Ännu en nybörjargitarr fråga - Sida 2 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Ännu en nybörjargitarr fråga

• Vänligen logga in för att svara
38 svar på denna tråd

#21 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 25 oktober 2012 - 06:40

Ja, idag hade jag nog övervägt en sådan i stället, men när man inte vet hur mycket man kommer att spela så känns Epi'n tillräckligt dyr. Fast egentligen är jag väldigt nöjd med Epin, den är faktiskt väldigt välbyggd, men det är klart att en Gibson är en Gibson.
Å andra sidan blir det ännu pinsammare att ha en Gibson när man inte kan spela.. :D

Äsch! Det uppar motivationsfaktorn! ;-)
Även om jag blivit bättre på elgitarr så är jag fortfarande mycket bekvämare som "trubadur" med en akustisk.

Känner hela tiden att jag behöver backing tracks för att det ska bli komplett med elgitarr.

#22 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 25 oktober 2012 - 08:07

Ja, det är nånting jag också tänkt på, att med elguran känns det lite naket om man inte har nått backingtrack, med min gamla akustiska känns det inte så. Undrar om det bara är vana eller om det är någon skillnad i tonen som gör det..

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#23 Lemmy

Lemmy

Forumsräv

• Members
  • 602 Inlägg:

Postad 25 oktober 2012 - 09:17

Ja, det är nånting jag också tänkt på, att med elguran känns det lite naket om man inte har nått backingtrack, med min gamla akustiska känns det inte så. Undrar om det bara är vana eller om det är någon skillnad i tonen som gör det..

Det där är nog en vanesak, elgitarrer hörs ju oftast i bandsituationer tillsammans med trummor, bas o kanske keyboards etc, medans akustiska hörs ju oftast i ensam-situationer typ singer-songwriter etc... Jag är själv en hemmapulare som ibland lirar med lurar till Backingtracks, ibland kör på med elgitarr/förstärkare bara för att det är så gött att mata på. Det som kan va lite trevligt tycker jag är att köra elgitarr/förstärkare med lite od a'la tubescreamer o lira ungefär som man kör akustiskt ibland, ger liksom en lite ny dimension till låtarna :)

#24 Pile

Pile

Medlem

• Members
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Spela och skriva musik samt köra motorcykel

Postad 25 oktober 2012 - 11:50

Jag spelar mest elgitarr och till backingtracks. Men ibland så sätter man sig ner och slår av distpedalen och bara lirar blues eller något. Det låter aldrig naket men med disten på så blir det inte samma sak utan trummor och bas.

Så det ligger nog i ljudet helt enkelt.

#25 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 31 augusti 2016 - 22:04

Jaha, det blev en Gibson kopia från DiMavery med en liten stärkare till så man kan plinka på. Köpte den på hos www.florhed.se. Han i sin tur hade köpt upp hela DiMaverys monter på mässan i helgen varav denna gitarr hade varit med. Grabben blev nöjd åxå
attachicon.gifimage.jpg

Roligt att det blev en DiMavery gitarr! Nu har detta inlägg några år på nacken, men det skulle vara intressant att veta om ni vart fortsatt nöjda med valet? Jag själv är förstås lite partisk när det kommer till just DiMavery och deras musikinstrument eftersom jag säljer dom (jag har även skrivit informationssidor om dels DiMavery som märke och om just Dimavery gitarrer).

Men eftersom märket inte är särskilt vanligt i Sverige ännu så skrivs det inte mycket om DiMavery. Och även om mina kunder säger sig vara nöjda skulle det ändå vara intressant att höra andras åsikter som varken har koppling till mig eller min butik.

Jag hoppas, och undrar, för övrigt om spelandet har varit roligt och givande? Fick du med dig grabben att börja spela? Att det skall vara roligt och givande är huvudsaken tycker jag!

Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

John Ditmeyer

JD music

Några av mina egna instrument:
Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#26 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 222 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 01 september 2016 - 07:21

Hej John!

Flera av oss som besöker forumet regelbundet gillar inte inlägg vars enda syfte är att öka rankingen för sin hemsida på Google och i andra sökmotorer samt att göra reklam för sin företagsverksamhet. Enligt reglerna för forumet är det förbjudet med annonsering av tjänster, varor och webbsidor.

"Reklam
Annonsering av tjänster, varor, webbsidor eller någon annan form av reklam är ej tillåtet.

Vill du som företag synas på gitarrforum vänligen kontakta oss på info at gitarrforum.com"

Fortsätt gärna att skriva inlägg men ta bort reklamen i din signatur. Skapa nya inlägg som har relevans i nutid och som innehåller intressanta spörsmål med koppling till musik och gitarr istället för att skriva frågor i gamla trådar där TS inte varit inloggad på flera år.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#27 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 01 september 2016 - 23:42

Chansen att någon som varit inloggad senast nov 07 2012 21:54 plötsligt kommer tillbaks och drar sin story är ju dessutom i stort sett noll...

#28 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 02 september 2016 - 01:38

Tack för varningen. Jag måste ha missat den delen av användarvillkoret när jag skapade profilen. Och jag tänkte faktiskt inte på att det går att gå in på en medlemsprofil och se när en medlem senast var inloggad. Jag gör om och gör rätt!

Jag är dock genuint intresserad av att veta om trådskaparen fortfarande är nöjd med sitt köp och hur det har gått, men är denne inte längre aktiv förmodar jag att det kommer förbli obesvarat.

Med vänlig hälsning, John

John Ditmeyer

JD music

Yamaha C40, Squier Caster, Fender Stratocaster, Sigma Les Paul, Cataluña, DiMavery RB300, Tanglewood Rebel 4K.

#29 makatech

makatech

Forumsräv

• Members
  • 309 Inlägg:

Postad 02 september 2016 - 06:34

Jag tycker det är kul och bra att det finns representanter från musikaffärer på forum som detta och Ljudbojen. Men självklart bör man då tänka på hur man beter sig, skriver etc, det håller jag med om.

Tex är det väl rätt vanligt att personer som moddar stärkare hänger på forumen och ingen brukar mig veterligen störa sig på det, de har också ett intresse av att tjäna pengar (de flesta av dem tror jag har företag eller enskild firma men kanske inte alla)?

Aminor: Är du ägare, delägare eller admin här på forumet?

Dessutom försöker du själv väldigt ofta göra reklam (ge information) om dina gitarrkurser etc, kanske oftast via privata meddelanden dock. Själv stör inte detta mig men nu när du angriper en nykomling som "JD music" blir det hela lite underligt.

Det enda som jag absolut inte förstår är väl varför inte fler och fler helt går över till bojen vilket är ett oerhört mycket mer aktivt forum, vilket är a och o när det gäller diskussionsforum. Det verkar bli så här allt oftare, att trådar förblir obesvarade i flera år, mest tragiskt.

#30 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 02 september 2016 - 20:54

Jag tycker det är kul och bra att det finns representanter från musikaffärer på forum som detta och Ljudbojen. Men självklart bör man då tänka på hur man beter sig, skriver etc, det håller jag med om.

Tack, roligt att du tycker det!

I detta fall länkade jag till två informationssidor angående just den tillverkaren som trådskaparen hade köpt, och som ännu är väldigt okänt i Sverige. De två informationssidorna är en del av min verksamhets hemsida. De är också, såvitt jag vet, de enda sidorna på Svenska som berättar lite om tillverkaren. Jag skulle inte få för mig att annonsera om en produkt eller tjänst i ett forum om det inte specifikt efterfrågats (t.ex. ett instrument som jag av en händelse råkar ha begagnat i butiken på säljuppdrag av privatperson).

Jag tror det som allra mest kan uppfattas störande är att jag använde min egna butiks namn, slogan och länk till hemsida i signaturfältet. Detta hade jag i syfte, precis som Aminor skrev, att öka min egen hemsidas synlighet av sökmotorer. Detta har jag nu ändrat, länkarna i signaturen är borta och jag har även tagit bort företagets logo som visningsbild, utifall att även det skulle kunna uppfattas som störande.

No hard feelings, och livet går vidare.

Jag håller dock med dig om att det är tråkigt, om det är så att det allt oftare uppstår trådar som förblir obesvarade.

Med vänlig hälsning, John Ditmeyer

John Ditmeyer

JD music

#31 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 02 september 2016 - 22:16

Klart det är kul med folk från musikaffärer och liknande på gitarrforum men bara om de är det på fritiden så att säga, om de har en agenda att sälja eller driva trafik så blir det ju bara irriterande. Ljudbojen är bättre om man skall sälja eller köpa grejjer men mycket sämre upplagt än här när det gäller underforum etc. Därför är det ju extra tråkigt att det numera är stendött här, det kan väl max vara 5 pers som postar när det väl görs. Det kan bero på olika saker men några som jag själv tröttnat på är:

- 1-2postlirare som behöver hjälp, får det och sen försvinner utan att tacka eller visa hur det gick.

- 1postlirare som hittat/fått/ärvt/köpt en gitarr och undrar vad den kan vara värd, får tips, och försvinner utan att tacka eller följa upp. (INTE EN JÄVLA LEVIN TILL FÖR DÅ SMÄLLER JAG FAN AV!!!!)

- Folk som drar igång 3-5 år gamla trådar som endast var angelägna för de som postade i dom och som sen dess försvunnit för länge sen.

- Trådar där det inte går att ladda upp bilder. Vem minns inte den legendariska "Visa ditt V" under "Showroom" med 15 poster där inte en enda jävla bild går att se, något som admin antingen ger fan i, eller inte vet hur man fixar. (om han finns) Höjden av ironi: tråden är flaggad som "HET". (jag pangade själv in den sista posten 30 okt 2015)

- Att ingen nånsin verkar vara här

Vi fem som hänger här får väl iofs skylla oss själva eftersom vi aldrg startar trådar, men innan jag själv nu slutligen drar åt helvete så tänker jag starta en tråd i varje underforum för att se vad som händer. Tippar på max 3 inlägg i den som får flest...

Tips till JD: köp gitarrforum.com och få liv i det.

#32 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 02 september 2016 - 23:01

"INTE EN JÄVLA LEVIN TILL FÖR DÅ SMÄLLER JAG FAN AV!!!" gav mig ett riktigt gott skratt!

Nåväl, jag kanske inte har möjlighet att köpa gitarrforum.com. Men jag hoppas på att bli delaktig i att få det att vakna till liv igen om det är så dött som det sägs. Jag håller verkligen med om att det blir tråkigt om ett forum översköljs av personer som bara ställer en fråga och sedan drar när de fått svar. Jag hoppas fler hittar hit och engagerar sig i trådar!

John Ditmeyer

JD music

#33 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 03 september 2016 - 00:44

Säg inte det... http://freesiteworth...forum.com.html

(hälften av en Gibson LP standard alltså...)

#34 Bill-Yard

Bill-Yard

Medlem

• Members
  • 84 Inlägg:

Postad 06 september 2016 - 14:45

Ja, idag hade jag nog övervägt en sådan i stället, men när man inte vet hur mycket man kommer att spela så känns Epi'n tillräckligt dyr. Fast egentligen är jag väldigt nöjd med Epin, den är faktiskt väldigt välbyggd, men det är klart att en Gibson är en Gibson.
Å andra sidan blir det ännu pinsammare att ha en Gibson när man inte kan spela.. :D

Det kan aldrig vara pinsamt att ha en Gibson!  :D

Gibson Les Paul Standard 2012 • Gibson Hummingbird • Epihone Les Paul Björn Gelotte Signature • Ibanez Arz 700 • Ibanez RG 450 • Squier Stratocaster Pro Tone Series

#35 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 06 september 2016 - 21:33

Han kan ju ha ändrat åsikt nån gång under de fyra senaste åren...

#36 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 16 september 2016 - 09:27

Det kan aldrig vara pinsamt att ha en Gibson!  :D

Det finns två sorters gitarrer jag kan tycka är lite pinsamma. Den ena är luftgitarr. Det spelar ingen roll hur många du äger, jag blir fortfarande inte imponerad. Eller de som för ca tio år sedan "håller på att lära sig spela gitarr" så kom man hem till dom och såg en Guitar Hero Gitarr till Playstation.  :lol: Jepp... It really happened... Ett par gånger!

John Ditmeyer

JD music

#37 Tjuhugo

Tjuhugo

Forumsräv

• Members
  • 318 Inlägg:

Postad 18 september 2016 - 11:34

Ja, vad fan skall man säga? lol, kanske. Strax därefter kom guldåldern för billiga gitarrer och gitarpaket på blocket. Optimister som insett att gitarr var gjejjen här i livet hade tjackat starter kits, insett att det inte alls var som guitar hero varpå dessa östes ut på blocket för noll och ingenting.

#38 JD music

JD music

Nykomling

• Members
  • 38 Inlägg:

Postad 22 september 2016 - 01:26

Ja, vad fan skall man säga? lol, kanske. Strax därefter kom guldåldern för billiga gitarrer och gitarpaket på blocket. Optimister som insett att gitarr var gjejjen här i livet hade tjackat starter kits, insett att det inte alls var som guitar hero varpå dessa östes ut på blocket för noll och ingenting.

Just det. Alla gitarrer som i princip bara kom och gick i många hushåll.

John Ditmeyer

JD music

#39 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 24 september 2016 - 09:07

Det enda som jag absolut inte förstår är väl varför inte fler och fler helt går över till bojen vilket är ett oerhört mycket mer aktivt forum, vilket är a och o när det gäller diskussionsforum. Det verkar bli så här allt oftare, att trådar förblir obesvarade i flera år, mest tragiskt.

Jag har har kollat på Bojen och håller med om att aktiviteten är högre där. Skulle dock inte skada med fler kategorier som du säger.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar