Den stora frågetråden om småskit. - Sida 2 - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Den stora frågetråden om småskit.

• Vänligen logga in för att svara
163 svar på denna tråd

#21 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 21 september 2012 - 19:32

En ny fråga:
Min strata är lite svårtstämd ibland. Jag använder en stämmapparat och när jag slår ann en sträng och börjar skruva på stämskruven för att göra en mindre justering så kan tonen (enligt stämmapparaten) plötsligt ta ett skutt (som vanligtvis är större än det fel jag ursprungligen försöker rätta till) innan den återgår till ursprungsläget (+ min justering då).

Min fråga är om det kan vara så att strängarna böjar bli gamla? Tycker mig nämligen känna igen beteendet från min gamla akustiska som har strängar från stenåldern...

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#22 Dante

Dante

Forumsräv

• Members
  • 468 Inlägg:
  • Interests:Pilla navel
    Göra mig dum
    Dricka kaffe.

Postad 21 september 2012 - 19:43

En ny fråga:
Min strata är lite svårtstämd ibland. Jag använder en stämmapparat och när jag slår ann en sträng och börjar skruva på stämskruven för att göra en mindre justering så kan tonen (enligt stämmapparaten) plötsligt ta ett skutt (som vanligtvis är större än det fel jag ursprungligen försöker rätta till) innan den återgår till ursprungsläget (+ min justering då).

Min fråga är om det kan vara så att strängarna böjar bli gamla? Tycker mig nämligen känna igen beteendet från min gamla akustiska som har strängar från stenåldern...

Det är möjligt. Gamla strängar kan bli svårstämda till slut. Kanske skulle prova ett stängbyte och se om det hjälper.
"someone gotta go out there and love people, and show it" Diana, Princess of Wales

#23 Gorran

Gorran

Forumsräv

• Members
  • 670 Inlägg:
  • Interests:Vin kvinnor och sång + Ferrari+ numera: gungstolen

Postad 21 september 2012 - 20:11

En ny fråga:

Naa har snarare med friktionen i sadeln och strängtryckenatt göra...

#24 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 21 september 2012 - 22:54

Kanske jag var lite otydlig men menade ju då givetvis att man har papper och penna för att skriva ner tabbar som man tar ut på gehör. :D

Visst ja, ja det är klart så blir det ju! :)
// Jonatan :)

#25 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 22 september 2012 - 07:02

Är det värt att pröjsa för http://www.songsterr.com?? De har många välformaterade tabbar, men man måste vara betalande medlem för att kunna skriva ut dem. Kostar $120 per år.

Har du en iPad behöver du inte vara betalande medlem, bara att köra appen och använda padan som papper.

#26 klast

klast

Gitarrgud

• Members
  • 2 475 Inlägg:

Postad 22 september 2012 - 10:29

Tack för tipsen om strap-locks, verkar finnas lite olika modeller så jag får nog åka och titta och se vilka som passar mig.

Har haft Dunlop tidigare, men har gått över till Schaller, som jag tycker är säkrare. De Dunlop jag hade frigjordes genom att trycka in en knapp, som var lätt att komma åt oavsiktligt, medan Schaller har en knapp som måste dras ut och minskar risken för oavsiktlig frigöring.
Kommer inte ihåg hur det var med Dunlop, men nackdelen med Schaller är att den medföljande skruven är smalare än originalknoppskruvarna på de gitarrer jag har och att originalskruvarna inte passar i Schallerhålen. Dessutom har muttrarna ingen låsfunktion utan behöver efterdras ofta.

En variant som inte kräver ingrepp i gitarren är en plastbricka enligt nedan. Har testat några gånger och det verkar funka hyfsat.

Klas

Postad bild

#27 Ringo

Ringo

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 25 september 2012 - 15:13

Pullofsen börjar sitta någorlunda. Är sugen på att köpa ett sånt där sliderör att leka med, men sliter det något på gitarren? Eller är det bara strängar som går åt lite fortare? Vill ju inte pajja min fina gitarr

#28 klast

klast

Gitarrgud

• Members
  • 2 475 Inlägg:

Postad 25 september 2012 - 16:56

Pullofsen börjar sitta någorlunda. Är sugen på att köpa ett sånt där sliderör att leka med, men sliter det något på gitarren? Eller är det bara strängar som går åt lite fortare? Vill ju inte pajja min fina gitarr

Det är nog ingen fara. Och, om du vill snåla går det bra med en glasflaska/-burk också.

Klas

#29 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 25 september 2012 - 17:03

Postad bild

Fick en sådan demad för mig på Ljudfront. Den gick av efter några sekunder. Som tur var hann killen fånga gitarren (Gibson Les Paul Standard). :-)

#30 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 25 september 2012 - 20:40

Tror inte det är nån fara så länge man gör det "rätt". Menar, om man kör slideguitar med jättelåg stränghöjd så man slår i banden hela tiden, då sliter det nog lite grann... :P

Annars har jag svårt att tro att ett sliderör skulle slita mer på strängarna än vanligt spel. Det är ju faktiskt ganska brutalt att pressa ner den stackars strängen mellan två metallstavar och vibrera den tills den nästan går av (som man gör vid normalt spel :)), undrar om inte slidespel är lite snällare mot strängarna faktiskt... Bara en gissnng dock! :)

#31 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 08:22

En ny fråga igen: Använder sig inte trummor av tonarter?
Jag skulle nästan självklart ha gissar javisst men när jag kollar på t.ex wikiloops så hittar jag inte tonarter angivet för trummor...

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#32 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 19:32

Njaeee, trummor räknas som tonlösa.

Alltså, visst kan man ju stämma trummor och det blir ju en slags toner, men man brukar inte notera i noter eller prata om toner eller tonarter för trummisar. Fast det finns noter för trummisar, men då är en viss trumma samma som en viss not. Såvitt jag vet iaf :)

#33 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 822 Inlägg:

Postad 26 september 2012 - 23:40

Ok, där ser man.. Hmm... kanske skulle ha satsat på trummor i stället.. :D

#34 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 06:11

Trummor måste vara easy peasy. Bara göra fyra saker samtidigt. Fem om man ska sjunga också. :-P

#35 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 08:38

Trummor måste vara easy peasy. Bara göra fyra saker samtidigt. Fem om man ska sjunga också. :-P

Tja, det beror nog på hur avancerade grejer man vill göra... :P

#36 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 09:51

Tja, det beror nog på hur avancerade grejer man vill göra... :P

:)
Det var ironiskt menat. Jag har svårt att göra tre saker samtidigt på gitarr.

#37 Dante

Dante

Forumsräv

• Members
  • 468 Inlägg:
  • Interests:Pilla navel
    Göra mig dum
    Dricka kaffe.

Postad 27 september 2012 - 09:59

Tre sakar är inte svårt att göra på samma gång. Det kommer väldigt naturligt.
Bara i morse klarade jag att inte bara att snubbla på mobil-laddaren utan även i samma veva skicka telefonen i väggen, ramla och köra näven i kaffekoppen när jag skulle ta tag i bordet och spilla kaffe i hela skreven samtidigt som jag hade en tandborste i munnen.

Killar kan multitasking med vet du :D
"someone gotta go out there and love people, and show it" Diana, Princess of Wales

#38 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 13:14

Spela på tre strängar samtidigt? ;)

#39 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 14:37

Killar kan multitasking med vet du :D

Låter som en "härlig" start på dagen. :)

#40 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 27 september 2012 - 14:38

Spela på tre strängar samtidigt? ;)

Vänster hand, höger hand och sjunga.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar