C-dur och bastoner. - Musikteori &tabulatur - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

C-dur och bastoner.

• Vänligen logga in för att svara
10 svar på denna tråd

#1 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 05 november 2012 - 16:26

Jag satt häromdagen och "Travisplockade". Testade att växla bastoner lite och i för C-dur lät det väldigt bra med C och G i botten, men E funkade inte alls för mig. Finns det en annan förklaring än att det är en smaksak?

#2 Linus Söderholm

Linus Söderholm

Forumsräv

• Members
  • 453 Inlägg:

Postad 05 november 2012 - 17:16

Fattar inte frågan. I C-Dur har du ju CDEFGAB i skalan. Om en viss baston passar beror ju helt på vilket ackord som är just då? Och vad är "travisplockade"? För övrigt är E i ett C-dur-ackord tersen och låter bra i basen som mellanton när man går över från C till F :)

Eller så skriver man en slick 80-talsballad med bara ters & kvint i bas och endast vid enstaka tilllfällen, grundtonen :-P Smäck sedan dit en massa 11-ackord och maj9 så är man hemma ;)

Gear:
Fender Stratocaster (modified)
Ibanez RGA42 (heavily modified)
Furch Durango
Yamaha BB415
plus 3 more electric guitars built from scratch and counting...

#3 Banish

Banish

Medlem

• Members
  • 273 Inlägg:

Postad 05 november 2012 - 17:36

Menar du att du spelade växelbas?

#4 återfall

återfall

Forumsräv

• Validating
  • 646 Inlägg:
  • Interests:Golf
    Gitarr
    skytte

Postad 05 november 2012 - 20:59

Hmmm, provade, jag tyckte inte ens att G lät bra och absolut inte E, däremot så brukar jag växla mellan lösa e&b med att sätta lillfingret på e och b strängen på 3é bandet när jag kör travispicking i C och ligger kvar en stund på det ackordet.

Hoppas att det gick fram, hursomhelst....

#5 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 05 november 2012 - 21:42

Fattar inte frågan. I C-Dur har du ju CDEFGAB i skalan. Om en viss baston passar beror ju helt på vilket ackord som är just då? Och vad är "travisplockade"? För övrigt är E i ett C-dur-ackord tersen och låter bra i basen som mellanton när man går över från C till F :)

Eller så skriver man en slick 80-talsballad med bara ters & kvint i bas och endast vid enstaka tilllfällen, grundtonen :-P Smäck sedan dit en massa 11-ackord och maj9 så är man hemma ;)

Jag menade ackordet C-dur. Att E som baston inte låter bra, medan C och G gör det.

Travis picking är ett sätt att kompa. Det har fått namnet efter Merle Travis. Jag har använt den här boken för att lära mig det: http://www.amazon.co...g/dp/0936799005

Menar du att du spelade växelbas?

Nej, men det är appliserbart för växelbas också.

#6 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 16 november 2012 - 17:21

En tanke jag får är att det kan vara dels för att det är så stort hopp mellan lös E-bassträng och tonen C på A-strängen, att det låter lite mysko därför. Eller att vi är så vana vid att det låter "fel" när man oavsiktligt kommer åt lös E-sträng när man (eller när andra) lär sig ackorden. Så man har liksom redan tränat in att det ljudet är "fel".

För tonen E finns som sagt med i C-durs skala (som ju C-durackordet är uppbyggt av), så det är alldeles rimligt att ha den tonen i basen. Dock är det som någon nämnt tersen i skalan, och tersen är alltid en väldigt dominant ton (man "ska" t.ex aldrig dubbla den tonen om man skriver flerstämmig musik). Därför kan det kännas som om den tar över ackordet väldigt mycket om den ligger i basen, varför det nästan bara passar bra att göra så när bastonen ska leda vidare till exempelvis F-dur. C är ju grundtonen i det ackordet, och grundtonen heter ju som den gör av en anledning. Den kommer alltid att passa bra att ha som baston. G är kvinten, den är inte lika dominant som tersen är och således låter det behagligare när den är baston.
Jag vet inte hur Travispicking låter, och vet inte hur mycket du kan om musikteori över huvud taget, men kan tillägga att med grundton, ters och kvint har du alla toner som durackordet är uppbyggt av. Detta kallas en treklang. :) eftersom gitarren har fler strängar än tre så dubblar man bara dessa tre (om man inte lägger till andra toner men då är det ingen treklang längre) fast ofta i olika oktaver.
Klokare nu? :)

Snälla, hjälp mig att vinna en årsförbrukning kattmat genom att rösta på min katt en gång om dagen, fram till 14 dec 2015!
http://kattensdag.ro...ling/?pid=48679

myspace.com/karolinastorling
Min biologiska klocka kallas mensur.

#7 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 16 november 2012 - 23:47

En tanke jag får är att det kan vara dels för att det är så stort hopp mellan lös E-bassträng och tonen C på A-strängen, att det låter lite mysko därför. Eller att vi är så vana vid att det låter "fel" när man oavsiktligt kommer åt lös E-sträng när man (eller när andra) lär sig ackorden. Så man har liksom redan tränat in att det ljudet är "fel".

För tonen E finns som sagt med i C-durs skala (som ju C-durackordet är uppbyggt av), så det är alldeles rimligt att ha den tonen i basen. Dock är det som någon nämnt tersen i skalan, och tersen är alltid en väldigt dominant ton (man "ska" t.ex aldrig dubbla den tonen om man skriver flerstämmig musik). Därför kan det kännas som om den tar över ackordet väldigt mycket om den ligger i basen, varför det nästan bara passar bra att göra så när bastonen ska leda vidare till exempelvis F-dur. C är ju grundtonen i det ackordet, och grundtonen heter ju som den gör av en anledning. Den kommer alltid att passa bra att ha som baston. G är kvinten, den är inte lika dominant som tersen är och således låter det behagligare när den är baston.
Jag vet inte hur Travispicking låter, och vet inte hur mycket du kan om musikteori över huvud taget, men kan tillägga att med grundton, ters och kvint har du alla toner som durackordet är uppbyggt av. Detta kallas en treklang. :) eftersom gitarren har fler strängar än tre så dubblar man bara dessa tre (om man inte lägger till andra toner men då är det ingen treklang längre) fast ofta i olika oktaver.
Klokare nu? :)

Tack Karro. :)
Det du skrev om att aldrig dubblera tersen kände jag inte till. Det krockar dock för t.ex. D-dur där F# (ters) i basen låter jättebra i mina öron. Jag faller tillbaka på det du skrev om att vi helt enkelt tidigt lär oss att öppet E låter fel.

Exempel på artister som använder sig av travispicking är (förutom Merle Travis) Paul Simon, Ralph McTell & Chet Atkins,

Demo

Ralph McTell

#8 Gitarrdåren

Gitarrdåren

Gitarrgud

• Members
  • 2 949 Inlägg:

Postad 17 november 2012 - 17:22

Tersen är en stark och tongivande sökare, inte lika rastlös som sin kompis sext men ändå ständigt på väg någonstans.
Inte heller samma starka hemlängtan som kusinen septima, för tersen är resan det viktiga och inte åt vilket håll resan går.
Hon (tersen är helt klart en hon, uppe eller nere helt utan anledning) visar vägen och dikterar åt vilket håll många andra skall gå med är inte stark nog att kunna bli en envåldshärskarede diktator.

Vad jag säger är, lämna henne inte på samma ställe för länge så är hon trevlig, samarbetsvillig och med på det mesta.
Hon är ingen slampa som ställer upp på vad som helst, man måste visa henne respekt och förståelse.
Som alla kvinnor vill hon bli sed, hörd och älskad.

/Magnus
Playing guitar really helps your guitar playing!

Youtube - MagnusOlsson.com

#9 KarroGitarro

KarroGitarro

Forumsräv

• Members
  • 547 Inlägg:

Postad 17 november 2012 - 18:39

Jaha heter det Travis picking? Det spelar ju jag själv jätteofta :)

Snälla, hjälp mig att vinna en årsförbrukning kattmat genom att rösta på min katt en gång om dagen, fram till 14 dec 2015!
http://kattensdag.ro...ling/?pid=48679

myspace.com/karolinastorling
Min biologiska klocka kallas mensur.

#10 Salomon9595

Salomon9595

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 18 november 2012 - 00:13

Jag skulle säga att det inte låter lika bra för att det är ett större tonavstånd mellan C och E (nedåt) än C och G. Om du växlar mellan C och E (uppåt) låter det i mina öron bra. Om du gärna vill ha med låga E så kan du på ett snyggt sätt få med den genom att först spela G och sedan E. Det skulle kunna se ut så här: (spela resten av C-ackordet mellan bastonerna) C, G, E, G, C.

#11 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 18 november 2012 - 23:29

Jag skulle säga att det inte låter lika bra för att det är ett större tonavstånd mellan C och E (nedåt) än C och G. Om du växlar mellan C och E (uppåt) låter det i mina öron bra. Om du gärna vill ha med låga E så kan du på ett snyggt sätt få med den genom att först spela G och sedan E. Det skulle kunna se ut så här: (spela resten av C-ackordet mellan bastonerna) C, G, E, G, C.

Tack, ska prova. :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar