Oavsett musikstil, vad är DIN "typiska" gitarrstil. Hur spelar du? - Övrigt - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Oavsett musikstil, vad är DIN "typiska" gitarrstil. Hur spelar du?

• Vänligen logga in för att svara
5 svar på denna tråd

#1 STIZZE

STIZZE

Medlem

• Members
  • 79 Inlägg:

Postad 28 oktober 2013 - 15:46

Vi som är ganska inrutade i vår gitarrstil, vad är er hemlighet? Hur låter det när ni sätter er ner och ska plinka fram en låt. Vad är det som sker automatiskt på greppbrädan inom de första 15 sekunderna?

Här är min "hemlighet" bakom mycket av mitt egna "kreativa 80's hard rock" plinkande!

It's only rock n roll but I like it! Keep it simple. Jag använder nästan bara ofärgade toner, och kan applicera samma stil oavsett tonart. Jag spelar ofta olika variationer av ackord på ton för att nyansera spelandet.

# Vers-riff, intro, stick, mellanspel, brygga osv

VÄLDIGT mycket av mitt riffande använder sig utav ett powerchord(inkl oktaven, vet inte om det är rätta definitionen av ett powerchord), men jag lyfter bort pekfingret, kör vibrato på dubbla strängar, kör slides mellan toner, lägger till andra sätt att ta samma ackord på och kör många för örat upplevda hopp från låg till hög ton, slänger in några penta-solo-toner för att få lite liv i det.

# Refräng, brygga, mellanspel

Jag försöker ofta göra det enklare, med fylligare, mer ackord med öppna strängar, längre toner för att verkligen låta sången vara i fokus. Kan dock fortfarande spela ett öppet g-ackord för att sedan slå till sträng e och B på 3:e bandet för båda två osv.

Öppet G-ackord

e-3
B-3

G-0
D-0
A-2
E-3

G, men ett skönt hopp till ett ljusare register som bryter av riktigt skönt

e-3
B-3

G-
D-
A-
E-

Kvint+oktav öset/riffandet har en klar avskalad stil då den "saknar" grundtonen" eller grundoktaven eller vad man ska säga. Ta bort pekfingret i ett powerchord, typ.

e-
B-

G-
D-5
A-5
E-

En snygg oktav som jag kan lägga in lite varstans för att skapa ett bättre ljud, funkar bra i de flesta delar av en låt beroende på anpassning

e-
B-8

G-7
D-5
A-
E-

Ett exempel på ett vers-"riff" då... kvint+oktav i kombinationer med enkla toner från pentan. Jag lägger in vibrato på dubbla strängar, mycket slides med två toner, hopp från högt-->lågt, lågt till högt osv. Slänger in några bends eller 3-4 snabba toner från penta-skalan, dämpat/odämpat..

e-
B-

G-
D-3/5 (snabb slide upp från 3:e bandet itll 5:e bandet)
A-3/5 (snabb slide upp från 3:e bandet itll 5:e bandet)
E-

e-
B-

G-3 <-- vibrato utav helvvvete (gå vidare från G..)
D-3 <-- vibrato utav helvvvete (gå vidare från G..)
A-
E-

e-
B-

G-
D-5
A-5
E-

e-
B-

G-
D-3
A-3
E-

e-
B-

G-5 --->>> BEND
D-
A-
E-

e-3
B-3

G-
D-
A-
E-

#2 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1 178 Inlägg:

Postad 28 oktober 2013 - 16:33

Jag är outsägligt dålig på att spela nya och kreativa saker direkt på gitarren - så mitt trick är att sjunga in riff i telefonen och sen mappa ut dem på greppbrädan i efterhand.

Såhär typ: http://www.osirisgui...creating-riffs/

Jag behöver mer tips liknande de ovan för att variera mer i låtarna!

Postad bild

#3 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 28 oktober 2013 - 18:40

Får jag en gitarr i händerna spelar jag ackord med rent ljud, improviserar något som låter som musik (när det vill sig).
Riff spelar jag precis aldrig.

Skall jag spela lite mer seriöst blir det mest ackord då också, börjar med ett och ser vart det leder eller vill ta vägen.
Trillar det förbi något öronen gillar så skriver jag ner det.
Är det en inspirerande dag sjunger jag melodier över det, kommer jag på en bra sån så utvecklar jag den.
Försöker göra så många versioner som möjligt av samma sak.
Samma sak om jag kommer på något lick, då gör jag så många versioner av det jag kan.

Det där med att "göra så många versioner det bara går" av varje ide tror jag är det som skiljer en okay gitarrist mot en väldigt bra.
Alltså förmågan att kunna mjölka en ide.

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#4 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 28 oktober 2013 - 19:52

Beror på vad kunden vill ha.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#5 STIZZE

STIZZE

Medlem

• Members
  • 79 Inlägg:

Postad 29 oktober 2013 - 07:59

Jag är outsägligt dålig på att spela nya och kreativa saker direkt på gitarren - så mitt trick är att sjunga in riff i telefonen och sen mappa ut dem på greppbrädan i efterhand.

Såhär typ: http://www.osirisgui...creating-riffs/

Jag behöver mer tips liknande de ovan för att variera mer i låtarna!

Exakt så gjorde jag förut, skitbra metod faktiskt! Jag vet hur många hundra gånger jag suttit och försökt smyg-nynna in en melodi i mobiltelefonen på bussen till jobbet på morgonen.. :)

Jag brukar även "sjunga" in TRUMMOR till mina gitarr-inspelningar när jag har idéer, det låter skitroligt.. Men det funkar faktiskt riktigt bra det med, efter några garv så satte min gamla trummis ett par idéer och ibland kunde han rata dom men fick iallafall känslan efter vad jag var ute efter och kunde komma på något ännu bättre med samma känsla/energi. Detaljstyra har jag aldrig velat göra med bandmedlemmar =)

#6 STIZZE

STIZZE

Medlem

• Members
  • 79 Inlägg:

Postad 29 oktober 2013 - 08:40

Beror på vad kunden vill ha.

Kund? Vad jobbar du med? Har du någon speciell process du "normalt" följer vid musikskrivande, eller någon speciell stil och "metod" som du ofta återkommer till efter dina utsprång för "kunder" eller annat nytt som du intresserat dig för i en tid?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar