Delta blues slide - hjälp till självhjälp - Blues - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Delta blues slide - hjälp till självhjälp

• Vänligen logga in för att svara
6 svar på denna tråd

#1 fejker

fejker

Nykomling

• Members
  • 17 Inlägg:

Postad 16 augusti 2012 - 08:40

Som jag nämnt i några andra trådar håller jag på att lära mig spela akustisk slidegitarr. Jag har aldrig pysslat med sånt i någon större utsträckning tidigare utan har i princip bara spelat elektriskt och i standardstämning och bara nosat lite på slideröret utan att riktigt få till det... Nu vill jag lära mig lite öppna stämningar och så och tänkte att det mest grundläggande borde vara delta blues, så jag börjar väl där och går vidare till andra stilar sen.

Nån som kan tipsa om någon bra bok eller dvd-kurs eller liknande som jag kan sitta och pyssla med själv på lediga stunder? Jag är småbarnspappa så några längre sessioner hinns nog inte med utan det blir mest en liten snutt här och en liten snutt där mellan dagishämtning och nattning och pottning. ;-)

#2 återfall

återfall

Forumsräv

• Validating
  • 646 Inlägg:
  • Interests:Golf
    Gitarr
    skytte

Postad 16 augusti 2012 - 10:18

Jag är också ny på slide, jag kom igång snabbt genom att lära mig pentatonic blues skalan i Open G stämning på 2 ställen på halsen samt klättra imellan dom för respektive tonart,
t.ex
band 3&5 samt 10 & 12 för G
och
band 5&7 samt 12-14 för E

Med det är det öppna ackordet, band 3,5,7 och 12 som verkar vara vanligast att slida i och blanda med fingerplock och/eller en baston som D eller G liggande i bakgrunden.

Skit i böcker, använd youtube, lättare att se hur folk gör och kopiera det för att sedan ändra efter egna behov och kunskap.

Lycka till!

//M

#3 Arababet :)

Arababet :)

Nykomling

• Members
  • 48 Inlägg:

Postad 16 augusti 2012 - 11:16

Tja! Började med slidegitarr för något år sedan och fastnade direkt, bytte strängar på en akustisk gitarr till .012 och stämde den till öppet G. Hur du lär dig lättast är ju svårt för mig att lista ut, men jag som hade lyssnat på mycket slide-blues innan jag började spela hade det hyfsat enkelt för mig att spela deltablues-melodier med hjälp av 3,5,7:e samt 12:e band som återfall nämner. Det som är så charmigt är att det låter så häftigt redan efter någon veckas övning. Så mitt tips är att sätta dig med gitarren, försöka spela en vanlig bluestolva (I-IV-V) med band 3,5,7 och 12, och därefter experimentera med olika stämningar. (Min favorit är öppet D)

Ha det bra!

#4 fejker

fejker

Nykomling

• Members
  • 17 Inlägg:

Postad 17 augusti 2012 - 00:15

Tack för svaren. :-)

Då kör jag vidare ungefär som jag har gjort hittils. Det känns spännande att lära sig nåt nytt, även om det i grunden är väldigt enkelt. Men det här med öppna stämningar och fingerplektrum osv är helt nytt för mig trots att jag tog mina första gitarrlektioner på kommunala musikskolan typ 1984. :-D

#5 Lennart

Lennart

Nykomling

• Members
  • 12 Inlägg:

Postad 17 augusti 2012 - 17:02

Jag kan tipsa om "Deltabluestips" kanal på youtube . Nu kanske det inte är mycket slide att lära sig där. Men jag tycker att det finns mycket trevlig blues att lära sig på den kanalen.

Det är mestadels fingerplock. Men det kan ju också vara bra om man vill lära sig lite öppna stämningar och sånt. Bara ett tips, jag gillar kanalen. Finns även lektioner man betalar för om man vill bli ambitiös :D

#6 fejker

fejker

Nykomling

• Members
  • 17 Inlägg:

Postad 17 augusti 2012 - 17:53

Toppen, tack! Ska kolla dem. :-)

#7 Chewbacca

Chewbacca

Gitarrgud

• Members
  • 1 500 Inlägg: