Hur gör man egentligen? - Inspelning, mjukvara, utrustning och olika sound - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Hur gör man egentligen?

• Vänligen logga in för att svara
2 svar på denna tråd

#1 jope_se

jope_se

Nykomling

• Members
  • 1 Inlägg:

Postad 06 januari 2008 - 19:40

Jag är novis på området inspelning så jag har några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

1. Jag har laddat ner programmet Audicity och installerat det på datorn (laptop) och tänkte koppla in gitarren för att göra inspelningar. Hur gör man? Kopplar man gitarrsladden direkt in i mikrofonuttaget? Jag har försökt utan att få något som helst utslag i programmet så jag antar att det är helt fel.

2. Ska man koppla gitarren till förstärkare och sedan en kabel mellan hörlursuttaget på förstärkaren till mikrofoningången på datorn?

3. Fungerar det överhuvudtaget att använda en laptop till inspelning av gitarrljudet?

4. Finns det någon vettig "svensk" manual till programmet Audacity att hämta på Internet?

Hoppas att det finns någon som kan svara på frågorna och kanske till och med ge ännu mer nyttig information på vad man ska tänka på, dvs sådant som jag inte har tagit upp här.

#2 Kalle_in_Sweden

Kalle_in_Sweden

Veteran

• Members
  • 980 Inlägg:

Postad 06 januari 2008 - 20:56

Det går utmärkt att spela in på en Laptop.
Innan du börjar använda Audacity eller något annat inspelningsprogram, så lär dig använda Windows ljudkontroller för in & avspelning (recording/playback).
(dubbelklicka på den lilla högtalarsymbolen till höger nere på "listen")
Ja, du kan koppla in gitarren till förstärkaren och sedan en en stereokabel mellan hörlursuttaget på förstärkaren till mikrofoningången på datorn. Men du skall då aktivera ljudingången på PC som "Line-in" och inte som "mic-in"i windows ljudkontroller.
Det är bättre att göra på det sättet än att försöka koppla gitarren direkt till micingången på PC´n.
När du kommit så långt att du kan höra gitarren i PC´ns högtalare (eller hörlurar) och justerat ner utsignalen på förstärkaren så att du kan ha max insignalnivå (recording level) i windows utan ljudet låter distat så är det dags att börja pilla med Audacity.
/Kalle
Tanglewood TW28STE (Shadow P7 EQ) stålsträngad Akustisk
Yamaha RBX 270 J elbas/Laney DB150 förstärkare
Yamaha RGX 320FZ elektrisk gitarr/Egnator Tweaker förstärkare.
Behringer V-AMP 2, UB802 mixer, XM 8500 & Sennheiser MD 421 mics
http://www.soundclic...m/kalleinsweden

#3 Dz2

Dz2

Nykomling

• Members
  • 32 Inlägg:

Postad 07 januari 2008 - 22:42

Jag är novis på området inspelning så jag har några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

1. Jag har laddat ner programmet Audicity och installerat det på datorn (laptop) och tänkte koppla in gitarren för att göra inspelningar. Hur gör man? Kopplar man gitarrsladden direkt in i mikrofonuttaget? Jag har försökt utan att få något som helst utslag i programmet så jag antar att det är helt fel.

2. Ska man koppla gitarren till förstärkare och sedan en kabel mellan hörlursuttaget på förstärkaren till mikrofoningången på datorn?

3. Fungerar det överhuvudtaget att använda en laptop till inspelning av gitarrljudet?

4. Finns det någon vettig "svensk" manual till programmet Audacity att hämta på Internet?

Hoppas att det finns någon som kan svara på frågorna och kanske till och med ge ännu mer nyttig information på vad man ska tänka på, dvs sådant som jag inte har tagit upp här.

Well... kan säga såhär..det är inte så jätte lätt att spela in en gittar..det har att göra med en mängd olika saker. Och för att det skall fungera BRA så måste du ha en någorlunda bra effektpedal med hörlursutgång eller ett externt ljudkort mm.. men kan säga såhär.. om du har sakerna liggandes hemma =)

1. Koppla din gittar till din effektpedal som har en HÖRLURSUTGÅNG eller en STEREO OUT alternativt gittar förstärkare med hörlursutgång som du hadde tänkt dig.
2. Koppla från hörlursutgången/stereo out till din dators/ljudkorts mick ingång
3. Gå in i start--->Alla Program-->Tillbehör-->Underhållning-->Volymkontrollen. När du kommit dit så går du in i "Alternativ" --> Egenskaper och väljer INSPELNING i kryssrutorna (alternativt måste du välja "Mixerenhet" först d.v.s varifrån ljudet kommer ljudkort/integrerat ljudkort mm.. du skall välja..det där det står "Ingång/Input" någonstans av de =) eller pröva dig fram...)
när du gjort det så bara kryssar du för alla "Volymkontroller" (Små kryssrutor i den vita rutan med namn på alla ingångar)
4. Nu när du spelar på gittaren så borde du höra dig själv i högtalarna från datorn..

Extremt dålig förklaring (jag vet) men har lite brottom och att det är väldigt relativt til vad du har för utrustning/inställningar på datorn.
Hhoppas det hjälper lite iaf.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar