Ännu en nybörjargitarr fråga - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Ännu en nybörjargitarr fråga

• Vänligen logga in för att svara
39 svar på denna tråd

#1 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:
  • Interests:Bilar, musik

Postad 21 oktober 2012 - 16:20

Hejs, likt en annan trådstartare längre ner har jag alltid suktat efter att lära mig, eller åtminstonde försöka, spela gitarr så när frugan och barnen frågade vad jag önskade mig när jag fyllde år så bytte jag ut det där med "snälla barn osv" som man gör när man är i medelåldern mot ett Rocksmith spel till grabbens Xbox. Det finurliga var att jag förutom får prova på själv även kan dra ner den tvspelstokiga 12 åringen i det åxå.
Frågan är väl egentligen vad för gura man ska köpa som vi båda kan starta på?

Med vänlig hälsning,
En total nybörjare
Anders F, Linköping

#2 Angus Young007

Angus Young007

Forumsräv

• Members
  • 524 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 16:26

Hejs, likt en annan trådstartare längre ner har jag alltid suktat efter att lära mig, eller åtminstonde försöka, spela gitarr så när frugan och barnen frågade vad jag önskade mig när jag fyllde år så bytte jag ut det där med "snälla barn osv" som man gör när man är i medelåldern mot ett Rocksmith spel till grabbens Xbox. Det finurliga var att jag förutom får prova på själv även kan dra ner den tvspelstokiga 12 åringen i det åxå.
Frågan är väl egentligen vad för gura man ska köpa som vi båda kan starta på?

Med vänlig hälsning,
En total nybörjare

Hur mycket får den kosta?

#3 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 16:33

Det är lite en del av frågan kan man säga. Jag ser kit för 999 men vis av ålder gissar jag att man får bra mycket mer för det dubbla, säg en 2000 + nått. Man kanske inte får nått bra för den summan?
Anders F, Linköping

#4 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 16:49

Hoppsan, vad hände med texten??? Bytte från Padda till laptop nu, så här menade jag iallafall. Jag hittar kit för 999kr på blocket men gissar att man får bra mycket bätter grejer för det dubbla så en 2000 + nått känns rimligt, men det kanske inte är några vidare grejer iallafall? Nu har jag bara tittat på nya grejer dock så tips på prisvärda begagnade modeller vore bra, dock kan jag inte bedömma skicket på en begagnad, mer än till ytan då,
Anders F, Linköping

#5 Angus Young007

Angus Young007

Forumsräv

• Members
  • 524 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 16:55

Hoppsan, vad hände med texten??? Bytte från Padda till laptop nu, så här menade jag iallafall. Jag hittar kit för 999kr på blocket men gissar att man får bra mycket bätter grejer för det dubbla så en 2000 + nått känns rimligt, men det kanske inte är några vidare grejer iallafall? Nu har jag bara tittat på nya grejer dock så tips på prisvärda begagnade modeller vore bra, dock kan jag inte bedömma skicket på en begagnad, mer än till ytan då,

Ja beggat är ju det bästa om man vill ha mycket för pengarna. Här är några modeller jag tycker är prisvärda nya:

http://www.thomann.d...a_112vcx_wh.htm

http://www.thomann.d...e_strat_60s.htm

http://www.edgaraudi.../elgitarrer.htm alla dessa guror är prisvärda...

#6 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 17:42

Yamahan lät bra men sen tittade jag på EdgarsAudio och snubblar på uttrycket/modellerna LP (LePaul?) Tele och Strata. Kanske inte betyder så mycket? Hittade en lokal snubbe som dealar med gitarrer, Florhed, som jag tänkte ära med ett besök.
Anders F, Linköping

#7 Angus Young007

Angus Young007

Forumsräv

• Members
  • 524 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 18:01

Yamahan lät bra men sen tittade jag på EdgarsAudio och snubblar på uttrycket/modellerna LP (LePaul?) Tele och Strata. Kanske inte betyder så mycket? Hittade en lokal snubbe som dealar med gitarrer, Florhed, som jag tänkte ära med ett besök.

Yamahan är väldigt "all-around" och enligt mig, grymt skön att lira på. Känns som en betydligt dyrare gitarr.

Ja gibson les paul, fender telecaster och stratocaster är de vanligaste modellerna. Känslan, liksom soundet, varierar mellan dessa. En bra förstagitarr är en gura med både single coil mickar (de smala) och en humbucker mick (de som är tjockare). Dessa låter väldigt olika och en kombination av båda levererar en mycket flexibel ljudbild. Exempel på gitarrer som har denna mickbestyckning är just yamahan.

#8 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 18:33

OK, ska kolla hos Florhed men Yamman gav rätt känsla på ljudet för mig (impuls männska) så vi får se.
Anders F, Linköping

#9 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 20:32

Kul! Jag var i precis samma sits för ungefär ett halvår sedan, också för att jag köpte Rocksmith. För mig blev det en Epiphone Les Paul Standard till slut, ca 3500 så lite dyrare än din. Är jättenöjd med den men ärligt talat tror jag jag hade varit lika nöjd oavsett vilken modell jag hade valt (om man pratar de vanligaste modellerna på marknaden). Les Paul, Stratocaster etc låter naturligtvis lite olika (hör jag nu när jag spelat lite) men det hade varit lika kul att spela med dem oavsett modell tror jag.
Så det enda tipset jag kan ge dig där är att inte överanalysera vilken modell du väljer (om du är som jag i alla fall).

Däremot kan det vara bra att fundera på hur du skall göra med förstärkare, det är nämligen en ganska stor del av ljudet faktiskt. Själv hade jag inte riktigt kollat det (fokuserade så mycket på själva gitarren) så där gjorde jag faktiskt ett mindre lyckat köp. Enklast är att börja med att använda Rocksmith (dvs xboxen & tv/stereon) till att börja med så köper du dig lite tid att fundera på. Nackdelen är att xboxen & tv inte kan användas till annat..
Sedan beror det på hur omgivningen ser ut, jag har det lyhört samt en 2-åring och fru som är lättväckta så jag har bara förstärkare som man kan ha hörlurar till. Köpte precis en Yamaha THR-10 som jag är perfekt för mig. Men frågan är vad som passar dig, och det är minst lika komplicerat som att välja gitarr... :-)

Sist ett litet tips, man kan spela två samtidigt i Rocksmith så räkna med att du kommer att vilja köpa en gura (eller bas) till inom en snar framtid..
Hmm... Eller det där med att spela två spelar egentligen ingen roll, jag spelar själv och har ändå köpt en gitarr till och suktar efter fler... :D

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#10 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 20:49

Får inte till posterna från Paddan......
Fränt att det är fler som sitter och funderar lika. Det är förövrigt lätt gjort att överanalysera när man inte vet nått, flying vee är fränt men jobbarkompisen sa att dom var svårspelade men vad vet jag?
Hittade denna hemmikring, kommentarer på den nån?
http://www.blocket.s...a=14&w=1&last=1
Anders F, Linköping

#11 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 21 oktober 2012 - 22:03

Les Paul Standard är en riktigt snygg gitarr.
Postad bild
Anders F, Linköping

#12 Guitarmaniac

Guitarmaniac

Medlem

• Members
  • 83 Inlägg:

Postad 22 oktober 2012 - 05:00

Får inte till posterna från Paddan......
Fränt att det är fler som sitter och funderar lika. Det är förövrigt lätt gjort att överanalysera när man inte vet nått, flying vee är fränt men jobbarkompisen sa att dom var svårspelade men vad vet jag?
Hittade denna hemmikring, kommentarer på den nån?
http://www.blocket.s...a=14&w=1&last=1

Nja V-gurorna är inte svårspelade som han säger halsen är faktiskt skitskön oftast.
Men det här med att kunna sitta ner och träna är det som folk tycker är svårt
Dem där "vingarna" är ju i vägen för en bekväm ställning.
Står man upp och spelar så är den helt ok.
Gibson halsar är ju också mycket mer lättspelade än t.e.x Stratocasters och många Ibanez modeller som har längre avstånd mellan strängarna = bredare halsar.
Det kan vara svårt för nybörjare med såndana halsar.
Telecaster modellen är däremot lättspelade = smalare hals.
Jag tycker du ska bege dig till närmaste musikaffär och prova hålla i flera olika gitarrmodeller säg som det är att du är nybörjare och vill testa.
Dem kommer tugga sönder dig med diverse "säljargument" men skit i dem och gå bara in för att testa hur dem känns i handen.
Sen så väntar du in rätt tillfälle på blocket och köper en sån modell som kändes rätt på musikaffären.
Jag har sett flera s.k "nybörjarguror" för under 1000 kr i dagarna = många vill få lös pengar till jul och säljer sånt dem inte använder.

#13 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 22 oktober 2012 - 09:19

Det är nog värt att ha 12-åringen i åtanke när du kollar halsarna även om du själv skulle ha långa fingrar.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#14 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 22 oktober 2012 - 11:18

Tack för alla råd, 12 åringen ska med och klämma å känna i affären så det blir rätt. ( varför ser det skit ut när man postar från ipad?)
Anders F, Linköping

#15 Hellscream

Hellscream

Forumsräv

• Members
  • 344 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, Snöskoter, Musik

Postad 22 oktober 2012 - 14:17

Tack för alla råd, 12 åringen ska med och klämma å känna i affären så det blir rätt. ( varför ser det skit ut när man postar från ipad?)

Forumet har problem med åäö när man postar från Ipad och apple grejjer, tyckt mig läsa att nån hade haft det problemet i chrome också, men är inga säker.
ett tips är att skriva a och o ist när du är på paddan, så är det läsligt iaf :)

// Jesper

#16 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 22 oktober 2012 - 14:32

Detta är skrivet med snabb svar rutan nedan men..
Detta inlägget är skrivet med redigera funktionen och då verkkar det funka....
Anders F, Linköping

#17 GTO66

GTO66

Nykomling

• Members
  • 10 Inlägg:

Postad 22 oktober 2012 - 20:11

Jaha, det blev en Gibson kopia från DiMavery med en liten stärkare till så man kan plinka på. Köpte den på hos www.florhed.se. Han i sin tur hade köpt upp hela DiMaverys monter på mässan i helgen varav denna gitarr hade varit med. Grabben blev nöjd åxå
Bifogad fil  image.jpg   46,36K   14 Antal nerladdningar
Anders F, Linköping

#18 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 22 oktober 2012 - 20:21

Grattis! SG kallas modellen om du undrar, många som lirar på sådana så det blir säkert bra. Är själv nyfiken på hur de är jämfört med Les Paul.

#19 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 22 oktober 2012 - 22:45

Les Paul Standard är en riktigt snygg gitarr.
Postad bild

Påminner om min Les Paul Studio.
http://www2.gibson.c...udio/Specs.aspx

#20 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 22 oktober 2012 - 23:51

Påminner om min Les Paul Studio.
http://www2.gibson.c...udio/Specs.aspx

Ja, idag hade jag nog övervägt en sådan i stället, men när man inte vet hur mycket man kommer att spela så känns Epi'n tillräckligt dyr. Fast egentligen är jag väldigt nöjd med Epin, den är faktiskt väldigt välbyggd, men det är klart att en Gibson är en Gibson.
Å andra sidan blir det ännu pinsammare att ha en Gibson när man inte kan spela.. :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar