Mitt band släppte sin EP ikväll (Black Metal) - Sida 2 - Metal - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Mitt band släppte sin EP ikväll (Black Metal)

• Vänligen logga in för att svara
44 svar på denna tråd

#21 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 22 april 2014 - 22:31

Han brukar blunda/sortera en del och svara lite som han behagar. Lite selektivt sådär. Sedan dessa infallsvinklar som tydligen är på beställning blir man ju rätt led på... TS Lägger upp några låtar och får höra att han aldrig kommer tjäna pengar eller bli jämförd med Roxette. Den bad han ju om? Ha ha!

Den Paul Gilbert jag såg på kohlingsborg förra året var inte en välbärgad världsartist, även om han spelade i Mr Big en gång.
But he was a muffin...

#22 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 22 april 2014 - 23:03

Mogana,

jag är inte tillräckligt ung för att veta allt. Detta är för övrigt ett citat av Oscar Wilde.

När vi ändå är inne på Oscar Wilde, så kanske ett annat passande citat kan fungera i detta sammanhang

"It is always a silly thing to give advice, but to give good advice is absolutely fatal"

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#23 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 23 april 2014 - 06:39

Mogana,

jag är inte tillräckligt ung för att veta allt. Detta är för övrigt ett citat av Oscar Wilde.

När vi ändå är inne på Oscar Wilde, så kanske ett annat passande citat kan fungera i detta sammanhang

"It is always a silly thing to give advice, but to give good advice is absolutely fatal"

Jo jag vet att det är Wilde. Alla vet att det är Wilde och dom som inte vet borde gå om grundskolan. Du ska inte dra till med Voltaire eller Twain med när du ändå håller på med dussincitat för att påvisa din höga bildning. "vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt" brukar ju vara poppis bland googlegenerationen :D

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#24 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 23 april 2014 - 06:39

dubbel

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#25 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 07:15

Tänker SPORTLOV ju mer jag lyssnar faktiskt.

)

Snöbollskrieg!

"Cool neck joint for people who like looking at neck joints. It´s the internet, there are propably people out there who enjoy looking at neck joints." Guthrie Govan

#26 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 08:24

Angående bandnamn och låtnamn. Målet med Onda Makter är att skapa en Black Metal genre som ALLA kan lyssna på. Vi vill inte handla om satan, pentagram, döda kristna etc etc. Vi strävar efter att försöka göra ett så mainstream black metal som det bara går. Modern black metal kanske man kan kalla det. Jag kan förklara låtarna en och en:

Löftet du gav:

Handlar rätt och slätt om att bli sviken. Vi kommer påbörja göra en musikvideo på denna i helgen. I videon kommer det gestaltas 3 vanliga ungdomar i 17-18 års åldern.

Hail Hat:

Denna är lite poetisk. I refrängen skriker jag "Hail Satan". Låten handlar om hat och vem står inte bättre för hat än Satan? Jag använde mig av synonymer för att göra låten så djup och poetisk som möjligt.

Abbath:

Abbath är en tribut-låt till Abbath från Immortal.

Tårar av Blod:

Den handlar om att sakna någon man håller väldigt kärt.

En Glimt av Mörker:

Denna handlar om oss själva (vilket band har inte skrivit en låt om sig själv?). Vi är en glimt av mörker. Jag fick inspiration från ett lokalt band som jag hatar för att dom spelar metal och tycker dom är så jäkla bra och snälla. Jag orkar verkligen inte skriva allt jag har emot dom, men jag har hört dom prata om sig själva och dom tycks tycka dom är störst, bäst och vackrast. Jag blev förbannad, det handlar för tusan om att ha kul, inte att vara cool och sånt. Så jag skrev en låt om oss. Vi är en glimt av mörker helt enkelt.

Jag fattar vad du menar, det är ju typ det som görs av "metal/rock"-band som blir kommersiellt gångbara och spelas på radion, typ amaranthe. Där är det ju kärlek och "stackars mig jag är så ledsen" texter, men dom har poppiga melodier också och clean sång, (kassa är dom också :-p ) Det som är mainstream inom bm är väl Dimmu, cradle och sånt där, och där är ju musiken mer lättillgänglig för en bredare publik än det du/ni har på gång. 

Jag tror ni har mycket större chans att få en bra fanbase om ni kör fullt ut med det som kommer med musiken, Satan och dödande behöver ju inte vara en stor del av temat på skiva, men någonstans kan det väl dryftas? :-p annars fungerar ju alltid naturromantik och bombastiska deklarationer! Jag tycker iallafall inte att man ska vara rädd för platityder och skriva om samma saker som gjorts innan, det är ju det som är charmen med black metal! Inte bara musiken utan också motviljan till förändras och utvecklas till något "nytt och bättre",... enligt mig iallafall.   

typ som iden om blashyrkh, vägra erkänna att det är prepubertalt :)

"Cool neck joint for people who like looking at neck joints. It´s the internet, there are propably people out there who enjoy looking at neck joints." Guthrie Govan

#27 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 23 april 2014 - 14:08

Väl talat nicketendencies. Du har insikt i vad du skriver och sätter huvudet på spiken när det gäller det väsentliga. Håller helt med!
But he was a muffin...

#28 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1 178 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 16:44

Jag är inget större fan av black metal, men att man ska byta ut growlet mot clean vocals visar ju bara att man inte förstår sig på genren.

Jag håller med övriga om att det är för mycket reverb på sången... Black metal ska ju vara ganska rakt på och inte så mycket effekter. Det hörs att du inte är världens vanaste sångare, men det känns black metal jag tror att det kommer bli bra med lite mera övning!

Postad bild

#29 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 810 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 17:32

Japp... Jag har alltid varit hårdrockare..men growl fattar jag helt enkelt inte vitsen med... det låter ju f-n skitdåligt! (inte du specifikt Anton, utan sångstilen i sig :))

K.G.S Guitars

http://kgswest.simplesite.com/

Inferno Guitars

http://infernoguitars.com/

#30 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 18:41

Devin townsend är en kille du kan lära dig av om hur man fläskar på överjävligt med reverb... Och får det att låta bra

#31 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 21:20

Aminor:

Jag tackar för din kritik men som vissa andra säger kan jag inte riktigt tycka det var något av den bättre kritiken. Det enda konstruktiva i det du skrev som jag kunde finna var att bra artister skriver låtar där man hör sångtexten och kan sjunga med. Nu vill jag inte vara den som är den, men det är rättså uppenbart.

Mogana:

Jag tackar ödmjukast för ditt "försvar" mot Aminor. Jag är själv inget vidare på att argumentera.

När det kommer till pengar bryr jag mig nästan inte ett smack. Jag vill bara ha en sådan god inkomst i allmänhet att jag kan fortsätta med musiken.

Jag ger lite blanka tusan i hur mycket vissa stora artister bryr sig om pengar. Jag vill bara spela musik och ha kul. Pengar är en bonus.

Zappa-san:

symfonisk grindcore-boogie med dödsackord. Där har vi det.

Jag håller med dig om det du som om olika growlare, man hör liksom vem som sjunger efter ett tag.

"Gillar introt till löftet du gav, det hade mig en stund där :)" Tack så mycket! Av alla låtar jag skrivit är jag mest nöjd med den.

nicketendencies:

Den här kritiken älskade jag.

"Jag fattar vad du menar, det är ju typ det som görs av "metal/rock"-band som blir kommersiellt gångbara och spelas på radion, typ amaranthe. Där är det ju kärlek och "stackars mig jag är så ledsen" texter, men dom har poppiga melodier också och clean sång, (kassa är dom också :-p ) Det som är mainstream inom bm är väl Dimmu, cradle och sånt där, och där är ju musiken mer lättillgänglig för en bredare publik än det du/ni har på gång. "

Vi försöker vara en black metal version av amaranthe, fast bra. Haha. Jag försöker få in så mycket gitarrmelodier som möjligt, dock inte lätt när vi bara har en gitarrist. Men fan, skam den som ger sig.

Hmm jo det är sant. Sen försöker jag se det lite med som att ett band måste blomma ut lite. Dimmu var ju inte alls likadana/bra i början, tycker jag. Med detta albumet ville jag så ett frö.

"Jag tror ni har mycket större chans att få en bra fanbase om ni kör fullt ut med det som kommer med musiken, Satan och dödande behöver ju inte vara en stor del av temat på skiva, men någonstans kan det väl dryftas? :-p annars fungerar ju alltid naturromantik och bombastiska deklarationer! Jag tycker iallafall inte att man ska vara rädd för platityder och skriva om samma saker som gjorts innan, det är ju det som är charmen med black metal! Inte bara musiken utan också motviljan till förändras och utvecklas till något "nytt och bättre",... enligt mig iallafall."

Joo du har en stor poäng där, det ska tänkas över. Jag behöver göra en mer exakt, detaljerat mål med nästa album, lite mer ett tema runt det.

Om "naturromantik" är vad jag tror det är, så älskar jag det. Kan du förklara det för mig? Jag googlad men hittade inget.

Vi vill skriva om samma saker, fast på ett annat sätt. Så vi är väl inte 100% Black Metal, score. Men visst, det är verkligen charmen med black metal haha!

"typ som iden om blashyrkh, vägra erkänna att det är prepubertalt :)"

Jag älskar idéen med Blashyrkh :D Det är en av dom bästa black metal låtarna jag vet hahah

Jag är inget större fan av black metal, men att man ska byta ut growlet mot clean vocals visar ju bara att man inte förstår sig på genren.

Jag håller med övriga om att det är för mycket reverb på sången... Black metal ska ju vara ganska rakt på och inte så mycket effekter. Det hörs att du inte är världens vanaste sångare, men det känns black metal jag tror att det kommer bli bra med lite mera övning!

+1 på översta, lite så jag själv reagerade faktiskt.

Sanningen är att när jag spelade in med micken så lät det prutt, lät som att man skrek genom en dov kudde. Så jag la på en compressor. Och reverb. Det blev typ bättre med reverb på det, men jag LOVAR att det blir bättre sång och sångljud nästa gång haha. Jag har skrikit i kanske 3 månader, men inte hunnit öva riktigt på det, tyvärr. Men det ska jag göra nu när EP:n är klar. Tack, det får jag hoppas!

Svaret på dina frågor om musik är enkelt:ÖVA ÖVA ÖVA.

Mitt moderna Black Metal band: https://www.facebook...435709619887787

#32 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 21:22

Japp... Jag har alltid varit hårdrockare..men growl fattar jag helt enkelt inte vitsen med... det låter ju f-n skitdåligt! (inte du specifikt Anton, utan sångstilen i sig :))

Haha det är något med growl. Det är inte alla som gillar det. Jag gillade det redan runt 6-års-åldern. Det är väl något som man föds med helt enkelt haha :)

Devin townsend är en kille du kan lära dig av om hur man fläskar på överjävligt med reverb... Och får det att låta bra

Någon speciell låt du tänker?

Detta var lite kul att du nämnde honom. Jag har nämligen lyssnat sönder Strapping Young Lads låt "Love?" i ett par dagar nu, jag tycker den är så jäkla bra.

#33 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 810 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 04:22

Haha det är något med growl. Det är inte alla som gillar det. Jag gillade det redan runt 6-års-åldern. Det är väl något som man föds med helt enkelt haha :)

He he, jag tror det som gör mig så frustrerad är just att jag, som gammal hårdrockare, inte förstår det. Det betyder förmodligen att att jag blivit just gammal. Med andra ord är allt som det ska egentligen. För mig var hårdrocken från början delvis en revolt och frigörelse. Farsan var heltokig på mig ibland. Han hatade Whitesnake mest av allt, vilket jag fortfarande inte förstår riktigt :D.  

Tycker det är så här... Kör på med det du tycker är rätt och känns bra. När det gäller att skapa musik kan ingen jävel säga till dig vad som är rätt eller fel, det är helt din egen skapelse. Ta till dig dom råd som känns rätt och skit i dom som rackar ner på det, för dom har ändå inte fattat det......

Jag fattar inte growlen... men jag kan fatta syftet med den...tror jag.... :D... och som sagt, det viktiga är att du själv gillar det. Då håller det i längden. 

Rock on \m/

:)    

K.G.S Guitars

http://kgswest.simplesite.com/

Inferno Guitars

http://infernoguitars.com/

#34 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1 178 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 10:32

Growl är som rödvin, an aquired taste. Tog många år för mig att uppskatta, men nu gillar jag det verkligen när det är rätt gjort. Jag gillar klassisk death metal-growl som typ LG i Entombed, inte så förtjust i snarlvarianten som ligger längre upp i halsen (och som är poppis i BM). Randy i Lamb of God är lite mitt emellan, men jag gillar de instrumentalt så mycket att det också funkar

Om man vill komma in lite i growl är Opeth en bra start (gamla skivor som Blackwater Park och Ghost Reveries), sjukt välgrowlat och en skön blandning av growl och clean. Micke Åkerfeldt beskrev varför de använder growl: "Vi vill skapa dynamik mellan hårt och mjukt, varför skulle det bara gälla instrumenten?" (väldigt fritt citerat ur minnet).

Mycket cred för att du släpper detta och postar Anton - det finns inget som kan sabba den konstnärliga processen som självcensur. Jävligt mycket bättre att köra på och jobba vidare än att sitta på sina alster till dess att man tycker att de blir perfekta (då kommer man aldrig ur sovrummet som gitarrist).

Postad bild

#35 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 24 april 2014 - 12:30

Nä ingen speciell låt, men inte SYL i första hand utan mer devin townsend project och hans andra grejer. Sen har du ju summoning och caladan brood med som du gillade, där är det ju en överdos av reverb, hur bra som helst. Prova experimentera med att gate:a reverb också

#36 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 30 april 2014 - 20:37

He he, jag tror det som gör mig så frustrerad är just att jag, som gammal hårdrockare, inte förstår det. Det betyder förmodligen att att jag blivit just gammal. Med andra ord är allt som det ska egentligen. För mig var hårdrocken från början delvis en revolt och frigörelse. Farsan var heltokig på mig ibland. Han hatade Whitesnake mest av allt, vilket jag fortfarande inte förstår riktigt :D.  

Tycker det är så här... Kör på med det du tycker är rätt och känns bra. När det gäller att skapa musik kan ingen jävel säga till dig vad som är rätt eller fel, det är helt din egen skapelse. Ta till dig dom råd som känns rätt och skit i dom som rackar ner på det, för dom har ändå inte fattat det......

Jag fattar inte growlen... men jag kan fatta syftet med den...tror jag.... :D... och som sagt, det viktiga är att du själv gillar det. Då håller det i längden. 

Rock on \m/

:)    

Det där sista lät väldigt vist. Jag ska ha det i tanken :)

Growl är som rödvin, an aquired taste. Tog många år för mig att uppskatta, men nu gillar jag det verkligen när det är rätt gjort. Jag gillar klassisk death metal-growl som typ LG i Entombed, inte så förtjust i snarlvarianten som ligger längre upp i halsen (och som är poppis i BM). Randy i Lamb of God är lite mitt emellan, men jag gillar de instrumentalt så mycket att det också funkar

Om man vill komma in lite i growl är Opeth en bra start (gamla skivor som Blackwater Park och Ghost Reveries), sjukt välgrowlat och en skön blandning av growl och clean. Micke Åkerfeldt beskrev varför de använder growl: "Vi vill skapa dynamik mellan hårt och mjukt, varför skulle det bara gälla instrumenten?" (väldigt fritt citerat ur minnet).

Mycket cred för att du släpper detta och postar Anton - det finns inget som kan sabba den konstnärliga processen som självcensur. Jävligt mycket bättre att köra på och jobba vidare än att sitta på sina alster till dess att man tycker att de blir perfekta (då kommer man aldrig ur sovrummet som gitarrist).

Jag startade Ghost Reveries direkt. Intressant citat.

Tack! Detta fick verkligen upp mina ögon för vad jag/vi måste förbättra.

Nä ingen speciell låt, men inte SYL i första hand utan mer devin townsend project och hans andra grejer. Sen har du ju summoning och caladan brood med som du gillade, där är det ju en överdos av reverb, hur bra som helst. Prova experimentera med att gate:a reverb också

Devin Townsend Project ska jag kolla in då. Tack för tipset!

#37 OzzyVikernes

OzzyVikernes

Nykomling

• Members
  • 11 Inlägg:

Postad 27 juli 2014 - 21:00

Jävlig bra band!! Gillade även sången. Fattar inte varför folk säger att den inte var bra.
Rock on \m/ \m/

#38 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 29 juli 2014 - 20:50

Jävlig bra band!! Gillade även sången. Fattar inte varför folk säger att den inte var bra.
Rock on \m/ \m/

Haha tack som fasen du!! Det ska vi verkligen göra!!!

#39 jakkzeven

jakkzeven

Medlem

• Members
  • 234 Inlägg:

Postad 03 augusti 2014 - 14:18

Lyssnar på första låten nu, låter riktigt kanon! Bra jobbat!

#40 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 04 augusti 2014 - 10:38

Lyssnar på första låten nu, låter riktigt kanon! Bra jobbat!

Tack så mycket! Jag tycker själv det är den starkaste låten från EPn.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar