Den stora frågetråden om småskit. - Sida 3 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 3

Hoppa till innehåll

Foto

Den stora frågetråden om småskit.

• Vänligen logga in för att svara
162 svar på denna tråd

#41 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 27 september 2012 - 16:46

:)
Vänster hand, höger hand och sjunga.

... glöm inte att andas... *pust* ;)
// Jonatan :)

#42 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 27 september 2012 - 17:15

... glöm inte att andas... *pust* ;)

Fyra saker, ulp! Sedan måste jag komma ihåg att låta hjärtat slå annars hjälper det inte att andas. &)

#43 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 28 september 2012 - 16:46

Fyra saker, ulp! Sedan måste jag komma ihåg att låta hjärtat slå annars hjälper det inte att andas. &)

Haha :D

Praktiskt med lill-hjärnan så man slipper tänka på den biten... :)
// Jonatan :)

#44 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 29 september 2012 - 20:57

Jag tänkte hänga upp min Les Paul på väggen och kom på tänka på något jag läst eller hört gällande placering. Framför allt minns jag att man ska undvika att hänga upp den på en yttervägg eller nära en radiator för då kunde gitarren få AIDS, cancer, spetälska och gonorré.

Hur är det med den saken, är det någon fara att hänga upp gitarren på en yttervägg i närheten av en radiator?

#45 1337storm

1337storm

Gitarrgud

• Members
  • 1 824 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 05:24

Jag skulle säga att det beror på hur huset är byggt och hur känsliga gitarrerna är.
Jag var också lite fundersam ett tag, men nu när jag räknar efter så har jag nio
gitarrer hängande på ytterväggar och sex på innerväggar (för många gitarrer, jag vet)
och jag märker absolut ingen skillnad mellan dom, varken på sommaren eller vintern.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#46 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 16:00

Hur är det med nitrolack och väggfästen? Bör jag oroa mig för att lacken kan reagera med gummit i hängaren?

Har en König Meyer här ...

#47 1337storm

1337storm

Gitarrgud

• Members
  • 1 824 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 17:35

Det beror på, dom har en hängare som är kork klädd för nitro, men alla dom med svart gummi skulle
jag vara lite försiktig med.
Klä gummit med skinn, mocka tjockt tyg eller nåt som garanterat inte påverkar lacken.
...Into the Valley of Death Rode the Sixhundred...

#48 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 18:02

Det beror på, dom har en hängare som är kork klädd för nitro, men alla dom med svart gummi skulle
jag vara lite försiktig med.
Klä gummit med skinn, mocka tjockt tyg eller nåt som garanterat inte påverkar lacken.

Ok, det är svart gummi. Får göra något åt det. Vore synd att skada halsen i onödan.

#49 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 18:38

gummi eller (silikon) är aldrig bra i kontakt med någon lack ;)

#50 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 19:03

Någon som har nån koll på sakura strator? japanska? vann en billigt på tradera precis :P

#51 Society

Society

Veteran

• Members
  • 864 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 21:00

Någon som har nån koll på sakura strator? japanska? vann en billigt på tradera precis :P

Kolla här:
http://www.alibaba.c...guitar_set.html

Men har för mig att jag läst på någon sida att de finns från olika länder beroende på årgång men kan inte styrka detta med adressen till sidan. Ska se om jag kan finna den igen. Har själv en Sakura strata i sunburst och den är helt okej. Ingen värsting men duger gott att spela lite på. :)

Edit: Ett tillägg...

Hittade denna sidan när jag letade runt. Kikar man under kategorin "I butik - Elgitarrer" och bläddrar ner där så ser man just en sådan som den Sakuran jag har, samma färg och så.

http://www.hammarmusik.se/

#52 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 22:26

Ok! det är exakt en sån som du har tror jag... med 2-tons sunburst? köpte den enbart för har letat efter en kropp med 2-tons sunburst länge nu till ett 50-tals projekt jag tänkte starta.... hade allting hemma förutom just kroppen... så får väl se vad som skickas ner...

Men han jag vann den av på tradera sa att det står made in japan... hittade inget på nätet alls, men har för mig jag har läst om att det finns äldre från 70-80 talet som är gjorda i japan och dom nyare skall vara gjorda i kina? oavsett vad så hade det vart kul å veta även om jag skall ha delarna till annat :P

tack för lite info iaf, om någon har mer så skriv gärna...

#53 Society

Society

Veteran

• Members
  • 864 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 22:42

Ok! det är exakt en sån som du har tror jag... med 2-tons sunburst? köpte den enbart för har letat efter en kropp med 2-tons sunburst länge nu till ett 50-tals projekt jag tänkte starta.... hade allting hemma förutom just kroppen... så får väl se vad som skickas ner...

Men han jag vann den av på tradera sa att det står made in japan... hittade inget på nätet alls, men har för mig jag har läst om att det finns äldre från 70-80 talet som är gjorda i japan och dom nyare skall vara gjorda i kina? oavsett vad så hade det vart kul å veta även om jag skall ha delarna till annat :P

tack för lite info iaf, om någon har mer så skriv gärna...

Japp, precis så har jag oxå för mig att det va/är. Att äldre tillverkade runt 70-tal är Japan och sedan någon gång där vid 80 så gick det över till Korea och sedan Kina. Men som sagt... Vet att jag läst om detta någonstans förut men kan inte finna det nu. Men ska kolla och hittar jag det så slänger jag upp en post här. :)

#54 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 30 september 2012 - 23:02

Gött!!!

#55 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 01 oktober 2012 - 07:49

gummi eller (silikon) är aldrig bra i kontakt med någon lack ;)

Varför säljer butikerna då hängare som kan vara skadliga för lacken?

#56 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 01 oktober 2012 - 16:09

Varför säljer butikerna då hängare som kan vara skadliga för lacken?

Jadu! den frågan har jag ställt mig många ggr... men beror också helt på hur länge lacken härdat... är gitarren relativt ny är det verkligen inte bra... vet detta då jag jobbar med lack... och allt med gummi och silikon är förbjudet på arbetsplatsen pga det....

#57 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 03 oktober 2012 - 08:43

Någon som har tips om alternativa hängare till min K&M eller något man kan modda den med så den inte dödar nitrocellulose-lacken på min Les Paul?

Skulle den här fungera t.ex. ?

*edit*
Vad är grejen med nitrocellulose-lack egentligen, dyrare och sämre?

#58 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 03 oktober 2012 - 13:01

Hållaren du länkar till är väl iofs av plast?

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#59 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 03 oktober 2012 - 14:47

Hållaren du länkar till är väl iofs av plast?

Nej, sidan har fel, det är "non-marring rubber". Jag har två sådana hängare hemma.

#60 Faltsetas

Faltsetas

Veteran

• Members
  • 1 200 Inlägg:

Postad 03 oktober 2012 - 20:02

Någon som har tips om alternativa hängare till min K&M eller något man kan modda den med så den inte dödar nitrocellulose-lacken på min Les Paul?

Skulle den här fungera t.ex. ?

*edit*
Vad är grejen med nitrocellulose-lack egentligen, dyrare och sämre?

Om du åker till en tyg affär och frågar efter en bit konstyg, så kan du klippa till å klä det snyggt... går bra att limma...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar