Hur fungerar CAGED? - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hur fungerar CAGED?

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 swempa

swempa

Medlem

• Members
  • 116 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, skriva texter, löpning, smalltown371, punk, folk singer-songwriter, vänner och familj

Postad 30 januari 2014 - 23:05

Någon som har lektion om hur CAGED fungerar?
Har försökt flitigt att försöka förstå...
PuNKRoCk E-ZinE:
www.pitstop.nu

#2 Kaisern

Kaisern

Forumsräv

• Members
  • 539 Inlägg:

Postad 31 januari 2014 - 08:09

De här tycker jag är bra.

http://www.justingui...EDsystemVid.php

http://www.justingui...AGEDsystem1.php

#3 Fredrik Pihl

Fredrik Pihl

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, Fotografering, Musik

Postad 06 februari 2014 - 06:46

CAGED är ett system för att lära ackord inversions/voicings på hallen (olika fingersättningar). Jag har personligen inte använt mig mycket av systemet, men det sägs att det fungerar bra.
Det finns garanterat lektioner på YouTube som förklarar det. :)

#4 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 06 februari 2014 - 09:35

Hmm.. CAGED handlar (väl?) i första hand om vanliga ackord och hur de fem formerna(?) för de öppna ackorden C,A,G,E & D kan flyttas upp å ned längs halsen för att ta andra ackord (de blir ju barreackord men grundformen är ju densamma). En E-form (som barre) blir alltså ackordet A om man tar det på femte bandet (som exempel). Inversions/voicings följer väl rimligtvis också den här mallen (det är väl bara grundformen/fingersättningen som ändras) men för mig så använder alla som spela gitarr systemet, åtminstone så fort de spelar nått annat än öppna ackord, och det är väl i princip alla utom de allra grönaste.... ?    

Och jag är ju nybörjare så ovanstående skall ses som en fråga/diskussion snarare än ett konstaterande av fakta. 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#5 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 248 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 06 februari 2014 - 13:38

Det stämmer CAGED-systemet strukturerar ackord i fem olika former. För Major Triads (1-3-5) med C-Shape och G-Shape ligger root (1) på A strängen. Övriga skalgrader i Major Scale ligger i samma band som root eller i lägre band. I A-Shape, E-Shape och D-Shape ligger alla skalgrader i samma band som root eller i högre band. E-shape Major Triads har root på låga E-strängen. A-shape Major Triads har root på A-strängen och D-Shape Major Triads har root på D-strängen.

Hur man fullt ut kan nyttja CAGED-systemet lär man sig inom ramen för ackordteori. Man lär sig även hur CAGED-Shapes kan avänds för Minor Triads, Augmented Trads, Diminished Triads och Suspended Triads samt för Seven Chords och Extended Chords inklusive inverted chords. De flesta som lär sig spela på egen hand, antingen via några enkla böcker, i någon studiecirkel eller på Youtube lär sig bara hur man skall flytta de öppna ackorden C, A, G, E och D med barre. Inte hur dessa ackord verkligen konstrueras med hjälp av CAGED-systemet som stöd.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#6 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg:
  • Interests:Spela instrument, foto

Postad 06 februari 2014 - 13:49

Min enfaldiga hjärna har lurat mig... Jag tänkte att det är ackord som passar bra ihop om tre. T ex C, A o G eller A, G o E... G, E o D. Etc.

Ja ja säg det som är så lätt som det verkar när man inte vet nått :)

Alltid GAS...

Guror:
Alhambra 4P
Tanglewood TW40 0AN
Levin -46
Eagle Tele m P90
Fender Telecaster Highway One

B C Rich Warlock reversed headstock

Bas:
Fender Telecaster Modern Player Bas
Ett Ibanez Proline projekt

Stärk: