Sjunger bättre beroende på vart capot sitter. - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Sjunger bättre beroende på vart capot sitter.

• Vänligen logga in för att svara
10 svar på denna tråd

#1 Andreas16

Andreas16

Nykomling

• Members
  • 45 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 14:56

Hejsan! Nu tar vi låten "Small Bump" av Ed Sheeran som exempel.

Originalet har capot på tredje bandet men då kan inte jag sjunga lika bra som jag egentligen kan göra, det är som att jag sjunger på ett annat sätt. Men om jag sätter capot på första bandet så kan jag sjunga mycket lättare/bättre. Vad beror detta på och går det träna på något sätt så att man kan sjunga bra oavsett vart du sätter capot.

Tack på förhand!

#2 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 146 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 17:13

Antagligen så är det väl så för att din röst passar just till den stämningen på gitarren .... du är helt enkelt född med den rösten, vissa har ljus/mörk röst.... alla är olika... eller så kan det vara att du måste träna ditt gehör lite mer så du kan ta tonerna... det går också att träna så du kan ta högre toner, då kan det också låta bättre när du sätter capot på ljusare toner...

det är ju df vissa människor kör i en tonart medans andra kör en annan tonart... beror på helt vad som passar dom...

beror på vilket av problemen du har?

#3 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 22 september 2012 - 17:29

Ja, typ som det står ovan.

Oftast när man har svårt att sjunga en låt så är det de höga tonerna man inte riktigt kommer åt, för att det är ett annat tonläge än den röst man har, eller att man helt enkelt inte är van vid det och måste anstränga sig jättemycket. Då blir det mycket lättare om man flyttar ner capot tex som du säger från band 3 till band 1, för då sänker du ett helt tonsteg, plockar ner hela låten (eller tja, hela gitarren) en helton, vilket gör att du inte behöver sjunga lika höga toner längre.

Ungefär så fugerar det. :)
// Jonatan :)

#4 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 146 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 17:32

Oftast när man har svårt att sjunga en låt så är det de höga tonerna man inte riktigt kommer åt, för att det är ett annat tonläge än den röst man har, eller att man helt enkelt inte är van vid det och måste anstränga sig jättemycket. Då blir det mycket lättare om man flyttar ner capot tex som du säger från band 3 till band 1, för då sänker du ett helt tonsteg, plockar ner hela låten (eller tja, hela gitarren) en helton, vilket gör att du inte behöver sjunga lika höga toner längre.

så kunde jag formulerat det... :P

#5 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 17:41

så kunde jag formulerat det... :P

;)

#6 Andreas16

Andreas16

Nykomling

• Members
  • 45 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 18:42

Aa, då förstår jag precis! ;) Men jag är bara 16 år och har inte kommit ur målbrottet helt än så efter målbrottet kanske det blir enklare? :)

#7 Andreas16

Andreas16

Nykomling

• Members
  • 45 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 18:46

Jag kan sjunga låten när jag sjunger "vanligt" som jag skulle kalla det, men då låter min röst bara ganska mörk och allt blir ointressant typ. Men när jag sjunger "ljusare", då sjunger jag med en annan del i halsen känns det som och då måste jag ta i mer och det är då jag inte kan sätta låten med capot på 3:an. Bara på 1:an fast det låter grymt mycket bättre när jag sjunger ljusare än mörkare. :D Men jag blir mycket tröttare av att sjunga ljusare. Vill kunna sjunga med den "ljusa" rösten med samma kondition som när jag sjunger "vanligt" eller hur jag ska förklara det.

#8 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 146 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 19:21

Jag kan sjunga låten när jag sjunger "vanligt" som jag skulle kalla det, men då låter min röst bara ganska mörk och allt blir ointressant typ. Men när jag sjunger "ljusare", då sjunger jag med en annan del i halsen känns det som och då måste jag ta i mer och det är då jag inte kan sätta låten med capot på 3:an. Bara på 1:an fast det låter grymt mycket bättre när jag sjunger ljusare än mörkare. :D Men jag blir mycket tröttare av att sjunga ljusare. Vill kunna sjunga med den "ljusa" rösten med samma kondition som när jag sjunger "vanligt" eller hur jag ska förklara det.

Då sjunger du inte riktigt och kan förstöra din hals... kommer ihåg en gammal sånglärare, "sjung med solaplexit" eller hur det stavas... det kan man träna upp men det enklaste bör väl att få hjälp av någon kunnig...

#9 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 321 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 19:27

Jag är ingen stor sångare , men har börjat sjunga i en kör och har då fått lära mig en del om hur man skall hantera rösten.
Och precis som du säger så är det olika delar i "halsen" man använder när man sjunger "högt" o "lågt".
Det är viktigt att hitta rätt kropp-ställning o rätt huvudlutning (framåt-bakåt) för att kunna krama ut de riktigt höga tonerna med bra volym.
Och röstuppvärmning är mycket viktigt innan man börjar pressa rösten uppåt i tonerna.
/Kalle

#10 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 515 Inlägg:
  • Interests:GITARRER
    &
    Honda VTR1000f

Postad 22 september 2012 - 20:20

Liten anekdot ang tonläge:

Farsan är gammal yrkesmusiker (pianist). Han var anlitad att kompa en sångerska en gång och de skulle spela en låt i en annan tonart än vad han var van att göra. Han satt givetvis o tänkte på annat så när det var dags för piano-solo så föll han in i den tonart han var van vid. När sen sångerskan började sjunga igen kunde hon inte hitta rätt vare sig uppåt eller neråt så det lät för jefligt. :D
 JAG SPELAR BAS IBLAND O SJUNGER IBLAND O SPELAR GITARR IBLAND

#11 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 21:22

Aa, då förstår jag precis! ;) Men jag är bara 16 år och har inte kommit ur målbrottet helt än så efter målbrottet kanske det blir enklare? :)

Förmodligen ja :)

Är inte nån storsångare eller nån sångare över huvudtaget (inte frivilligt iaf :D) men jag kan säga så mycket som att jag hade haft ett mycket större register (kunnat ta fler toner, både höga och låga) om jag fått in nån slags sång-rutin. Jag menar, det hänger nog mycket på hur att man håller igång rösten.

För mig är det rätt mycket inställningen (som sagt är jag ingen frivillig sångare direkt) som spelar roll, har liksom blivit så i skolan (går åk3 på gymnasiet & har IndVal Musik) att man motvilligt tar sig igenom kören och bara ser fram emot ensemblen som är mycket roligare. :) Det behöver inte vara så, har en kompis som är helt naturlig (tja, han vågar sjunga helt enkelt) och han har såklart mycket större register och även om han kanske inte hållt på mer med musik än jag så är han väldigt duktig på just sång, eftersom han håller igång rösten.

Liten anekdot ang tonläge:

Farsan är gammal yrkesmusiker (pianist). Han var anlitad att kompa en sångerska en gång och de skulle spela en låt i en annan tonart än vad han var van att göra. Han satt givetvis o tänkte på annat så när det var dags för piano-solo så föll han in i den tonart han var van vid. När sen sångerskan började sjunga igen kunde hon inte hitta rätt vare sig uppåt eller neråt så det lät för jefligt. :D

Haha underbar historia! :D

Nu är jag tvungen att berätta följande: Min farbror berättade nån gång att han var med i ett sammanhang där det var nån typ av marsch-musik som skulle framföras. Jag minns inte exakt men hur som helst, det var ett gäng som skulle gå taktfast med musiken ja ni vet, 1..2..1..2 osv. Och för att göra ett rejält intryck skulle det såklart vara så tajt som möjligt och alla skulle börja gå exakt samtidigt precis på 1:an i takt 43 eller nåt sånt.
Men nu hade musikerna fått för sig att skoja lite... Så på givet kommando förskjöt de takten, precis innan "gångarna" skulle inleda sin marsch la musikerna in (eller tog bort, minns inte riktigt) en extra 8-del i musiken! :lol:
Det hade kunnat bli kaos men såvitt jag förstod så lyckades de faktiskt marschera rätt ändå, på nåt lustigt sätt... Kreativa musiker ska man akta sig för! ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar