Mitt band släppte sin EP ikväll (Black Metal) - Metal - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Mitt band släppte sin EP ikväll (Black Metal)

• Vänligen logga in för att svara
44 svar på denna tråd

#1 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 21:00

God kväll alla gitarrnördar!

Ikväll släppte mitt Black Metal band Onda Makter från Karlskrona sitt första material. Jag är väldigt nöjd med det och jag delar det gärna med er. Då jag har varit medlem på gitarrforum.com i ett par år så känns inte det mer än rätt. :)

Nästan allt material är komponerat och producerat av mig. Jag har slitit röven av mig för den här plattan, den tog mig bara 2 månader att spela in allt, själv. Det är bara syntar och trummor som är midi - resten är jag. Ni får jätte gärna säga vad ni tycker om låtarna, men jag måste poängtera först, jag postar inte det här bara för reklamens skull. Det känns lite speciellt att släppa sin första EP och sen så har vi ju på gitarrforumet växt ihop lite och blivit lite som en familj. Hur som helst, jag hoppas ni blir stolta över mig :)

Löftet Du Gav:

Hail Hat:

Abbath:

Tårar av Blod:

En Glimt av Mörker:

Och en länk till den där attans facebooken.... https://www.facebook...435709619887787

Svaret på dina frågor om musik är enkelt:ÖVA ÖVA ÖVA.

Mitt moderna Black Metal band: https://www.facebook...435709619887787

#2 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 21 april 2014 - 22:30

Jag tror du skulle behöva byta ut sångaren i bandet, alternativt be honom finna en riktigt duktig sångpedagog. För övrigt tycker jag att det låter riktigt bra även om det inte är den musikgren jag lyssnar mest på.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#3 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 05:12

Jag tror du skulle behöva byta ut sångaren i bandet, alternativt be honom finna en riktigt duktig sångpedagog. För övrigt tycker jag att det låter riktigt bra även om det inte är den musikgren jag lyssnar mest på.

Det är jag som är sångaren. Min inspelningsutrustning och erfarenhet av att spela in vocals är skitdålig. Men vad är det med sången du inte tycker om?

Tackar!

#4 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 22 april 2014 - 10:15

"Men vad är det med sången du inte tycker om?"

Det låter för djävligt helt enkelt. Helt omöjligt att höra texten, om det nu är någon text. Det kanske bra är uttryck för någon slags tonårsbrunst likt den man kan höra ute i kohagen när tjuren släpps ut på betet med korna :).

Du skulle höja kvaliteten på musiken betydligt om du lägger på riktig sång istället för det brölande du håller på med. Alternativt tar du bort brölandet och låter de vara instumentala låtar.

Nåväl, detta är min reflektion och det finns säker andra som har en helt annan synvinkel.

#5 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 14:21

Låter kanon Anton! Jävligt schysst musik. Mörk gryningvibbar. Och nej, kvaliteten höjs inte på den här musiken om du lägget på "riktig" sång där man här vad du sjunger. Det enda jag inte gillar är bandnamnet och låtnamnen... Dom känns sämre än vad musiken faktiskt är

"Cool neck joint for people who like looking at neck joints. It´s the internet, there are propably people out there who enjoy looking at neck joints." Guthrie Govan

#6 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 14:27

Eller ja, abbath och hail hat funkar, men resten känns... Inte black metal:)

"Cool neck joint for people who like looking at neck joints. It´s the internet, there are propably people out there who enjoy looking at neck joints." Guthrie Govan

#7 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 1 320 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 15:23

Jag tycker du vart duktig Anton, du och ditt enmansband. Nu gillar jag inte heller sången men det är bl.a för att jag avskyr brööööl  :lol:

Men rent musikaliskt är allt annat ju bra.

"Bl.a" skrev jag. Sången tycker jag det verkar som att du medvetet försöker dränka med reverb(?) och andra effekter(?). Är det för att du känner dig osäker på sångspåret?

Musiken sitter ihop bra men så fort det blir sång är det som om du bara släpper allt, det blir runt, oformat, suddigt, plaskigt eller hur man nu ska beskriva det.

Stå för sången och skippa reverb/eko och sånt skit, det funkar inte, det låter simhall så fort det blir sång.

Slutligen tycker jag bandet borde heta Milda Makter och att det borde stå EP 20:14 så att det ser mer bibliskt ut. Du kan ju spegelvända det eller skriva det upp och ner :)

Edit:

tog mig bara 2 månader att spela in allt, själv. Det är bara syntar och trummor som är midi - resten är jag. 

Jag fattar inte. På FB finns bandbilder (fler personer än en) men jag tolkar det som att du spelar alla instrument (en person)

--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#8 Sindarin

Sindarin

Did you see it? Did you? The f**king twinkle in my eye

• Members
  • 991 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 15:43

Kollade på FB-bilderna... det var lite all in där =) 

Google is your best friend but don't forget to have fun anyway

#9 nicketendencies

nicketendencies

Medlem

• Members
  • 178 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 15:55

Stå för sången och skippa reverb/eko och sånt skit, det funkar inte

Jooo de funkar skitbra, kanske inte alltid låter skitbra, men det är alltid skitcoolt :) fast jag håller med, de ska inte gröta sönder resten av mixen, för de är bra musik du har på gång Anton! Men annars fläska på reverb bara!

#10 Kallsund

Kallsund

Gitarrgud

• Members
  • 2 810 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 18:19

Utan brölsång hade det varit kanon. Tål inte eländet..ren smaksak och är inte en reflektion över just din brölsång Anton.

I övrigt får du massa Facebook-tummar upp. Bra jobbat. :)  

K.G.S Guitars

http://kgswest.simplesite.com/

Inferno Guitars

http://infernoguitars.com/

#11 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 20:19

"Men vad är det med sången du inte tycker om?"

Det låter för djävligt helt enkelt. Helt omöjligt att höra texten, om det nu är någon text. Det kanske bra är uttryck för någon slags tonårsbrunst likt den man kan höra ute i kohagen när tjuren släpps ut på betet med korna :).

Du skulle höja kvaliteten på musiken betydligt om du lägger på riktig sång istället för det brölande du håller på med. Alternativt tar du bort brölandet och låter de vara instumentala låtar.

Nåväl, detta är min reflektion och det finns säker andra som har en helt annan synvinkel.

Angående sången, min mick är förjävlig. Folk har sagt att det hörs mycket tydligare (det är vad andra har sagt )med bättre grejer, jag ska lägga upp den 10 Maj här i tråden när vi spelade live sist.

Njaaa brölet bör vara kvar känner. Men tack för din reflektion! :)

Låter kanon Anton! Jävligt schysst musik. Mörk gryningvibbar. Och nej, kvaliteten höjs inte på den här musiken om du lägget på "riktig" sång där man här vad du sjunger. Det enda jag inte gillar är bandnamnet och låtnamnen... Dom känns sämre än vad musiken faktiskt är

Tack så mycket! Kul o höra du tycker om det :) Haha tack för försvaret!

Hmm jag förstår dig. Jag ska lägga mer effort på texten i kommande låtar. Jag förklarar lite längre ner varför låtarna heter som dom gör!

Eller ja, abbath och hail hat funkar, men resten känns... Inte black metal:)

Det där var lite av en komplimang faktiskt. Jag förklarar längre ner!

Jag tycker du vart duktig Anton, du och ditt enmansband. Nu gillar jag inte heller sången men det är bl.a för att jag avskyr brööööl  :lol:

Men rent musikaliskt är allt annat ju bra.

"Bl.a" skrev jag. Sången tycker jag det verkar som att du medvetet försöker dränka med reverb(?) och andra effekter(?). Är det för att du känner dig osäker på sångspåret?

Musiken sitter ihop bra men så fort det blir sång är det som om du bara släpper allt, det blir runt, oformat, suddigt, plaskigt eller hur man nu ska beskriva det.

Stå för sången och skippa reverb/eko och sånt skit, det funkar inte, det låter simhall så fort det blir sång.

Slutligen tycker jag bandet borde heta Milda Makter och att det borde stå EP 20:14 så att det ser mer bibliskt ut. Du kan ju spegelvända det eller skriva det upp och ner :)

Edit:

Jag fattar inte. På FB finns bandbilder (fler personer än en) men jag tolkar det som att du spelar alla instrument (en person)

Tack så hemskt mycket! Åh nej jag är inte osäker, bara inte så bra på att mixa och mastra sång, än, tyvärr... :(

Hmm jag gillar idéen skarpt med bibel-grejen! Dock har inte EP:n med bibel och göra med fasen, det var en cool idé. Jag lovar att berätta om vi använder den.

I inspelningen är det bara jag och midi. Det finns medlemmar, bara det att det hade varit krångligt som tusan om gitarristen skulle kommit hit och spelat in, det var bättre att jag gjorde det själv.

Kollade på FB-bilderna... det var lite all in där =) 

HAHA ja jag vet, jag gillar facebook men jag hatar det samtidigt. Men, hur som haver, måste man ju vara aktiv där och helst på Instagram och Twitter och fan och hans mormor eller vad det heter också om man vill kunna göra någorlunda gratis reklam för sig.

Jooo de funkar skitbra, kanske inte alltid låter skitbra, men det är alltid skitcoolt :) fast jag håller med, de ska inte gröta sönder resten av mixen, för de är bra musik du har på gång Anton! Men annars fläska på reverb bara!

Tack som tusan! Nästa gång blir det en riktig studio. Då blir det reverb så det smäller om det.

Utan brölsång hade det varit kanon. Tål inte eländet..ren smaksak och är inte en reflektion över just din brölsång Anton.

I övrigt får du massa Facebook-tummar upp. Bra jobbat. :)  

Tack så mycket Kallsund! :)

Jag märker det är sången som är den svaga punkten. Tack så jäkla mycket för all kritik! Det känns verkligen skitbra.

Angående bandnamn och låtnamn. Målet med Onda Makter är att skapa en Black Metal genre som ALLA kan lyssna på. Vi vill inte handla om satan, pentagram, döda kristna etc etc. Vi strävar efter att försöka göra ett så mainstream black metal som det bara går. Modern black metal kanske man kan kalla det. Jag kan förklara låtarna en och en:

Löftet du gav:

Handlar rätt och slätt om att bli sviken. Vi kommer påbörja göra en musikvideo på denna i helgen. I videon kommer det gestaltas 3 vanliga ungdomar i 17-18 års åldern.

Hail Hat:

Denna är lite poetisk. I refrängen skriker jag "Hail Satan". Låten handlar om hat och vem står inte bättre för hat än Satan? Jag använde mig av synonymer för att göra låten så djup och poetisk som möjligt.

Abbath:

Abbath är en tribut-låt till Abbath från Immortal.

Tårar av Blod:

Den handlar om att sakna någon man håller väldigt kärt.

En Glimt av Mörker:

Denna handlar om oss själva (vilket band har inte skrivit en låt om sig själv?). Vi är en glimt av mörker. Jag fick inspiration från ett lokalt band som jag hatar för att dom spelar metal och tycker dom är så jäkla bra och snälla. Jag orkar verkligen inte skriva allt jag har emot dom, men jag har hört dom prata om sig själva och dom tycks tycka dom är störst, bäst och vackrast. Jag blev förbannad, det handlar för tusan om att ha kul, inte att vara cool och sånt. Så jag skrev en låt om oss. Vi är en glimt av mörker helt enkelt.

Sååå jag hoppas ni förstår. Vi vill vara ett Pop-influenced Unblackened Black Metal band. Eller något i den stilen hahahah.

Nu ska jag sätta mig och lira Nordman och Nickelback så jag får inspiration och idéer till nästa album. Tack än en gång! :)

#12 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 20:47

Nu är jag ingen storkonsument av black metal men det låter som annat jag har hört i genren. Bra jobbat!

Som påpekat är det ju rätt mycket reverb på sången som kunde tonas ner lite annars är det tummen upp!

#13 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 21:17

Nu är jag ingen storkonsument av black metal men det låter som annat jag har hört i genren. Bra jobbat!

Som påpekat är det ju rätt mycket reverb på sången som kunde tonas ner lite annars är det tummen upp!

Tack så mycket Kristiang!

Kritik är något som tål att upprepas för min del. :)

#14 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 21:37

Om man räknar upp ett antal stora världsartister som Abba, Roxette, Europe, Bon jovi, Led Zeppelin, Mark Knopfler, AC/DC, Deep Purple, Carlos Santana, Robben Ford, Paul Gilbert med flera så finner man något gemensamt. Deras musik lever i all oändlighet och de är i stenrika i stort sett hela bunten. En del av medlemmarna i grupperna lever dock inte längre men de som fortfarande lever har det väldigt gott ställt. Den gemensamma nämnaren är trallvänlig melodisk musik där man tydligt hör sångtexterna. Alla kan lära sig sångernas texten bara genom att lysnna på sångerna.

Slutsatsen jag drar när jag lyssnar på din musik är att dessa alster kommer inte bli särskilt långlivade och jag tror inte att ni kommer att bli stenrika på er musik. Däremot verkar det inte vara något problem att sjunga med så kravet på trallvänlighet verkar vara uppfulld. Det behövs ingen text, det är bara att bröla samtidigt som det brölar i låtarna. Det blir dock förmodligen ganska långrandigt för många och de flesta får nog uppsöka läkare så småningom ifall de skall tralla med i dina låtar.

Särskilt poetiska är inte sångerna för en utomstående. Sångarna förmedlar inget budskap och det finns inget som kopplar till titlarna mer än att det är ett antal ord i titlarna.

Jag tor inte ljudet blir bättre med annan mickrofon, du måste snarare satsa på att sjunga mera melodiskt och med mera tydlighet så att poesin kommer fram. Att den finns i din och bandmedlemmarnas skalle räcker som inte till för att du skall kunna bli stenrik på din musik.

Nu kanske du inte har för avsikt att skapa något som du skall bli stenrik på men det är ju synd om du missar den chansen bara för att du brölar i låtarna.

#15 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 22 april 2014 - 21:57

Om man räknar upp ett antal stora världsartister som Abba, Roxette, Europe, Bon jovi, Led Zeppelin, Mark Knopfler, AC/DC, Deep Purple, Carlos Santana, Robben Ford, Paul Gilbert med flera så finner man något gemensamt. Deras musik lever i all oändlighet och de är i stenrika i stort sett hela bunten. En del av medlemmarna i grupperna lever dock inte längre men de som fortfarande lever har det väldigt gott ställt. Den gemensamma nämnaren är trallvänlig melodisk musik där man tydligt hör sångtexterna. Alla kan lära sig sångernas texten bara genom att lysnna på sångerna.

Slutsatsen jag drar när jag lyssnar på din musik är att dessa alster kommer inte bli särskilt långlivade och jag tror inte att ni kommer att bli stenrika på er musik. Däremot verkar det inte vara något problem att sjunga med så kravet på trallvänlighet verkar vara uppfulld. Det behövs ingen text, det är bara att bröla samtidigt som det brölar i låtarna. Det blir dock förmodligen ganska långrandigt för många och de flesta får nog uppsöka läkare så småningom ifall de skall tralla med i dina låtar.

Särskilt poetiska är inte sångerna för en utomstående. Sångarna förmedlar inget budskap och det finns inget som kopplar till titlarna mer än att det är ett antal ord i titlarna.

Jag tor inte ljudet blir bättre med annan mickrofon, du måste snarare satsa på att sjunga mera melodiskt och med mera tydlighet så att poesin kommer fram. Att den finns i din och bandmedlemmarnas skalle räcker som inte till för att du skall kunna bli stenrik på din musik.

Nu kanske du inte har för avsikt att skapa något som du skall bli stenrik på men det är ju synd om du missar den chansen bara för att du brölar i låtarna.

Musik enbart som ett medel att bli rik? 

Pengar har inget med skapande att göra och med detta inlägg visar verkligen hur omusikalisk du är.  Alltid trott något sådant då du överkompenserar med terori och annat allt för mycket som det vore någon bibel. Detta är dock inte som svar på din kritik mot Anton. Utan en ren observation.

Strauss, Glass, Cage, Debussy är några som knappt vet vad en melodi är och kan inte hålla sig inom tonarten om så deras liv hängde på det.  Men det är inget som hindrar dom i sitt egna musikaliska uttryck.  Då man ska alltid spela det man älskar och vill säga med sin musik och aldrig kompromissa för småskit.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#16 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 22 april 2014 - 22:00

Ha ha ha, ja du. Här går det i svart.... håller med om att det inte blir tydligt vad som skriks trots att det är en rätt tunn och ljus röst i sammanhanget black. Tänker SPORTLOV ju mer jag lyssnar faktiskt.

Mina fem öre: symfonisk grindcore-boogie med dödsackord! ;)

Man lär sig sina growlare. Lite som att föräldrar hör vad deras barn gravt orent hasplar ur sig trots att inga utomstående gör det.

Döds/black osv bör väl inte liknas vid popmusik och försäljningsstatistik, för allas bästa helt enkelt.
Det visar hur fel en del tänker när de resonerar...

Gillar introt till löftet du gav, det hade mig en stund där :)
But he was a muffin...

#17 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 22 april 2014 - 22:03

Är Paul Gilbert en världsartist med odödliga låtar och klirr i kassan? Det måste hänt igår...
But he was a muffin...

#18 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 22:13

Ha, ha...

Eller så har jag mera insikt i musikindustrin än vad du tror Mogana. Faktum är att många stora värdsartister sätter stor vikt vid att tjäna pengar på sin musik. De lägger enormt med kraft på att allt skall vara perfekt oavsett om det är rent instrumentala låtar eller om det även skall ingå text. Givetvis handlar det också om att man skall göra det som är roligt.

Musikaliskt låter det förövrigt riktigt bra (förutom sången då förstås) men det har ju andra redan sagt så detta behöver jag ju inte upprepa en gång till. Min utgångspunkt är att Anton frågar för att han vill ha in synpunkter i olika infallsvinklar och det jag skrev om att tjäna pengar är en infallsvinkel bland andra. Det kan du väl inte klandra mig för Mogana.

#19 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 1 320 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 22:16

Är Paul Gilbert en världsartist med odödliga låtar och klirr i kassan? Det måste hänt igår...

Tyvärr har ju Mr Big ett par riktigt äckliga skitlåtar som spelat in bra många spänn och ännu inte gått hädan. "To be with you", snacka om att sälja sig.
--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#20 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 22 april 2014 - 22:25

Ha, ha...

Eller så har jag mera insikt i musikindustrin än vad du tror Mogana. Faktum är att många stora värd artist er sätter stor vikt vid att tjäna pengar på sin musik. De lägger enormt med kraft på att allt skall vara perfekt oavsett om det är rent instrumentala låtar eller om det även skall ingå text. Givetvis handlar det också om att man skall göra det som är roligt.

Musikaliskt låter det förövrigt riktigt bra (förutom sången då förstås) men det har ju andra redan sagt så detta behöver jag ju inte upprepa en gång till. Min utgångspunkt är att Anton frågar för att han vill ha in synpunkter i olika infallsvinklar och det jag skrev om att tjäna pengar är en infallsvinkel bland andra. Det kan du väl inte klandra mig för Mogana.

Klart pengar kan vara fint men knappast det som får en person att offra och ge allt för att komma till toppen. Man måste göra det för musiken annars kommer man att ge upp innan man kommit halvägs. Det man inte ser när dom är längst upp är hur dom kom dit. Som rhcp tex som spenderade 10 år på svältgränsen fattiga som kyrkråttor innan dom kom någonstans. Deras perfektion ska du inte se som ett mål att tjäna pengar. Perfektionen kommer från att man vill göra den bästa skiva som man kan. Du läser mycket men saknar erfarenheten så mitt ursprungliga påstånde står kvar. Sen var jag väl ganska noga med att påpeka att det inte var svar på din kritik om anton. Det kunde du tydligen inte läsa dock.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar