Left Hand Muting - Gitarrlektioner - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Left Hand Muting

• Vänligen logga in för att svara
11 svar på denna tråd

#1 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 15 september 2013 - 16:25

Det här är en av de viktigaste videos från förra året och jag återvänder till det ofta.
Att bli riktgit bra på detta är tricket till att sätta inspelningar på första tagningen, få renare noter och våga slå an hårdare med högerhanden.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#2 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:
  • Interests:Jazz, titta på sport och peta i naveln :)

Postad 15 september 2013 - 16:29

Nu har jag inte tittat på denna video, men jag brukar använda vänsterhanden till att dämpa strängarna som inte skall låta :)

"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#3 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 15 september 2013 - 16:36

Nu har jag inte tittat på denna video, men jag brukar använda vänsterhanden till att dämpa strängarna som inte skall låta :)

PRECIS!

Postad bild

#4 osiris

osiris

Serious Bedroom Guitarist

• Members
  • 1 178 Inlägg:

Postad 15 september 2013 - 21:16

Det här var nog det som tog mig längst tid att begripa som självlärd. Hittills iaf :-D

Postad bild

#5 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 15 september 2013 - 22:06

Jag har fått med mig den tekniken från ackord, framförallt kvintackord som ju brukar läras ut med att man mutar en massa strängar (för att kunna ta i). Inte för att jag nödvändigtvis lyckas speciellt bra, annat än när jag försöker mig på typ delta blues(?) med droning notes (heter det så? toner som är tänkta att fortsätta ringa medans man spelar vidare) där man ju faktiskt inte vill muta dem... Jaja, man kan ju inte vinna jämt..

Men det är alltid bra att få en dedikerad lektion på det.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#6 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 16 september 2013 - 11:25

Jag har fått med mig den tekniken från ackord, framförallt kvintackord som ju brukar läras ut med att man mutar en massa strängar (för att kunna ta i). Inte för att jag nödvändigtvis lyckas speciellt bra, annat än när jag försöker mig på typ delta blues(?) med droning notes (heter det så? toner som är tänkta att fortsätta ringa medans man spelar vidare) där man ju faktiskt inte vill muta dem... Jaja, man kan ju inte vinna jämt..

Men det är alltid bra att få en dedikerad lektion på det.

Det jag har märkt i mitt bluesspel är att jag nu verkligen kan attackera strängarna eftersom jag vet att inga andra strängar ringer ut.

Men det är ju också det som är utmaningen. Att kunna spela i A, låta a-strängen ringa ut, muta E-strängen och sen spela melodin på D och G strängen och muta den höga E-strängen.
Då måste man såklart använda båda händerna.

Postad bild

#7 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 16 september 2013 - 13:19

Det jag har märkt i mitt bluesspel är att jag nu verkligen kan attackera strängarna eftersom jag vet att inga andra strängar ringer ut.

Men det är ju också det som är utmaningen. Att kunna spela i A, låta a-strängen ringa ut, muta E-strängen och sen spela melodin på D och G strängen och muta den höga E-strängen.
Då måste man såklart använda båda händerna.

Ja, det är väl nått sånt jag försöker mig på, fast på en mycket enklare nivå, där jag spelar i E och låter låga E ringa. Det låter så komplett även om man spelar själv utan backing tracks, i nån mening så kompar man väl sig själv antar jag. Egentligen har jag nog större svårigheter med att låta strängar ringa än att muta dem, känns det som, men jag är inte så aggressiv i mitt blues-spel så det kan ju bero på det..

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#8 Majkel

Majkel

Medlem

• Members
  • 238 Inlägg:

Postad 17 september 2013 - 15:23

Det här är en grejj jag tydligen lärt mig av ren automatik? Aldrig funderat över att jag gör eller inte gör så, men det är definitivt som han beskriver i videon. Förklarar ju tyvärr inte varför jag då fortfarande lirar som en kratta ;P

Enda skillnaden är väl att när låga E ska dämpas så är det tummen som kommer fram och hjälper till

#9 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 18 september 2013 - 13:06

Det här är en grejj jag tydligen lärt mig av ren automatik? Aldrig funderat över att jag gör eller inte gör så, men det är definitivt som han beskriver i videon. Förklarar ju tyvärr inte varför jag då fortfarande lirar som en kratta ;P

Enda skillnaden är väl att när låga E ska dämpas så är det tummen som kommer fram och hjälper till

Helt okej teknik. Brukar själv använda den-.

Postad bild

#10 EVVK

EVVK

Pingvin expert

• Moderators
  • 2 154 Inlägg:

Postad 18 september 2013 - 18:44

Mm många har nog det i sig redan, han bablade ju i 5+ minuter, han bara kunde visat det direkt. Förväntade mig nog mer magi än så efter den långa väntan ;( Om jag inte minns rätt så är detta något man lär sig väldigt tidigt vid t.ex. kommunala musikskolan.

Vänsterhands övertoner, dvs de som poppar fram på vissa ställen på greppbrädan hade haft högre tuffhetsfaktor.

#11 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 18 september 2013 - 20:21

Mm många har nog det i sig redan, han bablade ju i 5+ minuter, han bara kunde visat det direkt. Förväntade mig nog mer magi än så efter den långa väntan ;( Om jag inte minns rätt så är detta något man lär sig väldigt tidigt vid t.ex. kommunala musikskolan.

Vänsterhands övertoner, dvs de som poppar fram på vissa ställen på greppbrädan hade haft högre tuffhetsfaktor.

Tyvärr har inte alla gått kommunala musikskolan.

Postad bild

#12 STIZZE

STIZZE

Medlem

• Members
  • 79 Inlägg:

Postad 24 september 2013 - 17:28

Grymt! Jag sätter in det i min practice schedule!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar