Flamenco - Övrigt - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Flamenco

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 Mello

Mello

Medlem

• Members
  • 81 Inlägg:

Postad 12 april 2014 - 08:24

Så, är i Spanien och gick ut igår för att försöka hitta lite live musik. Efter en lång promenad hörde jag äntligen

en akustisk gitarrs smekande toner!

När jag kom in på restaurangen så var det flamenco! En gitarrist på en väldigt vacker akustisk gitarr samt två dansare.

Fick i efterhand fråga gitarristen hur man klappar till musikgenren, detta var ju något nytt för mig!

Så, jag googlade lite men hittade inget användbart så jag täntke fråga om någon vet lite om flamenco och kan dela med sig?

Typ, vad som är typiskt för genren. Puls, rhytm, etc etc, jag är törstig på kunskap!:D

#2 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 12 april 2014 - 09:24

Kalo folket, el gitanos, har med sig en hel del rytmer från fjärran öst, och faktiskt ordet gitarr också. Jag pratar givetvis om de romer som vandrat från Indien, via Mellanöstern och norra Afrika, innan de hamnade i Andalusien och övriga Spanien där de mer eller mindre uppfann flamencon. De flesta utövare är än idag romer och det är en stor och komplex kultur dedär med flamenco, dels om vad låtarna handlar om (drivkraften och kärnan är ofta sorg och bortgång, kärlek), dels hur takterna kan ligga och den s.k. flamencoskalan. Har den i huvudet, saknar begrepp och termer.

Kan tyvärr inte ens namnge alla ackord då jag är helt självlärd, men lyssna kan jag, spela brukar gå rätt hyfsat det med. Om du är helt ny och intresserad av genren, tycker jag att du kan kolla in Paco de Lucia, som för övrigt nyss gick bort och torde vara större än någonsin pga just det. Han gick mer åt fusion eller jazz på åttiotalet, men brukar nämnas som en av världens mest tekniskt fulländade gitarrister någonsin, samtidigt som han uppskattas för sin kompositionsförmåga. Ett "geni" man inte bör missa i sammanhanget.

Men enligt mig har du redan upplevt något mycket viktigt, att det är livemusik och att det har en grym påverkan på en. Tänk att få se flamenco, i Spanien! Grymt avundsjuk ;)
But he was a muffin...

#3 Mello

Mello

Medlem

• Members
  • 81 Inlägg:

Postad 12 april 2014 - 18:04

Haha, tack för svar!:) Ja, det var rätt så maffigt. Kraftfullt och fylligt även om det bara var två pers som uppträde.

Men vilken taktart brukar flamencon spelas/dansas i?

#4 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 13 april 2014 - 08:33

Jag kan inte ge dig ett svar på det, är osäker. Jag räknar till tolv i vissa låtar, men jag förstår inte frågans kärna. Vad behöver du veta vad takten heter för? Det är väl "bar å åk" ;)
But he was a muffin...

#5 Mello

Mello

Medlem

• Members
  • 81 Inlägg:

Postad 15 april 2014 - 12:55

Jag kan inte ge dig ett svar på det, är osäker. Jag räknar till tolv i vissa låtar, men jag förstår inte frågans kärna. Vad behöver du veta vad takten heter för? Det är väl "bar å åk" ;)

Sådan jag är. Måste veta vad det är jag lyssnar på och vad det är jag spelar. Hahhaa :P

#6 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 15 april 2014 - 16:33

Rytmiken i Flamenco är inte särskilt komplicerad med det är många olika varanter så det kan ta en stund innan alla rytmer sitter i muskelminnet. Eftersom det åtgår mycket text och därmed tid så förenklar jag för mig genom att länka till en PDF som du hittar här.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar