Att bygga en båt - Off topic - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Att bygga en båt

• Vänligen logga in för att svara
185 svar på denna tråd

#1 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 17:15

Tjo alla!

Jag och en kompis funderar på att bygga en båt. En liten sådan som bara en man får plats i

och så man kan ro. Ser ut typ såhär.

Jag har försökt ta ut mått och grejer.

Men jag undrar, är det någon här som vet hur man räknar ut om båten och flyta och hur mycket den kan bära?

Jag har läst om en massa volymer och grejer men förstår mig inte på sånt...

Såååå finns det någon som kan tänkas hjälpa mig?

Jag lovar att skapa en byggtråd i så fall. :)

http://www.instructa...J2T.SQUARE3.jpg

Svaret på dina frågor om musik är enkelt:ÖVA ÖVA ÖVA.

Mitt moderna Black Metal band: https://www.facebook...435709619887787

#2 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:
  • Interests:Jazz, titta på sport och peta i naveln :)

Postad 26 juli 2013 - 17:48

Farsan byggde något liknande åt mig och en av syrrorna, när vi var små. Jag var inte så tung på den tiden, så den flöt bra :)

"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#3 Chatte

Chatte

Gitarrgud

• Members
  • 1 560 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 18:32

Den tråden ser jag fram emot :)
Tror att det viktiga är väl kölen?
Så den inte vill slå runt så fort man kliver i?

#4 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 18:43

Den tråden ser jag fram emot :)
Tror att det viktiga är väl kölen?
Så den inte vill slå runt så fort man kliver i?

Jo, men denna är platt i botten, eftersom man använder en masonitskiva eller liknande som botten.  Om jag kommer ihåg rätt, så använde farsan två brädor som sidostycken som han täljde till och sedan en eller två brädor i botten som man kunde sitta och ha fötterna på. Till själva botten användes en masonitskiva som han nubbade fast i sidostyckena.. Det kan även ha varit en bräda i ändarna på sidostyckena som höll ihop konstruktionen och där han fäste masonitskivan :).   .  

"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#5 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 19:06

Bör jag ha en masonitskiva som botten eller plank??

#6 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 19:11

Det finns ju masonit som är ca 1 cm tjocka som jag tror skulle funka, Farsan använda 5mm masonit, men det tror jag inte håller för dig :)

#7 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 19:20

Okej. Vad kostar det tros? :)

Jag har räknat ut att om jag ska bygga allt i plank blir det 325 kronor.

#8 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 19:40

Jag lyckades bara hitta tunn masonit, men den kostade 95 kr på Byggmax, så då är det säkert billigare att bygga i brädor :)

#9 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 19:55

Jag kör på brädor :)

Tänkte faktiskt köpa brädorna på Byggmax.

Mycket mer viking med brädor med hehehe....

#10 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 19:56

Har ni några tips och trix eller något förslag förresten?

Jag tänkte bara köpa platta plank och lite...öhm fogar?..

Jag vene vad det heter, plankorna ska spikas fast i dom iaf. Dom sitter i hörnen.

Och sen möjligtvis limma mellan brädorna med något super mega skitbra limm för att minska

risken för vatten. Vi ska ut på upptäcksfärd vet ni :D

#11 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 20:08

Det finns råspont som troligen skulle funka som botten. Och som namnet antyder så används en spont för att det skall bli tätt mellan brädorna. Och vill du vara riktigt seriös så skall du även tjära in botten :)

#12 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 21:46

Hade du kunnat förklara råspont för mig? Jag har dålig uppkoppling som tusan just nu... :(

Och vad du menar med att tjära in botten så är du snäll haha!

#13 Fisk

Fisk

Veteran

• Members
  • 869 Inlägg:
  • Interests:Musik!

Postad 26 juli 2013 - 21:58

Peta in linfiber (om jag minns rätt) mellan borden. Pensla sen på med varm tjära. Kommer troligen läcka när du slänger i båten i vattnet, men träet sväller och blir tätt,
Spammar mest.

#14 mickem

mickem

Veteran

• Members
  • 1 320 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 22:02

Rekommenderar Vintage-30 för på vintern kan du använda den som 4x12:a  :P

--

Att "scoopa midsen" när man spelar ett mellanregisterinstrument verkar ju inte klokt

#15 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 26 juli 2013 - 22:16

Här kommer en bild på ett råsponsbräde i genomskärning:

2saf05k.jpg

Den lilla flärpen som sticker ut kallas för fjäder och den skall tryckas in i urgröpningen som kallas för not. Detta gör att det kommer att bli tätt mellan brädorna. men du får nog även ha på tjära för att vattnet inte skall komma in i båten :)

#16 Woodcock

Woodcock

Medlem

• Members
  • 82 Inlägg:

Postad 27 juli 2013 - 09:51

Här kommer en bild på ett råsponsbräde i genomskärning:

2saf05k.jpg

Den lilla flärpen som sticker ut kallas för fjäder och den skall tryckas in i urgröpningen som kallas för not. Detta gör att det kommer att bli tätt mellan brädorna. men du får nog även ha på tjära för att vattnet inte skall komma in i båten :)

Det där kommer inte att funka nåt vidare tror jag.När träet sväller av vattnet så kan det inte röra sej på bredden p.g.a sponten.Det kommer förmodligen att spricka.Vi byggde två båtar på jobbet för en massa år sedan.En med köl och en platteka.Jag var inte delaktig i byggandet annat än tillverkning av verktyg m.m.Men jag kom ihåg att dom"shimsade"mellan varje bräda med tunn masonit har jag för mej,tror dom drevade mellan brädorna sedan också.Sen när den var klar rullade dom ut båten på vagn å fyllde den med vatten några dagar i rad.Sedan på med träolja i flera omgångar tills träet var mättat.

#17 muppletification

muppletification

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 27 juli 2013 - 10:52

Tjo!

Angående uträkning av båtens volym och flytkraft:

Det hela är väldigt enkelt; ta först reda på ungefär hur mycket du + båten kommer att väga på torra land, säg tillexempel 100 kg (för enkelhetens skull, no offense ;D ). Båtens flytkraft kommer att vara vikten av den volym vatten båten kommer att trycka undan, eller "ersätta med luft och trä". 1 liter, eller 1 dm3 vatten väger ungefär 1 kg, så för att hålla dig och båten flytande behöver båten ha en yttre volym på 100 dm3under vattenytan. Om vidare förenkling krävs: t.ex. kan båten ha måtten: 25 x 80 x 50 cm, vilket ger en volym på 100 dm3 . Observera att det här är måtten som krävs för att den knappt skall kunna flyta, så lägg till en säkerhetsfaktor (t.ex volymen gånger 1,5) och lägg till kanske 15-20 cm på djupet för att ha en kant ovanför vattenytan.

Hoppas att det hjälpte ;D

#18 Anton

Anton

Viking

• Members
  • 2 112 Inlägg:

Postad 27 juli 2013 - 11:47

Peta in linfiber (om jag minns rätt) mellan borden. Pensla sen på med varm tjära. Kommer troligen läcka när du slänger i båten i vattnet, men träet sväller och blir tätt,

Förlåt mig men vad menar du med bord?

Rekommenderar Vintage-30 för på vintern kan du använda den som 4x12:a  :P

HAHA så sant :D

Tjo!

Angående uträkning av båtens volym och flytkraft:

Det hela är väldigt enkelt; ta först reda på ungefär hur mycket du + båten kommer att väga på torra land, säg tillexempel 100 kg (för enkelhetens skull, no offense ;D ). Båtens flytkraft kommer att vara vikten av den volym vatten båten kommer att trycka undan, eller "ersätta med luft och trä". 1 liter, eller 1 dm3 vatten väger ungefär 1 kg, så för att hålla dig och båten flytande behöver båten ha en yttre volym på 100 dm3under vattenytan. Om vidare förenkling krävs: t.ex. kan båten ha måtten: 25 x 80 x 50 cm, vilket ger en volym på 100 dm3 . Observera att det här är måtten som krävs för att den knappt skall kunna flyta, så lägg till en säkerhetsfaktor (t.ex volymen gånger 1,5) och lägg till kanske 15-20 cm på djupet för att ha en kant ovanför vattenytan.

Hoppas att det hjälpte ;D

Hmm det hjälpte lite haha.

Du kanske kan hjälpa mig ännu mer och räkna ut det åt mig :rolleyes:

Jag räknade ut att jag + båten kommer väga ungefär 88,8 kg. Det blir lite under det, det är jag rättså säker på.

Visst tusan, du kanske kommer behöva mått.

Den kommer vara 30 cm hög, 40 cm bred och cirka 1m 70 cm lång INNAN den där vad ska man säga,

plog-liknande grejen där framme sticker upp. Plog-grejen blir 30 cm.

#19 muppletification

muppletification

Nykomling

• Members
  • 2 Inlägg:

Postad 27 juli 2013 - 12:31

Hmm det hjälpte lite haha.

Du kanske kan hjälpa mig ännu mer och räkna ut det åt mig :rolleyes:

Jag räknade ut att jag + båten kommer väga ungefär 88,8 kg. Det blir lite under det, det är jag rättså säker på.

Visst tusan, du kanske kommer behöva mått.

Den kommer vara 30 cm hög, 40 cm bred och cirka 1m 70 cm lång INNAN den där vad ska man säga,

plog-liknande grejen där framme sticker upp. Plog-grejen blir 30 cm.

Behövs ju inte riktigt någon volym-beräkning om du redan har satt måtten ;) Haha, man blir lätt lite trög i skallen under semestern :D Jag har, snäll som man är, räknat på det ändå, och med de mått du anger bör vattnet stiga upp ungefär 13 cm ovan botten (17 cm från kanten till vattenytan) på båten när den ligger i vattnet och du sitter i, och det är ju ganska lagom. Har ingen aning om hur dina planer ser ut för båten, men dina mått räcker för att bära över 200 kg, vilket kan vara tryggt att veta. Värt att tillägga är att jag inte räknade med "plogen", så du har antagligen 5-7 kg extra lyftkraft i den. (Är lite för sommar-seg för att börja med integralekvationer, haha). Lycka till nu!

#20 gsandberg

gsandberg

Forumsräv

• Members
  • 371 Inlägg:

Postad 27 juli 2013 - 13:26

Tänk också på att vikingarna inte sågade sina plankor till vikingabåtarna utan dom KLÖV stockarna. Då blir virket mycket segare och håller ihop båten bättre ifall ni skulle råka ut för en storm i Nordsjön.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar