Nybörjar tips :) - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Nybörjar tips :)

• Vänligen logga in för att svara
4 svar på denna tråd

#1 Senior

Senior

Forumsräv

• Moderators
  • 587 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, datorer, hundar, golf mm mm

Postad 28 februari 2014 - 18:45

Nog det mest matnyttiga för en nybörjare jag sett på video :D Önskar jag sett den när jag började spela.

http://www.freeguita...743cd2-33166009

You Got a Right To Play The Blues ( BB King )

#2 von Wolfenstein

von Wolfenstein

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 28 februari 2014 - 22:09

Väldigt tekniskt och mycket att ta till sig för en nybörjare.

Skulle nog inte heller låta en rookie börja med sculpad hals.. Bra dock att informera om stretchgrejen, den glömmer man lätt  :wacko:

#3 supersound1981

supersound1981

Forumsräv

• Members
  • 340 Inlägg:

Postad 29 juli 2015 - 14:52

Snyggt litet riff där i början.  :)

"I’m Matthias, now go forth…and rock."

Fast man undrar samtidigt hur många av de kända gitarristerna, som blivit stora inspirationskällor, som ägnat sig åt sådan noggrann "ergonomisk metodik"? Tänker på Harrison, Clapton, Page, Angus, Beck mfl. Vad jag vet har ingen av dessa trätt fram och framhållit vikten av sådant här, utan det verkar mer komma från gitarrister som förespråkar gitarrspel som olympisk sport. Inget ont i det, om det underlättar för en att nå framgång ska man ta det till sig, men många verkar uppenbarligen ha klarat sig bra genom att lägga fokus på andra saker, och bara lira på ett sätt som personligen känns rätt. Nu menar jag inte att 60-talsgitarristerna var totalt okunniga om teori och teknik, absolut inte, men de verkar komma från en helt annan kultur som inte har det här vetenskapliga närmandet till instrumentet. Förvisso en epok som präglas av mindre tekniska krav, men å andra sidan... kommer de flesta av dagens aspirerande gitarrister upp till deras nivå, trots det modernare synsättet på övning? Jag vet inte. Det jag försöker säga är att det mesta som inspirerat mig troligen kommer från gitarrister som inte är skolade med denna "approach", och att denna typ av instruktion kan vara onödig... Detta trots att jag själv länkar till dylikt material ibland. Det är lite kluvet. Man kan också tänka sig att de som växte upp i den tiden när alla de klassiska blues- och rockinspelningarna gjordes hade en fördel som vi inte alltid kan föreställa oss. Att den "spirit" som präglade de decennierna kunde överbrygga mycket teknisk omedvetenhet, få spelarna att göra rätt pga inspiration... och att de förstås tvingades utveckla gehöret på ett annat sätt. Precis som att musiken alltid börjar inifrån och instrumentet är en illusion (Hal Galper), och att kraften i den inre kontakten är vad som ger en den teknik man behöver:) Jag håller mig öppen för att denna kontakt med källan, så att säga, kan betyda 90% av ens förmåga, och att endast 10% har med teknikövningar att göra.

Till och med Yngwie har i någon video svarat att han är i princip omedveten om sin plektrumteknik, och han verkar ju ändå hyllad för den. Och hur är det med Blackmore? Uli Jon Roth? Michael Schenker?

Minns också någon intervju där Angus Young svarar att han håller plektrumet på flera olika sätt, alltså ingen speciell teknik. Kan tänka mig att det halkar runt rätt mycket och han helt enkelt ger fan i vad för vinkel det har, hur mycket det sticker ut i varje givet ögonblick osv. och bara spelar det han hör inom sig. Detta är ändå en gitarrist med mycket bra teknik. Visst kan han göra misstag live, men något slarv rent generellt har jag aldrig hört, även med solona nerslöade till halvfart.

Steve Morse håller plektrumet med två fingrar och tumme. Kändes stabilare och mest naturligt för egen del också i början, men också stelare. Efter många år ändrade jag till vad som visas i videon här, med endast tumme och pekfinger, men för vissa komp känns det gamla fortfarande mest rätt, så jag växlar lite.

#4 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 29 juli 2015 - 18:03

"Till och med Yngwie har i någon video svarat att han är i princip omedveten om sin plektrumteknik, och han verkar ju ändå hyllad för den."

Yngwie Malmsteen är perfektionist och har stenkoll på sin plektrumteknik men det stärker hans image om han i en intervju säger att han är omedveten om den :).

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#5 supersound1981

supersound1981

Forumsräv

• Members
  • 340 Inlägg:

Postad 30 juli 2015 - 00:31

Jag är inte så säker på det, han kan ha funnit något som fungerar extremt väl utan att vara "vetenskapligt medveten" om det. Har för mig det är den videon där intervjun görs i en studio, och han har en massa vintage-strator som han bara ställer (nästan slänger) i en hög, vilket genererat en hel del upprörda kommenterar i kommentarsfältet. Hade han varit en sann perfektionist skulle han behandlat sitt (sina) instrument mer som ett dyrbart samurajsvärd.

Sen finns där en annan video där han sitter i ett kök och visar några licks, Arpeggios from Hell, om jag minns rätt, och han verkar ärligt säga ungefär samma sak angående plektrumtekniken.

Vad jag vet har han inte tagit lektioner heller, utan utvecklat sin grej med fanatiskt lyssnande/övande på Blackmore, Uli Jon Roth och klassisk musik. Går man sin egen väg på det sättet, blir det logiskt att också utveckla tekniken med samma intuitiva sökande.

Har du läst Tegnérs Yngwie-bok? Den ger en bild av ett allt annat än ett perfektionistiskt liv om man säger så, Tror inte det är möjligt att leva ett sådant utflippat liv och sen ställa om till att vara en noggrant övande musiker med preussisk disciplin. Sanningen är nog den att han har en enorm talang och dedikation till instrumentet, och det förmår till viss del överbrygga alla imperfektionistiska tendenser. Om ingen stoppar honom är han snarare en romantiker med stor begåvning och självförstörande tendenser, som kör på så länge det går.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar