Att spela jazz - diskussionstråden - Jazz/Fusion - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Att spela jazz - diskussionstråden

• Vänligen logga in för att svara
8 svar på denna tråd

#1 django

django

Medlem

• Members
  • 220 Inlägg:

Postad 28 februari 2014 - 19:43

Ja en sådan borde vi ha enligt mig!

Har fått upp öronen från jazz sakta men säkert iom att jag blivit mer intresserad av teori och tröttnat på att enbart använda kvintackord... :) Började i fel ända kronologiskt sätt och startade med lyssnande på fusionvirtuoser men har nu blivit mer intesserad av gamla klassiker som Charlie Parker, Wes, Pass, Dave Brubeck, Charles Mingus m.fl. Min teorikunskap är nog relativt begränsad jämfört med andra här, spelar sjuackord från harmoniserad jonisk skal och har nyligen börjat använda doriska skalan över mollackorden vilket verkligen var ett lyft för det jazziga ljudet jmf med att köra aeoliskt. Lydiskt övr durackort är ngt jag ska utforska mer. Även sus4 ackord istället för standard V7 är något jag ska börja experimentera mer med.

Vad använder ni för skalor/ackord/intervall för att få det att låta jazz? Några tips för hur jag kan fortsätta utvecklas och kanske kunna ta mig ännu längre bort från mollpentaharvandet? :)

#2 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:
  • Interests:Jazz, titta på sport och peta i naveln :)

Postad 28 februari 2014 - 21:33

Testa Melodisk moll.

"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#3 Rack52

Rack52

Medlem

• Members
  • 149 Inlägg:

Postad 01 mars 2014 - 00:01

testa spela moll penta en kvint upp över dm, ex spela dm penta och ampenta, testa även em penta över dm. väv ihop dem

fortsätt lite med mollpentaharvandet :)

#4 django

django

Medlem

• Members
  • 220 Inlägg:

Postad 01 mars 2014 - 14:32

Melodisk moll ska testas, är det något att harmonisera också? Blir väl något augmented och två dim ackord om jag kommer ihåg rätt?
Mera molpenta säger du, alltså en durters och kvint över grundtonen, blir det lite phrygiskt resp mixolydiskt ljud då måhända?
När använder ni chord substitutions? Vad byter ni till?

#5 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 02 mars 2014 - 22:31

Jag är inte särskilt bevandrad i att spela jazz på gitarren, lyssna på däremot.

Älskar manouchegitarristerna Bireli Lagrene, Jimmy Rosenberg. Gillar också de äldre gubbarna som Charlie Byrd, farfar som tipsade.

Musik som klassas som Jazz är otroligt olika och väldigt svårt att förstå hur de har med varandra att göra. mina favoriter är Eric Dolphy, Oliver Nelson, Chet Baker osv osv. Många väldigt olika former och sköna resor att åka på. Så länge sen som så fantastisk musik gjordes, nästan lite i smyg. Tider det!

Jag ska inte ge mig in i diskussionen särskilt länge, då jag egentligen inte har mycket att komma med ang Jazz.

Jag lärde mig en del om hur man kan fuska så det iaf låter jazzigt genom ett genialiskt knep från Paul Gilbert!

Haha! Nu skiter jag i det blå skåpet, men det kan vara värt ett försök? Du undrade ju :)

But he was a muffin...

#6 spalt

spalt

Nykomling

• Members
  • 28 Inlägg:

Postad 17 mars 2014 - 22:25

hallå jazzfolk,

vad skulle ni rekommendera för mickar till jazz? jag vet att frågan kanske måste preciseras, att det hänger ihop med gitarrkroppen osv, men ändå, rent generellt vilka mickar funkar oftast bra till jazz?

en dimarzio air norton, t ex? kan den funka? har gått o funderat på ibanezköp (rg eller s) med air norton som halsmick. va sägs?

#7 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 17 mars 2014 - 23:24

Att få det att "låta jazz" kommer inte från någon specifik skala man använder.

Det kommer förvisso från många saker, hur man fraserat osv
En stor del kommer av att man spelar över ackordskiften där man spelar över varje ackord, och till nästa, istället för (som i rock) ett keycenter som funkar över alla ackorden. Och oftast skiftar det tonart mellan ackorden, eller efter några ackord, som efter en II, V, I eller nått sånt. Alltså tänker mer för varje ackord, och hittar skalor och arpegio som funkar över det, än att hitta en skala som funkar över alla ackorden (som man oftas gör i rock).

Ännu mer kommer det ifrån att man ofta spelar över altererade ackord, och det skalor man får av det.

Lista ut vilka modes du får från, till exempel, melodisk moll och vilka ackord som de funkar över.
Sen är du en bit vägen mot jazzens värld.

Mest lär du dig från att lyssna på jazz, plocka ut det och analysera vad som händer.

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#8 Soapbar

Soapbar

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 03 april 2014 - 12:33

Ett enkelt sätt för att få ett jazzigare sound i ditt spel är att lära sig steganalys. Om du kan klura ut teoretiskt hur varje ackord hänger ihop så kan du sätta en skala på dem. Då märker man också att om en låt går i, säg, Eb-dur och sen landar på ett Abmaj7 (fjärde ackordet i skalan) så vet du att du likagärna kan stanna kvar i Eb-dur (eller C moll om man är mer bevandrad i penta) eftersom Ab-lydisk som egentligen skulle spelats innehåller samma toner som Eb-dur eller C moll. Det finns gratislektioner på internet om hur man använder steganalyser. Googla på't!

#9 django

django

Medlem

• Members
  • 220 Inlägg:

Postad 25 april 2014 - 15:05

Jo det går ju att klura ut, lite problem när låten modulerar (byter tonart) mycket dock...
Är det samma tonart igenom hela är det mindre problematiskt att sola och hitta rätt ackord

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar