Dynamik - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Dynamik

• Vänligen logga in för att svara
7 svar på denna tråd

#1 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 27 oktober 2013 - 19:16

Ett av dom områden som jag själv har enorma problem med och som jag också ser andra gitarrister brottas med är dynamik.

Med dynamik menar jag främst 3 saker. Styrka i högerhanden, styrka i dämpning, styrka i vänsterhanden.

Många gitarrister jag träffar har ett läge. Dom slår lika hårt med högerhanden oavsett vad dom spelar. Dom har en teknik för at dämpa med högerhanden. Och deras legatos (hammer on/pull offs) är exakt lika volym hela tiden.

Den andra typen gitarrister jag träffar har ingen aning om deras dynamik och slår bara strängarna och hoppas på att träffa rätt noter.

Så vad fan ska vi göra åt det här då?

Jag tycker vi snor från klassisk musik. Dom delar upp dynamiken i 10 nivåer.

• ppp (piano pianissimo) - ytterst svagt
  • pp (pianissimo) - mycket svagt
  • p (piano) - svagt
  • mp (mezzopiano) - medelsvagt
  • mf (mezzoforte) - medelstarkt
  • f (forte) - starkt
  • ff (fortissimo) - mycket starkt
  • fff (forte fortissimo) -ytterst starkt
  • fp (fortepiano) - först starkt, därefter omedelbart svagt

sf (sforzando, sforzato) - mycket stark betoning av enskild ton eller enskilt ackord

Så, det första vi ska göra är att jobba på högerhanden. Slå an mörka e-strängen så hårt du kan och så löst du kan. Försök hitta 6 olika nivåer mellan dessa lägen.

Nästa övning är att slå an 4 noter på raken med exakt samma dynamik. Så först 4 noter så högt det kan, sen 4 noter så mjukt som du kan. Försök hitta 6 nivåer mellan dessa lägen.

Tredje övningen är att dämpa med högerhanden (muting).
Dämpa som du alltid gör. Slå an 4 noter på lösa e-strängen.
Tryck ner högerhanden så långt du kan innan tonen börjar böjas. Slå an 4 noter.
Lyft upp handen så högt att den knappt rör vid strängen, slå an 4 noter.
Försök hitta 6 olika nivåer mellan dessa lägen.

Fjärde övningen är att ta ett legato. 5 band till 7band. Slå an så hårt du kan med vänsterhanden.
Slå an så löst du kan med vänsterhanden så att du bara nästan hör noten, Nånting mellan en not och en vänsterhandsdämpning. Hitta 6 nivåer mellan dessa.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#2 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 27 oktober 2013 - 21:06

Hmm det är en bra observation du har gjort. Det ska jag tänka på hädan efter. Bra övning också, man lär sig lite musiktermer också!

Svaret på dina frågor om musik är enkelt:ÖVA ÖVA ÖVA.

Mitt moderna Black Metal band: https://www.facebook...435709619887787

#3 EVVK

EVVK

Pingvin expert

• Moderators
  • 2 154 Inlägg:

Postad 27 oktober 2013 - 21:12

Ett av dom områden som jag själv har enorma problem med och som jag också ser andra gitarrister brottas med är dynamik.

Med dynamik menar jag främst 3 saker. Styrka i högerhanden, styrka i dämpning, styrka i vänsterhanden.

Många gitarrister jag träffar har ett läge. Dom slår lika hårt med högerhanden oavsett vad dom spelar. Dom har en teknik för at dämpa med högerhanden. Och deras legatos (hammer on/pull offs) är exakt lika volym hela tiden.

Den andra typen gitarrister jag träffar har ingen aning om deras dynamik och slår bara strängarna och hoppas på att träffa rätt noter.

Pratar vi om elgitarrister bara här? Mest bara hemmaspelare som sitter antingen framför datorn eller kör på digitala prylar som lider av det problemet? Där kvittar det ju då dynamiken ändå inte hörs, har man inte vant sig och spela på andra prylar som reflekterar på dynamik så lär man sig ju aldrig..

Men när man spelar elgitarr och vill ha lite känsla i solorna får man väll tänka lite på dynamiken, eller till och med jobba med volymkontrollen, annars blir det bara sådär tråkigt som många amatör och vissa metal gitarrister kör. Det låter bara skit, även om man är snabb i händerna.

Folk som kör singelcoils brukar vara betydligt duktigare och hantera dynamiken än de som kör EMG's t.ex. samma sak där, det är mer hanterligt och påverka tonen än att man når taket direkt, men sen så gillar vissa kompressionen bättre då misstagen inte avslöjas lika lätt.

Men sen så är ju stärkaren också ett viktigt verktyg som sagt, vissa må påstå att t.ex. model X är dynamisk, jag är alltid tveksam tills motsatsen bevisas, vissa har inga referensramar. :) t.ex. Trainwreck Express ger rent ljud med gitarrvolymen nerdragen och spårar ur när man drar upp volymen och slår an lite hårdare, klarar man inte av och hantera dynamiken så låter det bara skit, däremot om man gör det så har man ett underbart verktyg att förmedla känslor med från fingertopparna.

Sen så påverkar ju givetvis om man spelar med fingrar, mycket hammer on/pull-offs eller plockar varenda ton med plektrum. Bara det förmedlar en hel del. t.ex. hammer-on/pull-offfs ger ett mjukare/lenare sound, lite som att finsjunga något medans med plektrum blir det råare, lite som att sjunga högre upp från bröstet, lite raspigare helt enkelt .

#4 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 28 oktober 2013 - 00:00

Pratar vi om elgitarrister bara här? Mest bara hemmaspelare som sitter antingen framför datorn eller kör på digitala prylar som lider av det problemet? Där kvittar det ju då dynamiken ändå inte hörs, har man inte vant sig och spela på andra prylar som reflekterar på dynamik så lär man sig ju aldrig..

Men när man spelar elgitarr och vill ha lite känsla i solorna får man väll tänka lite på dynamiken, eller till och med jobba med volymkontrollen, annars blir det bara sådär tråkigt som många amatör och vissa metal gitarrister kör. Det låter bara skit, även om man är snabb i händerna.

Folk som kör singelcoils brukar vara betydligt duktigare och hantera dynamiken än de som kör EMG's t.ex. samma sak där, det är mer hanterligt och påverka tonen än att man når taket direkt, men sen så gillar vissa kompressionen bättre då misstagen inte avslöjas lika lätt.

Men sen så är ju stärkaren också ett viktigt verktyg som sagt, vissa må påstå att t.ex. model X är dynamisk, jag är alltid tveksam tills motsatsen bevisas, vissa har inga referensramar. :) t.ex. Trainwreck Express ger rent ljud med gitarrvolymen nerdragen och spårar ur när man drar upp volymen och slår an lite hårdare, klarar man inte av och hantera dynamiken så låter det bara skit, däremot om man gör det så har man ett underbart verktyg att förmedla känslor med från fingertopparna.

Sen så påverkar ju givetvis om man spelar med fingrar, mycket hammer on/pull-offs eller plockar varenda ton med plektrum. Bara det förmedlar en hel del. t.ex. hammer-on/pull-offfs ger ett mjukare/lenare sound, lite som att finsjunga något medans med plektrum blir det råare, lite som att sjunga högre upp från bröstet, lite raspigare helt enkelt .

Jag pratar om alla gitarrister, digitalt, rör eller transistor.

Även om du använder en broadband limiter så att ljudvolymen är EXAKT samma nivå så ändras karaktären i noten beroende på ur hårt du slår, dämpar, slidar, bender osv.

Om dina hammer ons alltid är mjukare än ditt plektrumspel skulle jag jobba på det. Få dina legaton att vara lika höga och lika skarpa som med plektrumet. Och få ditt plektrum att vara lika mjukt som dina fingertoppar.

Postad bild

#5 EVVK

EVVK

Pingvin expert

• Moderators
  • 2 154 Inlägg:

Postad 28 oktober 2013 - 07:23

Om dina hammer ons alltid är mjukare än ditt plektrumspel skulle jag jobba på det. Få dina legaton att vara lika höga och lika skarpa som med plektrumet. Och få ditt plektrum att vara lika mjukt som dina fingertoppar.

Nej, du har fel. Mina plektrum är av annat material än fingrarna och ger en annan typ av attack. Det ska låta annorlunda. Skulle det låta likadant så har du något fel i din setup.

#6 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 28 oktober 2013 - 19:51

Nej, du har fel. Mina plektrum är av annat material än fingrarna och ger en annan typ av attack. Det ska låta annorlunda. Skulle det låta likadant så har du något fel i din setup.

Det kan låta annorlunda, men det kan också låta lika om du övar på det.

Postad bild

#7 supersound1981

supersound1981

Forumsräv

• Members
  • 340 Inlägg:

Postad 16 januari 2014 - 22:28

Dynamik verkar vara det område där tänkandet kan ta plats utan att det stör spelet. Intellektet anses ju annars som för långsamt för att blanda sig processen när man verkligen "spelar". Mman kan inte ta med sig det målorienterade övandet till improvisationen osv.

Sen tycker jag att dynamik går in på det Jimmy Page benämner Light & Shade, något som innebär mer än bara typen av anslag. (Tension-release kan vara en benämning på samma sak.) Var man spelar något på halsen, växla mellan snabbt och långsamt, toner som är outside vs inside, hur man varierar kompet och ackorden, hur två gitarrer kan komplettera varandra, vibrato vs inget vibrato, effekt vs ingen effekt och säkert mycket mer.

Det är väl egentligen tre olika begrepp som går in i varandra. Kee Marcello talar i en video om hur han bygger upp ett solo med tension-release i formen av att växla mellan att spela extremt snabbt och sen mer melodiskt långsamt, men en jazzsnubbe skulle kanske mer tänka på det i formen av vilka toner man väljer och landar på.

Känsla och dynamik hänger också ihop. Med känsla menar jag att man bryr sig om att allt man gör är "fluent" (i brist på bättre ord) så det låter fint och är på en nivå som aldrig känns frustrerande, när man har möjlighet att välja det. Går man över den gränsen så verkar det väldigt svårt att få in dynamik i spelet eller ens lära sig något. En naturlig tendens när man stöter på problem är ju att spela högre och snabbare.  :)

Men det är klart att anslaget är med en hela tiden. Och det du nämner om legato har jag också börjat jobba på, man kan inte slå lika hårt med plektrumet som man är van vid om man vill ha en jämn volym mellan anslaget och legatot. Hörde det först från Martin Goulding.

#8 Gorran

Gorran

Forumsräv

• Members
  • 670 Inlägg:
  • Interests:Vin kvinnor och sång + Ferrari+ numera: gungstolen

Postad 16 januari 2014 - 22:40

Hur kan medelsvagt vara starkare än svagt????? Borde vara tvärtom...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar