Trasiga blodkärl i fingrarna? - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Trasiga blodkärl i fingrarna?

• Vänligen logga in för att svara
12 svar på denna tråd

#1 Maverick

Maverick

Medlem

• Members
  • 100 Inlägg:

Postad 25 oktober 2012 - 20:46

Nån mer som råkat ut för att blodkärlen i vänsterhandens fingrar pajjar? Jag är iofs inte helt säker på att det är det som hänt, men till och från så svullnar ett av mina fingrar upp och blir stelt och lätt blåaktig i tonen. Ser ut som en kraftig stukning typ. Går på ett par tre minuter ungefär. Det enda jag kan tänka mig är att ett blodkärl klämts sönder mot gitarrhalsen för jag gör typ inte så mycket annat som skulle kunna skada fingrarna.

Om nån eventuellt varit med om samma sak, hur lång tid tog det innan det gick över? För i mitt fall började för nån vecka sen och sen har det återkommit vid kanske tre fyra tillfällen totalt. Det går över på en dag ungefär men återvänder som sagt.

/Freddo
Gibson Les Paul 60's Tribute Worn Goldtop
Jackson PS-4 (Intresserad? Lägg ett bud!)
Roland Micro Cube RX
Peavy Rage 158

#2 gsandberg

gsandberg

Forumsräv

• Members
  • 361 Inlägg:

Postad 26 oktober 2012 - 08:20

Tycker det låter mer som om du klämmer för hårt på gitarrhalsen så du stryper blodtillförseln till fingret. Säkrast att gå till doktorn.

#3 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 854 Inlägg:

Postad 26 oktober 2012 - 12:58

Doktor direkt!!!

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#4 Kjelle

Kjelle

Forumsräv

• Members
  • 596 Inlägg:

Postad 26 oktober 2012 - 13:30

Doktor direkt!!!

+1

#5 Maverick

Maverick

Medlem

• Members
  • 100 Inlägg:

Postad 26 oktober 2012 - 16:39

Hmm, kanske blir så. Tilläggas ska väl att skadan inte uppkommer medans jag övar utan första gången var på jobbet bara sådär liksom. Men som jag sa så gör jag inget direkt som frestar på fingrarna i mitt jobb, i synnerhet inte vänsterhandens fingrar. Ska man bara få tid till det också... :(

/Freddo
Roland Micro Cube RX
Peavy Rage 158

#6 Kjelle

Kjelle

Forumsräv

• Members
  • 596 Inlägg:

Postad 26 oktober 2012 - 18:17

En jag känner fick liknande symtom, och lite andra med.... Det visade sig vara nån sorts konstig variant av psoriasis triggad av stress.
Han fick även tjocka djupa svullnader på fingrarna mm..... Men det tog et par år för läkarna att diagnostera. :(

#7 Maverick

Maverick

Medlem

• Members
  • 100 Inlägg:

Postad 28 oktober 2012 - 10:37

Jag googlade lite och det visade sig att det lika gärna kunde vara stressrelaterat. Det verkar lite mer logiskt om jag tänker på hur det är på jobbet :rolleyes: Jag gör som jag brukar, jag avvaktar lite till.

Mvh
Freddo
Roland Micro Cube RX
Peavy Rage 158

#8 Pile

Pile

Medlem

• Members
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Spela och skriva musik samt köra motorcykel

Postad 28 oktober 2012 - 11:01

Är det stress så sök hjälp med en gång. För det kan i sin tur leda till andra sjukdomar eller en djupare depression istället. Jag råkade ut för samma sak på mitt gamla jobb för ett par år sedan. Håller fortfarande på att återhämta mig från det.

#9 Maverick

Maverick

Medlem

• Members
  • 100 Inlägg:

Postad 28 oktober 2012 - 13:03

Tack för omtanken, jag vet hur det är. Har också gått den svängen längre tillbaka. Det är lite komplicerat nu dock eftersom jag är egen företagare så har jag liksom inte så stora möjligheter att påverka det. Annat än att kyssa karriären adjö. Så jag försöker kompensera genom att ta det riktigt lugnt och göra softa grejer när jag är ledig. Som att försöka lära mig spela gitarr, eller lyxa till en weekend lite då och då.

Mvh
Freddo
Roland Micro Cube RX
Peavy Rage 158

#10 mackans

mackans

Medlem

• Members
  • 132 Inlägg:

Postad 29 oktober 2012 - 14:48

Hej! Jag har drabbats av nåt liknande några gånger! Sista gången ringde jag sjukvårdsrådgivningen som lugnade mig och berättade att det inte var ovanligt att just ett blodkärl brister i fingret. De gånger det hänt har jag helt plötsligt känt en brännande, svidande smärta i fingret. Fingret har på någon minut svällt upp tills det känns som att det ska spricka. Det sväller som mest vid delen närmast handflatan, sist slet jag av mig vigselringen i sista stund innan den fastnade. Det fortsätter att bulta och spänna och någon timme senare börjar fingret bli blått. Dagen efter börjar blånaden sprida sig ner i handflatan och först nån dag senare börjar svullnaden lägga sig. Blånaden sitter i nån vecka.
Trodde första gången att det var en propp, men det är alltså ett kärl som brister. Sist hade jag jobbat hårt med händerna hela helgen och på söndag eftermiddag händer det.
Då arbetar jag som elmontör och använder händerna rätt hårt på jobbet också, så även om man är tränad så händer det.

#11 mackans

mackans

Medlem

• Members
  • 132 Inlägg:

Postad 29 oktober 2012 - 14:51

Ska tillägga att gången innan hade jag druckit några julöl. Inte jobbat hårt med händerna alls faktiskt.
Så var försiktig när du jobbar med timmer och sågar egen plank eller när du dricker stark julöl :rolleyes:

#12 Maverick

Maverick

Medlem

• Members
  • 100 Inlägg:

Postad 29 oktober 2012 - 17:50

Haha, ska tänka på det. Själv är jag inte ens nära sådant kroppsarbete. Det tyngsta mina händer råkar ut för är matkassar typ...

Mvh
Freddo
Roland Micro Cube RX
Peavy Rage 158

#13 Pile

Pile

Medlem

• Members
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Spela och skriva musik samt köra motorcykel

Postad 29 oktober 2012 - 20:15

Matkassar kan bli väldigt tunga och stora...... :)

//Pelle

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar