Lite input om teknik (cover) - Hårdrock/Rock - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Lite input om teknik (cover)

• Vänligen logga in för att svara
3 svar på denna tråd

#1 fras

fras

Nykomling

• Members
  • 1 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 19:08

Hej alla!

Har kikat i detta forum lite av och till, men aldrig registrerat mig förrän nu :) Jag har spelat gitarr i ca 1 år, är helt självlärd och har bara setat i min lägenhet och spelat själv, aldrig tagit emot kritik från någon då jag egentligen inte känner någon som spelar gitarr. Så därför tänkte jag att jag postar en cover jag nyligen gjorde här och ser med er om jag spelar helt åt fanders, eller om det finns några tekniska "missar" jag gör eller något annat jag bör tänka på helt enkelt. Eller helt enkelt vad ni tycker. :)

Jag är medveten om att jag inte är helt tajt överallt och gör några missar, utan jag tänkte mer generellt! Sen upptäckte jag att bilden var lite osynkad så det ber jag om ursäkt för ! Älskar att spela Muse, musiken skiljer sig väldigt mycket från låt till låt och det finns alltid mycket att lära sig. Jag har själv lagt till lite eget/ändrat.

#2 Forsman

Forsman

Veteran

• Members
  • 760 Inlägg:
  • Interests:Tuttar och öl.

Postad 23 april 2014 - 23:58

Har aldrig hört något med Muse och definitivt inte denna låt, så jag kan inte jämföra med något i minnesbanken...
Spontant så känns det som att du har spelat mer än endast ett år. Om det är sant så är jag imponerad!

Svårt att höra i mixen av musik, men jag tror att du kan behöva jobba lite mer på högerhandens dämpningsteknik och det säger jag bara genom att titta på den handen, för det hörs inte så mycket, men jag tror att om vi bara fick höra ditt gitarrspår så skulle det nog finnas ganska mycket rassel.

Sen så brukar man ju förorda att ha tummen på baksidan av halsen - vilket du ju också har när du lirar större ackord. I ditt fall så tror jag inte att du kommer att stöta på några problem ändå, för dina händer ser stora ut och du ser ut att nå även om tummen dinglar över greppbrädeskanten.

Ja, lite spontana tankar bara!  :)

"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"

#3 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 24 april 2014 - 00:18

Hej! :)

Jag ska ge dig kritik, och jag ska vara konstruktiv för jag vill verkligen försöka höja och hjälpa dig.
Jag märker i ditt spel att du verkligen gillar det du gör, och du har gått in för att spela in det här, kanske för Youtube, vad vet jag? Det som slår mig är att det här verkar vara din högsta tekniska förmåga, att det är en kamp att spela rätt, att det är svårt. Vi alla har varit där, oavsett stil och tekniska ambitioner. Du måste kunna vara ödmjuk inför att de flesta gitarrister spelar safe, att det du hör dem komponera i studio är grejer de är helt bekväma i, men att de har en"högsta nivå" som de inte använder i sitt spel. Därför, att det märks. Det märks när någon tänker och kämpar allt för mycket med ett stycke. Det var verkligen ingen katastrof heller, långt ifrån.

Mitt råd är, och jag är ledsen om du tar illa upp, att träna mera, på samma artist om nu det är målet. Det krävs en längre tids studier av musiken, även om man tänker lägga till eget i slutändan. Jag själv har varit besatt av Tex Yngwie och spelar gärna och ofta med, jag klarar av det, men jag skulle vara obekväm i att ladda upp det eftersom att Yngwies "högsta nivå" är högre än min.
Klart att du kan gå en annan väg och få resultat, det säger jag inget om. Men min egen erfarenhet, säger mig att det här är ett vettigt råd till någon i din sits.

Det lät även lite ostämt, men det kan vara inspelningen som spökar med bakgrunden.

Ladda på mer i bendsen, du ska hellre upp ÖVER den ton du bänder till än under som du gör nu. Det bara är så, man vill inte göra surbends, eller lågbends :P

Hoppas att du kan förlåta mig, jag ser att du verkligen vill spela det här och det ska du ta tillvara på! :) Du kommer fixa det snart.

Fortsätt lira och sträck på dig ;)
But he was a muffin...

#4 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 08:32

Hade önskat att jag kunde spela så där efter ett år. Imponerande utveckling! Kul :)

Du har redan fått en hel del tips av tidigare forumiter här ovan men jag la märke till att det är mycket nedåtslag du använder dig av. Kan vara fördelaktigt att lägga lite mer energi på alternate picking (vartannat anslag upp och vartannat ned). Underlättar vid snabbare partier i framtiden men sparar även energi gentemot att spela mycket nedåtslag hela tiden.

Bra spelat!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar