Egen musikstil - Övrigt - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Egen musikstil

• Vänligen logga in för att svara
12 svar på denna tråd

#1 Tommy von Bulldog

Tommy von Bulldog

Forumsräv

• Members
  • 622 Inlägg:

Postad 05 april 2014 - 11:18

Jag tycker det är så synd att inte fler jobbar och brainstormar över att hitta sin egen musikstil och nya sound. Tycker det är alldeles för många som apar efter andra redan etablerade musiker och band. Beatles, Elvis och Michael Jackson var banbrytande, även om man inte gillar det de gjorde så finns det ingen som spelar i den divisjonen ännu av alla miljoner band som finns. Det mest pinsamma är alla bensprattlare som fortfarand e apar efter det Jackson skapade på 80 talet, inte minst i Sverige finns det bensprttlare med en mick i handen eller en migga bakom örat, för maxsprattling när de samtidigt piper något. Det vore så kul om fler blev kreativa ochtänkte nyskapande i stället för att träna på t.e.x Slash och många andras riff, och gjorde sina egna, det spelar ju ingen roll on det tar dagar, månader eller år att få till det, bara det är eget. jag träffade en gång 1970 Jimi Hendrix i Göteborg, vi pratade lite gitarr såklart, då sa han att han sket i vad akord och annat hette eller skulle vara, han helt enkelt provade sig fram och gillade han toner och ljud han fick fram så spelade han det helt enkelt, och som många vet blev ju en hel del bra. Det han sa som jag aldrig glömmer är att om man har gitarren i knät och plinkar några timmar dagligen alla 7 dagar i veckan så kommer det alltid något bra ut av det någon gång, tålamod och experimenterande var det viktigaste tykte han. Visst han spelade en del cover också men på sitt eget sätt. I musiken lever han fortfarande efter alla dessa år sedan han dog, och det beror på att han inte gjorde det andra redan hade gjort. Bara sätta igång och träna och tänka grabbar, jag tror det finns en del där ute som kan bli historiska i musiken fortfarende.

#2 Chatte

Chatte

Gitarrgud

• Members
  • 1 560 Inlägg:

Postad 05 april 2014 - 12:53

Jag tycker det är så synd att inte fler jobbar och brainstormar över att hitta sin egen musikstil och nya sound. Tycker det är alldeles för många som apar efter andra redan etablerade musiker och band. Beatles, Elvis och Michael Jackson var banbrytande, även om man inte gillar det de gjorde så finns det ingen som spelar i den divisjonen ännu av alla miljoner band som finns. Det mest pinsamma är alla bensprattlare som fortfarand e apar efter det Jackson skapade på 80 talet, inte minst i Sverige finns det bensprttlare med en mick i handen eller en migga bakom örat, för maxsprattling när de samtidigt piper något. Det vore så kul om fler blev kreativa ochtänkte nyskapande i stället för att träna på t.e.x Slash och många andras riff, och gjorde sina egna, det spelar ju ingen roll on det tar dagar, månader eller år att få till det, bara det är eget. jag träffade en gång 1970 Jimi Hendrix i Göteborg, vi pratade lite gitarr såklart, då sa han att han sket i vad akord och annat hette eller skulle vara, han helt enkelt provade sig fram och gillade han toner och ljud han fick fram så spelade han det helt enkelt, och som många vet blev ju en hel del bra. Det han sa som jag aldrig glömmer är att om man har gitarren i knät och plinkar några timmar dagligen alla 7 dagar i veckan så kommer det alltid något bra ut av det någon gång, tålamod och experimenterande var det viktigaste tykte han. Visst han spelade en del cover också men på sitt eget sätt. I musiken lever han fortfarande efter alla dessa år sedan han dog, och det beror på att han inte gjorde det andra redan hade gjort. Bara sätta igång och träna och tänka grabbar, jag tror det finns en del där ute som kan bli historiska i musiken fortfarende.

Visst är det så, att uppfinna samma hjul en gång till gynnar inte dig själv nämnvärt egentligen. Harvar man lite som det passar "mina" fingrar och hjärna hittar man sannolikt sitt eget själv och till slut så står man där med stoltare självkänsla.

Nu ger det säkert massa extra om du plockar ut solon och licks, för att sedan spela exakt ända in i repan på ett specifikt band.

Fast om öronen vet hur det ska låta brukar man hamna i närheten på sitt eget sätt.

Sen mår inte fantasin så illa av att kunna improvisera  :rolleyes:

#3 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 05 april 2014 - 14:14

Från en man som enligt sig själv träffade Hendrix back in the day. Vad har du bidragit med?
But he was a muffin...

#4 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 05 april 2014 - 15:52

Såhär menar jag: Det finns, och har alltid funnits band och musiker som suttit och tryckt på unika egenskaper på sina kammare och i replokaler. Men inte fått möjligheten att bli signade eller fått spelningar. Musiken vi har i vår samling och musiken vi hör i media är i stort sett styrd helt och hållet av vad ett fåtal människor högt upp vet säljer, vad vi idioter vill konsumera just nu helt enkelt. Det har alltid varit så, och kommer alltid att vara så. De unika och nya musikstilarna du efterlyser finns, bara du letar. Man kan inte sitta och vänta på att de ska "dyka upp".
Styrs den medvetet? Snarare av konsumenterna, man använder safe cards när man signar, människor vill höra saker som liknar det de redan vet att de gillar. Det går inte att tjäna pengar på helt vilda saker hur som helst. Sen tröttnar vi på enahanda saker, och därför har branchen fött många nya stilar hela tiden.

Är det av ondo, att branchen styrs? Bara för de som gör musik som inte talar till tillräckligt många. Om man tror, att det inte görs eller finns nya stilar så är man en av de som bara konsumerar och inte lyssnar och letar efter upplevelser.
Bli serverad, eller jaga sitt eget byte... Sen är det också så, att alla som sitter och härmar, nöter och filar på andras sound och idéer som du är inne på i ditt inlägg, oftast är de som slår igenom och blir kända för stilen. Beatles, Hendrix, Black Sabbath, Michael Jackson, Van Halen, you name it: ingen av dem eller annan valfri annan artist har skapat någon stil själva utan börjat med att härma existerande artister som kanske inte varit kända för den allmänna massan. Det kallas kultur och verkar vara oundvikligt när det gäller homo sapiens sapiens...
But he was a muffin...

#5 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 05 april 2014 - 17:45

Man skall spela sånt man gillar att spela, vare sig det är slash-riff eller uppfinna nya ackord..

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#6 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 05 april 2014 - 18:18

Man skall spela sånt man gillar att spela, vare sig det är slash-riff eller uppfinna nya ackord..

Precis. Man ska aldrig kompromissa med sin musik.

Dock tycker jag att folk borde vidga sina vyer lite och inte bara snöa in på gitarrhjältarna. Känns lite som att födda efter 85 ska lira metall och alla innan ska bara lira rock. Blir oehört enformigt att höra alla som går samma spår. ( Ja jag vet det är aningen fördomsfullt av mig)  Kolla in lite av dom riktigt stora virtuoserna Bach, Chopin, Beethoven, Miles Davis, Ray Charles, Glen Gould, Anne Aikiko Mayers med mera. Där finns det mycket inspiration och stil att hämta.

Ingen är aldrig helt unik heller. Alla tar, stjäl lånar eller vad man nu vill kalla det vare sig man vill eller inte. All musik man hört påverkar en på ett eller annat sätt och det lämnar alltid spår.

Lyssnar man på Mozart eller Beethoven så hör man Joseph Haydn och man hör Bach genom dom alla.  Det är när man lyckas blanda allt på ett bra sätt det blir unikt.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#7 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 05 april 2014 - 19:04

I princip är alla ljud du lyckas förstå/höra, redan uppfunna inuti dig och redan godkända som musik i dina egna öron. Så min åsikt är även den, att det är väldigt få (verkligen inte jag iaf) som har något nytt musikaliskt att komma med, över huvud taget. Annars skulle vi skapa och utforska större områden inom ljud hela tiden. Vi älskar ju musik! :)

Vi är också rätt lika varandra när allt kommer omkring.
But he was a muffin...

#8 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:

Postad 06 april 2014 - 10:16

I princip är alla ljud du lyckas förstå/höra, redan uppfunna inuti dig och redan godkända som musik i dina egna öron. Så min åsikt är även den, att det är väldigt få (verkligen inte jag iaf) som har något nytt musikaliskt att komma med, över huvud taget. Annars skulle vi skapa och utforska större områden inom ljud hela tiden. Vi älskar ju musik! :)

Vi är också rätt lika varandra när allt kommer omkring.

Du borde läsa John Cage Silence. En föreläsning om musik eller "organiserat ljud" som han vill kalla det där musik inte enbart är från 1800-2000 tals instrument.

Det är intressant läsning.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#9 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 06 april 2014 - 13:26

Absolut, gärna :)

Tycker du att jag svamlar?
But he was a muffin...

#10 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:

Postad 06 april 2014 - 13:53

Nja det var mer ett tips i all välmening bara

#11 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 06 april 2014 - 14:14

Hehe, du vart så mystisk plötsligt bara, var tvungen att fråga :)
But he was a muffin...

#12 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:

Postad 06 april 2014 - 14:24

Hehe, du vart så mystisk plötsligt bara, var tvungen att fråga :)

Hehe ja men lite sammband finns ju. Han tar ju upp det hela om vad folk anser är musik och hur musik bör låta så det vardärför då du var ju inne på lite samma spår.

#13 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:

Postad 06 april 2014 - 14:30

Ha ha, jag bara undrade, är så nyfiken av mig. Ska googla och läsa. Tack för tipset :)
But he was a muffin...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar