Den stora frågetråden om småskit. - Sida 8 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 8

Hoppa till innehåll

Foto

Den stora frågetråden om småskit.

• Vänligen logga in för att svara
163 svar på denna tråd

#141 trooper

trooper

Nykomling

• Members
  • 8 Inlägg:

Postad 04 augusti 2013 - 12:52

Med line 6 pocket pod så går det utmärkt. Glöm inte att köpa en kontakt för väggutag bara för det får man inte med. Går åt så in i helvetes med batterier annars.

Låter ju bra det! :)

Jo, det skall funka, och jag har även kopplat in datorhögtalare i min zoom G1U, men hyfsat resultat :)

Zoom G1U, är det något liknande pocket poden? Något du kan rekommendera?

#142 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:
  • Interests:Jazz, titta på sport och peta i naveln :)

Postad 04 augusti 2013 - 14:19

Låter ju bra det! :)

Zoom G1U, är det något liknande pocket poden? Något du kan rekommendera?

Jo, men den är svart och fyrkantig istället. Jag tycker den är helt ok :)

"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#143 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 29 augusti 2013 - 08:39

Min Blackstar HT-5R knastrar lite smått utan att jag gör något (tror jag). Än så länge stör det inte, men jag undrar om det är något som är fel? Jag har inget minne av att den knastrade när jag precis köpt den.

#144 Sunken

Sunken

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 07 maj 2014 - 13:43

Min Blackstar HT-5R knastrar lite smått utan att jag gör något (tror jag). Än så länge stör det inte, men jag undrar om det är något som är fel? Jag har inget minne av att den knastrade när jag precis köpt den.

Första inlägget, tjohooO!

MdaG kolla så det inte glappar i kabeln mellan guran och stärkaren.

#145 Springsteen

Springsteen

Nykomling

• Members
  • 47 Inlägg:

Postad 07 maj 2014 - 14:16

Har en hals som var för bred för en kropp. Så jag slipade lite på var sida (lika mycket på var sida i den mån det gick) tills den passade. Var det dumt gjort? Jag tänker på om halsen inte blir helt rakt infäst mot kroppen nu, blir ju aldrig exakt när man slipar för hand (eller med en slipmaskin för hand rättare sagt). Hur noga är det och vad kan följderna bli?

#146 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:
  • Location:Logga in och skicka PM om du vill komma i kontakt med mig
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 07 maj 2014 - 15:25

Mät så får du veta om halsen sitter snett eller rakt.

The shortcut to playing the guitar is to take the long way around sometimes!

#147 Sunken

Sunken

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 07 maj 2014 - 15:52

Nån som har tips på en vettig gura för att börja meka på? Tänkte mig nån Squier/Kina kopia av Stratocaster där kroppen + hals är vettig. Tänkte både testa på att göra den "road worn" samt byta mickar/tuners. Nån som har bra erfarenhet av en bra nybörjargura med potential egentligen? =)

#148 Springsteen

Springsteen

Nykomling

• Members
  • 47 Inlägg:

Postad 07 maj 2014 - 17:38

Nån som har tips på en vettig gura för att börja meka på? Tänkte mig nån Squier/Kina kopia av Stratocaster där kroppen + hals är vettig. Tänkte både testa på att göra den "road worn" samt byta mickar/tuners. Nån som har bra erfarenhet av en bra nybörjargura med potential egentligen? =)

Cort, J&D och Gould är finfina.

#149 Sunken

Sunken

Nykomling

• Members
  • 4 Inlägg:

Postad 07 maj 2014 - 22:37

Cort, J&D och Gould är finfina.

Hej!

Tack för snabbt svar. Vad tror du om en Korea Squier? Tänkte kolla om det är solid kropp så det inte är nått plywoodliknande, men annars?

http://www.blocket.se/vi/53000334.htm

#150 Springsteen

Springsteen

Nykomling

• Members
  • 47 Inlägg:

Postad 08 maj 2014 - 07:15

Korea Squiers är riktigt trevliga. Hade en Telecaster 97:a som jag gillade skarpt. Den kostade 1500 den också, så det är mycket för pengarna tycker jag. Den hade en Seymour Duncan i stalläget också ioförsig  ^_^

Squier brukar väl vara Lind i kroppen, men det där skiftar nog lite mellan årtal och tillverkningsland, det har nog någon annan här bättre koll på. Plywood är det nog inte iallfall.

#151 pikehead

pikehead

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 24 september 2014 - 19:44

Har en hals som var för bred för en kropp. Så jag slipade lite på var sida (lika mycket på var sida i den mån det gick) tills den passade. Var det dumt gjort? Jag tänker på om halsen inte blir helt rakt infäst mot kroppen nu, blir ju aldrig exakt när man slipar för hand (eller med en slipmaskin för hand rättare sagt). Hur noga är det och vad kan följderna bli?

När jag grejat med hals någon gång har jag kollat rakheten genom att hålla e-strängarna från sadelskårorna till stallskårorna. Då tycker jag det syns när det är rakt. Om det inte är rakt är det värt att tänka efter en stund innan man slipar mer, så att man slipar på rätt ställe. Så länge halsen ligger an ordentligt i botten gör det ingen märkbar skillnad för resonansen om det är glipor vid sidorna (tycker jag alltså). Funkar ersättningshalsens borrhål med kroppens borrhål? Om inte är det värt att fylla igen i hålen halsen och borra nya där, snarare än att greja med hålen i kroppen (det kan bli instabilt om hålen i kroppen är för stora).

#152 Atarn

Atarn

Nykomling

• Members
  • 18 Inlägg:

Postad 08 december 2014 - 03:21

Jag har en Epiphone Explorer som jag tänkte olja in greppbrädan på (det var längesedan). Ska även byta strängar samtidigt tänkte jag.

Jag har fått olika bud vid strängbyte... en del menar att man ska byta en (eller ett par max) i taget för att inte få problem med gitarrens inställningar och justeringar. Andra (videos) jag har sett där tar de av alla strängar, oljar in och sedan sätter på nya. Vad tycker ni man bör göra? Tar ni bort alla på en gång? Jag har noll kunskaper om hur man justerar en gitarr och bor i obygden så jag vill gärna slippa en resa till stan bara för att fixa den (det lär väl kosta lite med).

Kan man olja in den med gamla strängarna på kanske, torka rent och sedan byta?

#153 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:
  • Interests:Livslångt lärande, Kunskapsförmedling, Musik i teori och praktik, Gehörträning, Rytmikträning

Postad 08 december 2014 - 07:43

Ta av alla strängar, olja in greppbrädan med Lemon Oil och sätt på nya strängar. Stäm gitarren med stäminstrument och kolla intoneringen. Vet du inte hur du intonarer gitarren så söker då på Youtube med nyckelordet "intonation".

Lycka till!

#154 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 08 december 2014 - 13:13

Det tar väl en stund innan halsen börjar röra på sig så jag har i alla fall inte tvekat att plocka bort alla strängar, oftast så behåller jag dock en eller så så att stallet skall sitta kvar...

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#155 Ronström

Ronström

Medlem

• Members
  • 104 Inlägg:

Postad 03 maj 2015 - 09:06

Bort med alla strängar, gör rent skiten fort som fan sen slänger du dit nya strängar och hoppas på det bästa :) 
Blev det inte bra får du ju alltid lära dig intonera.. 
Finns kanon kit att köpa på 4sound för skötsel

..vi har många.. döda.. som.. försöker fly..  - Stefan löfven
:o

#156 1337storm

1337storm

Gitarrgud

• Members
  • 1 825 Inlägg:

Postad 03 maj 2015 - 09:53

Du behöver inte ha ett dugg bråttom.
Förutsatt att så byter till samma strängtjocklek så kommer halsen tillbaka till samma läge utan
att du behöver justera dragstången.
Dock rekommenderar jag verkligen att du lär dig göra en grundläggande setup, dvs justera dragstång,
stränghöjd,mickhöjder intonering, osv, dels är det enkelt och dels sparar det dig mycket onödiga problem.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#157 erikjansson99

erikjansson99

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:

Postad 18 maj 2015 - 23:13

Tja!
Har tänkt att köpa mig en elgitarr. Min fråga: Har alla transistorförstärkare dist? (Dålig formulering, hoppas ni förstår ändå)

#158 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:

Postad 19 maj 2015 - 00:01

Tja!
Har tänkt att köpa mig en elgitarr. Min fråga: Har alla transistorförstärkare dist? (Dålig formulering, hoppas ni förstår ändå)

Jag antar att du menar transistorbaserade gitarrförstärkare och i så fall är svaret på din fråga är JA.

#159 erikjansson99

erikjansson99

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:

Postad 19 maj 2015 - 00:05

Jag antar att du menar transistorbaserade gitarrförstärkare och i så fall är svaret på din fråga är JA.

Tackar för svar! Som det nog märks, är jag ganska dålig inom dessa ämnen

#160 Aminor

Aminor

Veteran

• Members
  • 1 260 Inlägg:

Postad 19 maj 2015 - 00:33

Ingen fara, alla har varit i samma situation som du.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar