Den stora frågetråden om småskit. - Gitarrfrågor för dummies - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Den stora frågetråden om småskit.

• Vänligen logga in för att svara
162 svar på denna tråd

#1 Dante

Dante

Forumsräv

• Members
  • 468 Inlägg:
  • Interests:Pilla navel
    Göra mig dum
    Dricka kaffe.

Postad 19 september 2012 - 21:26

Tänkte att vi kan ha en frågetråd för alla dessa frågor som folk har som de kanske tycker är lite för oviktiga, dumma, för små med mera för att starta en egen tråd om.
Då kan man fråga här och alla försöker svara efter bästa förmåga.

Vad är en sadel?
Vad står VSB för?
Med mera ni fattar poängen.

Kom ihåg nu att när ni tycker att en fråga är för dum så tänk på att jag försökte springa till en kompis och blunda hela vägen vilket resulterade i att jag landade i ett staket och bröt två revben. Dvs inget är för dumt eftersom dem flesta av oss är ännu dummare än så själva.
"someone gotta go out there and love people, and show it" Diana, Princess of Wales

#2 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 19 september 2012 - 22:02

Vad innebär "tone control" (två av rattarna på min Les Paul)?
Är rattarna samma sak som pottar?
Varför är det lättare att slajda på min Les Paul kontra min Dreadnought?
Hur mycket tjockare/tunnare strängar kan jag byta till (än de som satt på vid köp) innan jag måste intonera om?
Om jag har fretbuzz, hur vet jag om det är böj på nacken eller stränghöjd som är problemet?
Springa och blunda hela vägen????

#3 Dante

Dante

Forumsräv

• Members
  • 468 Inlägg:
    Göra mig dum
    Dricka kaffe.

Postad 19 september 2012 - 22:18

Vad innebär "tone control" (två av rattarna på min Les Paul)?
Är rattarna samma sak som pottar?
Varför är det lättare att slajda på min Les Paul kontra min Dreadnought?
Hur mycket tjockare/tunnare strängar kan jag byta till (än de som satt på vid köp) innan jag måste intonera om?
Om jag har fretbuzz, hur vet jag om det är böj på nacken eller stränghöjd som är problemet?
Springa och blunda hela vägen????

1. Du styr hur mycket signal som ska gå vidare och kan så påverka ljudet.
2. Ja det är det. Pots heter dem på engelska. Det har nog blivit lite svengelska av det hela.
3. Smalare hals, halare hals annan sorts strängar många möjligheter.
4. kan knappt läsa frågan så den skickar jag vidare till någon annan.
5. Hade problem att läsa den med men syftar du på om det är stränghöjd kontra skev hals så är det lättast att bara lägga en linjal eller liknande längs med halsen och titta och den skenar iväg någonstans.
6. Japp jag tyckte det var en bra ide för stunden.
"someone gotta go out there and love people, and show it" Diana, Princess of Wales

#4 Gure

Gure

Medlem

• Members
  • 159 Inlägg:

Postad 20 september 2012 - 07:22

4. Jag brukar intonera så fort jag byter tjocklek på strängarna. Vid strängbyte går det utmärkt att passa på att kolla så gitarren är intonerad, om du inte redan hört en eventuell skillnad.

#5 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 20 september 2012 - 08:33

En grej om tonkontrollen dock, poten (potentiometern) är själva "elektronik-komponenten" som sitter dold i gitarren. Det man snurrar på vill jag kalla för en ratt. :)
// Jonatan :)

#6 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 20 september 2012 - 09:26

Tone control styr väl frekvensinnehållet i det som går vidare? Via en kondensator gissar jag så att det i princip blir ett lågpassfiler? Eller är det mer avancerat än så?
Får nog öppna och kolla för att stilla min nyfikenhet..

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#7 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 20 september 2012 - 09:27

Jag har en fråga som passar här.
Hur är det med straplocks? Finns det olika varianter eller går man bara in i affären och köper första bästa?
Och hindrar dem remmen från snurrar runt fästet eller hindrar den bara strapsen från att lossna?

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#8 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 20 september 2012 - 11:02

Hur är det med straplocks? Finns det olika varianter eller går man bara in i affären och köper första bästa?
Och hindrar dem remmen från snurrar runt fästet eller hindrar den bara strapsen från att lossna?

Jag köpte Jim Dunlop Straplok dual system för att de i butiken tyckte de var bra. De snurrar dock fritt och hindrar bara axelbandet från att släppa gitarren.

#9 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 20 september 2012 - 11:06

4. Jag brukar intonera så fort jag byter tjocklek på strängarna. Vid strängbyte går det utmärkt att passa på att kolla så gitarren är intonerad, om du inte redan hört en eventuell skillnad.

Även på akustiska?

Det är mest på de jag experimentat mellan 10, 11 och 12. Men det är först nu jag börjat spela högre upp på halsen.

Verkar extremt meckigt att intonera om en acke.

#10 Gure

Gure

Medlem

• Members
  • 159 Inlägg:

Postad 20 september 2012 - 14:25

Även på akustiska?

Det är mest på de jag experimentat mellan 10, 11 och 12. Men det är först nu jag börjat spela högre upp på halsen.

Verkar extremt meckigt att intonera om en acke.

Nej, jag har ingen helakustisk. Det är såklart meckigare att intonera då du får flytta på stallsadeln om du inte köper en färdigintonerad till just din modell. Du kan också köpa en "rå" stallsadelbit och fila till den så att du får rätt avstånd. Jag har inte pysslat så mycket med det av förklariga skäl, så någon annan kanske kan fylla i?

#11 Ringo

Ringo

Nykomling

• Members
  • 9 Inlägg:

Postad 20 september 2012 - 18:39

Bra video som visa pull-offs vore uppskattat. Sökt utan resultat. Trodde innan att man bara släpper strängen med ena fingret men man ska ju snärta. Då böjer jag strängen med fingret som ska va kvar så tonen låter... vissen.

Sen undrar jag även vad man ska göra i en tab om det står ---9/----. Ska man slida hela vägen? ---9/7-- är ju en slide till sjuan, men om det inte står ett band alltså..

#12 Fredrik Pihl

Fredrik Pihl

Forumsräv

• Members
  • 546 Inlägg:
  • Interests:Gitarrer, Fotografering, Musik

Postad 20 september 2012 - 18:52

Bra video som visa pull-offs vore uppskattat. Sökt utan resultat. Trodde innan att man bara släpper strängen med ena fingret men man ska ju snärta. Då böjer jag strängen med fingret som ska va kvar så tonen låter... vissen.

Gå in på YouTube och sök på Brett Garsed Rock Fusion. Brett är kung på legato.

#13 NickeB

NickeB

Forumsräv

• Members
  • 584 Inlägg:
  • Interests:Lärande, språk, musik och gitarr-spelande

Postad 21 september 2012 - 09:20

finns många modeller, jag själv har fastnat för Dimarzio straplocks med clip-on system, har det på alla gitarrer så bara att flytta axelbandet och det sitter hårt! Har ett par Warwick också som man skruvar fast axelbandet i och sen låser fast dom i en modifierad axelbandsknopp.
Postad bild

#14 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 821 Inlägg:

Postad 21 september 2012 - 09:37

Tack för tipsen om strap-locks, verkar finnas lite olika modeller så jag får nog åka och titta och se vilka som passar mig.

#15 bjourne

bjourne

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 21 september 2012 - 16:36

Är det värt att pröjsa för http://www.songsterr.com?? De har många välformaterade tabbar, men man måste vara betalande medlem för att kunna skriva ut dem. Kostar $120 per år.

#16 bjourne

bjourne

Nykomling

• Members
  • 44 Inlägg:

Postad 21 september 2012 - 16:37

Någon annan som betalar och haft nytta av det menar jag?

#17 Hellscream

Hellscream

Forumsräv

• Members
  • 344 Inlägg:
  • Interests:Gitarr, Snöskoter, Musik

Postad 21 september 2012 - 16:49

Köp guitar pro ist. kostar endast 55 € på thomann, så blir mycket billigare. Har iof inte testat riktiga versionen av songsterr, men kommer mycket bra överens med guitar pro, så det rekommenderas :) Du hittar nog guitar pro versioner på tab till de flesta låtarna så :)

// Jesper

#18 Dante

Dante

Forumsräv

• Members
  • 468 Inlägg:
    Göra mig dum
    Dricka kaffe.

Postad 21 september 2012 - 18:31

Nej ser ingen mening med att betala. Det enda man behöver är penna papper och ett par öron.
Vill du utvecklas till en duktig musiker så är det nästan ett måste att ta ut sina egna tabbar.

#19 JonatanOTG

JonatanOTG

Gitarrgud

• Members
  • 1 757 Inlägg:
  • Interests:Gitarr. Mycket gitarr.

Postad 21 september 2012 - 19:06

Vill du utvecklas till en duktig musiker så är det nästan ett måste att ta ut sina egna tabbar.

Fast det där är faktiskt ett lite vågat påstående. Skulle snarare säga att det är viktigare att utveckla sitt gehör, just det här med tabbar kan slå fel om man inte är försiktig. Alltså det är såklart bra om man kan tabulatur (& lite noter, glöm inte det! :)) men man ska alltid ha själva musiken i fokus, tycker jag.

Jag är rätt säker på att det finns fler gitarrister som "lyckats" med bra gehör snarare än noter och/eller tabulatur. Alltså jag säger inte mot dig, jag bara vinklar det lite grann... :)
// Jonatan :)

#20 Dante

Dante

Forumsräv

• Members
  • 468 Inlägg:
    Göra mig dum
    Dricka kaffe.

Postad 21 september 2012 - 19:30

Fast det där är faktiskt ett lite vågat påstående. Skulle snarare säga att det är viktigare att utveckla sitt gehör, just det här med tabbar kan slå fel om man inte är försiktig. Alltså det är såklart bra om man kan tabulatur (& lite noter, glöm inte det! :)) men man ska alltid ha själva musiken i fokus, tycker jag.

Jag är rätt säker på att det finns fler gitarrister som "lyckats" med bra gehör snarare än noter och/eller tabulatur. Alltså jag säger inte mot dig, jag bara vinklar det lite grann... :)

Kanske jag var lite otydlig men menade ju då givetvis att man har papper och penna för att skriva ner tabbar som man tar ut på gehör. :D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar