Bastyper...? - Sida 2 - Bas - Gitarrforum - Sida 2

Hoppa till innehåll

Foto

Bastyper...?

• Vänligen logga in för att svara
26 svar på denna tråd

#21 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1 384 Inlägg:

Postad 03 september 2012 - 14:49

Jag driver inte med dig nu. Ta av strängarna och koka dom i en kastrull med vatten och lite maskindiskmedel (rostfri kastrull) Kokas ca 10 minuter. Sen sköljer du strängarna i mycket vatten och torkar dem med handduk ordentligt innan du sätter tillbaks dem. En del torkar i ugn.
Du får tillbaks ca 80% av originalljudet och spar minst ett par hundra. Du kan oftast koka strängarna 3-4ggr innan de är skräp.
Så här har basister gjort länge och för egen del gillar jag ljudet av rengjorda strängar bättre är splitter nya då jag inte vill ha den högsta diskanten, det metalliska zinget, i strängarna.
"I might be weird, but I´m not stupid." -Frank Zappa

http://www.myspace.c...rscreamersweden
Världens bästa musikförening

#22 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 03 september 2012 - 15:12

Hmm.. Kokandet är väl en sak. Det som skrämmer skiten ur mig är att plocka bort strängarna. Har aldrig gjort det ens på min gamla akustiska gitarr. Det känns som att jag kommer att hamna in a world of pain när jag sätter tillbaks dem, jag har inte ens lyckats stämma ukulelen min 2-åriga grabb fick att ha som leksaksgitarr. Och sedan saker som intonering eller sneda halsar därför att man satt på strängarna i fel ordning eller andra skräckupplevelser som jag inte ens känner till. Jag kallsvettas redan av bara tanken på det .
Går det inte att fixa med en elektrisk stämmapparat så är det förmodligen för svårt för mig. Jag tror det blir billigare att lämna in den med en gång.

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#23 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1 384 Inlägg:

Postad 04 september 2012 - 07:49

När det gäller strängordning på en bas är det inte så besvärligt, och SB-basarna har den stora fördelen att de har ett stall där du bara häktar loss nedre änden av strängen, se den lånade bilden
Postad bild
När det gäller övre änden är det lika enkelt. Du bara lossar strängen och häktar loss den. Stämskruvarna är av den typen att man stoppar i strängänden i ett hål i mitten och sedan stämmer man upp. Är du orolig att du ska spänna för hårt så räkna bara hur många varv du vrider då du lossar strängen och gör motsatt då du monterar. Risken att det ska bli fel är minimal och mindre. Sned hals finns inte på en SB och intonering behöver man bara då man byter strängar (förutsatt att föregående ägare gjort det).
Annars, var i Sverige finns du?
Här är en bild på huvudet också:
Postad bild

#24 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 04 september 2012 - 15:32

Hmm.. får kolla när jag kommer hem. Det låter ju enkelt men jag vet ju hur jag är.. :) så länge det inte blir någon permament skada så kan man ju alltid lämna in den om det skulle skita sig.
Jag bor i Fjollträsk, eller en förort till i alla fall..

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#25 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1 384 Inlägg:

Postad 04 september 2012 - 21:17

Då bor du för långt från mej för att få hjälp....Nej det ska mycket till innan man gör nån skada. Jag var också osäker på vad jag gjorde i början, men det är ingen fara och man lär sig sitt instrument bättre då man lägger en hand på dem. Det finns stämtoner att hitta på nätet ifall du är orolig att du stämmer fel oktav. När jag stämde upp min cello en gång lyckades jag dra av en sträng. Cellosträngar är dyra ;)

#26 martink78

martink78

Gitarrgud

• Members
  • 1 823 Inlägg:

Postad 08 september 2012 - 18:51

Har inte vågat ge mig på strängarna ännu, men en vacker kväll så... En sak jag undrar över är att strängarna har nån sorts väv eller strumpa på sig just vid strämskruvarna. Fyller den någon funktion eller kan jag ta bort det? Det ser redan ut att hålla på att repas upp och jag undrar om det överlever nedplockning och kokning...

#27 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1 384 Inlägg:

Postad 11 september 2012 - 10:06

Tyglindningen runt strängen är bara dekor.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar