alla medel (Då det begav sig, med andra ord på helt egen hand) tillgängliga knäcka hela koden en gång för alla... Eller sig själv.

Jag njöt! :D
But he was a muffin...

#4 draenor

draenor

Medlem

• Members
  • 248 Inlägg:

Postad 19 augusti 2014 - 21:11

Draenor, jag ska inte säga hur du ska tänka meeeeeeen;

Poängen är egentligen inte faktan som presenteras utan den lilla igenkänning man själv gör när man minns sin egen jakt på ungefär samma saker, eller bara hänförs av den då unge mannens okuvliga vilja och beslutsamhet att med alla medel (Då det begav sig, med andra ord på helt egen hand) tillgängliga knäcka hela koden en gång för alla... Eller sig själv.

Jag njöt! :D

Tror du har rätt! Det var nog det som fick mig att fastna framför avsnitten trots allt. Men kan inte låta bli att tänka att en två-minuters sammanfattning säkert hade varit gött i repetitionssyfte för oss med lite halvdant tålamod :)

#5 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 19 augusti 2014 - 23:35

Sure!

Jag blev själv lite lätt modstulen när Eric Johnson och Eddie van Halen fick för mycket plats först, eftersom det bara är Yngwie som är ett mysterium. Men allt som allt, efter fyra osammanhängande och icke kronologiska avsnitt var ändå känslan efteråt en njutning :)

Ska rekommendera dig att kolla på "the Wizard of shred videoblog" http://www.thewizard...-malmsteen-rule och kolla på yngwieövningarna. Mycket bra spelat och nedbrutet. Hittade det av en slump för någon månad sen, haft nöje!
But he was a muffin...

#6 fenderman

fenderman

Nykomling

• Members
  • 43 Inlägg:

Postad 20 augusti 2014 - 15:22

Sure!

Jag blev själv lite lätt modstulen när Eric Johnson och Eddie van Halen fick för mycket plats först, eftersom det bara är Yngwie som är ett mysterium. Men allt som allt, efter fyra osammanhängande och icke kronologiska avsnitt var ändå känslan efteråt en njutning :)

Ska rekommendera dig att kolla på "the Wizard of shred videoblog" http://www.thewizard...-malmsteen-rule och kolla på yngwieövningarna. Mycket bra spelat och nedbrutet. Hittade det av en slump för någon månad sen, haft nöje!

Bra tips! Tackar!

Glömde att länka till del 8 ovan, den delen handlar enbart om YJM.

Fingrar på: Fender Stratocaster 68 Reissue Olympic White CIJ 1997, Fender Stratocaster Candy Apple Red MIJ 1988 med T-bearmickar, Ibanez Destroyer II 1981-82 Cherry flame, Ibanez Roadstar II RG440 Röd 1987, Ibanez RG470 MIJ med Dimarzio Tonezone. Väsnas genom Peavey med TS9, MRX Carbon Copy, ett gäng Joyo-pedaler, MXR Micro Chorus och en gammal DOD Fx25. Ibland, om det kniper, funkar det med en POD 2.0.

Drömmer om: 1972 Fender Stratocaster Olympic White med lönnhals, 1976 Tobacco Sunburst Gibson Les Paul Standard, 1982 Ibanez Rocket Roll Cherry sunburst, 1974 Ibanez Les Paul Custom med set neck. 1977 Fender Stratocaster Rosewood svart. Charvel SoCal. En grym tele vore också trevligt. Och en Jem. Och en...

#7 Ante_77

Ante_77

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 07:51

Haha, det var ju riktigt kul och underhållande.

Själv skulle jag aldrig komma på att detaljstudera någonting. Speciellt inte tekniker.

Har sett på någon video med Malmsteen där han förklarar sina arpeggion med att släppa strängen direkt han är färdig med tonen.

För mig funkar det inte förutom om jag kör med Dim-arpeggion. Lite sladdrigare blir det för mig.

Jag gillade Zappa-sans länk. Den snubben verkar ha lite av samma tillvägagångssätt som jag.

Spela det som fingrarna vill spela, spela det som är roligt och spela det du tycker låter roligt.

Hur man gör det är kanske inte så noga. Det kommer av sig själv.

Jag tror faktiskt att t.o.m Malmsteen får sig en aha-upplevelse om han ser dessa videos.

-Jasså! spelar jag så där.

För honom faller allt bara på plats per automatik. Hur han gör exakt vet han nog inte själv.

#8 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 26 augusti 2014 - 08:15

Jag tror faktiskt att t.o.m Malmsteen får sig en aha-upplevelse om han ser dessa videos.

-Jasså! spelar jag så där.

För honom faller allt bara på plats per automatik. Hur han gör exakt vet han nog inte själv.

Vad har du för belägg för detta påstående, har du någon referens till en intervju där Malmsteen säger att han inte vet vilken teknik han använder?

Likt alla andra gitarrvirtuoser som behärskar speed picking har säkerligen han också analyserat varje liten detalj i olika skalsekvenser för att uppnå uppsatta mål.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#9 fenderman

fenderman

Nykomling

• Members
  • 43 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 08:44

Här är vad Malmsteen själv säger om sin högerhandsteknik. Gammalt klipp men jag har även sätt en nyare intervju (hittar det inte just nu) där han säger ungefär samma sak. I den senare intervjun noterar reportern att Yngwie använder speedpicking, ungefärs som Frank Gambale gör det,  när han spelar ett lick. När han frågar Malmsteen om det säger han ungefär "...det är inget jag tänker på, det bara händer".

#10 Ante_77

Ante_77

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 09:15

Vad har du för belägg för detta påstående, har du någon referens till en intervju där Malmsteen säger att han inte vet vilken teknik han använder?

Likt alla andra gitarrvirtuoser som behärskar speed picking har säkerligen han också analyserat varje liten detalj i olika skalsekvenser för att uppnå uppsatta mål.

Haha!

Jag slapp länken, det var någon annan som ordnade med detta. Och tur var väl det för jag hade aldrig brytt mig om att försöka hitta något "bevis".

Det är långt ifrån alla som behöver lektioner eller måste tänka på hur dom spelar och analysera sitt spelande i detalj.

Det finns tydligen folk som gör saker och ting på ren känsla och det "bara fungerar". Det kommer liksom naturligt för vissa. 

Jag tror inte heller att Hendrix visste hur han spelade. Han bara spelade - that's it.

Man provar sig fram liksom. Känns det bra och låter det bra, ja, då är det bra. Varför, är inte så intressant.

Du får helt enkelt acceptera att folk är bättre än dig, utan att dom måste analysera minsta lilla bit i sitt spelande.

Hur man vinklar sitt plektrum, hur man gör med fingersättning och andra saker.

Vissa har "det" och vissa inte.

#11 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 10:24

Det finns intervjuer där reportern pratar om det vi känner till som att svepa. Det här ordet klickar inte riktigt hos yngwie och han beskriver bara hur man gör, trots att reportern till och med har ett namn på tekniken. Yngwie är självlärd, ochdet mesta händer i hans öron, han spelar vad han vill. Oberoende av vad hans händer gör. Ha ha ha. Han är nog lyckligt ovetandes om andra gitarrister, och så ska det vara. Musik finns i oss alla, i vissa mycket mer, och då är man tex som yngwie.

Det är precis som fenderman och Ante_77 säger, och det borde vara självklart för alla att se det. Det är knappast så att teori och skolning har ett förbaskade dyft med att spela sånt här att göra. Det är ren och skär vilja.
Själv skiter högaktningsfullt i vad tekniker och plektrumföring må heta på engelska Wikipedia... Har man bara lite talang så löser det mesta sig självt och man slipper sitta och nöta skador och läsa teori.

Jag är född på åttiotalets senare hälft. Jag hade en kombinerad cdspelsre och bandspelare. På internet var rörliga bilder överkurs för modemet, hade dåligt med pengar och fick länge nöjda mig med en skräpgitarr och jag räknar mig själv som tillhörande den gamla skolan som lyssnade och sen spelade. Jag är ärligt talat inte imponerad eller rädd för att kunna massor av teori, men det är helt onödigt att hänga upp sig på det och tro att teknik och teori går hand i hand. Jag vet inte ens var ackorden heter ordentligt, och vill blygsamt påstå att jag bemästrar tex Yngwies tekniker rätt bra.

Mvh
But he was a muffin...

#12 Ante_77

Ante_77

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 10:46

Det finns intervjuer där reportern pratar om det vi känner till som att svepa. Det här ordet klickar inte riktigt hos yngwie och han beskriver bara hur man gör, trots att reportern till och med har ett namn på tekniken. Yngwie är självlärd, ochdet mesta händer i hans öron, han spelar vad han vill. Oberoende av vad hans händer gör. Ha ha ha. Han är nog lyckligt ovetandes om andra gitarrister, och så ska det vara. Musik finns i oss alla, i vissa mycket mer, och då är man tex som yngwie.

Det är precis som fenderman och Ante_77 säger, och det borde vara självklart för alla att se det. Det är knappast så att teori och skolning har ett förbaskade dyft med att spela sånt här att göra. Det är ren och skär vilja.
Själv skiter högaktningsfullt i vad tekniker och plektrumföring må heta på engelska Wikipedia... Har man bara lite talang så löser det mesta sig självt och man slipper sitta och nöta skador och läsa teori.

Jag är född på åttiotalets senare hälft. Jag hade en kombinerad cdspelsre och bandspelare. På internet var rörliga bilder överkurs för modemet, hade dåligt med pengar och fick länge nöjda mig med en skräpgitarr och jag räknar mig själv som tillhörande den gamla skolan som lyssnade och sen spelade. Jag är ärligt talat inte imponerad eller rädd för att kunna massor av teori, men det är helt onödigt att hänga upp sig på det och tro att teknik och teori går hand i hand. Jag vet inte ens var ackorden heter ordentligt, och vill blygsamt påstå att jag bemästrar tex Yngwies tekniker rätt bra.

Mvh

Benämningar på ackord har inte jag heller någon vidare kunskap om. Jag har mina egna namn på dessa "avarter" av grundackord. Barreackord får jag "räkna ut" vad det är. Men 7:or, 9:or. Sus och Add och annat knepigt har jag inte en aning om vad det är. Hade en som förklarade lite snabbt hur det funkad och givetvis klarade jag av att bygga och räkna ut dessa då. Dagen efter var det glömt.

Alltid bra att kunna, men jag finner inget intresse i det och anser det inte vara nödvändigt.

Mycket av grejerna som jag spelar har uppkommit som "olycksfall i arbetet".

Jag slarvar lite, konstrar till med något som känns häftigt och heltplötsligt har jag lärt mig något nytt.

Själv har jag en fantastiskt dum plektrumteknik där jag håller plektumet som en penna.

Pek- och ringfingerfattning och några konstiga vinklingar på tummen här och där samtidigt som jag givetvis följer efter med pek- och långfinger. Ja, det är nästan som att jag skriver. I tillägg så  vrider jag på underarmen, fast i ganska snabb takt. Jag har nästan armbågen fixerad i en position.

Vette fan hur jag gör, men det funkar lik förbannat.

Nu är jag väl inte världens bästa gitarrist. Men om jag hamnar på plats 18.000 eller 43.000 är ganska ointressant. Topp 10.000 lär jag nog aldrig bli oavsett om jag detaljstuderar plektrumteknik och hårdpluggar teori.

Jag får nog inte heller tag på någon lärare som platsar in på topp 5000.

#13 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 26 augusti 2014 - 12:29

De flesta gitarrvirtuoser som utvecklat en bra spelteknik säger att det kommer av sig själv och Malmsteen är inget undantag. Inte destå mindre har de jobbat hårt för att komma dit de är. De flesta stora gitarrister har också djup teoretisk kunskap men det finns också många som inte skaffat någon utbildning alls.

Hur som helst jag tycker att var och en får vara fast vid sin egen tro men för den som är nybörjare eller bara spelat något år finns det stora fördelar att kompletera sitt intresse för att spela gitarr med grundläggande musikteori och den som har underutvecklat gehör bör satsa mycket på gehörträning. Den som drömmer om att spela som Yngwie Malmsteen gör klokt i att lära sig skalor och harmonilära. Det har Yngwie gjort även om han inte vill erkänna det offentligt.

#14 Ante_77

Ante_77

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 12:42

De flesta gitarrvirtuoser som utvecklat en bra spelteknik säger att det kommer av sig själv och Malmsteen är inget undantag. Inte destå mindre har de jobbat hårt för att komma dit de är. De flesta stora gitarrister har också djup teoretisk kunskap men det finns också många som inte skaffat någon utbildning alls.

Hur som helst jag tycker att var och en får vara fast vid sin egen tro men för den som är nybörjare eller bara spelat något år finns det stora fördelar att kompletera sitt intresse för att spela gitarr med grundläggande musikteori och den som har underutvecklat gehör bör satsa mycket på gehörträning. Den som drömmer om att spela som Yngwie Malmsteen gör klokt i att lära sig skalor och harmonilära. Det har Yngwie gjort även om han inte vill erkänna det offentligt.

Gehörträning är nästan ett måste om man har underutvecklat gehör.

Man kan säkert lära sig att spela ändå, men det blir nog likt en robot.

Jag tror Yngwie åtminstone har berättat att han studerat teori, och inte så lite heller, så då följer säkert skalor och harmonilära med på köpet.

#15 fenderman

fenderman

Nykomling

• Members
  • 43 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 14:27

Visst är det så. Jag förnekar inte alls att en solid teoretisk bas är bra att ha. Yngwie pratar i samma instruktionsvideo (klippet ovan), om både modes, phrygian och patterns, dessutom har han flera gånger pratat om att han lärt sig den musikteori han behöver för att nå sin musikaliska mål. 

Klippet jag länkade till berörde dock enbart hans plektrumteknik, en teknik han jobbat otaliga timmar att träna upp. Det som är imponerande, och som Troy Grady pekar på, är att Yngwie utvecklat en väldigt effektiv plektrumteknik. Utan att fundera som mycket på vad han gör.

Han har helt enkelt en naturlig fallenhet för att spela gitarr på ett effektivt sätt.

Det är få förunnat. 

Vi övriga dödliga får slita vidare och förlita oss på att klyschan "träning ger färdighet" visar sig stämma (i mitt fall är svaret nej...).

Edit/tillägg:

Gällande teknik och träning är min tanke så här: det finns artister och sedan finns det träningsprodukter. Inom idrott, musik och en mängd andra områden.

Artisterna har en naturlig begåvning och ur den kommer det nyskapande och oväntade. 

Exempelvis Yngwie, Hendrix och Van Halen är samtliga artister och är därför roliga att titta och lyssna på. Och de har onekligen varit nyskapande. De har inte tränat för träningens skull utan för att uppnå sina musikaliska mål.

Michael Angelo Batio till exempel är en träningsprodukt. Tekniken är klinisk, i princip helt utan felaktigheter. Hans mål med träningen är att bli snabb som fan. Och därför är han även rätt ointressant. Och inte speciellt nyskapande.

En gammal gitarrlärare jag hade som tonåring sa en klok sak en gång: "Om din teknik sätter hinder för att uppnå det du vill – då är det dags att öva."

Äh, en parantes som jag kände att jag ville få ur mig bara.

#16 Ante_77

Ante_77

Medlem

• Members
  • 174 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 14:54

Visst är det så. Jag förnekar inte alls att en solid teoretisk bas är bra att ha. Yngwie pratar i samma instruktionsvideo (klippet ovan), om både modes, phrygian och patterns, dessutom har han flera gånger pratat om att han lärt sig den musikteori han behöver för att nå sin musikaliska mål. 

Klippet jag länkade till berörde dock enbart hans plektrumteknik, en teknik han jobbat otaliga timmar att träna upp. Det som är imponerande, och som Troy Grady pekar på, är att Yngwie utvecklat en väldigt effektiv plektrumteknik. Utan att fundera som mycket på vad han gör.

Han har helt enkelt en naturlig fallenhet för att spela gitarr på ett effektivt sätt.

Det är få förunnat. 

Vi övriga dödliga får slita vidare och förlita oss på att klyschan "träning ger färdighet" visar sig stämma (i mitt fall är svaret nej...).

Edit/tillägg:

Gällande teknik och träning är min tanke så här: det finns artister och sedan finns det träningsprodukter. Inom idrott, musik och en mängd andra områden.

Artisterna har en naturlig begåvning och ur den kommer det nyskapande och oväntade. 

Exempelvis Yngwie, Hendrix och Van Halen är samtliga artister och är därför roliga att titta och lyssna på. Och de har onekligen varit nyskapande. De har inte tränat för träningens skull utan för att uppnå sina musikaliska mål.

Michael Angelo Batio till exempel är en träningsprodukt. Tekniken är klinisk, i princip helt utan felaktigheter. Hans mål med träningen är att bli snabb som fan. Och därför är han även rätt ointressant. Och inte speciellt nyskapande.

En gammal gitarrlärare jag hade som tonåring sa en klok sak en gång: "Om din teknik sätter hinder för att uppnå det du vill – då är det dags att öva."

Äh, en parantes som jag kände att jag ville få ur mig bara.

Amen.

#17 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 17:50

What they said!
But he was a muffin...

#18 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 19:48

Jag håller med dig fendarman, för min egen del har jag inte alls några mål som handlar om speed picking i nivå med Yngwie eller andra gitarrvirtuoser. Jag gillar över huvud taget inte Yngwies musikstil.

Ingen har dock naturlig fallenhet för att spela gitarr, det är helt och hållet en miljöpåverkad egenskap. Alla kan nås samma mål men det kräver tid och målmedveten övning för den som trånar efter att kunna spela sextondelstripplets i Bpm med valörer i den över halvan av tresiffriga tal. Den det är dock inte bara Malmsteen som är hejare på att spela fort, det finns fler och de flesta tycks ha musikteori, målmedvetenhet och många övningstimmar som gemensam nämnare.

#19 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 21:28

Näääej?

SKRIV INTE SÅNT DÄR NU IGEN AMINOR?! Nu blir det här en lång tråd om jag känner de inblandade rätt.

Jag bli galen på dina förnumstiga svepande "sanningar" som att ingen har fallenhet för gitarr, ingen föds med gehör osv osv... Vem skriver så?

Om man ska göra ett antagande, ( en sk "Aminor") så antar jag att det är du själv som varken har fallenhet för vare sig gehör ( se tråden om orkestern) eller att spela gitarr. Du måste förstå att det du skriver bara är din egen historia och att du inte har belägg eller verklighetsanknytningen som krävs för att raljera besserwissra sådär. Det har ingen. En åsikt har du rätt till, och då förtydligar man att det är en sån, inte som du gör här.

Därmed inte sagt att du vaken har gehör eller att du inte kan spela gitarr, trots allt slit med gehörträning och all teori och alla lektioner. Bara att du verkar ha en väldigt strikt och inrutad bild av hur saker och ting ska vara och är.

Det är nog rätt synd om dig.
But he was a muffin...

#20 draenor

draenor

Medlem

• Members
  • 248 Inlägg:

Postad 26 augusti 2014 - 21:51

SKRIV INTE SÅNT DÄR NU IGEN AMINOR?! Nu blir det här en lång tråd om jag känner de inblandade rätt..

Och i detta nu visar Aminor att han är den bättre mannen genom att inte bemöda sig att svara på detta ...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar