Någon annan som också vill spela ihop? - Band & projektmedlemmar - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Någon annan som också vill spela ihop?

• Vänligen logga in för att svara
31 svar på denna tråd

#1 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:
  • Interests:Gitarr och Programmering.

Postad 01 september 2012 - 09:35

Nu har jag spelat gitarr dagligen sedan sommaren 2009. Mestadels har jag spelat akustisk fingerstyle, både med invävd melodi och som komp. Köpte nyligen en elgitarr för att kunna variera mig mer och övar just nu frenetiskt på min plektrumteknik. Första steget är att kunna spela med plektrum det jag kan göra med fingrarna. Det kommer nog ta några månader innan jag är där...

Hursomhelst, jag har tröttnat lite på att spela ensam. Jag har kollat in "Spela i band"-kurser på Folkuniversitetet och Medborgarskolan, men de krockar med mitt schema så det fungerar tyvärr inte. Så jag undrar om det finns någon annan därute som är i en liknande sits? Det mest optimala vore om du/ni bor i närheten, det skulle underlätta mitt "småbarnspappaliv" som inte alltid går att kombinera med fritidsintressen. Vilket instrument du spelar har ingen betydelse, även om jag gissar att det borde vara mest gitarrister här. ;)

Lite om mig.
Jag är 31 år gammal, bor i hus med min sambo, son (1.5 år) och hund i Stockholm. Jag jobbar heltid så jag har för närvarande begränsad tid, så planering är A och O när det kommer till speltillfällen. Jag gillar den mesta musik. Jag kan tänka mig att spela allt från pop, rock, klassiskt, folk, metal, blues, ... Frågan är bara om jag klarar av det på en gång. :)

#2 Forsman

Forsman

Veteran

• Members
  • 760 Inlägg:
  • Interests:Tuttar och öl.

Postad 01 september 2012 - 09:38

Helt rätt! Få saker är så utvecklande som att spela med andra. IRL då...
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"

#3 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 550 Inlägg:
  • Interests:GITARRER
    BASAR
    TRUMMOR
    &
    MOTORCYKLAR

Postad 01 september 2012 - 10:15

Är i ungefär samma sits. Fast Karlstad då...
Skulle gärna ha nåra att lira med.

#4 davidssoneddie

davidssoneddie

Medlem

• Members
  • 164 Inlägg:

Postad 04 september 2012 - 21:16

Tänka sig att jag tänker likadant!
Men jag har 2 småttingar här hemma och bor i Tranås.

#5 Kjelle

Kjelle

Forumsräv

• Members
  • 635 Inlägg:

Postad 04 september 2012 - 23:30

Och jag sitter i Ösmo i samma sits, 2 barn och sambo, jobbar i centrala Stockholm .
Det hade med varit kul att lira med någon/några...
/Kjell

#6 JanssonGuitars

JanssonGuitars

Medlem

• Members
  • 217 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 11:22

Samma här :P men i Norrköping

#7 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 18:33

Hej MdaG
Du är välkommen o jamma med mig å några andra hemmaspelande "amatörer".
Vi brukar hålla till hos mig i Akalla (nära dig).
Vi kör lite blandad rock o ibland blues.
Jag är upptagen nästa vecka , men vi kan ju höras efter nästa helg.
/Kalle
Kolla länken nedan så kan du höra hur jag låter..

#8 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 22:32

Hej MdaG
Du är välkommen o jamma med mig å några andra hemmaspelande "amatörer".
Vi brukar hålla till hos mig i Akalla (nära dig).
Vi kör lite blandad rock o ibland blues.
Jag är upptagen nästa vecka , men vi kan ju höras efter nästa helg.
/Kalle
Kolla länken nedan så kan du höra hur jag låter..

Tackar för inbjudan! :)
Nu håller jag tummarna för att tillfällena passar in i hämta/lämna/syssla pusslet. :)

#9 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 07 september 2012 - 22:55

Jag är väl näst närmast med Tumba, och i samma sits med en 2 åring. Men jag ligger rätt många år efter dig så jag skall be att få återkomma om typ 3 år eller så.... :D

Fö är jag uppvuxen i Viksjö så det är mina gamla hemtrakter..

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#10 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 10 september 2012 - 10:46

Jag är väl näst närmast med Tumba, och i samma sits med en 2 åring. Men jag ligger rätt många år efter dig så jag skall be att få återkomma om typ 3 år eller så.... :D

Haha, vi flyttade till Viksjö i somras. :-)
Jag tror inte du behöver vänta tre år innan du spelar med andra. Jag tror det är bra att göra det så snart som möjligt. :-)

#11 Dante

Dante

Forumsräv

• Members
  • 468 Inlägg:
  • Interests:Pilla navel
    Göra mig dum
    Dricka kaffe.

Postad 10 september 2012 - 11:36

Det är ju bara att köra på så fort du kan. Musik är kul tillsammans och ju bättre dem andra är jämfört med dig ju mer kan du ju lära dig av dem :D
"someone gotta go out there and love people, and show it" Diana, Princess of Wales

#12 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 12 september 2012 - 10:08

Jo, jag kan ju tänka mig att det är väldigt lärorikt att spela med andra, men det jag inte förstår är vad jag skulle bidra med, antar att de andra inte spelar i ett band för att vara musiklärare åt nybörjare.. :)
Jag menar hur går det rent praktiskt till när nån i princip inte kan spela och de övriga i alla fall kan hålla takten? Skruvar ni ned stärkaren i smyg för nybörjaren eller sätter ni hon/han att försöka spela en och samma not i takt.. ?

Allt jag ser framför mig är att nån säger nått i stil med: ny kör vi pentan med kvintar på 12:an! (eller nått annat som är rena grekiskan för mig) Och så sitter jag (ungefär som i gitarraffären kan jag säga) och knäpper på den tjocka strängen.... och mutar den, för att inte höras..

Iofs, sedan någon dag tillbaka så skulle ett alternativ vara att bara spela breaking the law om och om igen. Men jag misstänker att jag är den enda som skulle känna sig nöjd med det...

Så hur gör ni... ?

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#13 MdaG

MdaG

Veteran

• Members
  • 738 Inlägg:

Postad 12 september 2012 - 16:04

Jag har aldrig spelat med någon som är "sämre" än mig. Jag fick läxor inför varje speltillfälle. Var mest enkel komp. Det är nog så tillfredsställande.

Metronom är bra.

#14 Pile

Pile

Medlem

• Members
  • 201 Inlägg:
  • Interests:Spela och skriva musik samt köra motorcykel

Postad 26 september 2012 - 18:53

Finns det någon bra Sologotarrist som är intresserad av att spela lite 80-tals metal i Örebro med omnejd tro....

#15 bjelkeman

bjelkeman

Medlem

• Members
  • 50 Inlägg:

Postad 01 februari 2013 - 21:53

MdaG, hur gick det med andra att spela med?

Jag har inte spelat med något band på årtionden, men skulle må bra av att spela med andra någon gång i veckan. Jag spelar bas (inte gitarr annat än nyligen) och bor i Stockholms området.
Ibanez basar, Mesa Carbine, TKS, Darkglass (och lite gitarr prylar).

#16 stoffemannen

stoffemannen

Veteran

• Members
  • 1 270 Inlägg:
  • Interests:Musik

Postad 02 februari 2013 - 07:49

Jag är i samma sits. För mycket vardag och många ungar, fast det enda man vill är att rocka :)

Jag bor (numera) utanför västerås men jobbar i stockholm och stannar över ibland på vardagar och ibland är jag där på helger eftersom kompisar och viss familj fortfarande bor kvar. Jag kan vara med om det skulle vara önskvärt. Bara jamma lite live (hände nu i helgen men annars sällsynt nu för tiden) eller skriva lite låtar och spela in vore skoj :)
The more the merrier.
• A painter paints pictures on canvas. But musicians paint their pictures on silence. --Leopold Stokowski

http://soundcloud.com/stoffemannen

#17 bjelkeman

bjelkeman

Medlem

• Members
  • 50 Inlägg:

Postad 02 februari 2013 - 16:22

Kul stoffemannen. Men nu ska jag inte direkt påstå att jag kan spela bas just nu. Jag kunde en gång i tiden, men har inte haft en bas i händerna på riktigt länge (typ 25 år :) ). Om ett par månader eller så kanske jag kan hålla rytmen i ett par refränger eller så. ;)

Hursomhelst. Om du eller någon annan är intresserad av att öva tillsammans istället för att sitta hemma hela tiden ensamen och nöta så är jag helt för det. Jag har inte tillgång till någon replokal just nu (i sommar kanske källaren är tillgänglig) så jag har ingen idé om var man skulle hålla till. Men det kanske löser sig?

#18 Carl-Olof Sandberg

Carl-Olof Sandberg

Forumsräv

• Members
  • 485 Inlägg:

Postad 02 februari 2013 - 17:05

Hej Bjelkeman o MdaG
Jag bor i Akalla(Stockholm) och har ett musikrum ( i radhuset) med gitarr o basförstärkare där några st (två från detta forum) brukar mötas ibland å jamma. Rockmusik från Police via AC/DC, Thin Lizzy till Black Sabbath o Judas Priest blir det.
Om ni har lust o hänga på så hör av er.
Kalle

#19 bjelkeman

bjelkeman

Medlem

• Members
  • 50 Inlägg:

Postad 02 februari 2013 - 19:58

Kalle, vilket erbjudande! Det låter ju jätte bra. Jag har skickat dig ett PM.

(I dag har jag spelat för mycket tror jag. Tappade känseln in vänster pekfinger.... :) )

#20 kristiang

kristiang

Veteran

• Members
  • 1 112 Inlägg:

Postad 02 februari 2013 - 20:34

bjelkeman: Lyxproblem! :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar