Motivationstråden - Sida 2 - Gitarrlektioner - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Motivationstråden

• Vänligen logga in för att svara
47 svar på denna tråd

#21 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 263 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 24 augusti 2013 - 16:27

Aha, jag förstår. Men det jag inte förstår är vaför man behöver externa motivationshöjare. För mig handlar det om att sätta ett mål och när man nått detta mål sätter jag ett nytt.

Behöver man inspiration för att prova något nytt så kan jag förstå men det är ju inte särskilt svårt eftersom det vimmlar av uppslag på Yuetube. Ibland kanske man behöver lite feedback och då kan det vara bra att ha en mentor. Jag var och träffade min mentor igår och vi diskuterade lite av varje. Helt klart är att min ambition med att lära mig musikteori har varit mycket positivt för den framngång jag nått hittills. All möda med att lära mig intervall och Scale Degree formula för skalor har öppnat för bättre spelträning och jag har även fått större förmåga att bedöma om tips från andra, exemplevis på Youtube, leder till framgång.

För min egen del så är den stora motivationskällan att jag har skaffat mig teoretiska kunskaper så att jag själv kan bedöma att jag gör framsteg som sporrar mig att öva. Därför behöver jag ingen extern motivationshöjare.

Kan detta vara något som motiverar andra att satsa musikteori?

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#22 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 25 augusti 2013 - 01:11

....

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#23 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 25 augusti 2013 - 01:21

Aha, jag förstår. Men det jag inte förstår är vaför man behöver externa motivationshöjare. För mig handlar det om att sätta ett mål och när man nått detta mål sätter jag ett nytt.

Behöver man inspiration för att prova något nytt så kan jag förstå men det är ju inte särskilt svårt eftersom det vimmlar av uppslag på Yuetube. Ibland kanske man behöver lite feedback och då kan det vara bra att ha en mentor. Jag var och träffade min mentor igår och vi diskuterade lite av varje. Helt klart är att min ambition med att lära mig musikteori har varit mycket positivt för den framngång jag nått hittills. All möda med att lära mig intervall och Scale Degree formula för skalor har öppnat för bättre spelträning och jag har även fått större förmåga att bedöma om tips från andra, exemplevis på Youtube, leder till framgång.

För min egen del så är den stora motivationskällan att jag har skaffat mig teoretiska kunskaper så att jag själv kan bedöma att jag gör framsteg som sporrar mig att öva. Därför behöver jag ingen extern motivationshöjare.

Kan detta vara något som motiverar andra att satsa musikteori?

Absolut, kunskap är alltid bra att ha.
Dom enda som protesterar mot musikteori är dom somn inte läst det. Alla som har läst det rekommenderar det.Det leder till många AHA upplevelser.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#24 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 27 augusti 2013 - 21:29

Postad bild

#25 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 15 september 2013 - 16:51

Postad bild

#26 Mogana

Mogana

Medlem

• Members
  • 289 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 15 september 2013 - 18:55

En av mina favoriter. Man behöver ibland höra den enkla sanningen.

J.S. Bach: "I was obliged to be industrious. Whoever is equally industrious will succeed equally well."

#27 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 20 september 2013 - 22:51

Postad bild

#28 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 04 december 2013 - 23:29

Postad bild

#29 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:
  • Interests:Jazz, titta på sport och peta i naveln :)

Postad 15 december 2013 - 17:53

"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#30 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 16 december 2013 - 20:56

Precis vad jag behövde tidigare i dag! +1 på den

#31 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 18 december 2013 - 18:11

"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#32 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 872 Inlägg:

Postad 23 december 2013 - 23:45

Postad bild

#33 Christian Vesterlind

Christian Vesterlind

Medlem

• Members
  • 68 Inlägg:

Postad 24 december 2013 - 14:31

Jag personligen har aldrig blivit så inspirerad som när jag såg Jason Becker:Not Dead Yet. Rekommenderar den starkt!

Gitarrist i Forged in Fury. Groove death metal från Stockholm.

#34 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 01 januari 2014 - 17:28

Svaret på dina frågor om musik är enkelt:ÖVA ÖVA ÖVA.

Mitt moderna Black Metal band: https://www.facebook...435709619887787

#35 supersound1981

supersound1981

Forumsräv

• Members
  • 340 Inlägg:

Postad 04 januari 2014 - 23:34

Extremt värdefullt att du postade de länkarna. Har kollat in flera Hal Galper från samma uppladdare, och alla har något att säga oavsett om man spelar jazz eller inte. Tack.

#36 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 05 januari 2014 - 11:41

Extremt värdefullt att du postade de länkarna. Har kollat in flera Hal Galper från samma uppladdare, och alla har något att säga oavsett om man spelar jazz eller inte. Tack.

Kul att du fann det inspirerande. :)

#37 von Wolfenstein

von Wolfenstein

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 23 januari 2014 - 23:12

Absolut, kunskap är alltid bra att ha.
Dom enda som protesterar mot musikteori är dom somn inte läst det. Alla som har läst det rekommenderar det.Det leder till många AHA upplevelser.

Tillåt mig att protestera modest.. Jag är skolad sedan 5 års åldern i klassisk och spansk gitarr och tro mig, det motiverar inte mig ett skit. Ett tragglande utan like och regler till förbannelse. Det är själsdödande för den fria själen. Visst, nu kan jag det och jag har nytta av det ibland men jag rekommenderar det inte generellt. Vissa behöver det och andra inte, de flesta behöver däremot några delar av det men det är en annan sak.

Jag föddes på nytt när jag träffade en gitarrlärare som sa rakt ut att det här är inte din grej grabben. Jaha, tänkte jag, ska jag sluta spela eller vad? Nej, sa han, men du ska spela inifrån, du spelar utifrån. Där vaknade jag. Hans råd var att jag skulle spela det som kändes bäst, ta reda på vad jag vill och hur jag ska komma dit. Ett av hans lite skummare tips var att sätta mig i ett mörkt rum och se vad som hände med guran i mina händer. Hur spelar du när du inte ser vad du gör? Jo, du spelar inifrån och låter dina tankar bli ljud.

Mina egna tips i motiveringsväg skulle kunna vara: Skit i vad andra tycker, känns det rätt så är det rätt. Vem spelar du för; dig själv eller andra? Vem är den ultimata domaren av din förmåga? Ibland stöter man på hinder som känns oöverkomliga, shit happens: gå vidare så löser det sig när du minst anar det.

Själv tar jag en långpromenad i skogen med en termos kaffe och en dosa färskt snus, letar upp nån del av skogen utan hyperhajpade joggare och bara betraktar omgivningen. Det ger energi till själen och sinnet och rätt som det är så har du en ny slinga eller ett solo i skallen som du kan ta med hem. Och som någon annan sa: glöm inte vilan. Ta en paus ibland, man kan inte tvinga fram inspiration men man kan kväva den.

#38 Putte

Putte

Smelly and loudy twostroker

• Members
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Livet i 30 knyck och tvåtaktsrök ;)

Postad 24 januari 2014 - 22:26

Jahopp.... Giv mig motivation, tror det behövs en hel del :P Eländet har hängt och samlat damm i hmmmm..... 2,5 år :lol:

stnl.jpg

"This thread has been messed up by Putte"

Greco SA-700 '82 Latinoröv MIJ
Peavey ValveKing 112 50W, "Racing-moddad"

#39 von Wolfenstein

von Wolfenstein

Nykomling

• Members
  • 33 Inlägg:

Postad 24 januari 2014 - 23:07

1. Ta ner den 2. Spela på den
Något borde hända :)

#40 supersound1981

supersound1981

Forumsräv

• Members
  • 340 Inlägg:

Postad 29 januari 2014 - 20:52

Wolfenstein, och alla andra också, det du nämnde om att spela inifrån, har tänkt i liknande banor de senaste dagarna. Har aldrig fått ihop mitt övande på det här fördjupande sättet som ger kontinuitet, utan allt har mer känts som fragment, pusselbitar som inte går ihop. När inspirationen kommer för var och en av dessa  känns det inte så, men sen landar det ändå i det. Så det här med att man spelar inifrån skulle man också kunna uttrycka som att man spelar från sitt centrum, och det gäller då först att hitta sitt centrum.

Jag kan inte säga att jag har gjort det, men de som skriver låtar eller egen musik tillsamans i en bandsituation kommer att jobba på det sättet, så de har en otrolig fördel. Men om man bara vill öva för sig själv kan det vara svårt. Det verkar som att ambitionsidéerna är vad som INTE kommer från centrum, och för min del dödar detta musiken istället för att hjälpa den. När lusten att spela kommer vill jag hitta ett sätt att öva seriöst och målinriktat, men det sökandet fäller snabbt det som är kul. Jag vill ha det seriöst för att hålla ihop det, och inte hamna i ett planlöst kaos, men med ambitionerna hamnar allt istället på intellektets nivå tror jag.

Har tex hört Zakk Wylde rekommendera en att emulera en eller max två av ens favoritgitarrister för att sen hitta sin egen stil med det som en stomme. Det låter vettigt eftersom jag tror mig gilla att spela andras prylar, nyfikenheten på hur de gör det är i alla fall där. Så jag lyssnar kanske på Zeppelin och tänker att jag borde gå in för att kolla in just Jimmy Page lite djupare under en fas, men nästa dag ändras målet till Chuck Berry, Angus Young, Fast Eddie Clark, Glenn Tipton, Van Halen Freddie King, Marc Bolan osv. Det spänner lätt över tre decenniers rockmusik, och jag fixar inte att hålla fast vid den typen av mål, och isolera mig med en artist så. Att improvisera till backingtracks är inte heller min grej, även om det i rätt setting säkert är extremt användbart. Jag vill främst lära mig låtar och utveckla gehöret, teorin och tekniken, mest som en terapi, men så fort planerna för ambitioner dyker upp går allt åt helvete. Har haft det här problemet sen dag ett.

Kanske ska jag låta bli att vara ambitiös helt enkelt. Kontraituitivt. Frågar mig nu varför jag började spela, och svaret är att jag inspirerades av prylarna och vad jag hörde från andra som gick på samma skola, eller vad som testades i musikaffärer. Samt skivor och filmer förstås. So far so good. Men sen händer något, jag kommer på att jag vill lära en låt, och det väcker det här ambitiösa planerandet, så det utvecklas till en lång lista både på låtar och mer indirekt musikaliskt övande, och det blir precis som den här körsträckan jag skrev om angående plankande. Plötsligt ska jag ta mig från punkt A till B, och det är en jättelång sträcka så jag är överbelastad redan innan jag börjat. :)

Jag vet inte hur jag kommer ifrån det här, för jag gillar samtidigt mina ambitioner, men drar mig för att gå till en lärare, för jag vet inte vart jag ska med en lärare, alltså riktningen. Vad som är inifrån verkar däremot vara det som dyker upp innan jag hinner bli ambitiös, där någonstans finns mitt centrum, och det är 1 sak som tillåts fylla den rymden. Således verkar det bättre att vara enfaldig än mångfaldig.  :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar