Motivationstråden - Sida 3 - Gitarrlektioner - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Motivationstråden

• Vänligen logga in för att svara
47 svar på denna tråd

#41 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 30 januari 2014 - 11:05

Jag fungerar på nått liknande sätt, jag gillar inte heller att sätta upp ett mål och sedan ägna all tid åt att nå det för det tar för mig bara död på det roliga, nyfikenheten, upptäckarglädjen och förvandlar det till trista måsten. Jag blir fort uttråkad av långrandiga övningar så det är inte min grej. 

Min lösning för att det inte skall bli för fragmenterat är att ha ett antal spår/aktiviteter att jobba på/göra, det varierar naturligtvis exakt vad de innehåller men typiskt för mig är t.ex lära sig låtar (vanligtvis 2-4 st jag jobbar på parallellt), improvisera till bt, läsa & tillämpa musikteori, spela låtar jag lärt mig (för att inte glömma), spela Rocksmith, teknik (typ travis picking, droning notes etc i mitt fall), labba med ton (pedaler, mickar, stärkare etc), gehörsträna, lära sig lösa licks/riff etc. 

Så väljer jag helt enkelt aktivitet utifrån vad jag känner för och har tid till, är jag trött & sliten så kör jag lite Rocksmith eller repeterar låtar jag kan (ingen större mängd iofs.. Heheh). Är jag pigg & utvilad och har tid så kanske jag försöker lära mig en låt eller tillämpa nån musikteori. Har jag kort om tid (det vanligaste fallet just nu) kanske jag labbar med ton &/eller nån (spel-)teknik.

För mig funkar det här för det låter mig följa min lust men ändå ge nån slags kontinuitet utan att det tråkar ut mig med för repetetiva övningar. Därför försöker jag ha mål som ligger nära och är lätta att uppnå, jag pluggar inte in en hel låt i ett svep för det blir för tråkigt, i stället tar jag ett riff i taget. Inte så efftektivt om man har spelning i helgen och skall lära sig 100 låtar, men det har jag ju aldrig.. :) 

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#42 von Wolfenstein

von Wolfenstein

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 23:46

Övningar.. ja, det är tråkigt och jag hatar dem. Ibland kommer man inte ifrån dem men jag försöker att låta bli så gott det går :) Jag känner hur alla teoretiker får hjärtkramper nu men så är det :)

Att ha en stomme är nog inte helt fel men man måste veta sina begränsningar. Min stomme och ursprungliga inspirationskälla är Scott Gorham, jag vet dock att jag aldrig kommer att spela som honom och förmodligen låter mitt spel helt annorlunda än hans men det är ändå den stomme jag jobbar utifrån. Jag tror att man misslyckas om man försöker låta exakt som någon annan för det är sannolikt dömt att misslyckas. Utifrån min grund har jag hittat mitt eget sound som passar mig och jag är skapligt nöjd så och försöker istället utveckla mitt eget ljud och min egen stil.

Angående övningar så finns det många anledningar till att öva. Jag jobbar med virke och använder händerna väldigt mycket vilket gör att jag måste öva fingerfärdigheten för att inte stelna helt. Jag har skadat händerna i industrin med klämskador och skärsår som gjort fingrarna hårda och klumpiga så övning och träning är nödvändigt om jag ska spela alls. Att däremot sitta och nöta skalor i timmar är inget som ger mig något eftersom jag inte är sologitarrist och inte har någon större nytta av skalor, jag kan en hel del men jag är inte lockad av supersnabba arpeggion och sånt så jag övar inte på det. Istället (som gammal trashspelare) har jag lagt mycket övning på plektrumhandens tekniker som är viktigt där. Kort sagt, man ska öva mycket på det man behöver för tillfället och inte slösa tid på det man inte behöver. Så tycker jag i alla fall.

Att öva på att låta som någon annan känns lite overkill om man inte har ett coverband?
Överambition kan lätt bryta ned en människa, jag förordar nog hellre små mål och ta ett steg i taget. På så sätt ser man var övningen behövs lättare. Man ska inte ta på sig mer än man klarar av, det är bara destruktivt. Man måste också inse att man kanske inte klarar allt man vill och att det krävs mycket för att ändå ta sig dit. Finns viljan så går det men viljan tar stryk av för höga mål.. Viktigast av allt är kanske att inte vara rädd för att misslyckas. Utan misslyckanden kommer man inte framåt, så är det, det är av misstagen man lär sig har jag hört :)

Jag har anpassat mig till synsättet att det bara är att köra på och låta saker hända. Man kan oftast mer än man tror om man bara slappnar av lite och inte tar så hårt på inbillade krav. Öva inte för övandets skull, det tror jag bara sänker självkänslan i onödan.

Sa jag nå't vettigt nu eller blev det bara svammel? :D

#43 Ronström

Ronström

Medlem

• Members
  • 104 Inlägg:

Postad 27 maj 2015 - 20:20

Jag vet inte om ni kikat nått på Tina S på youtube. Men här kommer en video av henne. 
Skaplig säker 15-åring!  :o

https://www.youtube....h?v=XpASSx0ecTU

..vi har många.. döda.. som.. försöker fly..  - Stefan löfven
:o

#44 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 27 maj 2015 - 23:30

Jag ser mig själv som en teknisk spelare och har stolthet i det. Gav mig för några år sen när tiden inte längre räckte och jag bara blev äldre. :)

Kan inte mer än ta av hatten! Det här är ruskigt jävla bra! Ruskigt jävla skitbra!
Jag har spelat gitarr i femton år och är nästan dubbelt så gammal. Visst hände det mest första året, jag var megastolt och hängiven att bli bäst när jag var femton. Ha ha, tider det. Innan internet liksom.

Det som verkligen imponerar är högerhanden, den har en sofistikerad handledsrull som är enastående! Kolla hela tiden på den, det är som att alla tänkbara plockgurus inkarnerat sin visdom i en och samma högerhand. Sen, att kunna se sådär lagom engagerad och cool ut är fanimig en konst det med! Det där är fan det bästa på länge!

Alla hattar AV!
But he was a muffin...

#45 Zappa-san

Zappa-san

Red mage

• Moderators
  • 1 817 Inlägg:
  • Interests:Cobblestone and Dirt

Postad 04 juni 2015 - 22:46

But he was a muffin...

#46 Distortion

Distortion

Medlem

• Members
  • 262 Inlägg:
  • Interests:Musik, konst, livet.

Postad 12 juni 2015 - 21:10

Jag tittar inte så ofta på youtube även om det inspirerar att se alla dessa fantastiskt duktiga musikanter så är det en kreativ dödare som får en att tvivla på sig själv och sin egen kapacitet. Jag har insett att det som funkar bäst för mig är att låsa in sig och stänga av omvärlden och bara köra sin grej. Då skriver jag som bäst. Och det blir en motivation att bli klar med projektet/låten och samtidigt att bli bättre. Man tävlar mot sig själv. Det motiveras jag av.

"There's no reason for a guitarist to have a big ego. You should love the instrument more than wanting to be a rock star." Randy Rhoads

Charvel Desolation - EMG 57-66

#47 von Wolfenstein

von Wolfenstein

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 12 oktober 2015 - 17:13

https://youtu.be/IYfsQsBONVQ Hittade den här nyligen och jag tycker att en del är värt att lyssna på. Det här är en av de yxsvingare som inspirerar mig. 

#48 jakkzeven

jakkzeven

Medlem

• Members
  • 234 Inlägg:

Postad 04 november 2015 - 22:51

Något som alltid inspirerar mig till att öva/skriva är olika "making of" dokumentärer. T ex https://youtu.be/rpMn6gP69eM

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar