Visa upp dina hemmainspelningar! - Sida 3 - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Visa upp dina hemmainspelningar!

• Vänligen logga in för att svara
1374 svar på denna tråd

#41 zeilon

zeilon

Medlem

• Members
  • 107 Inlägg:

Postad 09 juni 2011 - 17:19

Aha! visste inte ens man kunde göra så med en whammy :)

Men jag tar det som en komplimang ... B)

Men visst sitter det sista e,t som en sportmössa.. ibland har man tur :)

/JZ

#42 blippgirl

blippgirl

Medlem

• Members
  • 131 Inlägg:
  • Interests:Naturen i allmänhet, fågelskådning i synnerhet.

Postad 09 juni 2011 - 17:43

Jag är alltid extremt självkritisk, men jag har beslutat mig för att släppa lite på censuren :-).

Var inte det (självkritisk), gör det (släppa lite på censuren)! För det var riktigt bra!!!

#43 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1 178 Inlägg:

Postad 09 juni 2011 - 21:32

Var inte det (självkritisk), gör det (släppa lite på censuren)! För det var riktigt bra!!!

Härligt med pepp!
Postad bild

#44 zeilon

zeilon

Medlem

• Members
  • 107 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 07:43

F-n vad alla är bra!!! :)

-raderat- för jag ångrar verkligen mig verkligen.

Hur var det nu med självkritiken? :)
Jag lyssnade på dina grejer och måste säga att jag är imponerad över din kreativitet.. Jag tycker personligen att det är roligt att folk inte följer strömmen och försöker låta som allt annat.... Det är ju det som gör att musik utvecklats.. tänk va tråkigt det hade varit utan alla nytänkare..
Sååå Tummen upp! ;)

/JZ

#45 osiris

osiris

• Members
  • 1 178 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 07:44

Jag lyssnade på dina grejer och måste säga att jag är imponerad över din kreativitet.. Jag tycker personligen att det är roligt att folk inte följer strömmen och försöker låta som allt annat.... Det är ju det som gör att musik utvecklats.. tänk va tråkigt det hade varit utan alla nytänkare..
Sååå Tummen upp! ;)

/JZ

+1
Postad bild

#46 zeilon

zeilon

Medlem

• Members
  • 107 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 09:17

En till liten idé jag jobbar på....

Lite mer åt Rock&Roll hållet antar jag att man kan kalla det? :)

RockIdé........

/JZ

#47 blippgirl

blippgirl

Medlem

• Members
  • 131 Inlägg:
  • Interests:Naturen i allmänhet, fågelskådning i synnerhet.

Postad 10 juni 2011 - 10:48

Sååå Tummen upp! ;)

/JZ

Tack :) Men jag känner nog i efterhand att mitt gitarrspelande känns lite... yvigt (jag har iofs bara spelat i drygt 1 år). Alla som lagt upp här känns så proffsiga och kontrollerade och faktiskt vet vad de gör, jag däremot bara.. Do It! Jag fick faktiskt grav ångest över att jag lade ut länkarna...
Men tack för din snälla kommentar! :)

#48 osiris

osiris

• Members
  • 1 178 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 11:35

Tack :) Men jag känner nog i efterhand att mitt gitarrspelande känns lite... yvigt (jag har iofs bara spelat i drygt 1 år). Alla som lagt upp här känns så proffsiga och kontrollerade och faktiskt vet vad de gör, jag däremot bara.. Do It! Jag fick faktiskt grav ångest över att jag lade ut länkarna...
Men tack för din snälla kommentar! :)

Har iofs spelat i 2,5 år längre än du men full koll och kontrollerad - näe :-). Man flyttar bara sina kvalitetskrav lagom långt framför sig så att man aldrig är nöjd (vilket är både bra och dåligt)
Postad bild

#49 zeilon

zeilon

Medlem

• Members
  • 107 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 11:40

Jag kan garantera att man aldrig blir nöjd..
Fråga vilken "artist" eller konstnär som helst... ;)

Det är det som skiljer "oss" ifrån "dom" B)

/JZ

#50 mate

mate

Medlem

• Members
  • 196 Inlägg:
  • Interests:Blues, Rock n Roll, Bilar, Styrketräna, Mysa med frun, spela gura. Och musik. Renovera huset ;))

Postad 10 juni 2011 - 14:11

Haha, kanske det skulle ha varit understruket att det var MUSIKinspelningar det gällde :lol: ;)

/Inferno

:lol: :lol: :lol:
Född musikberoende 1974
Ibanez as73
Laney cub12R

#51 Hellecaster

Hellecaster

Nykomling

• Members
  • 25 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 14:43

Självkritik är bra men det får aldrig bli ett hinder. Men det är märkligt att det ofta är de duktiga som har mest självkritik ;)

Jag har hört nån säga att när man inte kan så mycket tror man att man är världsbäst, när man sen lärt sig lite mer så får man en viss överblick över hur lite man egentligen kan.

Men det vi hitills hör i tråden är otroligt talangfulla grejer, man häpnar. :)

#52 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 10 juni 2011 - 15:40

Jag har hört nån säga att när man inte kan så mycket tror man att man är världsbäst, när man sen lärt sig lite mer så får man en viss överblick över hur lite man egentligen kan.

Heureka/bingo/alfapet/whatever, där satt den! (+1 kanske man borde skriva ;))
// Jonatan :)

#53 Michael_R

Michael_R

Medlem

• Members
  • 258 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och elektronik.
    Dessutom tycker jag pilsner är gott.

Postad 10 juni 2011 - 15:44

Ja har ni något ni har spelat in hemma på burken lägg gärna ut det så vi får höra lite, skriv gärna vad ni har använt för utrustning osv!

/Lundvall

Jo. Om jag vågade. Jag är överkänslig för negativ kritik och inte så vidare självsäker.
Jo, Lundvall. Nog kan jag få effekter alltid. Näst intill obegränsat, på tal om utrustning. Det är inte det som är grejen för min del när jag spelar något som jag tränar på. Då gäller rent ljud så jag hör alla fel rent och tydligt

Det vore roligare, kanske, om någon la upp några ackord så någon annan kunde bygga vidare på och i sin tur lägga ut så någon annan kunde bygga vidare på o.s.v. En slags "cyberorkester". Det tycker jag vore en riktig utmaning.
Det blir liksom en gemensam punkt att samlas runt och bidra med sitt strå till stacken. Kör man fast i sitt tänkande och det blir blankt i huvudet kanske någon kan hjälpa till att komma vidare med att enbart lägga in ett ackord till.
Så här gör man vad gäller datorer. Man är ett gäng som sitter runt jordklotet och bidrar med sin del. Detta gäller inte Windows som har patent eller något annat på vad de än gör. Det gäller fria operativsystem som t.ex. Linux.
Michael_R

#54 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 10 juni 2011 - 15:54

Det vore roligare, kanske, om någon la upp några ackord så någon annan kunde bygga vidare på och i sin tur lägga ut så någon annan kunde bygga vidare på o.s.v. En slags "cyberorkester". Det tycker jag vore en riktig utmaning.

Är det inte nåt i stil med innehållet i tråden "GF-låt"? :) Kanske något mer primitivt dock ;)

Såg nu att tråden verkar vara infekterad av nåt virus? Enligt min webläsare iaf, så man kanske inte borde gå in på den.

Redigerad av JonatanOTG, 10 juni 2011 - 15:55.

// Jonatan :)

#55 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 16:16

Är det inte nåt i stil med innehållet i tråden "GF-låt"? :) Kanske något mer primitivt dock ;)

Såg nu att tråden verkar vara infekterad av nåt virus? Enligt min webläsare iaf, så man kanske inte borde gå in på den.

Det har börjat dyka upp i mina dator också. Något skit från www.fakeplasticrock.com.
Kanske någon som har en bild eller nått i sina inlägg?

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#56 zeilon

zeilon

Medlem

• Members
  • 107 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 16:19

Väldigt få som postar i den här tråden jämfört med hur många som läser den... :mellow:

Det där med osäkerhet och självkritik är ett elände.. <_<

Ibland måste man kasta sig ut i det okända.. Vad är det värsta som kan hända liksom..

Det är roligt som sjutton att höra andra spela, Och inspirerande på massa olika sätt..

Dessutom verkar detta vara ett kanonforum med en genomgående trevlig och go känsla i posterna, vilket inte alltid är fallet på forum.

Lägg till dessutom att vi här har killar som Magnus Olsson Och Fredrik Pihl ! Dessa fantastiska gitarrister som kan komma med konstruktiv kritik som man annars aldrig hade kunnat få.... Det är världsklass helt enkelt.. Nästan som att sitta 1 on 1 med Paul Gilbert eller Ron Thal eller nån annan storhet.. Det är myyyyycket värt tycker jag.

Fram för mer alster här ! :)

Keep up the awesome work! B)

/JZ

#57 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 16:35

Väldigt få som postar i den här tråden jämfört med hur många som läser den... :mellow:

Det där med osäkerhet och självkritik är ett elände.. <_<

Ibland måste man kasta sig ut i det okända.. Vad är det värsta som kan hända liksom..

Det är roligt som sjutton att höra andra spela, Och inspirerande på massa olika sätt..

Dessutom verkar detta vara ett kanonforum med en genomgående trevlig och go känsla i posterna, vilket inte alltid är fallet på forum.

Lägg till dessutom att vi här har killar som Magnus Olsson Och Fredrik Pihl ! Dessa fantastiska gitarrister som kan komma med konstruktiv kritik som man annars aldrig hade kunnat få.... Det är världsklass helt enkelt.. Nästan som att sitta 1 on 1 med Paul Gilbert eller Ron Thal eller nån annan storhet.. Det är myyyyycket värt tycker jag.

Fram för mer alster här ! :)

Keep up the awesome work! B)

/JZ

Tack, det var mycket snällt sagt.

Men det är många här på minst samma spelnivå som mig (bättre också).
Det är verkligen inte någon här som står på någon märkbar nivå över någon annan i mina ögon (öron).
Visst är det små nivåskillnader på vissa prylar i tråden, men inte så att något står ut som mycket bättre än alla andra.

Hur som helst, om någon vill ha konstruktiv kritik så skriv det i er post, jag lyssnar på alla och tycker gärna till om det frågas efter det.
Det är så många gånger (oftare än att det inte blir så) som folk blir irriterad över kritik istället för att ta in att någon faktiskt lyssnat noga nog att kunna skriva någon kritik. Så jag har helt slutat "tycka till" på Internet om inte personen ber om det (och ibland blir det sura alla fall).

/Magnus

#58 zeilon

zeilon

Medlem

• Members
  • 107 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 16:50

Du är blygsam Magnus :) Vilket är en fin egenskap helt klart och gör dig till en sympatisk person trots att man inte känner dig. :)

Jag kan förstå ditt dilemma med ett ge kritik, det är känsligt för många....

Jag tar GÄRNA emot all form av kritik.. Jag har arbetat och arbetar fortfarande med att förbättra min självkänsla vad gäller spelandet.. Nu kan jag inte påstå att jag över längre.. Det var nog nära 10 år sedan jag gjorde det :huh: Så frågan är vad jag skall med kritiken till. Antagligen det gamla vanliga.. Bekräftelse :mellow:
Nåja. Jag tycker på allvar det är förjäkla bra att kunna komma "nära" gitarrister som man i "normala" sammanhang inte ens hade gått fram och pratat med.. återigen.. Självkänslan.. :D

Vad jag vill ha sagt... Det är ett privilegium att få ha så många kompetenta musiker vid sin hand.. Det är endast till det positiva.

/JZ

#59 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 17:19

Här kommer lite av mitt.. :blink:

Slaskinspelningar av låtidéer, Inspelat med en Ibanez prestige, POD LIVE XT via USB, Cubase och Easy drummer.

Aaaaaldeles för mycket dist men men,, är det slask så är det. Nivåerna är ställda med hörlurar vilket gör att de är lite konstiga..

"introsolon är improviserade såååå ta det för vad det är.. :blink:

Låtidé...

/JZ

En till.. samma "tema"..

En till.......

Nja, jag är inte så blygsam av mig, det är mer att jag tycker verkligen så som jag skrev.

Hur som helst.
Du spelar väldigt bra Joakim, det finns egentligen inget mer att säga.
Du har bra och musikaliska ideer och bra ton (menar inte ljud, menar att det hörs att du har gitarr i fingrarna), snyggt vibrato och ren och snygg teknik.
Klipp två är märkbart bättre spel än det första tycker, inte idemässigt tvunget, men framförandet känns säkrare (även om legotlicken i början i ettan är ball som fan, bra rytmisk).

Du har en tendens att varje gång du gör en slide upp till en högre ton så drar den ur pitch lite.
Det blir lätt när man gör en slide till en ton högre upp på samma sträng (och oftast värre ju längre slide det är) att man trycker strängen mot stallet omedvetet för att inte tappa den, vilket gör att tonen blir lite låg i pitch. Det blir samma sak på andra hållet, att man drar strängen med sig från stallet sett när man gör en slide neråt och drar upp den i pitch lite (men det hör jag inte att du gör).
Ett tips är att kolla det med att spela in i en stämmapparat och lista ut hur du skall korrigera för det.

Många av dina bends når aldrig riktigt upp till pitch och ligger lite lågt hela tiden.

Mer som en personlig smakreflektion, trummorna är rätt trista och fillen passar inte in.
Låter väldigt mycket easy drummer.

Hur som helst, grymt bra spel!
Fram för allt att det är musikaliskt är väldigt kul att höra.

/Magnus

#60 zeilon

zeilon

Medlem

• Members
  • 107 Inlägg:

Postad 10 juni 2011 - 17:50

Herregud va kul att höra :D Tack!

Märkligt med bendsen... Inget jag "hör" när jag spelar, men på inspelningen hörs det såååå tydligt.. Något jag behöver öva på..

Det med slides,en har jag aldrig ens tänkt på.. eller hört :o Måste jag genast kolla på!

Och jag håller med om allt det andra.. Trummorna låter helt Åke, Och det är såklart bara klippt ifrån easy-drummers bibliotek för att ha något att spela till. Faktum är att detta är de första inspelningarna jag gjort någonsin.. i Den ordning de är namngivna..
Ca 30 minuters jobb på varje låtidé sent sent på kvällen när barnen har lagt sig :P

Jag har haft ett uppehåll på ett gäng år i mitt spelande och detta att kunna spela in små idér och kunna lyssna på den senare är verkligen helt fantastiskt. I Love it! En ny era i mitt spelande.

Tack Magnus att du tog dig tid. Skitkul!

Mvh

/JZ

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar