Den stora frågetråden om småskit. - Sida 6 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 6

Hoppa till innehåll

Foto

Den stora frågetråden om småskit.

• Vänligen logga in för att svara
163 svar på denna tråd

#101 pikehead

pikehead

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 18 januari 2013 - 15:36

Undra en snabb grej bara:
Har en gura med floyd rose och jag lyckades ha sönder den höga e strängen. Kör med 0.09 på den men har bara 0.10'or hemma. Kan jag stränga om den med tiorna utan att behöva skruva alltför mycket?

Ja. Intoneringen påverkas, men på den tiden jag hade svaj funderade jag aldrig på det eftersom det var så lite. Justera spänningen på fjädrarna snarare än stallsadlarna om du (mot all förmodan) upptäcker att du måste intoneringskorrigera.(att sen floydkonstruktionen kräver extra skruvande är inte mycket att göra åt). Du kan ju alltid välja att bara dra dit e-strängen.

#102 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 24 januari 2013 - 23:52

Undra en snabb grej bara:
Har en gura med floyd rose och jag lyckades ha sönder den höga e strängen. Kör med 0.09 på den men har bara 0.10'or hemma. Kan jag stränga om den med tiorna utan att behöva skruva alltför mycket?

Beror på hur bra gehör du har. Jag hade gjort det och inte märkt ngn skillnad.

#103 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 25 februari 2013 - 11:47

Dax för nästa milstolpe och lära sig byta stränga själv! En av gurorna som mest behöver det är en 10 år gammal klassisk gitarr, den har fortfarande kvar originalsträngarna sedan jag köpte den! =)
Men vad köper man för strängar till en klassisk gitarr? Skiljer det beroende på mensurlängd precis som för elgitarrer eller?

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#104 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:
  • Interests:Jazz, titta på sport och peta i naveln :)

Postad 25 februari 2013 - 11:57

Dax för nästa milstolpe och lära sig byta stränga själv! En av gurorna som mest behöver det är en 10 år gammal klassisk gitarr, den har fortfarande kvar originalsträngarna sedan jag köpte den! =)
Men vad köper man för strängar till en klassisk gitarr? Skiljer det beroende på mensurlängd precis som för elgitarrer eller?

Det finns ju olika hårdheter (tension) på nylonsträngar, själv gillar jag när de är lite hårdare, men det är väl en smaksak som allt annat :)
"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#105 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 25 februari 2013 - 12:01

Det finns ju olika hårdheter (tension) på nylonsträngar, själv gillar jag när de är lite hårdare, men det är väl en smaksak som allt annat :)

Ok, jag vet ju inte vad jag har nu.. Men i princip så kan jag köpa vilka stränga som helst som är för "classic guitar"? Det är inga som blir helt fel eller riskerar att ha sönder nått?
På elgitarr måste man ju tänka på intonationen om man byter tjocklek men här är det same same?

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#106 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 25 februari 2013 - 12:09

Jag har testat olika märken av nylonsträngar och aldrig haft sönder något. Det är möjligt att intonation ändrar sig lite, men det har aldrig varit några problem för mig :)
"If you hit a wrong note, then make it right by what you play afterwards." - Joe Pass

#107 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 550 Inlägg:
  • Interests:GITARRER
    BASAR
    TRUMMOR
    &
    MOTORCYKLAR

Postad 25 februari 2013 - 12:22

Fråga på musikaffären när du köper strängar. Glöm inte att sträcka o se till att du knyter rätt vid stallet. Finns en uppsjö av YT-how to's

#108 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 25 februari 2013 - 14:49

Jag frågade och det var tydligen inte så mycket att välja på enligt killen, som faktiskt verkade veta. D'ADDARIO Hard Tension blev det.
Köpte ett par strängar till mina elguror också (på 4sound den här gången) och där var det lite mer förvirrat, men det blev ett 9 set (till min fender) och ett 10 set. Det som förvånar mig där är att det bara är de tre tunnaste strängarna som skiljer, de tre tjocka strängarna har samma dimensioner, är det normalt? Eller har jag fått hybrid-set?
Jag har ju lämnat in mina gitarrer hittills (för att jag ville ha setup gjord samtidigt) så jag vet inte mer än om det sitter ett 9 eller 10 set på dem... Vill ju helst slippa pilla med nån intonation.

Det kändes rätt vuxet att köpa strängar måste jag säga, som att gå på systemet första gången. Att man köper strängar måste ju innebära att man kan spela gitarr ju! :D

#109 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 25 februari 2013 - 15:00

Du får känna om det blir någon skillnad på tensionen på nylonsträngarna :)

Det finns väldigt många olika varianter på elgitarrsträng-set nuförtiden, det var bättre förr, när det inte fanns så många olika varianter ;)

#110 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 25 februari 2013 - 15:33

Ok, efter en del googlande så får jag nog konstatera att det blev fel. Det normala är väl 0.09 - 0.42 eller 0.10 - 0.46? Och gissningsvis är det sådana jag har nu. Jaja, jag orkar nog inte byta utan spar dem tills jag lärt mig intonera.
Jag skall nog hålla mig till att handla online så man kan googla upp informationen i lugn och ro...

#111 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 25 februari 2013 - 16:09

En fråga till om akustiska gitarrer, är det vanligt att de saknar markeringar för banden (de där prickarna som sitter på 3,5,7,9 & 12:e bandet) eller har jag bara otur?

#112 Jazzy

Jazzy

Jazzgossen

• Members
  • 1 679 Inlägg:

Postad 25 februari 2013 - 16:15

Jag har haft markeringar för banden på mina nylongitarrer, dock inte på greppbrädan utan på sidan av halsen :)

#113 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 25 februari 2013 - 16:17

Då har jag bara otur då för min har varken eller... :(

#114 Hellscream

Hellscream

Forumsräv

• Members
  • 344 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, Snöskoter, Musik

Postad 25 februari 2013 - 16:41

Då har jag bara otur då för min har varken eller... :(

bara bra det egentligen, så får du träna ordentligt på var du har varje band! :)

// Jesper

#115 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 26 februari 2013 - 12:51

bara bra det egentligen, så får du träna ordentligt på var du har varje band! :)

// Jesper

Jo, det är verkligen "Use the force Luke!", men precis som med elgitarrerna så går det bättre ju mindre man tänker på det har jag märkt..
Lyckades byta strängarna i går, inte för att jag tycker det gjorde så stor skillnad som jag hade hoppats (på elgitarrerna märker jag ju rätt stor skillnad) men det är alltid trevligt med fräscha strängar. Det enda som var svårt var att stämma de tre tunnare strängarna, vet inte om det är min stämmaparat men det var svårt att träffa rätt, de slår väldigt mycket och jag lyckades spänna dem alldeles för mycket innan jag insåg att jag låg fel. Men nu är strängarna uttöjda i alla fall.. :D

#116 pikehead

pikehead

Forumsräv

• Members
  • 316 Inlägg:

Postad 26 februari 2013 - 21:30

Min Gibson Nighthawk från 90-talet luktar skumt. Hade visst legat i fodral i tio år. Är det nitrolacken som ska lukta såhär, liksom unket polermedel?? Finns det nåt sätt att bli av med doften?

#117 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 13 mars 2013 - 21:28

Hur dumt är det att försöka sätta tillbaks strängar efter man plockat bort dem?  

Saken är den att jag precis bytt strängar på min LP och nu är jag sugen på att byta mick. Det är vanliga stämskruvar med hål i så det är lindat ett par varv eller så på varje.... 

#118 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 13 mars 2013 - 21:35

Det är väl inte så dumt? Kan väl vara mer problematiskt bara :)

#119 stoffemannen

stoffemannen

Veteran

• Members
  • 1 270 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 13 mars 2013 - 21:35

Hur dumt är det att försöka sätta tillbaks strängar efter man plockat bort dem?  

Saken är den att jag precis bytt strängar på min LP och nu är jag sugen på att byta mick. Det är vanliga stämskruvar med hål i så det är lindat ett par varv eller så på varje.... 

Är inga problem

• A painter paints pictures on canvas. But musicians paint their pictures on silence. --Leopold Stokowski

http://soundcloud.com/stoffemannen

#120 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 15 mars 2013 - 00:03

Eftersom ingen direkt avrådde så testade jag och det gick rätt bra, jag har förmodligen varit lite generös  när jag bytte strängar för jag behövde inte ens lossa strängarna från stämskrivarna och kunde ändå få ut båda pickuperna utan större problem. Fast jag är glad att jag har en epi med pansarlack för annars hade det nog blivit lite skrapmärken trots allt.

:D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar