Bastyper...? - Bas - Gitarrforum

Hoppa till innehåll

Foto

Bastyper...?

• Vänligen logga in för att svara
26 svar på denna tråd

#1 martink78

martink78

Veteran

• Members
  • 1 492 Inlägg:

Postad 12 augusti 2012 - 21:14

Har börjat kika lite på basar men blir, som vanligt, lite förvirrad över de typer som finns. Vanliga(?) är p-basar och Jazz-basar. Bortsett från att p står för Precision och att det var fenders första bas med bandstavar så har jag inte lyckats lura ut vad som karaktäriserar dessa basar vad gäller ljud och vad de passar till?
Är de lättspelade?

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard
Yamaha THR10, Laney IRT Studio, Fender Champion 600 RI

#2 Heerby

Heerby

Bassman

• Members
  • 2 404 Inlägg:

Postad 12 augusti 2012 - 23:30

P-basen är väl lite av basvärldens svar på Volvo 240, alltså jävligt funktionell. Den stora skillnaden mot Jazzbasen är att P-basen har en mikrofon (även om det ser ut som två) och Jazzbasen har två (single coils). En annan detalj är att halsen på Jazzen är något smalare än på P-basen.

Ljudmässigt har Jazzbasen en mer diskantaktig karaktär. P-basen tränger å andra sidan igenom i stortsett allting.

Vilken modell man föredrar är helt och hållet en smaksak. Själv har jag två J-basar men har faktiskt börjat snegla lite på P-basarna också. :)
"Det där är ingen Fender, det är en Ibanez!"

#3 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 861 Inlägg:

Postad 13 augusti 2012 - 00:41

Är de lättspelade?

Nä...
Inte jämfört med vad som finns på marknaden nu.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#4 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1 771 Inlägg:
  • Interests:Musik och...ja de är väl inte så mycket mer seriösa intressen.

Postad 13 augusti 2012 - 08:35

Det är lite olika. Du kommer inte få lika låg stränghöjd på en P-bas (eller i synnerhet en Rickenbacker!!!) som du får på en Jazz bas eller något modernare som t.ex. ibanez. Däremot så är det ju inte alla som vill ha för låg stränghöjd heller.
Gibson BFG Gold Top
Epiphone Futura Custom Ex
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Epiphone Rumblekat

#5 hellride

hellride

HardRocker

• Members
  • 1 515 Inlägg:
  • Interests:GITARRER
    &
    Honda VTR1000f

Postad 13 augusti 2012 - 09:36

Kop min:

http://www.gitarrfor...cort-curbow-5a/

Lattspelad o bra :)
 JAG SPELAR BAS IBLAND O SJUNGER IBLAND O SPELAR GITARR IBLAND

#6 martink78

martink78

Veteran

• Members
  • 1 492 Inlägg:

Postad 13 augusti 2012 - 09:51

Hmm.. så en p eller jazzbas kanske inte är det bästa att välja som nybörjare? Short scale skall ju vara lättare men det verkar inte finnas så många sådana, eller så skrivs det inte ut.. hur vet man om det är short scale?

Vantage VS-695, Ari Pro II SB-600, Fender Tie Dye Stratocaster, Epiphone LP Standard

#7 martink78

martink78

Veteran

• Members
  • 1 492 Inlägg:

Postad 13 augusti 2012 - 09:56

Kop min:

http://www.gitarrfor...cort-curbow-5a/

Lattspelad o bra :)

Har tittat på den men jag vill nog ha en i trä, kommer ändå sitta ned och spela så vikten är inte så intressant. En annan sak är hur det är med 4 vs 5 strängar.

Men tack för tipset i alla fall!

#8 Desecrated

Desecrated

Horrorcore

• Moderators
  • 5 861 Inlägg:

Postad 13 augusti 2012 - 16:01

Har tittat på den men jag vill nog ha en i trä, kommer ändå sitta ned och spela så vikten är inte så intressant. En annan sak är hur det är med 4 vs 5 strängar.

Men tack för tipset i alla fall!

Du kommer inte att märka skillnaden på den och en i trä.

5 strängar är en mindre än en vanlig gitarr.

Desecrated Productions officially endorses F-1 Guitarpicks:
http://www.f1pick.com/
Postad bild

#9 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1 359 Inlägg:

Postad 14 augusti 2012 - 09:56

Om du inte börjat spela bas "på riktigt" än så kan jag rekommendera en femsträngad. Det underförusättning att du inte har alltför såm fingrar då den femte strängen gör greppbrädan bredare och svårare att nå över. Fördelen du har (som jag ser det) är att det går att "klättra" upp till ett lågt E ochspela runt E och att nå Ess på ett annat sätt än vad man kan med en vanlig fyra. Visst det går att köra med drop-D, men för mig funkar inte det så solklart då jag är van vid normalstämning.
Jag är numera så gott som uteslutande basist, dvs det är vad jag spelar i banden. Jag är en av de som har rätt svårt för konventionen att man ska ha en P-bas. Jag tycker den är luddig och odefinierad med en dålig attack.Samtidigt kan jag hålla med om att den ligger snyggt i mer gles musik utan punch, som reggae och dansband. JAg vet att jag kommer att få många emot mig här då det är den vanligaste basen överhuvudtaget, men den talar inte till mig. Jazzbasen, om vi ska prata det abssolut vanligaste av gammal junk har betydligt mer attack och är mer lättspelad tycker jag. Trots en större kropp känns den ändå ergonomisk. Å när vi pratar ergonomi... prova gärna basen innan du köper. Vissa basar, speciellt de utan övre horn (eller med kort horn) blir väldigt halstunga och obalanserade. Med en tung hals blir iallafall inte jag lika snabb i fingrarna då jag måste hålla upp halsen samtidigt.
Själv föredrar jag Arias SB-basar och det som kom efter dem, typ Ibanez, Peavey, Washburn, Warwick mfl. Dvs de modernare basarna. Helst med genomgående hals då de håller stämningen betydligt bättre och går att få betydligt behagligare stränghöjd på.
Skulle du fundera på 5-strängat så finns det i princip 2 olika bredder mellan strängarna där den smalare inte blir mycket bredare än en 4-strängad. Så länge du inte tänkt dig att spela slap-bas är detta bara till fördel enligt mitt sätt att se det (och vem f-n spelar sånt idag ;) ). Överhuvudtaget spelar jag helst på basar med något tätare mellan strängarna då det gör mej snabbare. Det har betydelse i 170bpm, och där hamnar man både i rock och pop då och då, tro mig.
Sen ska du naturligtvis skaffa en bas du gillar utseendet på, om det går.
Skallängden då... generellt brukar de flesta rekommendera långskaliga basar. Jag har bara haft en kortskalig och den var inte lättare att spela på. Det beror mer på kroppsformen på basen. Med ett längre övre horn hamnar basen längre åt höger och du når bättre upp på halsen, även där är alltså moderna basar överlägsna de där som bäst-före-datumet gått ut på. :D
"I might be weird, but I´m not stupid." -Frank Zappa

http://www.myspace.c...rscreamersweden
Världens bästa musikförening

#10 martink78

martink78

Veteran

• Members
  • 1 492 Inlägg:

Postad 15 augusti 2012 - 08:05

Om du inte börjat spela bas "på riktigt" än så kan jag rekommendera en femsträngad. Det underförusättning att du inte har alltför såm fingrar då den femte strängen gör greppbrädan bredare och svårare att nå över. Fördelen du har (som jag ser det) är att det går att "klättra" upp till ett lågt E ochspela runt E och att nå Ess på ett annat sätt än vad man kan med en vanlig fyra. Visst det går att köra med drop-D, men för mig funkar inte det så solklart då jag är van vid normalstämning.

Hmmm.. Det förutsätter (väl?) att man läser noter så man vet när man kan utnyttja det? Realistisk sett så lär basspelandet hemma hos mig gå till som för gitarren, dvs minsta moståndets lag med tabbar och youtube under en överskådlig tid...
Men det kanske görs tabbar för fem strängar också? Får kolla lite..

Jag är numera så gott som uteslutande basist, dvs det är vad jag spelar i banden. Jag är en av de som har rätt svårt för konventionen att man ska ha en P-bas. Jag tycker den är luddig och odefinierad med en dålig attack.Samtidigt kan jag hålla med om att den ligger snyggt i mer gles musik utan punch, som reggae och dansband. JAg vet att jag kommer att få många emot mig här då det är den vanligaste basen överhuvudtaget, men den talar inte till mig. Jazzbasen, om vi ska prata det abssolut vanligaste av gammal junk har betydligt mer attack och är mer lättspelad tycker jag. Trots en större kropp känns den ändå ergonomisk. Å när vi pratar ergonomi... prova gärna basen innan du köper. Vissa basar, speciellt de utan övre horn (eller med kort horn) blir väldigt halstunga och obalanserade. Med en tung hals blir iallafall inte jag lika snabb i fingrarna då jag måste hålla upp halsen samtidigt.
Själv föredrar jag Arias SB-basar och det som kom efter dem, typ Ibanez, Peavey, Washburn, Warwick mfl. Dvs de modernare basarna. Helst med genomgående hals då de håller stämningen betydligt bättre och går att få betydligt behagligare stränghöjd på.
Skulle du fundera på 5-strängat så finns det i princip 2 olika bredder mellan strängarna där den smalare inte blir mycket bredare än en 4-strängad. Så länge du inte tänkt dig att spela slap-bas är detta bara till fördel enligt mitt sätt att se det (och vem f-n spelar sånt idag ;) ). Överhuvudtaget spelar jag helst på basar med något tätare mellan strängarna då det gör mej snabbare. Det har betydelse i 170bpm, och där hamnar man både i rock och pop då och då, tro mig.
Sen ska du naturligtvis skaffa en bas du gillar utseendet på, om det går.
Skallängden då... generellt brukar de flesta rekommendera långskaliga basar. Jag har bara haft en kortskalig och den var inte lättare att spela på. Det beror mer på kroppsformen på basen. Med ett längre övre horn hamnar basen längre åt höger och du når bättre upp på halsen, även där är alltså moderna basar överlägsna de där som bäst-före-datumet gått ut på. :D

Jag har tittat på lite basar och börjar luta åt en med vanlig skallängd, helt enkelt därför att utbudet är så mycket större. Om andra klarar av det så skall väl jag göra det också, fingrarna är ju rätt normala.

Vad är det egentligen som räknas som moderna basar? Är det Allt som inte är Fender/Squire eller kopior på jazz och p-bas?
Är t.ex. alla Ibanez, Peavey, Washburn och Warwick "moderna" oavsett hur gamla de är? Eller finns det nått årtal att hålla sig till (ca)?

Det finns ju en Aria SB-600 ute till försäljning på pratabas som jag faktiskt sneglar lite på och så har jag sett woodobasar i min prisklass (3000) och de verkar ju vara väl sedda. Räknas de som moderna?

#11 martink78

martink78

Veteran

• Members
  • 1 492 Inlägg:

Postad 15 augusti 2012 - 08:37

Hmm.. Woodo'n verkar ha 35" skallängd mot normala 34" , det kanske är att utmana ödet..

#12 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1 359 Inlägg:

Postad 15 augusti 2012 - 11:05

Moderna kanske var ett dumt uttryck av mig, men basar med genomgående hals räknar jag som moderna. De är iallafall för det mesta från 80-talet och framåt. Basar som är stabila utan att vara klumpiga och med en form som gör dem smidigare. Jag har haft ett antal olika basar. Däribland även Fenderkopior. JAg ser inget egentligt fel på dom, men heller inget som är bra. Dom bara är. Det de brukar ha gemensamt är att de stämmer om sig och är rätt veka i halsinfästningen jämfört med en genomgående hals. Wodoo är j en av de "moderna" och har accepterats av många eftersom den är bra till ett hyfsat bra pris, men det finns många av de fabrikat jag nämnde ovan (samt många fler som jag inte har erfarenhet av) som har liknande konstruktion.
Detta är ju bara min åsikt...
Sen finns det ju olika micktyper, även om det vanligaste fortfarande är en P eller J-basmick så är det ju många som har humbuckers. De ger lite olika ljud.... Lyssna på din favoritbasist om du har nån och försök återskapa det ljudet. Jag skulle bedöma att största delen av ljudet sitter i strängtyp, mickar och greppbrädans träslag.

#13 bsrwsr

bsrwsr

Medlem

• Members
  • 255 Inlägg:

Postad 16 augusti 2012 - 07:52

Nu är jag iofs bara nybörjare i basträsket, men har ändå hunnit irriterat mig på att inte kunna gå lägre än E på min fyra.

Så till funderingen: Är inte BEAD-stämning ett alternativ till att skaffa en femma?
Vantage VSH-455, VA-900, X-33TD-X, VA-40N
Aria LW10, Yamaha CG100A, Yamaha Guitalele

#14 Murmel

Murmel

J-rock wannabe

• Members
  • 1 016 Inlägg:

Postad 16 augusti 2012 - 09:51

Ingen har egentligen gett ett vettigt svar på OPn.

Det som skiljer P-basar och J-basar förutom hur de ser ut och att P-basen har något större hals, är hur de låter.
Om inte denna video ger dig en klar bild så finns det hur många videor som helst där de jämför P och J. Bara söka "p bass vs j bass" eller liknande.
Är bättre att söka efter videor än att få det förklarat i text eftersom alla tolkar det olika.

Sen att man inte kan få låg stränghöjd på en bas av Fendertyp är total osanning. Den bas jag spelat på med lägst stränghöjd var en Squier Classic Vibe Jazz, 9,5" radie, spelade hur bra som helst utan bedrövligt rassel. Man behöver inte 16-20" eller vad det nu är Ibanez och Warwick använder för att få en låg stränghöjd.

Jazzbasar är extremt allround, du kan spela i princip varje genre med dem. P-basar är inte riktigt lika mångsidiga eftersom de bara har 1 mick och ett mulligare sound, men som nämnt tidigare så tränger de igenom som satan i mixen om man EQar rätt.

#15 ViktorL

ViktorL

Nörd

• Members
  • 1 771 Inlägg:
  • Interests:Musik och...ja de är väl inte så mycket mer seriösa intressen.

Postad 16 augusti 2012 - 10:35

Sen att man inte kan få låg stränghöjd på en bas av Fendertyp är total osanning. Den bas jag spelat på med lägst stränghöjd var en Squier Classic Vibe Jazz, 9,5" radie, spelade hur bra som helst utan bedrövligt rassel. Man behöver inte 16-20" eller vad det nu är Ibanez och Warwick använder för att få en låg stränghöjd.

Jazzbasar är extremt allround, du kan spela i princip varje genre med dem. P-basar är inte riktigt lika mångsidiga eftersom de bara har 1 mick och ett mulligare sound, men som nämnt tidigare så tränger de igenom som satan i mixen om man EQar rätt.

Ingen som har sagt att man inte kan få det låg stränghöjd på en bas av fendertyp. Däremot kan man i regel inte få lika låg stränghöjd (utan rassel) på en P-bas som man kan på en j-bas eller "modernare" bygge.
Sen tycker jag man ska komma ihåg att alla inte vill ha låg stränghöjd, man kan behöva testa sig fram.
Gibson BFG Gold Top
Epiphone Futura Custom Ex
Bc Rich Virgin Vg-1
Bjärton Rosita
Epiphone Rumblekat

#16 Murmel

Murmel

J-rock wannabe

• Members
  • 1 016 Inlägg:

Postad 16 augusti 2012 - 11:09

^
Läste fel ang stränghöjden, såg inte att det bara stod P-bas :lol:

Och nej, självklart vill inte alla ha låg stränghöjd, men relativt låg föredrar de flesta.

#17 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1 359 Inlägg:

Postad 16 augusti 2012 - 12:11

Nu är jag iofs bara nybörjare i basträsket, men har ändå hunnit irriterat mig på att inte kunna gå lägre än E på min fyra.

Så till funderingen: Är inte BEAD-stämning ett alternativ till att skaffa en femma?

Problemet med en låg B-sträng är att den blir rätt sladdrig, eller så får du gå upp i tjocklek, men jag tycker det är ett väldigt bra alternativ. Jag spelar så gott som aldrig på lös sträng, bara om det inte funkar på annat sätt, och med BEAD så kommer fingrarna beydligt närmare kroppen liksom... Annars har jag tänkt stämma en bas i DGEA för att testa. Jag har tidigare provat med DADG men då måste man lära om greppen.

#18 martink78

martink78

Veteran

• Members
  • 1 492 Inlägg:

Postad 20 augusti 2012 - 21:15

Det blev en Aria Pro II SB600 till slut, borde duga åt mig som nybörjarbas. Nu skall den bara sega sig hit med snigelgods också...

#19 chopper

chopper

Veteran

• Members
  • 1 359 Inlägg:

Postad 03 september 2012 - 08:20

Grattis Martin. SB600 har väl limmad hals om jag minns rätt. Det där är en högkvalitetsbas som säkert kommer att räcka livet ut, egentligen. Det som brukar hända är väl samma som med gitarrer.... man vill testa nåt annat och då är cirkusen igång :D
Det finns många som liksom jag har SB-serien som favoriter. De ger ett tight ljud med mycket kärna och funkar enormt bra med dist utan att gröta ihop. De har dessutom bra attack och är välbyggda.
Det som kan sägas negativt är väl att de är tunga, men med ett brett axelband och nån form av straplocks är det inga problem.

#20 martink78

martink78

Veteran

• Members
  • 1 492 Inlägg:

Postad 03 september 2012 - 14:28

Tack!
Var egentligen ute efter en neck-trough Aria men hade inte tålamod att vänta.. :) Fast nu är jag rätt nöjd med ljudet på 600:an så jag klagar inte. Jag sitter mest ned och spelar men har inte märkt att den skulle vara tyngre än min Epi LP eller batik-stratan, de känns ungefär lika tunga alla tre faktiskt. Kanske skulle väga dem och se om det skiljer sig nånting.

Däremot verkar strängarna lite skitiga så jag tänkte byta dem så fort jag vet vad jag vill byta till. Rounds med mer twang men slitsamt för fingrarna eller flats som sparar fingrarna men ger dovare ljud verkar vara det som gäller. Eller finns det andra alternativ ni kan rekomendera? Har hört om plaststrängar men har ingen aning om hur de är...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar